Intels marknadsföring bekräftar 20-kärnig Core i7-14700K

Permalänk
Melding Plague

Intels marknadsföring bekräftar 20-kärnig Core i7-14700K

Japanskt marknadsföringsmaterial bekräftar klockfrekvenser och fler kärnor för mellanmodellen i Core 14000 "Raptor Lake Refresh"-familjen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt att utvecklingen fortfarande går framåt på vissa plan i alla fall.

"Det är faktiskt ingen rättighet med fler än 4 kärnor"
-Swecare 2016

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Synd att spel inte skalar linjärt med antalet kärnor.

Permalänk
Medlem

Känns som tillbaka till skylake tiden.. Måste vara en tråkigaste generationen på EXTREMT länge. Hoppas innerligt att detta blir en kortvarig generation.

Skrivet av användare-234:

Synd att spel inte skalar linjärt med antalet kärnor.

Dock är det 4 extra e cores, inget som oavsätt hade påverkat spel då dom är till för att driva saker i bakgrunden (tänk dig spelet använder p cores och discord/webbläsare/windows använder e cores medans du spelar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Det verkligen intressanta är strömförbrukningen. Kommer vi nu behöva skaffa en huvudsäkring på 20A eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Det verkligen intressanta är strömförbrukningen. Kommer vi nu behöva skaffa en huvudsäkring på 20A eller inte.

Räkna med att 20A, 30A om du även ska ha en gpu i datorn eller asus moderkort

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Det verkligen intressanta är strömförbrukningen. Kommer vi nu behöva skaffa en huvudsäkring på 20A eller inte.

Där noterar jag att i9-14900K får en TDP på 125W kontra i9-13900KS som hade 150W TDP. Inte för att det behöver betyda något i praktiken. Vi får se.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Känns som tillbaka till skylake tiden.. Måste vara en tråkigaste generationen på EXTREMT länge. Hoppas innerligt att detta blir en kortvarig generation.

Är kanske ett strategiskt val av CPU-tillverkare att släppa en refresh under de år som GPU-tillverkarna inte släpper ny arkitektur? Dvs att den större förändringen (Arrow Lake) kommer lagom till ny grafikkortsgeneration.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Skönt att utvecklingen fortfarande går framåt på vissa plan i alla fall.

"Det är faktiskt ingen rättighet med fler än 4 kärnor"
-Swecare 2016

Haha vi har en datavetare här som när M1 kom sa att alla borde ha en 2 core

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Synd att spel inte skalar linjärt med antalet kärnor.

Precis, detta med intels alla kärnor. De långsamma är mer eller mindre värdelösa sett till normalt arbete.

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna vara intressant för mig. Synd bara att alla desktopprocessorer har ett sådant högt tdp numera.

Permalänk
Medlem

Om de lyckats optimera denna refresh modell strömbudgetmässigt så kan jag t.o.m. tänka mig att byta ut 13700K mot 14700K då den går såpass varm så fort man börjar klocka, dessutom dåligt exemplar som stör mig litegrann då 5.7GHz på två kärnor och resten 5.6GHz redan kräver typ 1.435~1.44v så hoppas man skulle få lite bättre resultat med 14700K :') Sen får det bli lång stund till följande uppgradering då jag kör det allra sista ut ur DDR4 minnena.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Joppis:

Är kanske ett strategiskt val av CPU-tillverkare att släppa en refresh under de år som GPU-tillverkarna inte släpper ny arkitektur? Dvs att den större förändringen (Arrow Lake) kommer lagom till ny grafikkortsgeneration.

Jag tror mer det handlar om oflyt från Intels sida den här gången, där Meteor Lake i slutändan inte visade sig erbjuda några direkta fördelar för stationärt/är fokuserat på bärbart. Men det är ju onekligen "bra" timing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Känns som tillbaka till skylake tiden.. Måste vara en tråkigaste generationen på EXTREMT länge. Hoppas innerligt att detta blir en kortvarig generation.

Dock är det 4 extra e cores, inget som oavsätt hade påverkat spel då dom är till för att driva saker i bakgrunden (tänk dig spelet använder p cores och discord/webbläsare/windows använder e cores medans du spelar.

Skrivet av klk:

Precis, detta med intels alla kärnor. De långsamma är mer eller mindre värdelösa sett till normalt arbete.

@norrby89
@klk

Då måste det vara något fel på min 13700K för den använder även e-kärnorna i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@norrby89
@klk

Då måste det vara något fel på min 13700K för den använder även e-kärnorna i spel.

Råkar inte vara som så att du kör windows 10? Vet att schemaläggaren i windows 11 är optimerad för att sammarbeta bättre med den inbyggda i CPU'n. Men sen kan det vara precis som med AMD's 12 och 16 kärniga x3d cpuer att det helt enkelt inte funkar som det är tänkt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

200Mhz = 3-4%, det blir som snigeln på sköldpaddan, WIIIIEEE!
Jag undrar om man använder E-kärnor för att värmeisolera P-kärnorna och kanske avleda extraström och boosta E-kärnorna för att förbruka den extrastöten.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@norrby89
@klk

Då måste det vara något fel på min 13700K för den använder även e-kärnorna i spel.

Att kärnorna används är inte samma sak som att du märker av mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Räkna med att 20A, 30A om du även ska ha en gpu i datorn eller asus moderkort

3-fas?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Vem man när dessa CPUer kommer ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Vem man när dessa CPUer kommer ut?

Ryktena säger om två veckor (17:e okt).

Permalänk

Känns som det är dags kanske uppgradera från 7700k datorn.
Blir det en bra uppgrade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Känns som det är dags kanske uppgradera från 7700k datorn.
Blir det en bra uppgrade?

Beror på vad du använder den till. Men jag såg stora prestandalyft när jag gick från 6700K till 10700K. Speciellt lägsta fps som var betydligt bättre.
7700K till 14700K bör vara ett större lyft.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Njaa inte riktigt gångbart då jag har svårt att tro att marknaden för nätagg som klarar 400v är extremt begränsad.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Beror på vad du använder den till. Men jag såg stora prestandalyft när jag gick från 6700K till 10700K. Speciellt lägsta fps som var betydligt bättre.
7700K till 14700K bör vara ett större lyft.

Vad som med 8 performance eller 8 Ryzen cores kommer höja din min fps rejält utöver avg fps, ännu mer så om du har en fet gpu.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte uppgradera min 11900K till 14900k. Ni som kan denna processordjungel, kommer det bli en märkbar ökning i prestanda? Sysslar mest med 4K VR i flygsimulatorer som DCS och FS2020. Har redan 4090, så processorn känns som flaskhalsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Jag tänkte uppgradera min 11900K till 14900k. Ni som kan denna processordjungel, kommer det bli en märkbar ökning i prestanda? Sysslar mest med 4K VR i flygsimulatorer som DCS och FS2020. Har redan 4090, så processorn känns som flaskhalsen.

I 4k är sällan cpu flaskhals. I 1080p märker du mer skillnad så tror du gott kan vänta in 15k serien av intel som inte är en refresh och förmodligen kommer med mer godsaker än 14k serien som just är en ganska trött refresh.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Att kärnorna används är inte samma sak som att du märker av mer prestanda.

@klk

Stänger jag av eller minskar e-kärnorna så får jag lägre prestanda i spel så det märks av rätt tydligt.

Men man får köra med en schemaläggare som skickar det mesta av krutet till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Känns som det är dags kanske uppgradera från 7700k datorn.
Blir det en bra uppgrade?

Det är klart att 14th gen blir en ganska stor uppgradering från 7th gen.
Men...
14th gen blir (troligtvis) inte så stor uppgradering från 12th gen eller 13th gen.

Så har man hoppat över 12th gen (Alder Lake) och 13th gen (Raptor Lake) så kan man troligtvis hoppa över 14th gen (Raptor Lake Refresh) också och gå direkt på 15th gen Arrow Lake som ska vara ett större steg från Alder Lake/Raptor Lake 12/13/14-gen.

Permalänk
Medlem

Intel är lite tillbaka i Prescott träsket som min vän idag så fint la som kommentar när vi diskuterade Intels punka på CPU marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

I 4k är sällan cpu flaskhals. I 1080p märker du mer skillnad så tror du gott kan vänta in 15k serien av intel som inte är en refresh och förmodligen kommer med mer godsaker än 14k serien som just är en ganska trött refresh.

Ofta brukar bättre processor inte göra så stor skillnad för genomsnitts FPS i höga upplösningar/inställningar.
Men vill man få bättre 1% low (99 percentilen) och 0.1% low så kan bättre processor fortfarande göra en del, beroende på spel och så.

En del kan ju vara känsliga för om man exempelvis under en sekund får 25 FPS även om genomsnittet över längre tid ligger över 100.