Permalänk
Representant
Skrivet av Fryngel:

Fråga om prissättning:
Åtminstone på Servanet är ni billigast på 500/500, men 1000/1000 är prissatt uppåt väggarna (995kr/mån), d.v.s. dyrast i klassen, med råge. Medvetet val eller tjocka fingrar?

Hej!

Vart ser du det priset? Det stämmer inte med vad som står i Servanets portal.

Visa signatur

Obenetwork Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem

Några planer på att hoppa in hos ViaEuropa?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft ObeNetwork i över ett år och kunde inte vara mer nöjd! Känns verkligen som att de månar om användaren och power usern, allt bara funkar. Enda gången jag behövde vända mig till supporten var för att uppgradera hastigheten och det löste de på nån timme med två svar där emellan. Hoppas ni finns på fler ställen så jag kan rekommendera er till alla nära och kära.
<3

Permalänk
Medlem

https://allmannyttan.servanet.se/serviceguide/index/consumers...

Permalänk
Medlem

Även jag vill stämma in i hyllningskören. Upphandlade Obenetwork till min förra BRF, 1000/1000 till alla till ett bra pris och det var riktigt stabilt och man fick alltid ut utlovad hastighet.

Riktigt trevlig och engagerad personal, om du bor i en BRF så hör av dig till Obe för att kolla om de inte kan leverera till er på t.ex. gruppanslutning, riktigt nöjd med valet.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

@obenetwork har ni några planer på att dyka upp i Örebros stadsnät (KUMBRO / OpenUniverse)?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenetwork:

Hej!

Vart ser du det priset? Det stämmer inte med vad som står i Servanets portal.

<Uppladdad bildlänk>

(Se även tidigare svar.)

Nu när jag tittade på alla erbjudanden, ser jag att prissättningen är högst intressant. Kan det vara som att Servanets sida för allmännyttan helt enkelt glömts bort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenetwork:

Det är en del av avtalet som vi tecknade samtidigt som Zitius (Telia äger både TÖF och Zitius), men Teliafolket verkar ha tagit långsemester och det drar ut på tiden. Vi hoppas att det är på plats efter semestrarna!

Dum fråga men innebär det att ni kommer finnas som tjänsteleverantör på Zmarket (Hässleholm)?

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Representant

Fixad!

Skrivet av Zero Cool:

@obenetwork har ni några planer på att dyka upp i Örebros stadsnät (KUMBRO / OpenUniverse)?

Vi kan leverera dit men du behöver kontakta oss för beställning då vi inte finns i OpenUniverse-portalen ännu.

Skrivet av logoz:

Dum fråga men innebär det att ni kommer finnas som tjänsteleverantör på Zmarket (Hässleholm)?

Yes, samma sak här, vi kan ta emot beställningar via e-post men finns inte i portalen ännu. Maila oss bara så löser vi det.

Visa signatur

Obenetwork Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenetwork:

Vi kan leverera dit men du behöver kontakta oss för beställning då vi inte finns i OpenUniverse-portalen ännu.

Har du någon aning om prisnivån? Sökte på min adress via er hemsida men fick inte upp den där.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Sugen på att gå över till er på @Obenetwork efter diverse strul med Ownit på sistone. Egentligen är jag nog nöjd med Ownit efter att ha haft dem i flera år. De har publika IPv4-adresser, och det är ju alltid trevligt. Dock kan de inte leverera IPv6 trots löfte om det i flera år.

Fibern dog här hemma dagen innan midsommarafton, men eftersom vi var i stugan i kombination med ändrade öppettider under midsommarhelgen (helt okej) blev det inte ordentligt felanmält förrän på söndagen. Idag fick vi tillbaks det efter att vi behövt boka tid med tekniker pga trasig fiberkonverterare (enligt Ownit). Fiberdosan sitter högt upp på väggen i ett teknikskåp, så det var ganska osannolikt att den skulle gå sönder. Ownit pratade också om en mjukvaruuppdatering från GlobalConnect efter att de tagit över nätet från OpenUniverse, men de verkade inte ha riktig koll. Jag vädjade flera gånger till Ownit om att kontakta stadsnätet och be dem kolla i sin ände först, men så kunde de tydligen inte göra.

På väg hem till oss idag stannade teknikern till i deras ände och bytte ut något. Vips - så hoppade fibern igång. Vid kontakt med Ownit om kompensation fick jag reda på att de bara kunde erbjuda prisavdrag för de dagar som gått sedan felanmälan. Trots att jag redan då påpekat att tjänsten gått ner tidigare kunde de inte lösa det. Så jag fick kompensation för 16 dagar istf de 18 som fibern varit borta. Ganska svagt, tycker jag. Dessutom händer detta strax efter de höjt priset på tjänsten från 379 kr till 479 kr. En rejäl ökning!

Så mitt förtroende för dem fick sig en liten törn idag, tyvärr.

Nog med mitt tjat om Ownit! @Obenetwork, stämmer det att ni har startavgift på 250 kr för era bredband? Många av de andra operatörer som finns i tjänsteportalen hos OpenUniverse har ingen startavgift och någon typ av rabatt, typ halva priset i tre månader. Tror ni att ni kommer ha likande när ni väl hamnar i portalen? Ni är nämligen inte med där nu.

Permalänk
Representant
Skrivet av sickan_swe:

Nog med mitt tjat om Ownit! @Obenetwork, stämmer det att ni har startavgift på 250 kr för era bredband? Många av de andra operatörer som finns i tjänsteportalen hos OpenUniverse har ingen startavgift och någon typ av rabatt, typ halva priset i tre månader. Tror ni att ni kommer ha likande när ni väl hamnar i portalen? Ni är nämligen inte med där nu.

För tillfället har vi inga planer på att genomföra några kampanjer i stadsnäten. Vi anser att det är viktigt att vara tydliga och transparenta gentemot våra kunder när det gäller prissättning. Därför tar vi ut samma startavgifter som stadsnäten tar av oss.

Vi tror på att erbjuda en ärlig och transparent prissättning för våra kunder. Genom att undvika att "köpa" kunder med subventionerade startavgifter eller andra marknadsföringsknep, strävar vi efter att bygga långsiktiga relationer baserade på förtroende och kvalitet.

Visa signatur

Obenetwork Support
https://obe.net

Permalänk
Skrivet av Obenetwork:

För tillfället har vi inga planer på att genomföra några kampanjer i stadsnäten. Vi anser att det är viktigt att vara tydliga och transparenta gentemot våra kunder när det gäller prissättning. Därför tar vi ut samma startavgifter som stadsnäten tar av oss.

Vi tror på att erbjuda en ärlig och transparent prissättning för våra kunder. Genom att undvika att "köpa" kunder med subventionerade startavgifter eller andra marknadsföringsknep, strävar vi efter att bygga långsiktiga relationer baserade på förtroende och kvalitet.

Det resonemanget köper jag rakt av och fullt ut! Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenetwork:

Det är en del av avtalet som vi tecknade samtidigt som Zitius (Telia äger både TÖF och Zitius), men Teliafolket verkar ha tagit långsemester och det drar ut på tiden. Vi hoppas att det är på plats efter semestrarna!

Tjenixen, har det hänt något här? Förstår jag det rätt om att ni kommer få avtal med Telia Öppet fiber i hela landet? Sugen på att lämna Bahnhof och deras konstanta höjningar & dåliga peering.

Permalänk
Medlem

Halloj @Obenetwork
Jag ska flytta till en lägenhet i Uppsala hos Uppsalahem.
Dom är kopplade till Open Universe. Men hittar inte er i deras portal. Men jag kan se på eran sida att jag kan få internet till adressen jag ska flytta till.
Stämmer det att det kommer finnas? Eller måste det gå via Open Universe portal (där jag inte hittar er).?

Jag har bahnhof där jag bor nu o har varit nöjd. Jag har haft publigt IP hela tiden utan kostnad. Men jag vill inte sponsra dom mer när jag flyttar endast pga deras jävla CGNAT skit. Man måste in på portal o ändra till publikt IP eller kontakta deras support. Jag vill bara kunna koppla in mig o få publikt IP. Jävla klåpare alla dessa ISP som sätter CGNAT. Fy fan.

SÅÅÅ. Jag hoppas att ni inte har NÅGRA SOM HELST planer på att fixa CGNAT när ni blir större ?
btw. Kan ni erbjuda IPv6 genom Open Universe?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Zmarket är nog segaste portalen som finns. Känns som att siten ligger på en uppringd uppkoppling i Uganda när man ska söka eller ens kolla driftstörningar.

Hoppas på att Obenetwork syns i portalen så man kan beställa.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Jag mailade mina frågor till @Obenetwork eftersom dom aldrig svarar här längre.
Jag fick svar inom 30min typ. Så sjukt bra svartstid iaf! Cred till dom!

Dom svara iaf att dom har ingen avsikt för att införa CGNAT. Vilket dom visserligen redan sa i tråden men det va ett tag sen. Vilket jag hoppas håller i längden oxå när dom blir större. Jag vet ju inte hur mycket IP adresser dom har som dom kan ge ut.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Representant
Skrivet av Skrufen:

Tjenixen, har det hänt något här? Förstår jag det rätt om att ni kommer få avtal med Telia Öppet fiber i hela landet? Sugen på att lämna Bahnhof och deras konstanta höjningar & dåliga peering.

Det går segt tyvärr. Vi väntar fortfarande på Telia. De verkar inte ha gjort många knop under sommaren. Vi hoppas på att det blir klart till hösten!

Skrivet av Mullvaden83:

Halloj @Obenetwork
Jag ska flytta till en lägenhet i Uppsala hos Uppsalahem.
Dom är kopplade till Open Universe. Men hittar inte er i deras portal. Men jag kan se på eran sida att jag kan få internet till adressen jag ska flytta till.
Stämmer det att det kommer finnas? Eller måste det gå via Open Universe portal (där jag inte hittar er).?

Jag har bahnhof där jag bor nu o har varit nöjd. Jag har haft publigt IP hela tiden utan kostnad. Men jag vill inte sponsra dom mer när jag flyttar endast pga deras jävla CGNAT skit. Man måste in på portal o ändra till publikt IP eller kontakta deras support. Jag vill bara kunna koppla in mig o få publikt IP. Jävla klåpare alla dessa ISP som sätter CGNAT. Fy fan.

SÅÅÅ. Jag hoppas att ni inte har NÅGRA SOM HELST planer på att fixa CGNAT när ni blir större ?
btw. Kan ni erbjuda IPv6 genom Open Universe?

Vi kan leverera i OpenUniverse men inte genom portalen, vi väntar på att vårt varumärke ska komma upp där, kontakta oss så löser vi det tills vidare.

Skrivet av IceKey:

Zmarket är nog segaste portalen som finns. Känns som att siten ligger på en uppringd uppkoppling i Uganda när man ska söka eller ens kolla driftstörningar.

Hoppas på att Obenetwork syns i portalen så man kan beställa.

Avtalet är klart, vårt varumärke ska komma upp i Zmarket i nästa vecka.

Skrivet av Mullvaden83:

Jag mailade mina frågor till @Obenetwork eftersom dom aldrig svarar här längre.
Jag fick svar inom 30min typ. Så sjukt bra svartstid iaf! Cred till dom!

Dom svara iaf att dom har ingen avsikt för att införa CGNAT. Vilket dom visserligen redan sa i tråden men det va ett tag sen. Vilket jag hoppas håller i längden oxå när dom blir större. Jag vet ju inte hur mycket IP adresser dom har som dom kan ge ut.

Beklagar att vi var lite långsamma att svara här. Kollegan som brukar sköta kontot är på semester, men bra att du fick svar och det stämmer att vi har inga planer på CGNAT.

Visa signatur

Obenetwork Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem

Har Telia gjort några framsteg?

Permalänk
Representant
Skrivet av Skrufen:

Har Telia gjort några framsteg?

Yes! Vi hade möte för några dagar sedan (äntligen!). Nästa vecka bör vårat varumärke synas på zmarket.se.
Telia Öppen Fiber (TÖF) dröjer lite dock då de ville ha ett annat avtal än den vi har med zitius.

Visa signatur

Obenetwork Support
https://obe.net

Permalänk

Ni kommer inte till Wetternet, Jönköpings stadsnät? @Obenetwork

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenetwork:

Yes! Vi hade möte för några dagar sedan (äntligen!). Nästa vecka bör vårat varumärke synas på zmarket.se.
Telia Öppen Fiber (TÖF) dröjer lite dock då de ville ha ett annat avtal än den vi har med zitius.

@Obenetwork Telia Öppen Fiber (TÖF) dröjer till efter black week/friday antar jag? Binder väl troligen upp mig på ett år igen då jag måste tänka på pengarna.

Permalänk
Representant
Skrivet av ToddTheOdd:

@Obenetwork Telia Öppen Fiber (TÖF) dröjer till efter black week/friday antar jag? Binder väl troligen upp mig på ett år igen då jag måste tänka på pengarna.

Jag har svårt att se Telia kommer hinna klart med TÖF innan slutet på November.
Byråkrati på högsta nivå!

Skrivet av SuperDuperKillen:

Ni kommer inte till Wetternet, Jönköpings stadsnät? @Obenetwork

I dagsläget finns det inga sådana planer tyvärr.

Visa signatur

Obenetwork Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenetwork:

Jag har svårt att se Telia kommer hinna klart med TÖF innan slutet på November.
Byråkrati på högsta nivå!

Jag vet att vi inte är i slutet på November än, men jag är ivrig. Hört något mer från Telia?

Permalänk
Medlem

Har ni några planer på att ansluta er till Halmstads Stadsnät? Blir ju grymt sugen på att testa er som operatör.

Permalänk
Medlem

Blir att byta till Obenetwork när jag får tummen ur, verkar vettigast nu när allt som var bra med Ownit har gått i graven och att befintliga kunder blir bestraffade för att de ska försöka locka nya kunder med priser som de inte har några marginaler på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenetwork:

Jag har svårt att se Telia kommer hinna klart med TÖF innan slutet på November.
Byråkrati på högsta nivå!

I dagsläget finns det inga sådana planer tyvärr.

Vi närmar oss slutet på November, har det hänt något här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Blir att byta till Obenetwork när jag får tummen ur, verkar vettigast nu när allt som var bra med Ownit har gått i graven och att befintliga kunder blir bestraffade för att de ska försöka locka nya kunder med priser som de inte har några marginaler på...

Det vore intressant att höra vad du syftar på?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenetwork:

Jag har svårt att se Telia kommer hinna klart med TÖF innan slutet på November.
Byråkrati på högsta nivå!

I dagsläget finns det inga sådana planer tyvärr.

Hej! Någon utveckling med TÖF? Bahnhof höjde mitt pris, igen, igår så är väldigt sugen på att byta leverantör.

Permalänk
Medlem

Har väl lite halvsunkig hastighet när man laddar ner spel i Steam.
500 / 500 Mbit/sek:
Förra helgen toppade jag på ca 51 MB/sek, just nu når jag ca 30 MB/sek.
Tidigare ISP som var Bahnhof (utan CG-NAT) gav sällan under 60 MB/sek.

Övrigt är jag nöjd.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX