Microsoft varnar Xbox-spelare: Skärmdumpar och skärminspelningar raderas snart

Permalänk
Melding Plague

Microsoft varnar Xbox-spelare: Skärmdumpar och skärminspelningar raderas snart

Xbox-spelare som har skärmdumpar och skärminspelningar lagrade på Xbox-kontot varnas nu då Microsoft kommer börja radera allt efter 90 dagar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som en vettig grej att rensa efter 90 dagar.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Micke_JKUR:

Låter som en vettig grej att rensa efter 90 dagar.

Tycker du?
Jag har ganska mycket från shadowplay/AMD ReLive när jag och polarna gjort massa dumma och roliga grejer. Får ibland för mig att göra ett litet collage med några. Det är kul att ha. Hade blivit ledsen om de försvann.

Permalänk
Medlem

Så länge det blir en bra integrering med OneDrive så är det ju lugnt. Även om det är väldigt sällan jag kollar på gamla bilder och klipp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Tycker du?
Jag har ganska mycket från shadowplay/AMD ReLive när jag och polarna gjort massa dumma och roliga grejer. Får ibland för mig att göra ett litet collage med några. Det är kul att ha. Hade blivit ledsen om de försvann.

Se till att det sparas lokalt då?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Åh, vad jag inte kommer sakna mina screens och videos från min Xbox One X.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

"Farligt" att förlita sig på molnbaserat.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Jag tar skärmdumpar/klipp som jag sedan laddar ner till telefon eller dator och sen delar som jag vill. Efter det ligger de bara och skräpar på Xbox-kontot. En utmärkt idé med lite autostädning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

"Farligt" att förlita sig på molnbaserat.

Har nog mer med lagar och regler att göra

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför varken Xbox eller PlayStation har vettig automatisk backup-funktion till tex USB-disk, på samma sätt som de synkar till en molntjänst. Hårddiskar är inte speciellt dyra, och backup är inte kärnfysik direkt.

Eller jo, jag antar att jag förstår, de vill tvinga på dig deras betaltjänster.....

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte bara lagra dem lokalt på konsolen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Förstår inte varför varken Xbox eller PlayStation har vettig automatisk backup-funktion till tex USB-disk, på samma sätt som de synkar till en molntjänst. Hårddiskar är inte speciellt dyra, och backup är inte kärnfysik direkt.

Eller jo, jag antar att jag förstår, de vill tvinga på dig deras betaltjänster.....

För att det är en minimal andel användare som lagrar lokalt, än mindre på extern disk. Även om jag själv gör det, så är det tydligt att jag är i en extrem minoritet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

För att det är en minimal andel användare som lagrar lokalt, än mindre på extern disk. Även om jag själv gör det, så är det tydligt att jag är i en extrem minoritet.

Självklart är det en liten del, när du måste göra allt själv manuellt.... Dvs ta backup på sparfiler mm. Det är ju helt värdelöst. 🙂

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Jag är väl inte den enda som har tänkt att det är konstigt att det inte finns någon begränsning bakom tex. bilder inom Xbox konceptet? Jag använder inte funktionen men har bara väntat på att sparade bilder ska börjar kosta eller begränsas som nyheten nu visar..

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

För att det är en minimal andel användare som lagrar lokalt, än mindre på extern disk. Även om jag själv gör det, så är det tydligt att jag är i en extrem minoritet.

Men om man gjorde det enkelt och marknadsförde det, så skulle det bli populärt. Man kan ju numera köpa minnen på 100+ GB för under 200kr, det duger ju till sparfiler i ett bra tag framöver.

Eller screenshots/video.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Tycker du?
Jag har ganska mycket från shadowplay/AMD ReLive när jag och polarna gjort massa dumma och roliga grejer. Får ibland för mig att göra ett litet collage med några. Det är kul att ha. Hade blivit ledsen om de försvann.

Blir väl mest massa dynga sparat där. Är det något man tycker är värt att spara så ladda ner det.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Se till att det sparas lokalt då?

Jag är en PC gamerr och lagrar allt lokalt.

Permalänk
Skrivet av FubbHead:

Förstår inte varför varken Xbox eller PlayStation har vettig automatisk backup-funktion till tex USB-disk, på samma sätt som de synkar till en molntjänst. Hårddiskar är inte speciellt dyra, och backup är inte kärnfysik direkt.

Eller jo, jag antar att jag förstår, de vill tvinga på dig deras betaltjänster.....

Klart de vill att du ska betala, men jag tror den största anledningen är att de inte vill betala för för en massa onödig lagring bara för att 99% av användarna inte städar efter sig eller ens använder det de sparar.