Dumpa mobilen och bara ha en smartklocka?

Permalänk
Medlem

Dumpa mobilen och bara ha en smartklocka?

Hej där alla...

Jag funderar på att lämna mobilen hemma och bara ha en smartklocka på jobbet/fritiden för att minska det onödiga skrollandet på FB/nyheter m.m. Idag använder jag en gammal Garmin-klocka som används när jag springer samt titta på tiden, fördelen med den är att batteritiden är på ungefär en vecka.

Hela inlägget har fler olika frågeställningar;

Först undrar jag om det finns det någon på forumet som testat att inte använda mobilen längre och bara använder sin smartklocka? När/var kan man stöta på hinder i vardagen?

Vilka appar behöver man till vardags, tex tänker jag att det vore bra att kunna Swisha och ha BankId med sig. Är det fler appar klockan borde ha stöd för? Visst är det så att om en app finns till IOS eller Android-shoppen så kan man även installera dessa på smartklockan? Moderna klockor verkar ha betalfunktioner så bankkort borde jag ju också lämna hemma.

Vad jag förstått ska man kunna svara i klockan också om man har trådlösa hörlurar med sig, det får jag inskaffa i så fall.
Batteritiden verkar ligga på ett dygn på de flesta smartklockor idag, men man får väl ladda varje natt helt enkelt.

Idag använder jag Iphone, men är öppen att testa androidklocka om någon skulle rekommendera en sådan istället för Apple Watch.

Skriv gärna om jag missat nåt i mina tankar eller har svar på mina frågeställningar som kan hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

Hade ju varit nice om detta gick... För min egen del blir det nog svårt pga alla jävla appar till elbilen

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Först undrar jag om det finns det någon på forumet som testat att inte använda mobilen längre och bara använder sin smartklocka? När/var kan man stöta på hinder i vardagen?

Jag skaffade en Apple Watch för att ersätta mobilen när jag motionerar. Det funkar klockrent, hö hö. Det jag använder den till är att logga träningsrundor, lyssna på music, ta emot meddelanden/samtal, betala i affären och kanske litet enkel navigering. Det som inte funkar så bra är appar som kräver textinmatning.

För motion är den allt jag behöver, men jag tar alltid med mig telefonen till jobbet. Det är smidigt att kunna kolla när bussarna går, svara på SMS/email o.s.v. på ett enkelt sätt. Allt som inte kan göras med några få knapptryck blir bara jobbigt på klockan, och jag skaffade en klocka för att spendera mindre tid på att pillra på bärbar elektronik.

Skrivet av Sephirot:

Visst är det så att om en app finns till IOS eller Android-shoppen så kan man även installera dessa på smartklockan? Moderna klockor verkar ha betalfunktioner så bankkort borde jag ju också lämna hemma.

Nej, det är inte samma appar i klockan som i telefonen, och de på klockan fungerar oftast bara som en liten extraskärm till telefonen. Apple Watch har stöd för Apple Pay, så det är supersmidigt att betala med den.

Skrivet av Sephirot:

Vad jag förstått ska man kunna svara i klockan också om man har trådlösa hörlurar med sig, det får jag inskaffa i så fall.

Jepp, det går att ringa med den om man har en modell med "cellular" och ett e-sim. Det senare kostar litet extra för mig, men det är det värt.

Skrivet av Sephirot:

Batteritiden verkar ligga på ett dygn på de flesta smartklockor idag, men man får väl ladda varje natt helt enkelt.

Förhoppningsvis duschar du regelbundet. Det känns ganska naturligt att ladda klockan då.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Spontant känns väl BankID som det största problemet. Det fungerar inte på någon klocka idag, vad jag vet. Däremot funkar det bra att betala med den, det gör jag jämt (Apple Watch 3). Swish funkar ju inte heller, eftersom det bygger på att man har BankID.

Att skriva på klockan är inge kul, men du kan ju diktera ett meddelande om du vill.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@Phod Det var ju en miss att det inte var samma appar i klockan som på telefonen. Jag trodde det och att man bara hade anpassat det grafiska gränssnittet.

Vad jag förstår på era verkar det svårt hittills att byta ut mobilen helt mot klockan. Just BankID används så mycket, tex idag har jag gjort en bokning på internet och var tvungen att verifiera betalningen via BankID.

Kommer ni på fler situationer man faktiskt behöver en smart telefon?

Är Apple Watch som är den mest funktionella idag bortsätt från batteritid? Jag har inte på mig mobilen när jag sover så den kan ladda varje natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

@Phod Det var ju en miss att det inte var samma appar i klockan som på telefonen. Jag trodde det och att man bara hade anpassat det grafiska gränssnittet.

Jag vet inte vilka förväntningar du har på appar på en sådan liten display, men det är ju i princip oanvändbart med t.ex. Google Sheets på en klocka. De appar som har stöd för Apple Watch kan du välja att de ska dyka upp på klockan efter att du har installerat dem på telefonen, och på telefonen har de ett väldigt begränsat användargränssnitt. Så man kan ju se det som samma appar, men när det kommer till kritan så är det du har på klockan en väldigt begränsad version av det du har på telefonen.

I.o.m. den begränsade skärmen på klockan så använder man inte funktioner på samma sätt. På klockan är det helt OK att läsa ett mail/meddelande, men du fyrar inte av ett batteri SMS med luntor av text. Klockan är bra på att visa information och väldigt enkla funktioner, men mer avancerade saker kommer du att vilja göra på telefonen.

Skrivet av Sephirot:

Vad jag förstår på era verkar det svårt hittills att byta ut mobilen helt mot klockan. Just BankID används så mycket, tex idag har jag gjort en bokning på internet och var tvungen att verifiera betalningen via BankID.

Å andra sidan kanske du kunde ha väntat med att göra bokningen. Om du försöker övertala dig själv att du behöver en klocka för att kunna lämna telefonen hemma på arbetstid tror jag att du kommer att bli besviken. Klockan funkar bra som ett komplement till mobilen och gör att du kan vara utan den senare och ändå vara anträffbar, lyssna på musik o.s.v. Men personligen tycker jag inte att det är så jobbigt att ta med mig mobilen till jobbet när jag ändå släpar en laptop dit.

Skrivet av Sephirot:

Kommer ni på fler situationer man faktiskt behöver en smart telefon?

Är Apple Watch som är den mest funktionella idag bortsätt från batteritid? Jag har inte på mig mobilen när jag sover så den kan ladda varje natt.

I.o.m. att du kör iPhone idag så är nog Apple Watch det bästa valet p.g.a. en bättre integration.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Eftersom du kör iPhone så känns Apple Watch som det självklara valet. Du kan ju testa några dagar att varje gång du använder telefonen så tänk "Skulle jag kunna göra detta på en klocka?". Kan vara svårt att svara på när du inte är van med hur det fungerar på en klocka, men du vet ju att swish osv inte fungerar. Sen är frågan, det du inte kan göra som att swisha, kan du avvakta med det då tills du har tillgång till en telefon eller måste det ske på direkten?

Sen ang batteritiden, visst vore det skönt om batteriet räcker en vecka men det går så snabbt att ladda en klocka så gör det medan du duschar eller sover så kommer du aldrig ha nå problem.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag vet inte vilka förväntningar du har på appar på en sådan liten display, men det är ju i princip oanvändbart med t.ex. Google Sheets på en klocka. De appar som har stöd för Apple Watch kan du välja att de ska dyka upp på klockan efter att du har installerat dem på telefonen, och på telefonen har de ett väldigt begränsat användargränssnitt. Så man kan ju se det som samma appar, men när det kommer till kritan så är det du har på klockan en väldigt begränsad version av det du har på telefonen.

Jag har inga förväntningar alls på att apparna ska fungera. Syftet med att lämna mobilen till förmån för en klocka är just att jag inte ska fastna på FB, Linkedin, kolla nyheter osv. Därför tänkte jag att det skulle passa bra med en klocka där dessa funktioner i princip blir omöjliga. Fördelen med smartklockan är ju fortfarande att jag kan bli nådd när folk ringer mig eller skickar sms.
Då kom jag på en annan fråga, fungerar andra meddelandeappar typ messenger eller WhatsUp, där brukar jag också bli kontaktad?
För meddelanden tänkte jag att det skulle räcka att skicka nån "tumme upp" som svar alternativt får jag ringa tillbaks.

Jag känner att jag fått en del svar och att nästa steg blir att köpa en klocka för att testa en vecka, funkar det inte som jag tänkt får jag väl sälja den igen...

Permalänk
Medlem

Messenger har försvunnit från Apple Watch, WhatsUp vet jag inte. Jag tror att man fortfarande får meddelandenotiser från Messenger dock.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

@Phod Det var ju en miss att det inte var samma appar i klockan som på telefonen. Jag trodde det och att man bara hade anpassat det grafiska gränssnittet.

Vad jag förstår på era verkar det svårt hittills att byta ut mobilen helt mot klockan. Just BankID används så mycket, tex idag har jag gjort en bokning på internet och var tvungen att verifiera betalningen via BankID.

Kommer ni på fler situationer man faktiskt behöver en smart telefon?

Är Apple Watch som är den mest funktionella idag bortsätt från batteritid? Jag har inte på mig mobilen när jag sover så den kan ladda varje natt.

Prestandan och minnsemängden räcker inte till för att köra hela applikationer, i alla fall inte om du vill ha mer än en timmes batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Messenger har försvunnit från Apple Watch, WhatsUp vet jag inte. Jag tror att man fortfarande får meddelandenotiser från Messenger dock.

Kan inte se WhatsUp på min i alla fall.

Man kan få notiser från alla appar på telefonen, dock. De bara speglas till klockan utan att man har någon app där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det är svårt ta bort mobilen helt och ersätta den med en klocka. men kanske om några år är när dom är mer avancerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Skriv gärna om jag missat nåt i mina tankar eller har svar på mina frågeställningar som kan hjälpa mig!

Vad tror du om att skaffa dig en liten minitelefon med Android? Exempelvis Unihertz Jelly med dess skärm på 3 tum. Du kommer ha tillgång till "alla" appar och tjänster, men misstänker att du inte kommer bli sittandes några längre stunder.

Permalänk
Medlem

Förstår resonemanget, dock fungerar det inte att använda mer teknik för att bli av med nuvarande teknik. Du letar efter en enkel lösning för att bli av med ett problem som det har lagts miljarder på att framkalla, se (Irresistible: the rise of addictive technology and the business of keeping us hooked) av Adam Alter. De har lyckats använda "pleasure/pain balance" för egen vinst på användarnas bekostnad. Bästa förklaringen för detta har jag hört av Anna Lembke som skrev (Dopamin Nation). En praktisk metod som verkar har haft framgång är Digital Minimalism som beskrivs i boken av samma namn. Lycka till!

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det är svårt ta bort mobilen helt och ersätta den med en klocka. men kanske om några år är när dom är mer avancerade.

Det som behövs är att klockorna blir oberoende av en telefon. En Apple Watch är ju idag helt slavad till en enda telefon. Så var det med iPhone till en början - man installerade den via en dator, och uppdaterade den vägen - men det gjorde de sig av med ganska fort. Vad Apple (och andra) behöver göra är att låta klockorna stå på egna ben och bara låta telefonen bidra med nätverk om det är en modell utan 4G, samt fjärrkontrolls-funktionen (om man lyssnar på musik eller så, så är det ju telefonen som spelar och skickar till hörlurar, men man kan pausa och ändra volym via klockan).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Vad tror du om att skaffa dig en liten minitelefon med Android? Exempelvis Unihertz Jelly med dess skärm på 3 tum. Du kommer ha tillgång till "alla" appar och tjänster, men misstänker att du inte kommer bli sittandes några längre stunder.

This!
Kom på att de flesta av mina tankar blev haltande när det blev. Så behöver man bankid, swish, storytel, spotify, bank...

3" så blev det minimalt användande utan att bli vardagshandikappad med saker som biljetter unt so weiter.
En hel del samhällsfunktioner är ju mobilbaserade idag dessvärre.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på det med. Mycket finns i klockan men inte allt. Om man tex behöver gå in i internetbanken för att föra över pengar från sparkontot när man står i matbutiken vilket händer rätt ofta i dessa dyrtider eller visa biljetten till pendeln eller söka fram information om när öppettiderna är för en butik eller när fotbollsträningen är osv så går det inte med Apple Watch.

Ska man bara ut på en promenad eller småhandla går det bra dock. Man får samtal och SMS och kan även se vad folk skriver på Teams som man kanske använder på jobbet eller studierna. Men att vara utan mobilen vid längre turer från huset blir nog svårt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ja det beror ju väldigt mycket på förväntning och behov. Med ett par lurar kopplat till AppleWatch så fungerar ju samtal och spotify t.ex utmärkt på klockan. Men textinmatning är onödigt bökigt (men ju något man ofta gör med sin telefon), och för att överhuvudtaget få skriva direkt på klockan måste man sätta inmatnings-språk till engelska. Man vill ju knappast gå runt och diktera sina SMS.
Men att surfa/kolla youtube osv.. det blir väldigt smått

Permalänk

Jag funderar på något liknande. Ett problem är gymmet. Glöm att jag lägger min mobil i gymskåpet.
Nu har jag en annan mobil på gymmet, men en annan smartklocka med simkort hade varit en lösning.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag gick i liknande tankar när jag skaffade min Apple Watch Series 7.
Jag tog en rostfri med GSM modul.

Jag använder klockan hela tiden, men är utan mobilen ibland när jag jobbar samt när man promenerar, eller är ute på ärenden.

Den drar mycket mer ström när den är på mobilnätet vilket gör att den håller max en halv dag, troligen mycket mindre än så. Har jag den på flygläge så håller den utan problem.

Med det sagt så tycker jag att smartklockan är en utmärkt produkt för att övervaka hälsan. Eller om du tex har din telefon på ljudlös, men vill kunna nå och bli nådd av din familj. Kunna ta en promenad på stan med endast klockan på dig, Apple-pay är oerhört smidigt på klockan. När jag lagar mat, har poddarna i öronen så har man tex spotify tillgängligt på armen. En walkie-talkie funktion när man är i affären och kan lätt fråga regeringen om man skall handla nåt etc.

Jag tror dock inte Swish funkar på klockan, se klockan som ett komplement till din telefon, den gör dig mindre beroende av telefonen. Jag väntade länge med att skaffa en smartklocka, men nu kan jag inte leva utan den, så smidigt.

Permalänk
Medlem

Yubikeys kan man iaf bli av med google authenticator osv, tänkte slänga min mobil nämligen
Men tror inte smart klockor stödjer Yubikey appen via NFC så på det viset går det nog inte använda?
Själv nyfiken vad nya klockor kan göra
edit: Bank id?

Permalänk
Avstängd

Tycker den här videon är rätt bra om det hela: Using only Apple Watch

Visa signatur

Ny här

Permalänk

Använder man bara telefonen till att prata i så skulle det väl funka men annars blir listan lång med problem. Har aldrig förstått mig på smartwatch alls. Ser inga fördelar alls.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Varför inte gå hela vägen och skaffa ett chip under huden?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Sötast

Ironiskt nog, då jag aldrig har använt klocka, och aldrig har ens funderat på att ha en smartwatch...

Så skulle jag nog hoppas att en smartwatch en dag skulle kunna täcka alla mobila behov.
Den enkla anledningen är väl det att jag egentligen ogillar mobiler.

Jag har växt upp med stor skärm och vill sitta vid dator.
Ogillar att surfa på paddor eller telefoner, ogillar att spela på dem och egentligen allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Spontant känns väl BankID som det största problemet. Det fungerar inte på någon klocka idag, vad jag vet. Däremot funkar det bra att betala med den, det gör jag jämt (Apple Watch 3). Swish funkar ju inte heller, eftersom det bygger på att man har BankID.

Att skriva på klockan är inge kul, men du kan ju diktera ett meddelande om du vill.

Visste inte att det gick att betala. Skulle ju vara superskönt. Tradigt att alltid behöva fiska upp telefonen ur fickan jämt.

Permalänk
Medlem

Själv har jag sällan mobilen med mig nånstans. Har inget behöv av den, jag har ju dator hemma och det är mycket skönare att göra det jag måste från den.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag har själv ställt mig frågan tidigare, men för min del fastnar det främst vid att det inte finns några (vettiga) smarta klockor med sim-kort, alternativt kan man se det som att det faller på att ingen operatör tillåter e-sim utan att redan ha ett abonnemang.

Det jag önskar att en smartklocka ska klara av är två dagars batteritid, där användningen består av att kolla tiden ibland, kolla eventuella sms och kanske ringa något samtal på några minuter. Med andra ord vill jag ha en smidig sak att bli kontaktad på när jag jobbar eller är ute och tränar.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför inte gå hela vägen och skaffa ett chip under huden?

Jobbigt att behöva planera in kirurgi när Apple slutar stödja din modell. (Series 3 som fungerar utmärkt. Enda anledningen att uppgradera är skärmen som alltid lyser, och då räcker inte den SE som Apple ibland försöker pusha på mig. Man måste upp till Series 9, och det stör mig att lägga ut de pengarna när allt man får utom den skärmen är mjukvara)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag kör en Apple Watch cellular, tar med mig mobilen till jobbet men låter den ligga kvar i ryggsäcken. Så finns den ändå med om man mot förmodan skulle behöva swisha någon eller använda BankID