Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vänta är motsatsen mot innebörden av attention i attentionspan.

Det är faktiskt i högsta grad relaterat men det hör måhända hemma i en filosofisk diskussion

Har en fundering har ett uppdrag under activities att bygga en outpost på en planet. Har nu byggt fyra men ingen räknas? Tre är på planeter och en på en måne.

Minns inte jag fick det uppdraget första svängen? Då hade jag bara en outpost på mars.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

efter mycket om och men, så fick man äntligen Sarah att säga att hon älskade mig, men sekunden efter började hon prata om att gifta sig med mig, woa woa, hold your horses, jag sa att jag älskade henne för nån sekund sen och nu vill hon gifta sig? jag menar, det måste finnas ett enklare sätt att få till ett giftemål med en tjej..........
så nu är man tydligen förlovad och hon ska ränna iväg för att ordna med bröllopet

500 timmar in nu och jag betar av questen allt eftersom, men det tycks alltid dyka upp nån ny quest på vägen dit eller på vägen hem, har mängder med quests i activities nu.

har gett upp hoppet om att utforska alla planeter, det är helt enkelt för mycket, det finns quests där man ska surveya planeter, men där drar jag gränsen.

tycker fortfarande spelet är kul och så, men efter över 500 timmar, så vill jag att spelet ska få sig ett slut, men finns det quests, så kommer jag att fortsätta.
sen så ligger ju "det nya" cyberpunk 2077 och hägrar i horisonten, vill ju spela det nu

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

efter mycket om och men, så fick man äntligen Sarah att säga att hon älskade mig, men sekunden efter började hon prata om att gifta sig med mig, woa woa, hold your horses, jag sa att jag älskade henne för nån sekund sen och nu vill hon gifta sig? jag menar, det måste finnas ett enklare sätt att få till ett giftemål med en tjej..........
så nu är man tydligen förlovad och hon ska ränna iväg för att ordna med bröllopet

500 timmar in nu och jag betar av questen allt eftersom, men det tycks alltid dyka upp nån ny quest på vägen dit eller på vägen hem, har mängder med quests i activities nu.

har gett upp hoppet om att utforska alla planeter, det är helt enkelt för mycket, det finns quests där man ska surveya planeter, men där drar jag gränsen.

tycker fortfarande spelet är kul och så, men efter över 500 timmar, så vill jag att spelet ska få sig ett slut, men finns det quests, så kommer jag att fortsätta.
sen så ligger ju "det nya" cyberpunk 2077 och hägrar i horisonten, vill ju spela det nu

Hur kan du ha 500 timmar i Starfield?
Du har alltså spelat mer än 17 timmar om dagen sedan spelet kom?

F.ö är Sarah bäst och bröllopet var fint.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vänta är motsatsen mot innebörden av attention i attentionspan.

Nej har du kort attention span så klarar du inte av att vänta på att det ska hända saker. https://en.wikipedia.org/wiki/Attention_span. Du vill ju att liret ska börja för att du ska bli distraherad

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Betade av 2/3 av quests och testade de flesta mekanismer (outpost/skeppsbyggnad/etc) drog sen till NG+... nu gör jag de resterande 1/3.

Skönt att man bara kan sno ett skepp så är man igång på ett kick.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag gifte mig med Sarah i första playthrough, nu i andra hatar hon mig och vägrar till och med att följa med, inte alls samma sak som i första LoL

Såg på YT en som var inne på fjärde playthrough, då blev Sarah mördad i The Lodge av mig själv från ett annat universum som tröttnat på alla Sarah och på att vara god

Dold text

Aha, upptäckte nyss att det finns en massa olika knäppa Lodge-varianter som dyker upp random varje gång man påbörjar ett nytt "+" som tex ett helt gäng av en själv osv helknäppt jag gillar

Dold text
Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Skönt att man bara kan sno ett skepp så är man igång på ett kick.

Det var det första jag gjorde i andra, snodde ett Crimson-skepp bara för att bygga om, det där skeppet man ärver från första är inte så kul imo

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Tror du missuppfattat innebörden av attention span. Det är inte hur länge man orkar sitta och och kolla på en värdelös loadingscreen.

Fast det finns inga loading screens att titta på såvida man inte har en gammal/dålig/otidsenlig dator och/eller kör spelet från en gammal slö lagringsenhet. Vi snackar ~15 sekunder från huvudmenyn på min ca 4 år gamla skitdator när man laddar spelet första gången, sen är det någon eller några sekunder åt gången.

Den rimligaste lösningen på det problemet är att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Hur kan du ha 500 timmar i Starfield?
Du har alltså spelat mer än 17 timmar om dagen sedan spelet kom?

Som extremnötare och nolifer har jag precis kommit över 250 timmar/30 dagar:

Då har jag ett heltidsjobb och kan säga att praktiskt ALL vaken fritid gått direkt till Starfield sedan release.

8h 21m i snitt per dygn! 🤑

Kan säga att man behöver rationalisera bort grundläggande grejer som matlagning, annars blir det omöjligt att få ut så många timmar. Det går att komma högre, tror jag låg runt 13 h/dygn vid GTA V-releasen. Då hade jag dock tagit ledigt och åt bara Joylent (måltidsersättning motsvarande t.ex. Huel) vilket kortar ner tidsåtgången för ”matlagning”/tillredning samt ”äta”/dricka till ca två minuter.

Över 16 timmar per dygn i snitt över en månad kan inte vara möjligt nästan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som extremnötare och nolifer har jag precis kommit över 250 timmar/30 dagar:

Jag är nästan på 150 timmar nu, och då tycker jag att jag spelat mycket sen release.

Vad är du på för level i spelet? Jag är 41 men jag gillar gå runt och göra saker som inte ger mycket xp.

Permalänk
Medlem

Jösses jag tyckte jag har nött på bra. Jobb med en del övertid men jag har kanske 110h lol.

Hur är det med companions jag trodde inte jag gjort sarahs questline fast det hade jag kanske gjort känns som jag inte progressar något med henne nu andra svängen. Får väl börja med Vasco istället. Eller så måste man fortsätta med main quest innan det börjar inte rört den biten? Begriper inte varför jag valde att göra om den.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag är nästan på 150 timmar nu, och då tycker jag att jag spelat mycket sen release.

Vad är du på för level i spelet? Jag är 41 men jag gillar gå runt och göra saker som inte ger mycket xp.

Jag är bara level 48 av samma anledning, ägnat tiden åt att undersöka världen och spelmekaniken.

Det snabbaste sättet att få pengar/level är att rusa med i questkedjorna man blir påprackad tidigt, men så är det detta med att dataspel inte är en tävling om att komma till slutet.

Skrivet av oqvist:

Jösses jag tyckte jag har nött på bra. Jobb med en del övertid men jag har kanske 110h lol.

110h är mycket också, över tre timmar om dagen och runt vad man kanske realistiskt kan pressa in under en kortare tidsperiod som [barnfri] vuxen i normala fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

110h är mycket också, över tre timmar om dagen och runt vad man kanske realistiskt kan pressa in under en kortare tidsperiod som vuxen i normala fall.

Utan familj/barn och med vanligt jobb som tar 10-11 timmar av dygnet vardagar, sju timmar sömn, en timme matlagning/toa/hygien, så blir det ändå 5-6 timmar per vardag och kanske 16 timmar per heldag. En bit över 200 timmar är inget problem att få in och ändå ha lite tid över till annat.

Jag har just nu 160 timmar enligt Steam, men jag lämnar ofta spelet igång, uttabbat, när jag gör annat under kvällen, och även om jag åker och handlar en sväng. Effektiv speltid skulle jag tro är 120-130 timmar. Den tiden ryms helt och hållet i ledig, vaken tid på helgdagarna som varit under september.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Utan familj/barn och med vanligt jobb som tar 10-11 timmar av dygnet vardagar, sju timmar sömn, en timme matlagning/toa/hygien, så blir det ändå 5-6 timmar per vardag och kanske 16 timmar per heldag. En bit över 200 timmar är inget problem att få in och ändå ha lite tid över till annat.

Jag har just nu 160 timmar enligt Steam, men jag lämnar ofta spelet igång, uttabbat, när jag gör annat under kvällen, och även om jag åker och handlar en sväng. Effektiv speltid skulle jag tro är 120-130 timmar. Den tiden ryms helt och hållet i ledig, vaken tid på helgdagarna som varit under september.

Vi är olika, jag spelar när jag spelar. Att vara uttabbad med spelet igång förstör ju dessutom ens statistik!

Uppehåll för kroppsliga behov inkl. mat/handla/uträtta ärenden är dessutom utmärkta tillfällen att starta om spelet, vilket det verkar må bra av att göra efter ett par timmar.

Tappat några timmar som jag fått spela om p.g.a. olika problem. Den största rollback-smällen var när jag sprängde en derelict ute i rymden och det fick hela skeppsystemet i spelet att balla ur, vilket jag inte märkte på en hel dags spelande då jag höll på att utforska ett solsystem i detalj. Där försvann typ en hel lördag, så har under 10 dagar speltid enligt räknaren på mitt savegame.

Permalänk
Medlem

Ja det är en del idletid men inte så mycket. Abyss trekker har en helt kass layout. Bara stegar små klaustrofobisk rum som inte rymmer något och jag hittar ingen säng? Razerleaf är smidig med säng nära och enkel layout

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om denna karta för att enklare hitta till rätt system:
https://game-maps.com/Starfield/Starfield-Map.asp

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vi är olika, jag spelar när jag spelar. Att vara uttabbad med spelet igång förstör ju dessutom ens statistik!

Uppehåll för kroppsliga behov inkl. mat/handla/uträtta ärenden är dessutom utmärkta tillfällen att starta om spelet, vilket det verkar må bra av att göra efter ett par timmar.

Jag har inte märkt av några problem alls. Och jag spelar också när jag spelar. Jag räknar inte spelande som när spelet är igång.
Tycker det är tröttsamt att vänta på att spelet ska starta, så därför är det enklare att lämna det på under kortare avbrott.

Statistiken bryr jag mig inte om.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har inte märkt av några problem alls. Och jag spelar också när jag spelar. Jag räknar inte spelande som när spelet är igång.
Tycker det är tröttsamt att vänta på att spelet ska starta, så därför är det enklare att lämna det på under kortare avbrott.

Statistiken bryr jag mig inte om.

Något motsvarande Quick Resume som man har på Xbox hade varit trevligt även på PC ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag är nästan på 150 timmar nu, och då tycker jag att jag spelat mycket sen release.

Vad är du på för level i spelet? Jag är 41 men jag gillar gå runt och göra saker som inte ger mycket xp.

Ja samma här, 160 timmar ungefär och level 83 nu.

Permalänk
Medlem

SPOILER så klicka inte YT länk men så så många timmar in (284 enligt Steam, lvl 39 vid videon) och älskar detta....

Amaaaaazing <3<3<3

https://www.youtube.com/watch?v=pwmKjt86cII

SNi som kollar, glöm ej att ändra upplösning i klippet!

Permalänk
Medlem

Mitt stulna lilla skepp som jag filar på nu i andra playthrough, fortfarande en hel del sämre än vad jag körde med i första, men gör jobbet

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Mitt stulna lilla skepp som jag filar på nu i andra playthrough, fortfarande en hel del sämre än vad jag körde med i första, men gör jobbet

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Har börjat försöka bygga. Brutalt svårt jag lyckas inte installera något nytt bara ersätta gamla befintliga. Hoppas ha fixat säng till trecker nu iaf. Tror jag lyckades tappa bort mina motorer till trekker. Helt plötsligt hade jag olika motorer. Tog bort dem och köpte sämre grejer. Men de finns kanske kvar i något inventarie någonstans.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Väntar tills det har fått några större patcher innan jag börjar spela.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Hmm nähä jag byggde exakt samma jag redan hade. living quarters har tydligen inga sängar. Går det verkligen inte att komma åt något byggläge inne i skeppet så man kan styra vilken inredning man vill ha?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Varning gällande new game plus iaf om du gör om main story så tvingas du göra om alla tempel. Blir inte av med de krafter du skaffat men du får v2 av alla istället för att fortsätta där du slutade

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hmm nähä jag byggde exakt samma jag redan hade. living quarters har tydligen inga sängar. Går det verkligen inte att komma åt något byggläge inne i skeppet så man kan styra vilken inredning man vill ha?

Om du kombinerat modulerna på så vis att du fått en stege i en del av boendemodulen kan sängar och sånt försvinna. Bäst är att se till att moduler med "innehåll" bara har dörrar i samma plan, inga stegar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om du kombinerat modulerna på så vis att du fått en stege i en del av boendemodulen kan sängar och sånt försvinna. Bäst är att se till att moduler med "innehåll" bara har dörrar i samma plan, inga stegar.

Ah ja trekker har stegar överallt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som extremnötare och nolifer har jag precis kommit över 250 timmar/30 dagar:
<Uppladdad bildlänk>
Då har jag ett heltidsjobb och kan säga att praktiskt ALL vaken fritid gått direkt till Starfield sedan release.

8h 21m i snitt per dygn! 🤑

Kan säga att man behöver rationalisera bort grundläggande grejer som matlagning, annars blir det omöjligt att få ut så många timmar. Det går att komma högre, tror jag låg runt 13 h/dygn vid GTA V-releasen. Då hade jag dock tagit ledigt och åt bara Joylent (måltidsersättning motsvarande t.ex. Huel) vilket kortar ner tidsåtgången för ”matlagning”/tillredning samt ”äta”/dricka till ca två minuter.

Över 16 timmar per dygn i snitt över en månad kan inte vara möjligt nästan.

Cool! Vi är fler som lägger mkt tid på olika spel....och jag hinner med familj, hund, hus, trädgård, andra hobbies och sköta jobbet ändå....

Har 199 tim Starfield so far..

3264 tim ARK
2217 tim Fallout 76
4179 tim ESO
Wow/CS/BF/COD not included

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av GinTonic:

Cool! Vi är fler som lägger mkt tid på olika spel....och jag hinner med familj, hund, hus, trädgård, andra hobbies och sköta jobbet ändå....

Har 199 tim Starfield so far..

3264 tim ARK
2217 tim Fallout 76
4179 tim ESO
Wow/CS/BF/COD not included

Imponerande siffror!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Cool! Vi är fler som lägger mkt tid på olika spel....och jag hinner med familj, hund, hus, trädgård, andra hobbies och sköta jobbet ändå....

Har 199 tim Starfield so far..

3264 tim ARK
2217 tim Fallout 76
4179 tim ESO
Wow/CS/BF/COD not included

Hur 17 hinner du med allt det om du spelar flera timmar/dag?