EFF: Stäng av Googles nya annonsspårning i Chrome

Permalänk
Melding Plague

EFF: Stäng av Googles nya annonsspårning i Chrome

Digitala rättighetsorganisationen EFF kastar en känga mot Googles nya integritetsfokuserade Privacy Sandbox och visar hur du enkelt stänger av det.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gillar ju verkligen namnet Privacy Sandbox, låter ju verkligen positivt. Nej fan, håller mig så långt borta från Alphabet som möjligt. På en ondhetsskala ligger dom fan i topp tillsammans med Meta. Och nej, jag tänker inte ta av mig min foliehatt

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Jag ska lansera en mojäng som kallas Fluffy Kitten Tickler som levereras tillsammans med Privacy Sandbox

Den ska spetsa dina ögon med 3cm långa klor för namngivning är bara icke-representativ marknadsföring...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att stänga av all datainsamling i den mån man kan?

Blockera all reklam på alla tänkbara sätt och bojkotta alla "tech-giganter"??

När f*n ska folk börja orka bry sig?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Är det avstängt per default? Mitt var det iaf, kan inte påminna mig om att jag ens sett något om detta, eller så har man utan att tänka på det klickat sig vidare och nekat. Lite som inbyggda annonsblockeraren i ögonen kanske.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av issue:

Gillar ju verkligen namnet Privacy Sandbox, låter ju verkligen positivt. Nej fan, håller mig så långt borta från Alphabet som möjligt. På en ondhetsskala ligger dom fan i topp tillsammans med Meta. Och nej, jag tänker inte ta av mig min foliehatt

Egentligen menar de att Google får en Sandbox med andras privatliv att leka i. Privacy Sandbox.

Permalänk
Medlem

Firefox är inte optimalt, men behöver inte tänka på sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Firefox är inte optimalt, men behöver inte tänka på sånt här.

Ptja, du får ju clownflare DNS(över https dessutom- vadfalls när det redan finns DoT*?) pér default tyvärr.

Syftningsfel.
Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Är det avstängt per default? Mitt var det iaf, kan inte påminna mig om att jag ens sett något om detta, eller så har man utan att tänka på det klickat sig vidare och nekat. Lite som inbyggda annonsblockeraren i ögonen kanske.

Den första hade jag också inaktiverat, men inaktiverade du dom två andra också? Isf gör det!

Visa signatur

We got this brother

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Är det avstängt per default? Mitt var det iaf, kan inte påminna mig om att jag ens sett något om detta, eller så har man utan att tänka på det klickat sig vidare och nekat. Lite som inbyggda annonsblockeraren i ögonen kanske.

När uppdateringen först kom fick man möjligheten att välja om man ville bli med eller inte, så misstänker att du tryckte nej i förbifarten 🙂

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Det är ju förstås väntat att EFF har den här ståndpunkten...
Men det lösningen siktar in sig på är väl just att leverera riktad reklam *utan* att någon för den sakens skull behöver spåra/samla en massa detaljerad information om personens aktivitet på nätet eller för den delen får tillgång till mer information än de gör i dagsläget genom faktisk spårning av användarens aktiviteter (får på detta vis istället till mindre mycket mindre detaljerad information).

Så jag tycker på sätt och vis att namnet är största problemet med lösningen, för den är inte i sig ond, det är en smart kompromiss som man faktiskt kan överväga... men namnet försöker sälja in den som någonting den inte är.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Är det avstängt per default? Mitt var det iaf, kan inte påminna mig om att jag ens sett något om detta, eller så har man utan att tänka på det klickat sig vidare och nekat. Lite som inbyggda annonsblockeraren i ögonen kanske.

Du får ett "erbjudande" om att aktivera det när du installerade version "xy". Ignorerade det bara så gissar det är avstäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Ptja, du får ju clownflare DNS(över https dessutom- vadfalls när det redan finns DNSSEC?) pér default tyvärr.

Kanske för att DNSSEC inte krypterar trafik så din ISP kan fortfarande se allt? Du behöver Dot eller DoH för det, som du får med Cloudflare.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju förstås väntat att EFF har den här ståndpunkten...
Men det lösningen siktar in sig på är väl just att leverera riktad reklam *utan* att någon för den sakens skull behöver spåra/samla en massa detaljerad information om personens aktivitet på nätet eller för den delen får tillgång till mer information än de gör i dagsläget genom faktisk spårning av användarens aktiviteter (får på detta vis istället till mindre mycket mindre detaljerad information).

Så jag tycker på sätt och vis att namnet är största problemet med lösningen, för den är inte i sig ond, det är en smart kompromiss som man faktiskt kan överväga... men namnet försöker sälja in den som någonting den inte är.

Eller så gör man som t.ex. DuckDuckGo och skiter i att spara något om användaren. Hur tjänar de pengar? Om du söker på ”bil” visar de dig annonser relaterat till bilar. Söker du på ”hund” kan du få annonser för hundprylar. Ganska enkelt.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Svårt att lita på de som vill spåra och tjänar alla pengar i världen på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Är det inte bättre att stänga av all datainsamling i den mån man kan?

Blockera all reklam på alla tänkbara sätt och bojkotta alla "tech-giganter"??

När f*n ska folk börja orka bry sig?

Törs man fråga vilken telefon du använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av delgato:

Den första hade jag också inaktiverat, men inaktiverade du dom två andra också? Isf gör det!

Japp, alla tre var avstängda.

Skrivet av Kyraal:

När uppdateringen först kom fick man möjligheten att välja om man ville bli med eller inte, så misstänker att du tryckte nej i förbifarten 🙂

Skrivet av Ibymafayhas:

Du får ett "erbjudande" om att aktivera det när du installerade version "xy". Ignorerade det bara så gissar det är avstäng.

Ah, okey. Tack! Ja, jag måste bara slagit på "neherru!-läget" automagiskt och gjort det

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ingen som har en guide eller liknande på vad man bör göra för att ”skydda sig” mot giganternas spårning?

I mitt fall kör jag Windows 11, chrome och steam. Går det att ställa in dom på ett bra sett eller rekommenderas andra softwares? Steam är ju såklart svår att skippa

Permalänk

Firefox + "anti-adblock-killer" funkar klockrent sen kan man köra "custom" filer från https://filterlists.com om man vill vara extra petig utan att göra listan själv.

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdkryddan:

Firefox + "anti-adblock-killer" funkar klockrent sen kan man köra "custom" filer från https://filterlists.com om man vill vara extra petig utan att göra listan själv.

Anti-adblock killer gör absolut ingenting. Senaste uppdateringen till den var för över 7 år sedan. Firefox + uBlock Origin med standardinställningar räcker långt. Inga andra blockerare tillsammans med den (Inkluderar även NoScript, Privacy Badger, Ghostery). Ju mer webbläsartillägg och filter som läggs till desto större chans att webbsidor går sönder alternativt försämrar blockeringen i uBO.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni ser inte skogen för träden är ivägen, detta är ointressant och Google vinkar med lite bling för att ni ska missa diamanterna. Meta och Alphbet säljer koncept som alla som säljer något kan köpa för att följa dig som användare. Meta har en inbyggd funktion som förr bara funkade om "Gilla" knappen fanns länkad till FB idag finns den inbyggd i alla stora nätverk och företag H&M, Lager 157 alla byggmarknader alla har den det kallas idag funktionella cookies och du kan inte stoppa dem helt men göra dem mer eller mindre diffusa. Metas funkar i princip så här..Har du ett FB konto markeras ditt ipnummer med en kod dit ipnummer pingas för att säkra platsen till en felmarginal på fem meter, språk och hårdvara skickas automatiskt av din dator när du kopplar upp till internet, efter 9/11 blev alla tillverkare 2 stycken vid tillfället tvingade att införa en obligatorisk identitets kod på varje processor och detsamma med grafikkort...Detta ledde till ett herrans liv hos Intel och Amd för det har alltid funnits men varit skyddat en kompromiss arbetades fram och blev till slut att en viss del av detta unika nummer skulle bli tillgängliga och bli synligt när du surfade, Meta Google Microsoft som skulle dela data och rapportera (terrorism) fick krypterade nycklar med dessa nummer och 2007 eller 2008 fick de delvis rätt att använda data som sen blev Metas kassako "track by click" idag behöver du inte ha FB ditt unika nummer följer dig överallt som metadata.
Ringde upp vår nätguru på kommunen och gissa vad Metas data fanns också på kommunens datainsamling! Alla kommuner samlar in mobildata i city för att få information om hur du rör dig och vart du handlar. Det kallas information för utveckling av ett bättre stadsplanerande?? Och yes Metas data verktyg finns där. Ni kan göra ett enkelt test i city och gå in i en och samma sorts affär typ skoaffär plocka sedan upp mobilen och gör en sökning skriv bara sko och auto ifyllning kommer autmatiskt sätta dig på rätt plats stad gata och betald annons affär som ligger närmast dig. Gör sen samma sökning hemma efter du rensat cookies och din metadata placera dig rätt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Ptja, du får ju clownflare DNS(över https dessutom- vadfalls när det redan finns DNSSEC?) pér default tyvärr.

DNSSEC handlar om signerade svar, inte om
Krypterade frågor/svar, helt olika saker.

Permalänk
Medlem

Folk borde byta browser istället och rekommendera nära och kära att göra samma sak. Firefox tillåter extensions även på mobilen så man kan titta på t.ex. Youtube utan reklam (ublock origin) eller bli av med trackers (duckduckgo) när man söker (och nej jag har inte dåligt samvete över det, tech-giganterna behöver inte mer pengar eller mer monopol) man kan enkelt avaktivera detta för att stödja sina favoritsidor.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Kanske för att DNSSEC inte krypterar trafik så din ISP kan fortfarande se allt? Du behöver Dot eller DoH för det, som du får med Cloudflare.

Ahh my bad, det var DoT* jag tänkte på! Vet inte vad som stör mig mest- att default skicka all DoH trafik till Cloudflare eller att man nyttjar ett protokoll som wrapper för ett annat, även om det rent tekniskt inte inför någon enorm overhead så är det ju bloat.

Kanske bra i länder som annars blockerar DoT- men för gemene man som inte bor i en diktatur? (Sedan verkar Kina blocka DoH ändå, t.ex.)

Det jag främst ville förmedla var att Firefox sålt ut sina användare till Cloudflare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Ahh my bad, det var DoT* jag tänkte på! Vet inte vad som stör mig mest- att default skicka all DoH trafik till Cloudflare eller att man nyttjar ett protokoll som wrapper för ett annat, även om det rent tekniskt inte inför någon enorm overhead så är det ju bloat.
https://en.blog.nic.cz/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/protocol_format.png

Kanske bra i länder som annars blockerar DoT- men för gemene man som inte bor i en diktatur? (Sedan verkar Kina blocka DoH ändå, t.ex.)

Det jag främst ville förmedla var att Firefox sålt ut sina användare till Cloudflare.

Till skillnad från Google så är inte användarna produkten. Vad har cloudflare gjort dom gör att du är så anti?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Till skillnad från Google så är inte användarna produkten. Vad har cloudflare gjort dom gör att du är så anti?

Äh lite skepsis bara. Den enskilt största DNS-resolvern(man kan ju fråga sig hur många som gjort ett aktivt val i detta), som dessutom frontar sjuka mängder infra där de sitter som MiTM eller om man så vill, reverse proxy. Det är en monolit på marknaden precis som Google- och att tro att de inte pysslar med att sälja användarnas information vore naivt.

Lite som deras användaravtal stipulerar, vi samlar in allt vi kan:

Citat:

2.5.5 Cloudflare retains all right, title, and interest in all models, observations, reports, analyses, statistics, databases and other information created, compiled, analyzed, generated or derived by Cloudflare from server, network or traffic data generated by Cloudflare in the course of providing the Service (“Network Data”), and shall have the right to use Network Data for purposes of providing, maintaining, developing, and improving its Services. Cloudflare may monitor and inspect the traffic on the Cloudflare network, including any related logs, as necessary to perform the Services or protect the security or integrity of Cloudflare’s network. To the extent the Network Data includes any Personal Data (as defined below), Cloudflare will handle such Personal Data in compliance with applicable data protection laws.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Törs man fråga vilken telefon du använder?

Samsung A40, dock "rootad" med en ROM helt fri från Google infektion...

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Eller så gör man som t.ex. DuckDuckGo och skiter i att spara något om användaren. Hur tjänar de pengar? Om du söker på ”bil” visar de dig annonser relaterat till bilar. Söker du på ”hund” kan du få annonser för hundprylar. Ganska enkelt.

Det där är ju dock en annan sak; detta handlar ju inte om riktad reklam på google.com, detta handlar om riktad reklam genom Googles eller andras annonsnätverk *på andra sajter* (t.ex. Adsense och liknande).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Samsung A40, dock "rootad" med en ROM helt fri från Google infektion...

En Android-telefon från Samsung utan kod från Google eller Samsung låter onekligen som en rätt unik kombination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

En Android-telefon från Samsung utan kod från Google eller Samsung låter onekligen som en rätt unik kombination.

@Kasken:
Ja exakt så blir det ofta. Ju mer du blockerar desto mer fungerar fingerprinting för ingen orkar blocka exakt likadant som du gör…