Krönika: Vilka ska göra PC-världen rolig när Microsoft ger upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alltså samma specifikation jag hade på min laptop år 2012 och den var knappt användbar, jag fick släpa med extern ssd på redan då.. Idag 11 år efter har jag höjt mina krav lite. Och min poäng är att PC är billigare om man uppgraderar själv, inte köpa färdig.

Jag tycker att du gnäller i varenda tråd. Ditt user-case verkar vara extremt nischat kan jag tycka. Vad jobbar du med egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alltså samma specifikation jag hade på min laptop år 2012 och den var knappt användbar, jag fick släpa med extern ssd på redan då.. Idag 11 år efter har jag höjt mina krav lite. Och min poäng är att PC är billigare om man uppgraderar själv, inte köpa färdig.

Detta är inte Aftonbladet utan en sida sida med folk som är duktiga på teknik,

Men intel har idag ingen processor som motsvarar m2 ( pris / prestanda / strömförbrukning) så du kan knappast haft det 2012

När jag pratar om normal användning så är det ju inte någon som främst inte uppgraderar utan just köper färdig möjligt att de uppgradera ram och SSD Längre fram men förmodligen inte.

Det har gång på gång visat sig att när man räknar ut kostnaden med motsvarande hårdvara så ligger inte Apple dåligt tilll. Räknar man dessutom till totala ägande kostnaden så är Apple oftast mycket bättre och nu pratar jag som sagt för den normala användaren som inte är superteknisk.

Jag upplever i alla fall följande för hemma användare och för mindre företag

Mindre strul och mindre support mot Windows ( även om Windows blivit bättre)

Folk är allmänt mera nöjda om det får en Mac och får slippa Windows ( även om det såklart finns undantag ) särskilt när folk har iPhone sedan innan visst finns det motståndare men

När datorn ska bytas och uppgraderas har den oftast ett förvånansvärt högt andrahandsvärde jämfört mot PC laptops.

Även om du kan spara någon tusenlapp på inköp så i slutändan blir det faktiskt en ganska bra affär.

Men det är klart att du kan hitta en mycket billigare och laptop men då får du knappast motsvarande hårdvara. Sen går det att hitta undantag.

Ska väl sägas då att jag mest har haft kontakt med folk inom större städer , företag, ekonomi, teknik, design media men även helt andra branscher.

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Men intel har idag ingen processor som motsvarar m2 ( pris / prestanda / strömförbrukning) så du kan knappast haft det 2012.

Jag pratade enbart om mängd ssd och ram, inget annat som prestandan på denna.
Jag är facinerad över hur många är så superduktiga så de kan komprimera datan så hårt så små ssd räcker på deras enheter. Bara min leksak ps5 har 5TB sdd plus en ungefär likastor hdd.

Om man jobbar med it behövs lite lagring, dock är framtiden att man ej har datan lokalt utan någon annanstans.

Usb ssd fungerar dock superbra, men det är opraktisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är facinerad över hur många är så superduktiga så de kan komprimera datan så hårt så små ssd räcker på deras enheter. Bara min leksak ps5 har 5TB sdd plus en ungefär likastor hdd.

Om man jobbar med it behövs lite lagring, dock är framtiden att man ej har datan lokalt utan någon annanstans.

Får man fråga vad du behöver allt lokalt lagringsutrymme till? Jobbar själv som utvecklare och i jobbet sitter jag på en MacBook Pro från 2019 med en 500GB SSD. En snabb titt i disk utility visar att jag bara använder 140GB för tillfället. Det mesta av utrymmet tas förmodligen upp av diverse cachear för byggverktyg och utvecklingsmiljöer så som gradle och docker, utöver själva operativsystemet. Skulle datorn explodera imorgon så vore det inte en jättekatastrof då allt viktigt så som kod, dokument, mail och annat finns i molnet.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag pratade enbart om mängd ssd och ram, inget annat som prestandan på denna.
Jag är facinerad över hur många är så superduktiga så de kan komprimera datan så hårt så små ssd räcker på deras enheter. Bara min leksak ps5 har 5TB sdd plus en ungefär likastor hdd.

Om man jobbar med it behövs lite lagring, dock är framtiden att man ej har datan lokalt utan någon annanstans.

Usb ssd fungerar dock superbra, men det är opraktisk.

Dags att skaffa läsglasögon men inställer för att svamla så mycket om olika saker så länka gärna en dator som motsvara en sådan dator som jag föreslog. Då med pris, prestanda, batteritid, design, specifikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Dags att skaffa läsglasögon men inställer för att svamla så mycket om olika saker så länka gärna en dator som motsvara en sådan dator som jag föreslog. Då med pris, prestanda, batteritid, design, specifikation.

Och den skall finnas tillgänglig. En kompis till mig som för några år sedan skulle ha en vettig laptop för att koda och konsumera lite media privat gick runt på alla ställen i närområdet och tittade på datorer. PC-laptopparna (och vi måste ha tittat på hundra) var av plast, hade risiga skärmar och kassa tangentbord och trackpads, alternativt var de ”gaming” produkter som var dyrare och klumpigare, fortfarande med tveksamma skärmar och design som min kompis tyckte var för jävla gräslig.
Apples var kompakta, hade bra skärmar, hade uni-body aluminium design (inte knarrande plast) bra trackpads och anständiga tangentbord. Hon köpte en begagnad.

Det existerade naturligtvis bättre PC-laptops än de vi tittade på redan då, men det var omöjligt att hitta några framme hos återförsäljare. Det som erbjöds var drivor av skräp. Sorgligt.

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

samma avsaknad av cool-faktor som windows phone gjorde i de flestas ögon. Jag tyckte personligen de windows mobile / windows phones jag hade var fantastiska men lyckades aldrig övertyga en enda annan person om det då det liksom hängde ihop att om det var microsoft/windows så var det ju cringe.

Fast jag skulle inte säga att det var därför som de misslyckades utan det rår Microsoft själva helt och hållet för i och med att deras appmarknad redan på ett tidigt stadie var så tunn att det ryms på 4 sidor och att
det därefter inte blir bättre utan sämre så var det dömt att misslyckas. När inte ens Microsofts egna mest grundläggannde appar (Office-apparna t ex) uppdateras medan de uppdateras till Android och iOS så är det ju inte konstigt att folk lämnar.
Det är liksom apparna folk är ute efter främst med en smartphone och att förbise en sån sak är ju bara... jaa...

Men det var ju i samma veva de också höll på med Win 8 som bäst där de tyckte att gränssnittet skulle vara lika på en mobil med 6" skärm som en dator med 17" eller 34"... jag hade förstått om man försökte närma sig operativsystemsmässigt, så att man har samma system i grunden och kan köra samma program mellan enheterna, men nej - det var bara gränssnittet som skulle vara lika vilket också är en rätt så dum ide där det inte så konstigt visar det sig att det inte funkar bra varken på mobil eller dator (Ungefär som att köra en formel-1 bil med terrängdäck eller en höjd offroader med slicks, visst - du kan göra det men det kommer inte att funka bra och alla kommer att tycka att du är knäpp och det kanske är där cringe-stämpeln kommer in..

Så det där med Windows phone misslyckande är 100% Microsofts egna fel. Inte kundernas. Jag kämpade på med min Nokia Lumia 1020 till dess att inte ens Bank-ID funkade, då får det vara nog (iofs är inte BankID Microsofts fel men som sagt, Office-apparna hade slutat uppdateras långt innan dess så jag vill ändå hävda att Micrsoft sköt sig själva i foten så pass hårt att det är galet..

Permalänk
Medlem

@ Artikelförfattaren: Jag hoppas att du skämtar? Microsoft har enahanda sänkt hela IT-branschen och satt oss där vi är idag. Personligen skulle jag inte vidröra en Windowsdator om jag inte hade varit en gamer. Dessa åsikter brukar jag hålla inne med här på Sweclockers då det verkar var fyllt med Microsoft-fanboys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Kongo:

Jag kämpade på med min Nokia Lumia 1020 till dess att inte ens Bank-ID funkade, då får det vara nog (iofs är inte BankID Microsofts fel men som sagt, Office-apparna hade slutat uppdateras långt innan dess så jag vill ändå hävda att Micrsoft sköt sig själva i foten så pass hårt att det är galet..

Just Lumia 1020 dödade Microsoft i förtid genom att aldrig ge den Windows 10, trots att den fick beta-versionen.

Till slut var 1020 bara en mindre kompaktkamera för oss, då den bristande supporten från Microsoft gjorde den oanvändbar som smartphone.

Permalänk
Medlem

Problemet har väl snarare varit att Microsoft har sett sig själva som en auktoritet över vilken typ av hårdvara som ska finnas, och helt enkelt inte tillåtit andra hårdvarutillverkare att komma på egna saker eller göra tillägg i Windows som skulle passa nya idéer på hårdvara.

Bland annat så tillät de 8"-plattor ett tag, men sen drog de in stödet för Windows på det formatet, och dödade den marknaden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Får man fråga vad du behöver allt lokalt lagringsutrymme till? Jobbar själv som utvecklare och i jobbet sitter jag på en MacBook Pro från 2019 med en 500GB SSD. En snabb titt i disk utility visar att jag bara använder 140GB för tillfället. Det mesta av utrymmet tas förmodligen upp av diverse cachear för byggverktyg och utvecklingsmiljöer så som gradle och docker, utöver själva operativsystemet. Skulle datorn explodera imorgon så vore det inte en jättekatastrof då allt viktigt så som kod, dokument, mail och annat finns i molnet.

Jag undrar jag med. Diskutrymme har aldrig varit något problem. Jag ligger under 100 GB och då har jag plockat hem mer saker lokalt än vad jag egentligen kanske behöver. Hade nog också kunnat sopa bort en del extra om jag rensade caches på gamla images och bibliotek som hör till versioner vi gått förbi.

Den enda begränsningen jag egentligen upplevt är när vi körde en in-memory applikationsserver där vi ville kunna köra stora delar av systemet lokalt, då fanns det inte MacBooks att tillgå med den mängd RAM vi egentligen hade önskat så vi fick jobba runt det med vissa besvär och kostnader inblandat.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Bland annat så tillät de 8"-plattor ett tag, men sen drog de in stödet för Windows på det formatet, och dödade den marknaden.

Ironiskt nog så gick inte ens UWP-apparna att köra i 1280x720 i Windows 8/8.1, då Microsoft satt kravet till 768 pixlar i fullskärm. Genomtänkt som vanligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

[...] Det som kanske inte riktigt tagit fart, trots att Surface gått i bräschen, är högupplösta skärmar på Windows-bärbara [...]

Både Dell (som jag också gillar) och Lenovo (som jag aldrig riktigt gått igång på) kör fortfarande med 1920x1080 även i rätt dyra modeller. Att välja deras modeller med högupplöst skärm får Apples utbud att börja se billigt ut... [...]

Har letat länge med ljus och lykta efter en bärbar med "Apple-upplösning" och nyligen släppte Lenovo en 16-tummare med 3456 x 2234 och human prislapp. Beställde mitt exemplar nästan direkt för c:a 23.000 ex. moms. Det får väl ändå anses som rimligt? Poängen är, förhoppningsvis, att det nu kommer fler modeller och tillverkare.

P.S. Hittills är detta nog den bästa bärbara jag någonsin haft.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tog mig en funderare kring vilka produkter från Microsoft som jag använder privat och det är nog bara Windows. Bygger mina egna datorer och verkar använda alternativ till annan MS-mjukvara.

Enda undantaget är att Microsoft numera äger Bethesda och jag gärna faller tillbaka till Fallout 4 om jag får speltid.

Men rent krasst håller jag inte med rubriken i artikeln

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Chromebook har där större potential att blir bättre i och med att det skrotat x86 och kör ARM.

Google och partners presenterade "Chromebook Plus" häromdagen som är precis tvärtom: x86-processor (minst i3/Ryzen 3 7000), minst 8 GB RAM och 128GB SSD.
Fortfarande "low end"-jämfört med en Windows-PC men mer än i klassiska Chromebook.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Surface har väl alltid varit en speciel produkt. Microsoft både göra som IBM, bara ägna sej åt mjukvara.

Permalänk
Medlem

Har en Surface Pro 7 2in1. Skulle inte säga nej till en bättre dock.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt aldrig ens sett en Surface, ingen av varianterna, ingen av modellerna.

För min del är det inte ens så mycket som en axelryckning om de försvinner.

Men så är bärbart också nära nog totalt ointressant för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lenovo? När jag åker tåget så tycker jag i princip alla konsulter sitter på en sådan. Min åsikt kring dem är att de kostar som om de vore riktigt bra grejer, men de är inte ens tysta och de där dockningsstationerna som kostar som en hel chromebook laptop är långtifrån buggfria.

Surface hade i sin tur ett stort problem som var att de var så väldigt dyra och kostar som en macbook. Jag tycker Samsung med deras nonfoldable telefoner för 20 000kr har samma problem emot iPhone.

För min egen del vill jag byta ut en laptop som jag kommer vara lite vårdslös med, alltså jag kommer ha denna laptop när jag ej vill ha de dyra. Men kronan ihop med alla prishöjningar gör att jag tappar köplusten, en macbook idag kostar typ detsamma som för 3 år sedan.

Av alla windows-märken av laptops är lenovo dom minst dåliga. I alla prisnivåer klår dom Dell och HP. Tangentborden är bra, trackpadsen är bra, mekaniskt håller dom och billigare modeller kan fortfarande byta minne, hd, batteri och andra komponenter. Lenovos on-site garanti är skitbra, går nått sönder är dom ute inom nån dag och byter det som är paj.

reservdelar är också nått som går att få tag på. dockor kostar desamma oavsett märke om det ska vara TB3-4 dockor som faktiskt funkar.

nu pratar jag thinkpads inte ideapads eller konsumenthårdvara.

Surface är nog det absolut värsta du kan hitta att supportera på en IT-avdelning, inget går att laga och allt går ut på att skicka in och få utbytt - en cirkus som aldrig tar slut för deras lösning för allt är att skicka in..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Kongo:

Fast jag skulle inte säga att det var därför som de misslyckades utan det rår Microsoft själva helt och hållet för i och med att deras appmarknad redan på ett tidigt stadie var så tunn att det ryms på 4 sidor och att
det därefter inte blir bättre utan sämre så var det dömt att misslyckas. När inte ens Microsofts egna mest grundläggannde appar (Office-apparna t ex) uppdateras medan de uppdateras till Android och iOS så är det ju inte konstigt att folk lämnar.
Det är liksom apparna folk är ute efter främst med en smartphone och att förbise en sån sak är ju bara... jaa...

Men det var ju i samma veva de också höll på med Win 8 som bäst där de tyckte att gränssnittet skulle vara lika på en mobil med 6" skärm som en dator med 17" eller 34"... jag hade förstått om man försökte närma sig operativsystemsmässigt, så att man har samma system i grunden och kan köra samma program mellan enheterna, men nej - det var bara gränssnittet som skulle vara lika vilket också är en rätt så dum ide där det inte så konstigt visar det sig att det inte funkar bra varken på mobil eller dator (Ungefär som att köra en formel-1 bil med terrängdäck eller en höjd offroader med slicks, visst - du kan göra det men det kommer inte att funka bra och alla kommer att tycka att du är knäpp och det kanske är där cringe-stämpeln kommer in..

Så det där med Windows phone misslyckande är 100% Microsofts egna fel. Inte kundernas. Jag kämpade på med min Nokia Lumia 1020 till dess att inte ens Bank-ID funkade, då får det vara nog (iofs är inte BankID Microsofts fel men som sagt, Office-apparna hade slutat uppdateras långt innan dess så jag vill ändå hävda att Micrsoft sköt sig själva i foten så pass hårt att det är galet..

Påstår inte att det kundernas fel på något vis, jag håller med om att det är Microsofts fel, men det är ju givetvis kundernas val som är indikatorn på detta. Att app store var tom är ju samma historia - fanns inget enormt intresse med apps till Windows Phone då intresset bara inte fanns hos användarna och då finns det föga skäl för apputvecklare att bry sig.

Enda undantag jag är medveten om är väl Snapchat där deras dåvarande topp vägrade utveckla något för Windows överhuvudtaget helt oavsett och sedan började aggressivt gå efter tredjeparts-appar som lät en använda Snapchat på WP.

Oavsett ligger ju problemet på en lägre nivå- Microsofts image har varit dålig för allt annat än enterprise ett bra tag, och de gjorde inte mycket för att göra Windows Phone lockande för enterprise heller - det fanns ju inte mycket mer att hämta än på Android eller iOS.

Hade de varit lite mer bestämda och rappa med att pressa fram Windows on arm så hade det kanske blivit något, men verkar ha vart en hel del velande där.

Min sista Windows Phone var en Lumia 950 XL- körde den rätt sent med. En av sakerna som fick mig att tappa lust var när den vid en uppdatering vart bricked över natten - Dona Sarkar som på den tiden var någon slags talesperson eller chef för Windows Phone tweetade något om att det blivit kaos med uppdatering servrarna och det fanns en liten risk att Windows Phone användare kunde ha fått firmware för andra devices på något vis. Försökte ansluta själva med flash program men skickade den till slut på rep hos något partnerföretag i Finland med tydlig beskrivning på vad som skett, förklaring att jag ville ha firmware flashad och inget annat, screenshot och länk till tweet etc.

Företaget hittade en lite spricka i skärmen menade de (de hade som bildbevis en typ 128*128 jpeg med kontrast dragen så högt att man knappt såg vad det var) och bytte den, hörde av sig för att få betalt. Jag vägrade, hade även tagit bild på telefonen från typ 100 olika vinklar med min systemkamera först (då detta inte är första gången jag försökt få garantirep på mobil) och hänvisade till att jag sagt att jag vägrade allt utom garantiarbete och ville inte ha något annat gjort en flashning.

Till slut kom tele2 överens om att betala frakt för att bolaget skulle skicka tillbaka den oflashad (den kom mycket riktigt med en ny skärm.. helt i onödan) då de vägrade göra något annat utan att få betalt för skärmen. Jag lyckades till slut flasha om den själv. Den lever än idag med Windows 10 on arm, även den bara ligger i en låda, lär väl aldrig starta den igen. Jävligt synd.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Ja vilka som skall ta över efter Microsoft är ju en bra fråga. MS har ju spenderat hela sin tid på att krossa och slå ut alla motståndare med fula och rent av vidriga metoder. Så finns väll ingen kvar och MS har inte tillfört speciellt mycket till PC genom åren då de alltid har motarbetat alla former av öppna plattformar hel tiden. Så som att man hoppade av openGL för att Digital krävde att det skulle vara plattforms agnostiskt och gjorde DirectX istället.

Så att säga att Microsoft tillförts speciellt mycket är ju en lögn i sig. De har däremot hjälpt till att begränsa alla möjligheter för alla andra, samma som de till och med gjorde med IBM när de hotade HP och andra stora PC tillverkare att de inte längre skulle få tillgång till Windows om de leverade OS/2 på sin datorer.