Permalänk
Medlem

Linjär-TV på Google TV

Hallå,
Behövde hjälpa min faster med deras TV idag då deras leverantör (Sappa) byter från analog till digital signal på kabel-TV-nätet (Ja, tydligen finns det analog TV fortfarande). Trodde att det skulle vara så enkelt som att göra en ny kanalsökning, men det fungerade inte. Deras kabel-TV kommer in via fiber och omvandlas till coax. Antagningen via en D/A-omvandlare?

Nu är jag istället inne på att det är bättre för dem att säga upp Sappa och köra allt via deras Chromecast med Google TV som de ändå redan har. De verkar inte vara helt redo att överge linjär / "vanlig" TV än, så min fråga är: vad är bästa / enklaste sättet att få in linjär tv i Chromecasten? Är det Telia play typ?

Någon som har erfarenhet av denna utdöende form av mediakonsumtion?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Beroende av hur teknisk din faster är så adderar ju en app ett extra lager av komplexitet. Kolla en extra gång att du gjort kanalsökning på rätt ställe i TV:n. Beroende på modell så kan analog och digital kanalsökning vara separerad. Om TV:n överhuvudtaget stödjer DVB-C dvs. Annars är ju en digital kabelmottagare ganska billig engångskostnad jämfört med att betala 200-300 kr i månaden för en play-tjänst.

Finns flera leverantörer där linjär-TV ingår. T.ex. Tele2 Play, Telenor Stream och Telia Play. Kolla för säkerhets skull också om kanske Sappa Play redan ingår i hennes paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Beroende av hur teknisk din faster är så adderar ju en app ett extra lager av komplexitet. Kolla en extra gång att du gjort kanalsökning på rätt ställe i TV:n. Beroende på modell så kan analog och digital kanalsökning vara separerad. Om TV:n överhuvudtaget stödjer DVB-C dvs. Annars är ju en digital kabelmottagare ganska billig engångskostnad jämfört med att betala 200-300 kr i månaden för en play-tjänst.

Finns flera leverantörer där linjär-TV ingår. T.ex. Tele2 Play, Telenor Stream och Telia Play. Kolla för säkerhets skull också om kanske Sappa Play redan ingår i hennes paket.

Hellre en app än en till fjärrkontroll känner jag rent spontant. Valde specifikt att söka efter digitala kanaler, men det fanns ingen möjlighet att ändra frekvens eller liknande. Kan hända att jag gjorde något fel, men TV:n är från 2010 så även om den stödjer DVB-C så kanske det är något annat som inte lirar?
Play-tjänsten blir i så fall istället för Sappa, så det borde inte bli någon extra kostnad. Snarare tvärtom om.

Tack för tipsen, ska undersöka dem

Permalänk
Medlem

Vilken TV har din faster?

Är den över 15 år gammal kan jag tänka mig den inte hittar digitala kanaler.

Om är det senare än 2013 så bör den garanterat kunna hitta de digitala kanalerna på DVB-C.

Är det en Samsung-TV kommer automatiken aldrig finna några digitala kanaler utan hjälp av manuella värden.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Vilken TV har din faster?

Är den över 15 år gammal kan jag tänka mig den inte hittar digitala kanaler.

Om är det senare än 2013 så bör den garanterat kunna hitta de digitala kanalerna på DVB-C.

Är det en Samsung-TV kommer automatiken aldrig finna några digitala kanaler utan hjälp av manuella värden.

Det är en Samsung ja. Kan nog vara dags för dem att uppgradera den oavsett om de fortsätter med Sappa eller inte.

Den kom ut efter att marknätet blev digitalt, och det står om DBV-C i manualen. Men kan så klart vara något annat som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiHiplay:

Det är en Samsung ja. Kan nog vara dags för dem att uppgradera den oavsett om de fortsätter med Sappa eller inte.

Den kom ut efter att marknätet blev digitalt, och det står om DBV-C i manualen. Men kan så klart vara något annat som spökar.

Då kan du följa guiden från Sappa.

https://sappa.se/kundsupport/kundsupport-tv-play/vilken-typ-a...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Gjorde ett försök på det. Problemet är att frekvensen är låst på 368000 kHz (har jag för mig), när det behöver vara 306000 kHz. Även i manuellt läge verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiHiplay:

Gjorde ett försök på det. Problemet är att frekvensen är låst på 368000 kHz (har jag för mig), när det behöver vara 306000 kHz. Även i manuellt läge verkar det som.

Du har missat något då det alltid skall gå att ändra det värdet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiHiplay:

Hellre en app än en till fjärrkontroll känner jag rent spontant.

Kan absolut vara så. Ibland lite svårt att veta hur det man rekommenderar går hem hos de något äldre

Skrivet av HiHiplay:

Play-tjänsten blir i så fall istället för Sappa, så det borde inte bli någon extra kostnad. Snarare tvärtom om.

Ok, sorry, förutsatte att Sappa var något som ingick i fastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiHiplay:

Gjorde ett försök på det. Problemet är att frekvensen är låst på 368000 kHz (har jag för mig), när det behöver vara 306000 kHz. Även i manuellt läge verkar det som.

Får be om ursäkt. Du skrev TV var från 2010 tidigare. Något jag missade. Inte konstigt du inte hittar kanaler då den måste ha stöd för mpeg4 utöver DVB-C.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Får be om ursäkt. Du skrev TV var från 2010 tidigare. Något jag missade. Inte konstigt du inte hittar kanaler då den måste ha stöd för mpeg4 utöver DVB-C.

Ah, tack! Nu när du säger det så läste jag ju att det var ett krav. Tänkte inte alls på att kolla om TV:n faktiskt hade stöd för det...

Då ska jag säga att de behöver en ny TV om de vill fortsätta med Sappa.