Permalänk
Medlem

Undervolta 12V fläkt till 7V och 5V

Hej!

Har byggt in en motorstyrning i en apparatlåda som skulle behöva aktiv kylning för att inte överhetta och har monterat en 80mm fläkt från Akasa som visade sig vara mycket högljud när den får gå för fullt på 12V.

Skulle därför behöva experimentera med att undervolta fläkten till 7V och 5V för att ta reda på vilket som ger bäst luftflöde i förhållande till ljudnivå, har försökt hitta information om hur man ska gå tillväga och vissa skriver att man måste använda en zenerdiod medan andra skriver att en resistor går bra.

Fläkten är en Akasa AK-FN076 med följande specifikationer,
Rated Voltage for Fan: 12V DC
Rated Current for Fan: 0.19 A

Skulle uppskatta all hjälp med vilka zenerdioder och motstånd jag ska använda för att undervolta fläkten till 7V respektive 5V.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Lättaste lösningen är att testa montera in ett vanligt fläktmotstånd för att få ner hastigheten och ljudnivån på fläkten. Typ en sådan här Låghastighetsadapter

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Hej!

Har byggt in en motorstyrning i en apparatlåda som skulle behöva aktiv kylning för att inte överhetta och har monterat en 80mm fläkt från Akasa som visade sig vara mycket högljud när den får gå för fullt på 12V.

Skulle därför behöva experimentera med att undervolta fläkten till 7V och 5V för att ta reda på vilket som ger bäst luftflöde i förhållande till ljudnivå, har försökt hitta information om hur man ska gå tillväga och vissa skriver att man måste använda en zenerdiod medan andra skriver att en resistor går bra.

Fläkten är en Akasa AK-FN076 med följande specifikationer,
Rated Voltage for Fan: 12V DC
Rated Current for Fan: 0.19 A

Skulle uppskatta all hjälp med vilka zenerdioder och motstånd jag ska använda för att undervolta fläkten till 7V respektive 5V.

Det är ju en pwn fläkt, köp https://noctua.at/en/na-fc1 och styr till den ljudnivå du tycker är lämplig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Använd ohm lag så kan du räkna ut det väldigt enkelt. Finns även mängder av omvandlare på nätet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jansson_101:

Lättaste lösningen är att testa montera in ett vanligt fläktmotstånd för att få ner hastigheten och ljudnivån på fläkten. Typ en sådan här Låghastighetsadapter

Inte riktigt det jag söker då det är trångt i lådan så jag kommer behöva klippa bort all kablage som är överflödigt och i princip endast behålla 12V och neutral som ska skruvas in direkt på 12V in på motorstyrningen. Men är det ett motstånd av något slag som sitter på som man kan löda bort och på efter att ha moddat kablarna så kan det ju funka?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Inte riktigt det jag söker då det är trångt i lådan så jag kommer behöva klippa bort all kablage som är överflödigt och i princip endast behålla 12V och neutral som ska skruvas in direkt på 12V in på motorstyrningen. Men är det ett motstånd av något slag som sitter på som man kan löda bort och på efter att ha moddat kablarna så kan det ju funka?

Det är som sagt PWM, då kommer inte ett motstånd fungera.
Titta istället på lösningen från Noctua som länkades här ovan.

Alternativt köper du en icke PWM fläkt och sätter på ett vanligt motstånd för fläktar:

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/kyl...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det är som sagt PWM, då kommer inte ett motstånd fungera.

Ett motstånd fungerar även med PWM-fläktar, se t.ex. Noctuas egna LNA-adaptrar som bara är ett motstånd. Och TS har väl troligtvis bara kopplat in +12V och GND på fläkten ändå, så det lär inte ske någon PWM-styrning.

Kollar man på Noctuas LNA-adaptrar så varierar de mellan ca 25-150Ω (källa). Olika fläktar kommer bete sig olika så man får testa sig fram lite, men det ger i alla fall en fingervisning om i vilket intervall man troligtvis vill ligga. Sen måste man välja motstånd som klarar effekten också, återigen lite svårt att räkna på för en fläkt men jag skulle nog gå på minst 1W i alla fall.

Permalänk
Medlem

Det som kan vara knepigt med att köra på underspänning och långt under fläktens märkspänning är att klara starten - kör man resistans i serie för att få ned farten mycket så kan det vara ide att sätta en större elektrolytkonding parallellt över motstånden eller zenerdioden (med '-' mot fläkten) då det ger lite extra boost och rycker igång rotorn i delar av sekund när strömmen slås på - det fins andra lösningar - säkert färdiga elektroniska lösningar eller kan byggas kring någon trissa, några motstånd och en mindre konding också för att få startboosten. - tänk på att det är ofta inte när fläkten är ny som det är ett bekymmer - utan efter säg 20000 timmar, full av damm och fetterna i lagren börja bli stelare eller torkat ur.

är fläkten PWM-styrd så bör farten kunna ställas med funktionerna i moderkortet eller fläktstyrningsenheten.

När det gäller välja zenerdiond och vid 12 Volts matning så är det enkelt 12 - 5 = 7 Volt zener , 12 - 7 = 5 Volt zener och så får man leta den zenerdioden som är närmast passande spänning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Använd ohm lag så kan du räkna ut det väldigt enkelt. Finns även mängder av omvandlare på nätet.

Använde en omvandlare men vet inte om jag har gjort rätt här nu, skulle uppskatta om du eller någon i tråden kan bekräfta att jag har räknat rätt för att undervolta till 7V och 5V?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det som kan vara knepigt med att köra på underspänning och långt under fläktens märkspänning är att klara starten - kör man resistans i serie för att få ned farten mycket så kan det vara ide att sätta en större elektrolytkonding parallellt över motstånden eller zenerdioden (med '-' mot fläkten) då det ger lite extra boost och rycker igång rotorn i delar av sekund när strömmen slås på - det fins andra lösningar - säkert färdiga elektroniska lösningar eller kan byggas kring någon trissa, några motstånd och en mindre konding också för att få startboosten. - tänk på att det är ofta inte när fläkten är ny som det är ett bekymmer - utan efter säg 20000 timmar, full av damm och fetterna i lagren börja bli stelare eller torkat ur.

är fläkten PWM-styrd så bör farten kunna ställas med funktionerna i moderkortet eller fläktstyrningsenheten.

När det gäller välja zenerdiond och vid 12 Volts matning så är det enkelt 12 - 5 = 7 Volt zener , 12 - 7 = 5 Volt zener och så får man leta den zenerdioden som är närmast passande spänning..

Testade att köra fläkten kopplad till USB (5V/500mA) och det funkade bra, men som du skriver är fläkten ny och kanske blir svårstartad med tiden.

Om jag har förstått rätt så ska den här dioden undervolta fläkten till 7V, https://www.electrokit.com/produkt/1n5908g-cb-429-5v-5w-zener... ? Tror att det blir enklast att låta fläkten köra på 7V då jag inte tycks hitta någon lämplig 7V diod.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Använde en omvandlare men vet inte om jag har gjort rätt här nu, skulle uppskatta om du eller någon i tråden kan bekräfta att jag har räknat rätt för att undervolta till 7V och 5V?

Problemet är att fläkten kommer dra mindre ström när den roterar långsammare, så om du vill räkna ut vad du behöver för motstånd för att fläkten ska få 7V så måste du veta hur mycket ström fläkten drar vid 7V. Motståndet som krävs blir sen (12-7)/I där I är hur mycket ström fläkten drar.

Permalänk

montera en stycket av dessa i serie med fläkten på 12V kabeln så bör den matas nånstans mellan 5-7V

https://www.electrokit.com/produkt/motstand-1w-5-27ohm-27r/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Viking
Skrivet av Rouge of Darkness:

montera en stycket av dessa i serie med fläkten på 12V kabeln så bör den matas nånstans mellan 5-7V

https://www.electrokit.com/produkt/motstand-1w-5-27ohm-27r/

Nej? Runt 8,4V bör det hamna runt då. Eftersom fläkten har en resistans på ~63 ohm så behöver han en resistor på antingen 56 eller 68 ohm för att hamna rätt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Nej? Runt 8,4V bör det hamna runt då. Eftersom fläkten har en resistans på ~63 ohm så behöver han en resistor på antingen 56 eller 68 ohm för att hamna rätt.

mycket möjligt.

hade för mig det räknades

spänningen du vill ta bort / strömmen för att få ut motståndet.

får skylla på att det är över 20 år sen jag läste elläran...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Du behöver en 3 pins fläkt. Sedan köper du en sådan här

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationstil...

Koppla om så ett uttag har ett + stift på 12V och minus på 5V. Då har du 12V, 7V och 5V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej? Runt 8,4V bör det hamna runt då. Eftersom fläkten har en resistans på ~63 ohm så behöver han en resistor på antingen 56 eller 68 ohm för att hamna rätt.

En motor uppför sig inte som ett enkelt motstånd, motståndet kommer variera beroende på belastningen på motorn (= hur snabbt fläkten snurrar i det här fallet).

Permalänk
Viking
Skrivet av perost:

En motor uppför sig inte som ett enkelt motstånd, motståndet kommer variera beroende på belastningen på motorn (= hur snabbt fläkten snurrar i det här fallet).

Misstänkte det, och därför är det bättre med en zener.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag brukade ta vanliga 1N4001 dioder och sätta ett lagom antal i serie för att få ned volttalet (sen slutade jag med fläktar ...)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Jag brukade ta vanliga 1N4001 dioder och sätta ett lagom antal i serie för att få ned volttalet (sen slutade jag med fläktar ...)

Grattis Strongt gjort av dig att du lyckats sluta med fläktar det är ju annars en stark drog bland datorfrälsta...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Grattis Strongt gjort av dig att du lyckats sluta med fläktar det är ju annars en stark drog bland datorfrälsta...

https://i.chzbgr.com/full/7586827520/h6B954718/shoulda-probably-put-another-fan-in-it

Jag kände mig rätt blåst i slutändan

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Är det PWM-fläktar så är sannolikheten stor att de inte ens kommer att starta med spänningar lägre än sisådär 8-9V. De är helt enkelt inte designade att matas med annat än 12V.
Även icke-PWM fläktar får problem att starta vid för låg spänning. Gränsen brukar ligga strax under 5V, men det varierar mellan olika modeller.

Permalänk
Medlem

Varför hålla på med motstånd när du bara kan sätta dit en liten potensiometer och justera tills du får önskat resultat?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det blev en sån här till slut, tänkte att då ser jag samtidigt ungefär hur mycket spänningen ligger på, https://www.amazon.se/AZDelivery-3-siffrig-Voltmeter-Step-dow...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Det blev en sån här till slut, tänkte att då ser jag samtidigt ungefär hur mycket spänningen ligger på, https://www.amazon.se/AZDelivery-3-siffrig-Voltmeter-Step-dow...

Den har väl 3.3V ut som högst? "output voltage 3.3-2.4V"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Det blev en sån här till slut, tänkte att då ser jag samtidigt ungefär hur mycket spänningen ligger på, https://www.amazon.se/AZDelivery-3-siffrig-Voltmeter-Step-dow...

Dock står det 24V i rubriken..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Den har väl 3.3V ut som högst? "output voltage 3.3-2.4V"

Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>

Dock står det 24V i rubriken..

Testade med adaptern inställd på 12V och den gick ner till 2-någonting V och fläkten gick bra att starta från 4 V men kommer ha den på 6.5 - 7 V där den var ganska tystlåten samtidigt som den pushade okej med luft

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Testade med adaptern inställd på 12V och den gick ner till 2-någonting V och fläkten gick bra att starta från 4 V men kommer ha den på 6.5 - 7 V där den var ganska tystlåten samtidigt som den pushade okej med luft

Kul att det fungera 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>

Dock står det 24V i rubriken..

Det går bra att mata en stepdown med lite vad som helst mellan maxrating och aningens över den spänning man vill ha ut

Snacka om overkill för den här applikationen dock. Brukar köra på samma enkla men finurliga koppling kring en 7805 som användes i Zalman Fanmate II när jag behöver reglera någon fläkt. Självklart kan man byta ut poten mot en resistor om man inte behöver ha den reglerbar, och utelämna kondingarna om man inte bryr sig om ev. rippel.

Tillägg: vill man ha just 5 eller 7VDC, så är det väl sannolikt att det finns 5VDC någonstans i apparaten man kan leta upp. I och med att den matas med 12VDC har man i sådana fall också 7VDC mellan 12VDC och 5VDC-planen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Det går bra att mata en stepdown med lite vad som helst mellan maxrating och aningens över den spänning man vill ha ut

Snacka om overkill för den här applikationen dock. Brukar köra på samma enkla men finurliga koppling kring en 7805 som användes i Zalman Fanmate II när jag behöver reglera någon fläkt. Självklart kan man byta ut poten mot en resistor om man inte behöver ha den reglerbar, och utelämna kondingarna om man inte bryr sig om ev. rippel.

https://ptarmiganlabs.com/content/images/2023/01/7805_variable_fan_regulator-fzz_-_fritzing_-__schematic_view_-1.jpg

Tillägg: vill man ha just 5 eller 7VDC, så är det väl sannolikt att det finns 5VDC någonstans i apparaten man kan leta upp. I och med att den matas med 12VDC har man i sådana fall också 7VDC mellan 12VDC och 5VDC-planen

Riktigt. Som jag tidigare länkade till så finns och har funnits en molexadapter åtminstone sedan -90 talet som just ger en spänningsmatning på 5v 7v och 12v till fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det går bra att mata en stepdown med lite vad som helst mellan maxrating och aningens över den spänning man vill ha ut

Snacka om overkill för den här applikationen dock. Brukar köra på samma enkla men finurliga koppling kring en 7805 som användes i Zalman Fanmate II när jag behöver reglera någon fläkt. Självklart kan man byta ut poten mot en resistor om man inte behöver ha den reglerbar, och utelämna kondingarna om man inte bryr sig om ev. rippel.

https://ptarmiganlabs.com/content/images/2023/01/7805_variable_fan_regulator-fzz_-_fritzing_-__schematic_view_-1.jpg

Tillägg: vill man ha just 5 eller 7VDC, så är det väl sannolikt att det finns 5VDC någonstans i apparaten man kan leta upp. I och med att den matas med 12VDC har man i sådana fall också 7VDC mellan 12VDC och 5VDC-planen

Jo håller med om overkill men det blev enklast så istället för att hålla på räkna på resistorer och dioder, nu var det bara att skruva i kablarna och sen justera potten till önskad spänning

Kan slänga upp en bild på bygget, men det blir när jag är tillbaka om ca. 2 veckor.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2