Prisjakt är helt förstörd?!

Permalänk
Medlem

Jag kan leva med det nya fulare/sämre gränssnittet och filtren. Men vad jag däremot inte kan leva med är om funktionaliteten för användarna att lägga till / rätta info och fakta på produkterna försvinner.
Det är ju vi användare som har sett till att Prisjakt är så bra som det är idag och att man faktiskt kan lita på de fakta och jämförelser som sidan presenterar.
Sedan nya prisjakt kom har jag märkt en markant skillnad till det sämre i kvalitet och kvantitet av info/fakta på produkter, och lägger dom ner classic är det tack och godnatt.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem

Tråkig nyhet!

Jag var en Classic-användare. Har alltid tyckt att det nya gränssnittet var 1. svårt att navigera, 2. presenterade extremt mycket av irrelevant information + 3. att det tog upp mycket plats på skärmen (white space).

Skrev till Prisjakt om detta flera gånger. Har inte hört något från dem på flera år. Inte ens ett tack men nej tack, som jag tycker är den hövliga vägen efter att ha fått konstruktiv feedback.

Har ändå alltid ogillat URLen / namnet Prisjakt. Ska bli skönt att inte länge behöva skriva in den. Jag är inte alls en prisjägare utan har bara använt Prisjakt för att navigera produktutbud och tillgänglighet. Det finns mer än deras site för att göra sånt.

Jag var nyss inne på Prisjakt, kunde inte längre hitta Classic-läget. Jag säger good bye!

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilket inte är så konstigt. När man söker efter en produkt och prisjakt så länkas man till nya prisjakt. Supporten verkligen skiter i all form av input. De bryr sig inte hur mycket man än klagar på nya prisjakt man klagar mot en vägg.

De finns några funktioner som är bättre än gamla men de är få till antalet. Nu kan man inte heller se prishistoriken för butikerna längre på nya prisjakt som man kunde på gamla.

Vill ej vara taskig men du verkar nog inte använda prisjakt särskilt mycket för att märka skillnaderna.

Du behöver inte vara rädd för att vara taskig för det stämmer! Använde helt klart prisjakt mer förut än vad jag gör nu Handlar det mesta från inet även fast jag vet att det inte alltid är billigast. Använder oftast bara prisjakt när jag vill leta efter produkter som inte hamnar under kategorin gamingtillbehör eller datortillbehör.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Detta tillför inte något till diskussionen, men: BUUUUUUU!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

PriceRunner tackar och bockar för Prisjakts ändringar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Är ju inte bättre, tyvärr.

Nej, men bättre än nya Prisjakt och en indikation på vad man tycker om den.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Kan väl inte vara så svårt att bygga en prisjaktreplica, egentligen. Jag kan lägga upp ett git-repo. Utvecklare hör av er så kör vi.

Att göra:

  • Manuell whitelist av seriösa återförsäljare

  • Definiera vad för metadata man ska spara, vilka produktkategorier som finns. Bygg en databas på det. Det här är nog mycket jobb.

  • Scrapea deras hemsidor för precis allt de säljer. Man får deploya en jenkins eller liknande och scrapea om med jämna mellanrum. Nog inga större problem. Om manuell kategorisering är svår så finns gpt3.5 apiet men då börjar det krävas en intäkt av något slag.

  • Skapa någon sorts basic frontend/backend-sida. Kan säkert göras av två pers på en vecka med lite assistans från ChatGPT.

  • Lägg in lite Google annonser för att skapa någon form av intäkter så inte projektet bara blir ett ekonomiskt slukhål

Fick mycket positiv respons på det här så jag har startet en en discordserver för projektet här (invite som expirar om 7 dagar, skicka ett PM eller något efter det): https://discord.gg/5QA8AQcS
Samt ett git-repo här: https://github.com/OlleLindgren/open-prisjakt

Alla är välkomna att delta! Jag har börjat skapa några issues med ungefär vad som behöver göras i stora drag, men skapa gärna fler, kritisera mina idéer osv: https://github.com/OlleLindgren/open-prisjakt/issues

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Olle3:

Fick mycket positiv respons på det här så jag har startet en en discordserver för projektet här (invite som expirar om 7 dagar, skicka ett PM eller något efter det): https://discord.gg/5QA8AQcS
Samt ett git-repo här: https://github.com/OlleLindgren/open-prisjakt

Alla är välkomna att delta! Jag har börjat skapa några issues med ungefär vad som behöver göras i stora drag, men skapa gärna fler, kritisera mina idéer osv: https://github.com/OlleLindgren/open-prisjakt/issues

Kul initiativ, lycka till! Har länge önskat en prisjämförelse till SweClockers som tjänst, men det har aldrig blivit av genom åren även om vi var nära för cirka 15 år sedan. Det går att begära ut databasdumpar/XML från samtliga återförsäljare för den som orkar skapa relationer med alla.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Spelar ju snart ingen roll hur uselt designad sidan är när det snart inte är någon som helst ordning på funktionen. Att kunna jämföra likadana produkter.

Det är helt översvämmat av bluff och uppmärksammhetsstrategier.

Finns i lager, JA. Nej..

Gräsklippare 4000kr. Oj det var bra, en hel tusenlapp billigare än hos andra . Näha, det var visst bara ett skitdyrt batteri till klipparen ifråga.

Och innan dess så var problemet redan att nästan likadan saker också allt oftare buntades ihop. Har skärmen USB hubb eller ej. Är det 165 eller 240hz. Ingen aning förrän man kollat i butiken.

Och så var det butikerna som hittar på egna modellnummer för att inte behöva jämföra sig alls.

Så Prisjakt fyller numera snart samma funktion som reklam.

Sparar 🌲 åtminstone.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Fick mycket positiv respons på det här så jag har startet en en discordserver för projektet här (invite som expirar om 7 dagar, skicka ett PM eller något efter det): https://discord.gg/5QA8AQcS
Samt ett git-repo här: https://github.com/OlleLindgren/open-prisjakt

Alla är välkomna att delta! Jag har börjat skapa några issues med ungefär vad som behöver göras i stora drag, men skapa gärna fler, kritisera mina idéer osv: https://github.com/OlleLindgren/open-prisjakt/issues

Snyggt men namnet öppnar väl för varumärkesintrång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Om classic försvinner hoppas jag iaf. att nån kommer med ett script för Tampermonkey/Stylish och fixar det.
Som resten säger; totalt värdelös, bloatad och avsaknad av funktioner som fanns innan, segare, fulare, långsammare.......

+1 på detta.
Synd att man är helt i avsaknad av kodartumme så man kunde göra nå själv. Nån som har koll på om det finns några fiffiga script som gör 'nya' prisjakt användbart, och/eller ser mindre fult ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Fick mycket positiv respons på det här så jag har startet en en discordserver för projektet här (invite som expirar om 7 dagar, skicka ett PM eller något efter det): https://discord.gg/5QA8AQcS
Samt ett git-repo här: https://github.com/OlleLindgren/open-prisjakt

Alla är välkomna att delta! Jag har börjat skapa några issues med ungefär vad som behöver göras i stora drag, men skapa gärna fler, kritisera mina idéer osv: https://github.com/OlleLindgren/open-prisjakt/issues

Hade jag kunnat programmera mer än "hello world" i Basic så hade jag varit på. Hoppas ni kan dra ihop ett gäng!
När till och med Edin hedrar tråden och skriver så vet man att det är en fråga som berör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Om classic försvinner hoppas jag iaf. att nån kommer med ett script för Tampermonkey/Stylish och fixar det.
Som resten säger; totalt värdelös, bloatad och avsaknad av funktioner som fanns innan, segare, fulare, långsammare.......

Ser ut att finnas en början med https://github.com/tim-hub/PriceSpify för deras NZ-sida. Verkar vara nerlagd, men skulle kanske kunna användas som start.

Permalänk

Ja då slipper man använda prisjakt framöver, rip prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

Du kan ha rätt men jag tror faktiskt det är fler, med tanke på att prishistorik fungerar bra med classic. För mig är detta ett viktigt verktyg när det gäller och ta reda på om ett pris är bra eller inte

På vilket sätt fungerar historiken inte i nya Prisjakt. Kör enbart nya siten och använder historik ofta, vad missar jag?

Skrivet av Durkadur:

Jag tycker om (gamla) Prisjakt just för att den är så bra för att planera inköp men också kolla upp gamla. Jag har listor med inköpsdatum och jag lägger alltid in inköpspris. Så är jag nyfiken när jag köpte vår gamla TV och till vilket pris så ser jag det snabbt på Prisjakt. Jag behöver inte rota fram kvitto eller söka igenom mejlen. Är det fler som jobbar så?

Nu kör jag bara nya siten men använder listor på liknande sätt. Har listor på datorer jag byggt till mig själv och till vänner, kanon att enkelt hålla koll på vilka komponenter som hamnade var.

Skrivet av Dinkefing:

Inte har de bara gjort nya Prisjakt sämre de är också offantligt dåliga att fylla information på alla produkter på t ex datorprodukter nuförtiden. Latmaskar hela bunten som inte kan ta kritik och bara gör sidan sämre.

Vet inte om de är sämre med info om artiklarna men största bristen för mig på nya saiten är att man inte kan redigera egenskaperna för produkter. Tror Prisjakt var mer community-drivet förr, eldsjälar som av en eller annan anledning matade in data på olika artiklar. Har själv gjort det när jag velat jämföra artiklar där data saknats.

Skrivet av ElvisP:

Håller med. Varför inte jobba med Classic-versionen i stället för att komma med en ny kass sida?

Pga att den gamla saiten inte gick att uppdatera så att den skulle vara relevant vid sökmotoroptimering när Google började ställa krav på responsiv design. Det dög inte längre att ha en separat mobilsajt om du ville få trafik från Google och den trafiken är väldigt viktig för Prisjakt. Typ något sådant, är själv inte utvecklare men det är ungefär vad jag minns från Prisjakts förklaringar.

Själv trivs jag med den nya saiten även om det finns vissa brister även ur mitt perspektiv. Däremot hänger jag inte där lika mycket som förr, blir glesare mellan omdömena osv.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Kan väl inte vara så svårt att bygga en prisjaktreplica, egentligen. Jag kan lägga upp ett git-repo. Utvecklare hör av er så kör vi.

Att göra:

Är inte det enklaste att du gör det själv? Det är ju så enkelt att du redan vet exakt vad som ska göras och det tar en vecka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangoo:

Prisjakt har faktiskt kategorier på den nya designen.
Du kan hitta den längst upp till vänster. Där ser man en fyrkant med små vita fyrkanter bredvid loggan.
Klicka på den så hittar du alla möjliga kategorier.

Givetvis har dem egna sidor för en mängd produkter. Det har de väl haft sedan start. Men för vissa nischade produkter finns de inte samlade då ingen grupp/kategori skapats för dem. Inte helt ovanligt så har däremot Pricerunner en grupp för dem.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Trist, nya sidan är helt värdelös. Fult gränssnitt, fler klick för att utföra samma saker, avsaknad av filtreringsfunktioner och sämre fritextsök. Då får man börja vänja sig vid PriceRunner.

Filterna blir helt meningslösa om produktegenskaper inte underhålls. Då kommer man aldrig vilja använda dem då man inte vill filtrera bort potentiellt intressanta produkter.

Min mest använda funktion i classic-sidan var att kunna filtrera efter när produkten skapades, vilket fungerade som ett bra sätt att sålla ut äldre produkter då "lanseringsdatum" sällan står angivet och blir därmed ett värdelöst filter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Är inte det enklaste att du gör det själv? Det är ju så enkelt att du redan vet exakt vad som ska göras och det tar en vecka?

Det bästa för alla vore så klart om Prisjakt själva kunde återställa prisjakt classic. Vi gör ju det här för att vi har uppskattat prisjakt och sett ett stort värde i tjänsten. Tjänsten som ju redan finns, men utom vårt räckhåll.

Men om nu inte ursprungliga prisjakt vill fortsätta att leverera det värdet så ser jag inte att det är oöverstigligt svårt att bygga en liknande tjänst som levererar den grundläggande funktionaliteten att snabbt kunna överblicka priserna på samma produkt hos olika återförsäljare, nej.

Permalänk
Medlem

NEEEEEEEEJ!!! Jag spenderar (spenderade) mkt tid classic prisjakt. Nu överger jag dem. Den designen är förskröcklig. Går motvilligt till pricerunner då

Permalänk
Medlem

Då kan de ju lägga ner helt och hållet. Det nya gränssnittet saknar funktionalitet som det tidigare erbjuder. Idiotiskt att kassera ett vinnande koncept till fördel för något modernare och mycket sämre, knappt användbart gränssnitt. Saknar massor av kategorier att filtrera efter om jag inte missminner mig. Släng det nya gränssnittet och behåll det gamla istället?! Jag och alla här på sweclockers hänger antagligen mer där än de anställda på prisjakt. Så de borde kanske lyssna på oss som har koll?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

När de (efter att de gått över till att bara jobba på nya sidan) tog bort möjligheten att ge tumme_ner på företag så försvann en ENORM möjlighet. Att bygga en inköpslista och sedan använda "prisoptimeraren" och att det ignorerar sidor som man givit tumme_ner. Jag tror det var så jag brukade göra.

Det var redan då MÅNGA skumraskföretag och rena blufföretag(som man då kunde ignorera genom tumme_ner), men nu har Prisjakt givit dem en fri arena då de aktivt raderar många negativa omdömen och förbjuder att man avslöjar vilka vidriga metoder företagen använder. Prisjakt väljer helt bort användarna till fullständig fördel för alla företag som vill betala för att synas där, även scams som får fortsätta även fast de anmäls och man varnar för dem till Prisjakt.

Det vore intressant att höra från någon av representanterna från Prisjakt hur de kan rättfärdiga att blåsa sina användare och bara lägga ner den MYCKET mer funktionella (för användarna) original/classic-prisjakt. De har inte tillfört något till oss konsumenter utan enbart förstört en viktig och enormt användbar svensk hemsida så att folk kunnat hitta rätt produkter för rätt pris med lägre risk att luras än en random googlesökning.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Edin:

Kul initiativ, lycka till! Har länge önskat en prisjämförelse till SweClockers som tjänst, men det har aldrig blivit av genom åren även om vi var nära för cirka 15 år sedan. Det går att begära ut databasdumpar/XML från samtliga återförsäljare för den som orkar skapa relationer med alla.

Gör det. Så bygger man en redaktionell kunskapsbas till det hela som förklarar produkterna och deras teknik, kopplar tester och kan användas för redaktionellt innehåll på ett sätt prisjakt aldrig kunde göra och som Pricerunner försökte med men inte kan eftersom de nu ägs av en bank eller hur det nu är.

Likt "här är de intressantaste moderkorten som fungerar direkt med nya XXX" – "Översikt över skärmar på 240 Hz och uppåt" etc. Går att göra hur mycket som helst när det inte är en trög snigel likt Schibstedt.

Permalänk
Medlem

Men satröv ... så de hittade alltså till slut något att skylla på för att kunna dräpa classic. Förbannade svin.

Den absolut viktigaste funktionen för mig är att kunna skriva anteckningar på varje enskild produkt i mina listor, och den funktionen finns fortfarande inte i den nyare, sämre, prisjakt. Skitjakt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Snyggt men namnet öppnar väl för varumärkesintrång?

Pristak
Pristight
Prismakt
Prisslakt

etc etc

Det går ju att kringgå med lite finurlighet

Permalänk

Början till slutet...

Har använt prisjakt sen starten och alltid hållit fast vid classic. Det "nya" gränssnittet är hopplöst dåligt. Jag kommer aldrig använda det utan nu byter jag till Pricerunner. https://www.pricerunner.se/ istället.

Tack för den tid vi fick. R.I.P. Prisjakt. 🫤

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Pristak
Pristight
Prismakt
Prisslakt

etc etc

Det går ju att kringgå med lite finurlighet

Måste ju börja med ’class’ så autocomplete fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

På vilket sätt fungerar historiken inte i nya Prisjakt. Kör enbart nya siten och använder historik ofta, vad missar jag?

Här är en bild för att jämföra prishistoriken i Classic respektive nya siten. Detta är för mig den största nackdelen med att Classic försvinner. Man saknar funktionen att se enskilda butikers höjningar/sänkningar i ett överskådligt gränssnitt. (Valde här att öppna CDON i Classic för att se ändringar just från den butiken), i nya versionen bockade jag i ett par olika butiker för att visa hur dåligt man kan se varje enskild butiks prisförändringar.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kasst. Har aldrig gillat designformen på webb och applikationer de senaste 10 åren som allt mer går mot större ikoner, större tex, mindre info på samma yta. Gillar det gamla där man får mycket info på en enda "skärmyta" utan att skrolla nånting. Jämför lite med gamla Winamp, hur mycket info hade man inte på liten yta?

Det är både nån designtrend och att man anpassar sidorna för mobiler antar jag. Men det är kasst.

Tyvärr ser jag ingen bra konkurrent, pricerunner är helt enkelt ännu sämre även jämfört med nya prisjakt.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Tyvärr ser jag ingen bra konkurrent, pricerunner är helt enkelt ännu sämre även jämfört med nya prisjakt.

Jag håller med. Gillar inte Pricerunners hemsida heller så lär fortsätta med Prisjakt ändå

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig