Fortsatta tapp för hemelektronikbranschen i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Fortsatta tapp för hemelektronikbranschen i Sverige

Under årets andra kvartal tappar den svenska hemelektronikbranschen 5 procent och fortsätter gå på sparlåga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tappet blir nog värre 2024

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Tappet blir nog värre 2024

Kanske inte. Mycket beror nog på den mycket svaga kronan och många tror att den kommer att stärkas under 2024.

Permalänk
Medlem

Inflation, svag krona och höga räntor, klart inte folk handlar på samma sätt som förr.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Produkter blir bara dyrare och dyrare och folk håller hårt i sina pengar. Finns nog ingen bransch som har det lätt nu.

Permalänk
Medlem

Det är som det måste vara, prylhysterin måste dämpas!

Permalänk
Skrivet av NutCracker:

Det är som det måste vara, prylhysterin måste dämpas!

Måste och måste? Det är ju det som får Sverige att växa. Jag skulle nog snarare säga att köp det som är nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att folk köper värktabletter istället för verktyg.
-5% är väl ganska marginell skillnad, folk har ju köpt på sig hemmaprylar under korånaåren, så folk behöver väl inte så mycket just nu, sedan med skenande priser så håller ju folk hårdare i slantarna. Att mat gått ner beror nog mycket på priserna och folk äter av sina konservreserver.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem

Och så finns det en hel del annat kul att lägga pengar på som man inte hade samma möjlighet att köpa/göra under 2020-2021...

Mer saker som slåss om pengarna och mindre tillgängliga pengar. Är det ens något att bli förvånad över?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Bra.

Äldre TV-apparater är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Äldre fotokameror är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Äldre videokameror är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Äldre datorkomponenter är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Äldre mobiltelefoner är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Du kan få en 27" Mini-LED för under 6000 SEK och en 27" OLED för under 10.000 SEK. Ingen behöver mer än så.
och så vidare

Det räcker nu. Vi har nått toppen av behovet när det kommer till tekniska utvecklingen. Nu är det dags att sluta köpa massa skit och istället fokusera på att skapa upplevelser MED DET VI REDAN HAR.

Permalänk

Det var inte länge sedan folk pratade om att en schysst stor iPhone kostade ca 12000kr, nu är man uppe i 20 000kr. Åt det hållet är det med det mesta och man anser det inte längre vara roligt att handla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Bra.

Äldre TV-apparater är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Äldre fotokameror är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Äldre videokameror är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Äldre datorkomponenter är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Äldre mobiltelefoner är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Du kan få en 27" Mini-LED för under 6000 SEK och en 27" OLED för under 10.000 SEK. Ingen behöver mer än så.
och så vidare

Det räcker nu. Vi har nu nått toppen av behovet när det kommer till tekniska utvecklingen. Nu är det dags att sluta köpa massa skit och istället fokusera på att skapa upplevelser MED DET VI REDAN HAR.

Flest saker när man dör vinner!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Bra.

Äldre TV-apparater är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Äldre fotokameror är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Äldre videokameror är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Äldre datorkomponenter är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Äldre mobiltelefoner är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Du kan få en 27" Mini-LED för under 6000 SEK och en 27" OLED för under 10.000 SEK. Ingen behöver mer än så.
och så vidare

Det räcker nu. Vi har nu nått toppen av behovet när det kommer till tekniska utvecklingen. Nu är det dags att sluta köpa massa skit och istället fokusera på att skapa upplevelser MED DET VI REDAN HAR.

Damn right 🙌

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Före detta storkonsument men nu är det slut på kosingen så köper ingenting sedan 2021. Men är nöjd med det jag har dvs det som står i signaturen. Köper jag något är det hemautomatisering för att spara el. Lite förvånad blev jag när en handdisk drar 3X mer ström än en 3 minuters-dusch och att tvättmaskinen bara drar 0,3KWh på en 30 graders tvätt. Blir väll 0,6 KWh med 60 grader kanske, dvs om kläderna är väldigt skitiga.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Starkt jobbat att tappa med alla dessa höjda priser

Permalänk
Medlem

Tappet borde vara mer än vad siffrorna visar eftersom priserna ökar. Så om lika mycket köptes skulle siffrorna visa 20% mer ungefär. Om de mäter i kronor vilket jag antar och inte antal sålda enheter.

Begagnat räknas väl inte in antar jag. Skulle tro att det ökar. Hörde från en kompis att hans mamma köar varje dag second hand butiker öppnar för att försöka hinna hitta några vinterkläder innan de går åt men att det alltid är stor kö.

Kollar man på en av Sveriges största varuhus för begagnade saker Retuna så har priserna på 2nd hand ökat med. Leksakerna är knappt billigare än nya och samma med kläder. De har en butik för elektronik där med men de är inte så billiga längre heller. Ändå är det nästan alltid fullt på parkeringen och inte bara fattiga som köper. Man ser flera elbilar på parkeringen och speciella rutor för dem. Men de köper väl begagnat av miljöskäl snarare än att det är billigare. Förut åkte jag ofta dit när jag var i Eskilstuna men nu är det samma priser som att köpa nytt online i stort sett.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Moderator
Testpilot

De är bara en prishöjning ifrån att vända trenden!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Inflationen är fortsatt hög och kronan fortsatt svag, ingen överraskning här.

Permalänk
Medlem

Tja. Jag tänkte köpa en ny tv. Men Lg CS6 77 kostade 22 000 på kampanj ganska länge i våras men ligger nu på 33 000 (tills 77an helt försvann) så då blir man inte så sugen.
Så med de priserna är jag inte så sugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tja. Jag tänkte köpa en ny tv. Men Lg CS6 77 kostade 22 000 på kampanj ganska länge i våras men ligger nu på 33 000 (tills 77an helt försvann) så då blir man inte så sugen.
Så med de priserna är jag inte så sugen.

TV priserna är dock väldigt cykliska och förutsägbara. Priserna är egentligen bara riktigt bra mellan november och januari men även senare under våren som du beskrev i ditt fall.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Själva poängen med räntehöjning om jag fattat riktigt, att d-,.,.att bromsa in ekonomin.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Själva poängen med räntehöjning om jag fattat riktigt, att d-,.,.att bromsa in ekonomin.

Japp. Det är hela poängen 👍

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

De är bara en prishöjning ifrån att vända trenden!

Du menar innan en eventuell platå uppnås. Sedan kanske första sänkningen kommer hösten 2024 och beroende på hur man tajmar den med tremånaders rörlig så kanske man får en räntesäkning till julen 2024.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Fortsätt mjölka befolkningen på skatter, räntor och andra höjda utgifter så självklart kommer folk shoppa loss ännu mera, som man bäddar får man ligga.. Idioti🤦

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Fortsätt mjölka befolkningen på skatter, räntor och andra höjda utgifter så självklart kommer folk shoppa loss ännu mera, som man bäddar får man ligga.. Idioti🤦

Så skatter är dåligt, du vill alltså betala skyhöga sjukhusavgifter som i usa? Eller ha stora inkomstklyftor? Skatter finns av en anledning. Bara folk med pengar som tjatar om sänkta skatter.

Permalänk
Medlem

Folk väljer kanske att spara lite inför vinterns elräkningar. Man ska ju ha råd att betala för elen att driva hemelektroniken man redan har.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Har handlat mer och mer från företag utanför Sverige sista tiden, tyvärr. Men priserna är betydligt bättre många gånger.

Nu senast i veckan köpte jag mig ett Corsair 7000D Airflow chassi, Corsair HX1500i nätagg samt 2 st Corsair XR5 420mm radiatorer från Amazon.se, spara mig en bit över 1000 kr jämfört med Inet.se

Jag föredrar Inet.se såklart, men när prisskillnaden är en hel tusenlapp blir valet rätt lätt. Jag är ju garanterat inte ensam om att göra såhär heller.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Har handlat mer och mer från företag utanför Sverige sista tiden, tyvärr. Men priserna är betydligt bättre många gånger.

Nu senast i veckan köpte jag mig ett Corsair 7000D Airflow chassi, Corsair HX1500i nätagg samt 2 st Corsair XR5 420mm radiatorer från Amazon.se, spara mig en bit över 1000 kr jämfört med Inet.se

Jag föredrar Inet.se såklart, men när prisskillnaden är en hel tusenlapp blir valet rätt lätt. Jag är ju garanterat inte ensam om att göra såhär heller.

Men så fick du ingen pingvinstång heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Själva poängen med räntehöjning om jag fattat riktigt, att d-,.,.att bromsa in ekonomin.

Om du ska köpa en katt för 100kr, sen kommer grannen o vill ha samma katt. Han har inte heller mer än 100kr. Men han springer till banken o lånar 100kr. Det kostar knappt något så det spelar ingen roll.

Nu kostar katter plötsligt 200kr.

Bonden vill också ha ett par katter men har inte riktigt råd för katter har blivit så dyra, så han höjer priset på potatisen för att också kunna köpa katter.

Nu är både katter o potatis dubbelt så dyrt.

Om däremot grannen inte springer o lånar 100kr för det kostar ju rätt mycket att låna 100kr så blir varken katter eller potatis dyrare.

Samtidigt så kanske inte alla rusar o köper katter till höger o vänster.. Så det blir en balansgång för att försöka hålla katt o potatisförsäljningen vid liv samtidigt som dina pengar ska va värda något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Äldre datorkomponenter är bättre än vad 99% av befolkningen behöver.

Är vi på sweclockers 1%-arna?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?