Fortsatta tapp för hemelektronikbranschen i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Själva poängen med räntehöjning om jag fattat riktigt, att d-,.,.att bromsa in ekonomin.

Yes, men det är ett gammalt verktyg för en gammal tid. Det funkade när ekonomin var mycket mer nationell än vad den är nu.

Det verkar inte ha samma effekt längre vad jag har läst.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Så skatter är dåligt, du vill alltså betala skyhöga sjukhusavgifter som i usa? Eller ha stora inkomstklyftor? Skatter finns av en anledning. Bara folk med pengar som tjatar om sänkta skatter.

Jag är helt för skatter.

Dock idag så slösas det ofantligt mycket skatt på hittepå-grejer som inte ens ska existera.. pengatvätt.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Det är ju lite synd att vårt ekonomiska system kräver att vi måste konstant konsumera... Sedan 10år tillbaka har jag helt slutat inhandla onödig skit. Både i form av onödiga renoveringar till onödiga uppgraderingar och onödiga prylar... Jag köper saker som håller länge, jag lagar och reparerar dem när de slutar fungera, och varje gång jag inhandlar något så resonerar jag med mig själv ifall det är en bra, långsiktig, gärna livslång investering.

Tänker mig att det är bra för miljön också, men det gör ju en till en oproduktiv samhällsmedborgare. Vilket känns synd. Hade önskat att vi hade gått in i ett nytt ekonomiskt system som inte enbart är drivet av vinster, utan vägs också mot människors välbefinnande.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Är vi på sweclockers 1%-arna?

Ja men tack vare ännu fler förkortningar att ta hänsyn till som dlss, fsr, rtx, vrr, mp3, dvd, så ger fler och fler upp på PC som spelplattform och ni blir färre och färre.

Permalänk

Köper mycket begagnat numera då jag inte har höga krav när jag spelar. Många på jobbet gör samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Det räcker nu. Vi har nått toppen av behovet när det kommer till tekniska utvecklingen. Nu är det dags att sluta köpa massa skit och istället fokusera på att skapa upplevelser MED DET VI REDAN HAR.

Jäklar vilken pessimist du är! Själv hoppas jag att vi bara är i början på den tekniska utvecklingen. "Behöver" är förvisso ett ord som kan betyda precis vad man vill så länge det inte handlar om luft, vatten etc, men jag skulle säga att alla borde ha bättre utrustning till hands! En semesterfilm man gjort kan t ex vara väldigt kul och vacker att titta på, men den återskapar ju inte upplevelsen alls!

- Jag vill i princip vara omsluten av skärmar när jag sitter vid datorn. Helst utan kanter. Och i hög upplösning. Vi är inte i närheten av detta idag. Jobbar man med dator "behöver" man ett antal 8K-skärmar eller motsvarande.
- Många har nog inte HDR på sin TV. Och även med HDR är maximala ljusstyrkan låg på många TVs. Så nog "behöver" man köpa ny TV.
- Många sitter på fjuttiga TVs, så nog "behöver" folk större.
- Kameror blir bättre och bättre på att fånga mer upplösning och fokusera bättre automatiskt och användas i ägre ljus osv. De flesta "behöver" nog uppgradera sin kamera.
- Datorspel kommer inte i närheten av verkligheten. Man "behöver" definitivt bättre utrustning för att det ska bli bättre.
- Att använda en mobiltelefon är smärtsamt. De är fruktansvärt långsamma på att visa web-sidor t ex. Och nog är det trevligt att de blir bättre och bättre på att känna igen folk på foton, förstå frågor bättre, osv. Man "behöver" definitivt det senaste för att det ska bli uthärdligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Bra.

Äldre TV-apparater är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Äldre fotokameror är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Äldre videokameror är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Äldre datorkomponenter är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Äldre mobiltelefoner är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Du kan få en 27" Mini-LED för under 6000 SEK och en 27" OLED för under 10.000 SEK. Ingen behöver mer än så.
och så vidare

Det räcker nu. Vi har nått toppen av behovet när det kommer till tekniska utvecklingen. Nu är det dags att sluta köpa massa skit och istället fokusera på att skapa upplevelser MED DET VI REDAN HAR.

You wish, utvecklingen har bara börjat men du kanske har missat det, men jag hoppas du lever som du lär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Ja men tack vare ännu fler förkortningar att ta hänsyn till som dlss, fsr, rtx, vrr, mp3, dvd, så ger fler och fler upp på PC som spelplattform och ni blir färre och färre.

Jag tror att det enda som kan bromsa pc-spelare är för höga priser, inte förkortningar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Bra.

Äldre TV-apparater är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Äldre fotokameror är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Äldre videokameror är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Äldre datorkomponenter är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Äldre mobiltelefoner är bättre än vad 99% av befolkningen behöver. De som vill ha en har redan köpt en.
Du kan få en 27" Mini-LED för under 6000 SEK och en 27" OLED för under 10.000 SEK. Ingen behöver mer än så.
och så vidare

Det räcker nu. Vi har nått toppen av behovet när det kommer till tekniska utvecklingen. Nu är det dags att sluta köpa massa skit och istället fokusera på att skapa upplevelser MED DET VI REDAN HAR.

Låter som när man ville lägga ned patentverket i USA på 1800-talet eller kanske var det 1900-talet. Utveckligen har ju gått framåt sen dess. Tänk dig, ingen internet.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Jag tror att det enda som kan bromsa pc-spelare är för höga priser, inte förkortningar.

Statistiken visar på att du har fel. Dyrare hårdvara kombinerat med fler och fler faktorer i spel gör färre och färre intresserade av fenomenet PC-Gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Statistiken visar på att du har fel. Dyrare hårdvara kombinerat med fler och fler faktorer i spel gör färre och färre intresserade av fenomenet PC-Gaming.

Visar statistiken på att det är förkortningarna som gör att färre personer är intressarde av att spela på pc?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Visar statistiken på att det är förkortningarna som gör att färre personer är intressarde av att spela på pc?

Ja. Det finns en direkt korrelation mellan hur komplicerat det är att välja inställningar i systemet/spelet för att uppnå bra resultat och hur många som orkar bry sig när man kan köpa sig fri mha en konsol (som spelen ändå är skapade efter).

Permalänk
Medlem

Helt enkelt för dyrt med hårdvaran sista åren. Håller prisbilden i sig får man hoppas på en Ps5 Pro 👍

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Inflation, folk har knappt råd till mat hyra och mediciner idag tror elektronik är det sista folk bryr sig om idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Statistiken visar på att du har fel. Dyrare hårdvara kombinerat med fler och fler faktorer i spel gör färre och färre intresserade av fenomenet PC-Gaming.

Skrivet av användare-234:

Ja. Det finns en direkt korrelation mellan hur komplicerat det är att välja inställningar i systemet/spelet för att uppnå bra resultat och hur många som orkar bry sig när man kan köpa sig fri mha en konsol (som spelen ändå är skapade efter).

Källa till statistik?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Källa till statistik?

Logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Ok, eller med andra ord: Du har gissat och dragit den slutsatsen själv eller så är det din egen upplevelse.

Så ... ingen statistik alls?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

I mitt huvud är logik och statestik nära motsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

I mitt huvud är logik och statestik nära motsatser.

En del huvuden tror att anekdoter och data är samma sak.

Permalänk
Medlem

Inte känt ett minsta sug på ny elektronik pga de absurda priserna nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det verkar som att folk köper värktabletter istället för verktyg.
-5% är väl ganska marginell skillnad, folk har ju köpt på sig hemmaprylar under korånaåren, så folk behöver väl inte så mycket just nu, sedan med skenande priser så håller ju folk hårdare i slantarna. Att mat gått ner beror nog mycket på priserna och folk äter av sina konservreserver.

Konserver är dock dyra, så om man inte är en prepper har man nog inte så många. Just mat kan man dock kolla erbjudanden, det har blivit sjukt mycket bra deals varje vecka vilket borde betyda att marginalerna på varor som kedjor har är sjukt stora nu.