Köpa en större M2 disk, flytta windows?

Permalänk

Köpa en större M2 disk, flytta windows?

Hej jag har en M2 disk nu i min burk som är för liten och vill updatera mig med en ny och större, problemet är att window ligger på denna disk (C) disk och hur går jag tillväga om jag vill byta den mot en större disk? hur får jag över windows?
Har inte kvar cdskivan med windows 10 på tyvärr. Mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R3 - GTX 560Ti x2 SLI (OC) - Core i5 2500K @ 4.4Ghz - Cooler Master Hyper 212 Plus - Corsair 8GB CL9 1600Mhz - Corsair SSD Force GT 120GB - Asus P8Z68-V - XFX Core Edition 650W 80+ Bronze - TFT Dell 23" U2312M

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanx2000:

Hej jag har en M2 disk nu i min burk som är för liten och vill updatera mig med en ny och större, problemet är att window ligger på denna disk (C) disk och hur går jag tillväga om jag vill byta den mot en större disk? hur får jag över windows?
Har inte kvar cdskivan med windows 10 på tyvärr. Mvh

Har du flera hårddiskar än den m2an? Har du något viktigt på den? Annars googla Windows boot media välj version - > skapa usb sticka med det - > byt m2 - > installera Windows

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Denna artikel borde gå att följa, inte testat att göra det själv dock.
https://helpdeskgeek.com/windows-10/how-to-migrate-windows-10...

Ett alternativ är alltid att göra en clean install. En Windows-installation blir seg med tiden, jag brukar ta tillfället i akt och installera om Windows när jag ska göra t.ex. flytt till ny disk eller liknande.

Om du har licens borde du inte behöva någon skiva, du kan ladda ner Windows 10 ISO.
https://www.microsoft.com/en-GB/software-download/windows10IS...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@mackanx2000 du kan ladda ner Win10 helt lagligt, t.ex som en EDS fil, som du sedan konverterar till en ISO fil för att därefter skriva ut den till en USB pinne och boota från den. Precis som man en gång i tiden hade en installations CD. Alla språk finns dessutom, så det är bara välja rätt språk som du vill ha.

Det krävs dock att du har en licens nyckel som du måste mata in, du kan få fram den från din nuvarande installation. Minns inte hur man gör men det finns program som kan fixa fram den åt dig så har du den sparat utskriven på t.ex. papper.

Kan du installera om datorn är det bättre, då kan du dessutom spara din gamla hårddisk utan risk att något försvinner eller något händer med den eftersom du installerar windows på en helt ny hårddisk.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för moderkort? Många nyare moderkort har platser till flera M2 diskar så du kan ha både den gamla och nya inkopplad och klona din nuvarande windowsdisk. Många leverantörer av SSD skickar med program för just detta.

När du klonar, eller installerar om så är ett hett tips att koppla ur alla andra diskar. Många är de som haft problem med att bootpartitionen ligger på en annan disk än man tänkt och när man tar bort den så funkar inget.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Använd Microsoft länken abk gav och välj andra blå knappen för att ladda ned verktyget. Den i sin tur laddar ned Windows. Läs alternativen och välj.

Skippa steget med nyckeln. Microsoft kommer ihåg och aktiverar 10 igen efter ett tag nästa gång datorn kopplas mot internet även om du byter alla diskar och bara har haft lokalt konto på datorn.

Om du använder ett internet konto så är nyckel också kopplad till den.