Krönika: Vilka ska göra PC-världen rolig när Microsoft ger upp?

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Vilka ska göra PC-världen rolig när Microsoft ger upp?

Att Surface huvudman är borta och Microsoft ser ut att trappa ner Surface-serien är direkt obra för PC-världen, tycker André.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Lenovo? När jag åker tåget så tycker jag i princip alla konsulter sitter på en sådan. Min åsikt kring dem är att de kostar som om de vore riktigt bra grejer, men de är inte ens tysta och de där dockningsstationerna som kostar som en hel chromebook laptop är långtifrån buggfria.

Surface hade i sin tur ett stort problem som var att de var så väldigt dyra och kostar som en macbook. Jag tycker Samsung med deras nonfoldable telefoner för 20 000kr har samma problem emot iPhone.

För min egen del vill jag byta ut en laptop som jag kommer vara lite vårdslös med, alltså jag kommer ha denna laptop när jag ej vill ha de dyra. Men kronan ihop med alla prishöjningar gör att jag tappar köplusten, en macbook idag kostar typ detsamma som för 3 år sedan.

Permalänk
Medlem

Surface har varit mer populära än windows phone, men tror de ändå lider lite av samma avsaknad av cool-faktor som windows phone gjorde i de flestas ögon. Jag tyckte personligen de windows mobile / windows phones jag hade var fantastiska men lyckades aldrig övertyga en enda annan person om det då det liksom hängde ihop att om det var microsoft/windows så var det ju cringe.

När ens märke är så svagt i konsumenten ögon så behöver man offra lite för att få in foten- vilket har skett ibland, då surface ibland har funnits till riktigt rimliga pris, men oftast särskilt senaste åren tycker jag vart rätt dyra jämfört men konkurrensen.
Windows Phone led ju riktigt mycket av det- "Varför ska jag betala 6000 för den här för det kan jag ju få en iPhone/Samsung".

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag tycker redan Apple har vunnit laptop, läsplatta krigen helt och hållet i och med Apple silicon.

Batteridrift / prestanda / pris (TOC) om man tar en standarddator finns det inget som slår den visst finns det tunga gamling laptops och andra saker men generellt så är Apple överlägset på allt. Där är intel helt ute och cyklar.

Chromebook har där större potential att blir bättre i och med att det skrotat x86 och kör ARM.

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Jag tycker redan Apple har vunnit laptop, läsplatta krigen helt och hållet i och med Apple silicon.

Batteridrift / prestanda / pris (TOC) om man tar en standarddator finns det inget som slår den visst finns det tunga gamling laptops och andra saker men generellt så är Apple överlägset på allt. Där är intel helt ute och cyklar.

Chromebook har där större potential att blir bättre i och med att det skrotat x86 och kör ARM.

Vad som menas med standarddator kan diskuteras, jag skulle säga dyrare stundentlaptop så passar ditt argument bra in, självklart även för andra personer speciellt de som jobbar med administrativa uppgifter.

Macbook har dock problem i både budget, folk som vill ha lite bättre hårdvara utan svindyrt (d.v.s. uppgradera ram och ssd själv), sedan gaminglaptops.
Det finns också folk som måste ha windows för olika program, men denna skara minskas för varje år.

Jag är fundersam på hur alla studenter med macbook inom tekniska program gör idag när de ska köra olika utvecklingsmjukvaror för olika hårdvaror där mjukvaran endast finns till windows, jag gissar precis som de gjorde förr när laptops i skolan var ovanligt. De använde endast skolans datorer för detta.

Permalänk
Medlem

Bryr mig personligen inte mycket om surfplattor alls, men när det gäller laptops så är ju Thinkpads det enda rätt imo. Sure Macarnas ARM-CPUer är effektiva som fan, men utöver det så är hela Apple-träsket med MacOS osv verkligen helt ointressant.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad Microsoft tillfört för något roligt egentligen.

Har fortfarande kvar första generationen av Lenovo Yoga 13, vilket även var datorn Microsoft själva ofta visade upp i samband med Windows 8.

Permalänk
Medlem

Som rena flaggskepp och produktifierade konceptburkar är microsoft absolut något att ha, men tycker att historiskt sett ligger lenovo mycket bra till. Legion, Yoga, och alla deras föredagsdatorer är inget att gnälla över

Allt touch-fokus som Surface hållit på med känns så långt från Windows för mig. Inte riktigt fattat grejen helt ärligt, då vill jag hellre ha en iPad som genomgående ger en mycket bättre upplevelse med både fingrar och penna

Vi får se hur de lyckas nu utan honom, men de har ju tusentals ingenjörer och långa listor med fortsatta förbättringar som borde räcka några år. Kommer nog gå bra för dem

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Jag tycker redan Apple har vunnit laptop, läsplatta krigen helt och hållet i och med Apple silicon.

Batteridrift / prestanda / pris (TOC) om man tar en standarddator finns det inget som slår den visst finns det tunga gamling laptops och andra saker men generellt så är Apple överlägset på allt. Där är intel helt ute och cyklar.

Chromebook har där större potential att blir bättre i och med att det skrotat x86 och kör ARM.

MacBooks är absolut riktigt fina men för egen del helt ointressanta...
Sysslar mycket med bildbehandling och foto och där har surfacebook/Studio varit överlägset grymma att jobba med, när man är på location och plåtar så är majoriteten extremt imponerande och har 1000 frågor om enheterna och de flesta undrar varför Apple inte gjort liknande 😂

Sen kan jag absolut hålla med om att priset på surface enheterna är sjukt dyra i förhållande till hårdvara, men finns inget annat tyvärr som funkar.

Rätt grymt att kunna sitta och redigera med penna direkt på skärmen på enheten utan att vara beroende av en lite touch platta eller att behöva släpa med extra prylar som en intous ritplatta etc.

Så personligen hoppas jag att det kommer nya surface enheter med samma fina kvalitet och det ser lovande ut med tanke på Intels nya chipsets med tile konstruktion som är en nygammal konstruktion i samma anda som Apples chip.

Permalänk
Medlem

Det här handlar inte så mycket om att Microsoft "ger upp" som att det är en medveten globalistisk trend.

En gång i tiden hade vi något som kallades för "antitrust" lagar. Företag fick inte bli för marknadsdominerande. Senaste 20 åren har denna lag mer eller mindre sopats under mattan de stora bolagen dominerar totalt.

För konsumenter har det varit katastrof. Inom vissa områden har utvecklingen gått tillbaka.

Tittar man exempelvis på bostäder på hemnet för att få inredningstips så ser ena bostaden precis ut som den andra. Alla köper möbler från samma ställe. Samma fenomen i bransch efter bransch, även datorer. I början på 2000 fanns det runt 20 företag som tillverkade ram minne, idag finns det 2 som dominerar totalt.

Utvecklingen är tragisk, unga idag begriper ofta inte hur styrd konsumenten är och hur lite de faktiskt har att välja på.

Microsoft, Apple och andra IT jättar har i princip samma huvudägare, de konkurrerar inte. De delar upp marknaden mellan sig och ser till att hålla borta mindre företag som försöker slå sig in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lenovo? När jag åker tåget så tycker jag i princip alla konsulter sitter på en sådan. Min åsikt kring dem är att de kostar som om de vore riktigt bra grejer, men de är inte ens tysta och de där dockningsstationerna som kostar som en hel chromebook laptop är långtifrån buggfria.

Surface hade i sin tur ett stort problem som var att de var så väldigt dyra och kostar som en macbook. Jag tycker Samsung med deras nonfoldable telefoner för 20 000kr har samma problem emot iPhone.

För min egen del vill jag byta ut en laptop som jag kommer vara lite vårdslös med, alltså jag kommer ha denna laptop när jag ej vill ha de dyra. Men kronan ihop med alla prishöjningar gör att jag tappar köplusten, en macbook idag kostar typ detsamma som för 3 år sedan.

Jag är inne på min andra lenovo yoga x1.
Den första gick sönder efter en vecka men har sedan dess hållit förutom att batteriet blev dåligt fort.
Dock täcktes det så klart inte av den vanliga garantitiden….
Det var en GEN 1

Min nya GEN 7 höll i en månad. Sedan pajade nvme disken…
Fick nvme disk utbytt och direkt började det strula med fläkten.
Den varvar upp och ner hela tiden helt utan att ser faktiskt verkar som det behövs när man tittar i taskmanger eller CPU temp program.
Sedan ganska ofta fryser datorn CPU prestandan i 550mhz sedan måste man boota om datorn och får CPU fan fail i bios post.
Inte orkar skicka in den för detta igen.
På det så låter den som ett JÄVLA reaplan och throtthlar så fort man kommer över ca 25-30% CPU usage på flera kärnor. 99c direkt. Googlade detta och det är ett känt fel med dessa som lenovo inte anser är fel….
På det är prestandan ganska varierande framförallt i balanserat läge. Den är tämligen skitslö fast det är en 1260p. Den hanterar inte ens vanlig desktop arbete utan lagg. I prestandaläge är den helt okey så länge den inte blir för varm då.
För oj vad varm den blir. Inte roligt att hålla handen på den i övre vänstra hörnet trots att fläkten låter som datorn snart lyfter.

Sedan sätter man sig med våra Surface datorer vi har på jobbet som jag inte valde pga jag är ute mycket inte var orolig för att de inte skulle tåla det och de är bara knäpptysta och bra mycket mer repsonsiva.

Nej aldrig aldrig mer en Lenovo, ALDRIG.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Jag är inne på min andra lenovo yoga x1.
Den första gick sönder efter en vecka men har sedan dess hållit förutom att batteriet blev dåligt fort.
Dock täcktes det så klart inte av den vanliga garantitiden….
Det var en GEN 1

Min nya GEN 7 höll i en månad. Sedan pajade nvme disken…
Fick nvme disk utbytt och direkt började det strula med fläkten.
Den varvar upp och ner hela tiden helt utan att ser faktiskt verkar som det behövs när man tittar i taskmanger eller CPU temp program.
Sedan ganska ofta fryser datorn CPU prestandan i 550mhz sedan måste man boota om datorn och får CPU fan fail i bios post.
Inte orkar skicka in den för detta igen.
På det så låter den som ett JÄVLA reaplan och throtthlar så fort man kommer över ca 25-30% CPU usage på flera kärnor. 99c direkt. Googlade detta och det är ett känt fel med dessa som lenovo inte anser är fel….
På det är prestandan ganska varierande framförallt i balanserat läge. Den är tämligen skitslö fast det är en 1260p. Den hanterar inte ens vanlig desktop arbete utan lagg. I prestandaläge är den helt okey så länge den inte blir för varm då.
För oj vad varm den blir. Inte roligt att hålla handen på den i övre vänstra hörnet trots att fläkten låter som datorn snart lyfter.

Sedan sätter man sig med våra Surface datorer vi har på jobbet som jag inte valde pga jag är ute mycket inte var orolig för att de inte skulle tåla det och de är bara knäpptysta och bra mycket mer repsonsiva.

Nej aldrig aldrig mer en Lenovo, ALDRIG.

Jag har själv en lenovo som beter sig lite som din. Min Lenovo P52 innan var min drömdator, min käraste ägodel, allt var så bra tills en dag den bara dog.. *snyft* Och så fick jag denna jag har nu..

Jag vet inte om jag har blivit gammal surgubbe, men jag saknar kvalitekänslan i det mesta. Premiumsaker har ofta premiumpris, men jag märker oftast inte av att de är så bra. Detta gäller dyra verktyg som datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har själv en lenovo som beter sig lite som din. Min Lenovo P52 innan var min drömdator, min käraste ägodel, allt var så bra tills en dag den bara dog.. *snyft* Och så fick jag denna jag har nu..

Jag vet inte om jag har blivit gammal surgubbe, men jag saknar kvalitekänslan i det mesta. Premiumsaker har ofta premiumpris, men jag märker oftast inte av att de är så bra. Detta gäller dyra verktyg som datorer.

Ja det har blivit sämre.
Men G1 har jag kvar i svängen för att surfa på innan ja går och lägger mig samt att den kan faktiskt stå på täcket eller på benen utan att bli så varm.
Den väger iofsig lite mer men den kan man lyfta i en hand på sidan utan att den böjer sig lite.
Min g7 kan man absolut lyfta på samma sätt men man känner att det inte alls är lika vridstyvt och det är nästan att den bongnar lite.

Just ja glömde att ö knappen började bli tröga på en sidan efter ca 2 månader på min g7 också.
Och tydligen har det hänt något med ljudet.
När jag lyssnar på tal eller något på låg volym låter det okey. Höjer jag till 60% och det kommer något basljud så blir det bara ett ända skorrande och det går knappt höra vad de säger. Sänker man ljudet är det okey igen efter några sekunder för det mesta.

Finns inte en repa på datorn eller någon smuts så det är inte jag som kastat omkring datorn som jag nästan med alla problem jag haft/har med denna beror på.

Permalänk
Datavetare

Fast har Microsoft verkligen givit upp?

Kan hålla med om att specifikt sett till laptop-marknaden är de saker byggda med Intel/AMD teknik patetiska jämfört med Apples de senaste åren. Är nog väldigt tur för Intel/AMD att det i nuläget inte finns något realistiskt alternativ om man inte är OK med MacOS.

Gillar själv Surface Laptop och Surface Pro, men dessa har väl ändå varit rätt nischade produkter som mer visar vad som är möjligt medan tanken ändå varit att det är Dell, Lenovo m.fl. som ska stå för bulken av bärbara till Windows.

Det Microsoft ändå gjort är ett hästjobb kring ARM64 stöd i Windows 11. Man kanske har prioriterat Azure, men finns också saker på desktop som Arm64EC.

Arm64EC har flera likheter med Rosetta 2. Men medan Rosetta 2 redan nu är något som i alla fall nästan aldrig längre använder på MacOS, är det rätt uppenbart att en övergång till ny ISA på Windows kommer ta lång tid. Arm64EC har flera finesser som Rosetta 2 saknar, men som nog kommer vara kritiska.

Den viktigaste finessen är nog att Arm64EC tillåter en mycket mer gradvis övergång. I MacOS fall är det allt eller inget, endera är allt ARM64 eller så är allt x86_64 i varje specifikt program. Med Arm64EC kan kod från båda ISA samsas i samma program. Är ofta långt enklare att fixa huvudprogrammet, men kan ta längre tid med 3:e-parts plugins. Det är specifikt något som Arm64EC hanterar men Rosetta 2 inte hanterar.

I nuläget är huvudproblemet brist på vettig ARM64 HW för desktop, och så länge det är fallet får man fortsätta med ylande fläktar som ändå presterar sämre än Apples motsvarigheter, alt. bygga "flyttbara" stationära (gaming laptops).

Det som kanske inte riktigt tagit fart, trots att Surface gått i bräschen, är högupplösta skärmar på Windows-bärbara. Med Surface Pro visar ändå Microsoft att det fungerar (nästan) alltid bra om man väljer en upplösning där 200 % zoom i Windows blir ett bra val. Fungerar OK-ish, men inte alls lika bra i Surface Laptop som har lägre pixel-densitet och där 150 % är ett bra val.

Både Dell (som jag också gillar) och Lenovo (som jag aldrig riktigt gått igång på) kör fortfarande med 1920x1080 även i rätt dyra modeller. Att välja deras modeller med högupplöst skärm får Apples utbud att börja se billigt ut...

Förutom prestanda är just lysande stöd för högupplösta en av fördelarna med MacOS på MacBooks!

Microsoft behöver endera en övergång till ARM64 på bärbara (och då också att t.ex. Qualcomm lyckas med deras "Apple Silicon för Windows satsning") eller så behöver Intel/AMD göra något som i alla fall fördubblar deras perf/W i kretsarna till bärbara för att det ska gå att göra riktigt trevlig Windows-bärbara igen.

Priset för Surface Pro 9 är inte kul... 30k för 1 TB SSD + 16 GB RAM + i7 (har i7 + 16 GB RAM + 512 GB SSD i min SP4, har för mig den höll sig på strax under 20k och även om CPUn är rejält trött idag fungerar den än!). En MBA med 1 TB SSD + 16 GB RAM är billigare, snabbare och har klart bättre batteritid. Ultrakompakta Windows-laptops är akterseglade i teknik just nu!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Triton242:

Jag är inne på min andra lenovo yoga x1.
Den första gick sönder efter en vecka men har sedan dess hållit förutom att batteriet blev dåligt fort.
Dock täcktes det så klart inte av den vanliga garantitiden….
Det var en GEN 1

Min nya GEN 7 höll i en månad. Sedan pajade nvme disken…
Fick nvme disk utbytt och direkt började det strula med fläkten.
Den varvar upp och ner hela tiden helt utan att ser faktiskt verkar som det behövs när man tittar i taskmanger eller CPU temp program.
Sedan ganska ofta fryser datorn CPU prestandan i 550mhz sedan måste man boota om datorn och får CPU fan fail i bios post.
Inte orkar skicka in den för detta igen.
På det så låter den som ett JÄVLA reaplan och throtthlar så fort man kommer över ca 25-30% CPU usage på flera kärnor. 99c direkt. Googlade detta och det är ett känt fel med dessa som lenovo inte anser är fel….
På det är prestandan ganska varierande framförallt i balanserat läge. Den är tämligen skitslö fast det är en 1260p. Den hanterar inte ens vanlig desktop arbete utan lagg. I prestandaläge är den helt okey så länge den inte blir för varm då.
För oj vad varm den blir. Inte roligt att hålla handen på den i övre vänstra hörnet trots att fläkten låter som datorn snart lyfter.

Sedan sätter man sig med våra Surface datorer vi har på jobbet som jag inte valde pga jag är ute mycket inte var orolig för att de inte skulle tåla det och de är bara knäpptysta och bra mycket mer repsonsiva.

Nej aldrig aldrig mer en Lenovo, ALDRIG.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har själv en lenovo som beter sig lite som din. Min Lenovo P52 innan var min drömdator, min käraste ägodel, allt var så bra tills en dag den bara dog.. *snyft* Och så fick jag denna jag har nu..

Jag vet inte om jag har blivit gammal surgubbe, men jag saknar kvalitekänslan i det mesta. Premiumsaker har ofta premiumpris, men jag märker oftast inte av att de är så bra. Detta gäller dyra verktyg som datorer.

Kan inte svara för arbetsdatorerna hur de är, men tycker konsumentprylarna håller god kvalité.

Haft en Lenovo Legion 15 som jag var väldigt nöjd med, höll rimlig ljudnivå och temperaturer i shack trots hungrig R7 och 125W RTX 3070. Kvar har jag även en Lenovo Yoga (8th Gen i5) som fungerar ypperligt - batteriet skulle säkert behöva bytas, men klarar utan problem ett par timmar fortfarande vid lättare arbete.

Ska man gå tillbaka ännu längre har jag faktiskt en Lenovo Y700 med 6th gen i5 som jag startade upp för någon vecka sedan. Även den visar inga tendenser på att kasta in handduken trots sina år på nacken. Överlag är jag väldigt nöjd med Lenovo genom åren

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Vi har kört med 15 Lenovo på kontoret senaste 10 åren...klart bättre än HP. (HP som jag gillat under 80-90-talet så mkt)

Min senaste Hp var elegant med koppar/mässingslook men den jobbade alltid med en massa konstiga uppdateringar när man inte ville till datorn började med sin "blue screen" föreställning...

Numera är HP "backup dator" och jag kommer verkligen aldrig mera köpa en HP och lita på att jag fått en "quality computer".

Köpte av irritation över HP en Samsung m 15" skärm när den släpptes i juli 2021 och har inte haft ett endaste problem med datorn sen dess annat ä problem med att jobba på flyget där datorn inte riktigt får plats. En 13" hade funkat klart bättre.

Samsung har bara haft en tredje del jobbiga uppdateringar jämfört med HPn...jag brukade kalla HPn för dammsugare för den gick upp 100% i fläktmode så fort den ville uppdatera minsta fil....never a HP again...så annoying...

Permalänk
Medlem

Glömde att nämna att min första Surface köpte jag för att den var så fantastisk att man kunde jobba med skärmen...till dess att jag satt på Penn Station i NY och skulle byta stol och datorn föll ur knät och jag tog tag i tangentbordet varav datorn föll rakt ner i stengolvet och sprack kant til kant...men det magnetiska tangentbordet som var så praktiskt höll jag i handen...som var den billiga biten av datorn. Byte av spräckt skärm var så dyrt(den var limmad) så det var billigare att köpa en ny dator.,..vilket blev en mässings HP...som gillade att låta som en dammsugare...

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att Microsoft fortsätter med Surface. Har haft ett flertal Lenovo inklusive Yoga X1 med OLED. Just nu använder jag iPad Pro + Macbook och en Surface Laptop Studio, den senare är arbetshästen som jag använder i 95% av fallen. OneNote och Microsofts penna är för mig bättre än iPad och Apple Pencil med tillhörande appar.

Permalänk
Medlem

Surface, i meningen hybrider, fyllde helt klart en nisch.
Tyvärr var de lite för klena för sitt eget bästa.

Med en Surface Go kunde man få en riktig Windows-dator, med allt vad det innebär av programstöd, men i ett betydligt mer smidigt format än vanliga bärbara och även lägre pris.
Plattan i sig var inte farligt dyr, men sen kunde tillbehören tyvärr vara närmast hutlöst dyra.

2C/4T med 8 GB minne dög inte riktigt, även disken lite för slö.
De upplevdes som rätt slöa i allmänhet och det var nog ett tydligt hinder. Hade behövt skruva upp specen något, även bara lite hade nog kunnat hjälpa. Batteriet kunde också haft något mer kapacitet.

För formatet var rätt smidigt. Tänk t ex för studenter som behöver ha med något smidigt på lektioner/liknande, men även för folk som rör sig mycket i arbetet och inte gärna vill behöva dra med sig en större dator.
Men denna skulle ses som ett komplement och inte som enda dator. För det skulle den också vara billig nog.

Pro var sen betydligt större och tyngre, med bättre prestanda, även om den ändå var betydligt smidigare än en 14" bärbar som annars är vanliga.

Permalänk
Medlem

Han lämnar alltså för ett skitföretag som Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Han lämnar alltså för ett skitföretag som Amazon.

Vad är det som är skit med Microsoft egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vad är det som är skit med Microsoft egentligen?

Nu tror jag du inte riktigt läste inlägget du svarade på.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lenovo? När jag åker tåget så tycker jag i princip alla konsulter sitter på en sådan. Min åsikt kring dem är att de kostar som om de vore riktigt bra grejer, men de är inte ens tysta och de där dockningsstationerna som kostar som en hel chromebook laptop är långtifrån buggfria.

Min X1 Yoga är som en dröm, knäpptyst och buggfri. Fast den nu är fyra år och jag kan ersätta den när jag vill så ser jag absolut ingen anledning till att byta ut den (förrän Thunderbolt 5 kommer)

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Nu tror jag du inte riktigt läste inlägget du svarade på.

Ja ibland går det för fort även utanför sängen 😂
Sorry.

Permalänk
Medlem

Jag hade en Surface-dator när jag började mitt första "riktiga" jobb 2018. Den fungerade helt ok, men jag gillade aldrig formatet. Dock var den generellt sett tyst och hade en "premiumkänsla".

Efter det hade jag en Thinkpad T14, jättebra dator som jag verkligen gillade. När jag sade upp mig från det jobbet fick jag någonHP på nästa kneg, det var verkligen hemskt med urusel batteritid och en fläkt som drog upp i max bara man öppnade Word.

Ibland känns det som den HP-datorn (tillsammans med dålig jobbmobil osv.) var anledningen till att jag gick tillbaka till att bli konsult. Nu har jag en Thinkpad X1 Carbon G9 (tror G11 är "current gen"). Nuvarande datorn är som en dröm för mig, den gör precis vad jag vill. Jag använder då alltså inte så tunga program utan är en klassisk powerpoint-konsult. Det "värsta" jag gör är väl när man sitter i teamsmöte typ 20 pers med kameror på, då hade det nog varit gött med nyare generationen CPU.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Om något var jag faktiskt förvånad över att Microsoft alls lanserade Surface. Trots den gamla hårdvaran och de höga priserna, så konkurrerar man direkt med de hårdvarutillverkande kunder man säljer Windows-OEM-licenser till. Inte helt okontroversiellt, och de lär ha haft åsikter om saken. Men visst, man är ju i princip monopolist på OS-marknaden, så man kan väl göra lite som man vill...

Man kan väl förutsätta att konkurrenterna fyller vacuumet som eventuellt uppstår.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vad är det som är skit med Microsoft egentligen?

Menade att han lämnar ett företag för ett skitföretag som Amazon. Inte att Microsoft är skit. Blev lite fel i formuleringen ser jag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad som menas med standarddator kan diskuteras, jag skulle säga dyrare stundentlaptop så passar ditt argument bra in, självklart även för andra personer speciellt de som jobbar med administrativa uppgifter.

Macbook har dock problem i både budget, folk som vill ha lite bättre hårdvara utan svindyrt (d.v.s. uppgradera ram och ssd själv), sedan gaminglaptops.
Det finns också folk som måste ha windows för olika program, men denna skara minskas för varje år.

Jag är fundersam på hur alla studenter med macbook inom tekniska program gör idag när de ska köra olika utvecklingsmjukvaror för olika hårdvaror där mjukvaran endast finns till windows, jag gissar precis som de gjorde förr när laptops i skolan var ovanligt. De använde endast skolans datorer för detta.

Det kan såklart diskuteras men ska du ha en MacBook Air med 16 ram och 512 ssd kostar den väl runt 23k tror knappast motsvarande PC kostar extremt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generationfloppy:

MacBooks är absolut riktigt fina men för egen del helt ointressanta...
Sysslar mycket med bildbehandling och foto och där har surfacebook/Studio varit överlägset grymma att jobba med, när man är på location och plåtar så är majoriteten extremt imponerande och har 1000 frågor om enheterna och de flesta undrar varför Apple inte gjort liknande 😂

Sen kan jag absolut hålla med om att priset på surface enheterna är sjukt dyra i förhållande till hårdvara, men finns inget annat tyvärr som funkar.

Rätt grymt att kunna sitta och redigera med penna direkt på skärmen på enheten utan att vara beroende av en lite touch platta eller att behöva släpa med extra prylar som en intous ritplatta etc.

Så personligen hoppas jag att det kommer nya surface enheter med samma fina kvalitet och det ser lovande ut med tanke på Intels nya chipsets med tile konstruktion som är en nygammal konstruktion i samma anda som Apples chip.

Tyvärr är ju x86 dödsdömt för laptops nu finns det /fanns surfade som körde arm men det var väl rena skiten?

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Det kan såklart diskuteras men ska du ha en MacBook Air med 16 ram och 512 ssd kostar den väl runt 23k tror knappast motsvarande PC kostar extremt annat

Alltså samma specifikation jag hade på min laptop år 2012 och den var knappt användbar, jag fick släpa med extern ssd på redan då.. Idag 11 år efter har jag höjt mina krav lite. Och min poäng är att PC är billigare om man uppgraderar själv, inte köpa färdig.