Permalänk
Medlem

PSU dödade 2060 Super?

Jag sålde mitt 2060 super som jag haft i 4 år och kortet har funkat utan problem för mig med mitt 650w PSU and B550 MB.

Kort och gott sålde det i Tradera till en grabb som sedan återkommer med att kortet har funkat dagen innan men nu är den helt paj. När jag frågar han vilken PSU han har säger han att det är en 310w psu. Grabben säger sedan att han har en 500w psu men ingen 8pin kabel. Lite senare köper han en 8pin adapter och säger att kortet fortfarande inte funkar men ett annat kort funkar med 8pin adaptern.

Jag testade kortet innan jag skickade iväg och alla fläktar var på och bild kom upp. Att kortet funkade för honom i början och sedan inte funkar sneglar jag mig på.

Kan någon som hjälpa mig och försöka lista vad problemet kan bero på?

Permalänk
Medlem

Låter som att individen kanske stekt sitt nätagg då det förmodligen haft för låg strömstyrka.
Tror inte kortet är paj.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Vaddå för annat kort? Om det fungerat i hans dator och SEN gått sönder... Ja, du kan ju inte veta vad han har gjort med kortet. Tappat det, petat på det med en skruvmejsel... Listan kan göras lång.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Vissa moderna kort funkar inte i vissa äldre moderkort har jag upplevt. Vi skulle trycka in en R9 380X i en stationär färdigbyggd HP med första generationens i7 för några år sedan och det gick inte att få bild. Så vi bytte moderkort o då funkade det.
Skulle kunna vara någon liknande grej som hänt här.

Sen om man kollar konsumenträtt o så vidare så finns det ingen ångerrätt men reklamationsrätt. Å sen blir det väl ett moraliskt trassel o lösa detaljerna.

nvm det innan jag tänkte snett.

Om kortet har funkat för honom och sen slutat funka så kan det absolut vara att nätagget är klent som ställt till det och kan mycket väl ha sabbat kortet. Och spontant inget du bör ta ansvar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Låter som att individen kanske stekt sitt nätagg då det förmodligen haft för låg strömstyrka.
Tror inte kortet är paj.

Detta är min tolkning också. En snabbkoll på Prisjakt visar att ingen seriös leverantör har några 310W PSUer i ATX-format, vilket gör att det rör sig om antingen:

1) En OEM-dator - Dell eller HP eller vad som helst
2) Ett urgammalt nätagg
3) Ett nätagg av usel kvalitet (finns tyvärr en del sådana kvar på marknaden)
4) Ett nätagg avsett för en server eller liknande

Det mest troliga är väl alternativ 1. Om han sedan säger att det är ett 500W så har han väl bytt själv, vilket man inte alltid kan göra på OEM-datorer som inte följer standarden för kontakten med moderkortet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag förstår då är det inte så mycket jag kan göra i detta fall.

Han skickade en video på hur kortet satt i hans dator och kabeln han använder till mellan psu och gpu är typ svart och gul vet ej om det spelar roll. Vet inte hur man skickar med bild här på Swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omen2017:

Jag förstår då är det inte så mycket jag kan göra i detta fall.

Han skickade en video på hur kortet satt i hans dator och kabeln han använder till mellan psu och gpu är typ svart och gul vet ej om det spelar roll. Vet inte hur man skickar med bild här på Swec.

Svart och gul säger inte så mycket. Kan vara en adapter mellan 4-pinnars Molex och 8-pin PCIe, den har ju två svarta kablar, en gul (12V+) och en röd (5 V+).

För att skicka med bild, tryck först på Förhandsgranska så att du får upp knappraden du behöver. Tryck på knappen näst längst till höger (mellan berget med en sol och en klassisk play-knapp) så kan du ladda upp en bild.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vad han gjort med kortet är ju knappast ditt ansvar ? Man får se till att göra research klart ett 300w nätagg inte duger till ett sånt kort hur tänkte han egentligen....

Risken är tyvärr han sabbat kortet och du kan ju inte göra så mycket efterhand....

Permalänk
Medlem

Rek. watt (dator)
550 W
Strömanslutning
1 st 8-pin
Strömförbrukning
175 W

Snabbkoll på inet vad ett 2060 super behöver för nätagg. Kortet drar ju ändå upp till 175W och killen trodde det skulle vara en bra ide koppla in på nåt sketet 300w nätagg jösses

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vad han gjort med kortet är ju knappast ditt ansvar ? Man får se till att göra research klart ett 300w nätagg inte duger till ett sånt kort hur tänkte han egentligen....

Risken är tyvärr han sabbat kortet och du kan ju inte göra så mycket efterhand....

Helt med dig här.
Känns som individen som köpte kortet inte hade helt koll, eller så vet han inte vad han gjorde.
Man upphör aldrig att bli förvånad ibland.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Video

https://imgur.com/a/MDxYisV

Ni hade rätt det var en HP OEM som han använde med sitt 310w psu och psu på videon är den som är 500w men då hade han redan innan satt kortet i burken med 310w eftersom han själv erkände att kortet funkade bra 1-2 dagar innan med 310w sen slutade fungera.

Det ända jobbiga är att nu har han startat en tvist mot mig på Tradera fastän det är han själv som har orsakat allt problem. Tror vi alla vet hur dåliga Tradera är mot oss som säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omen2017:

https://imgur.com/a/MDxYisV

Ni hade rätt det var en HP OEM som han använde med sitt 310w psu och psu på videon är den som är 500w men då hade han redan innan satt kortet i burken med 310w eftersom han själv erkände att kortet funkade bra 1-2 dagar innan med 310w sen slutade fungera.

Det ända jobbiga är att nu har han startat en tvist mot mig på Tradera fastän det är han själv som har orsakat allt problem. Tror vi alla vet hur dåliga Tradera är mot oss som säljare.

jösses. vilken mupp alltså, stå på dig det där ska han absolut inte få vinna! Finns inget skydd mot dumhet han får gott ta den smällen som lärdom och du får skriva till tradera att han till 100% sabbat kortet genom att använde ett för klent nätagg som troligen brände kortet och det är inte ditt fel nånstans.. eget ansvar heter det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omen2017:

https://imgur.com/a/MDxYisV

Ni hade rätt det var en HP OEM som han använde med sitt 310w psu och psu på videon är den som är 500w men då hade han redan innan satt kortet i burken med 310w eftersom han själv erkände att kortet funkade bra 1-2 dagar innan med 310w sen slutade fungera.

Det ända jobbiga är att nu har han startat en tvist mot mig på Tradera fastän det är han själv som har orsakat allt problem. Tror vi alla vet hur dåliga Tradera är mot oss som säljare.

Ger tradera honom rätt mot dig så är det inget annat än skamligt och en god anledning att driva frågan vidare, anmäla honom för bedrägeri t ex.

För det första för att han får skylla sig själv, för det andra att folk som beter sig så här måste sättas dit.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vann dispyten

Tradera är vettiga för en gångs skull så nu ska han skicka tillbaka kortet till mig medans Tradera ersätter han men jag slipper bli inblandad i detta.

Ska inte sälja superbilligt till såna här tokstollar igen. Får se om kortet är stendött för mig också när jag får tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Fungerar det så lägg ut det här på Swec istället, när du varit medlem tillräckligt länge

Permalänk

Hur kan tradera gå med på att ersätta honom?

Permalänk
Medlem

Ändå trevligt att Tradera verkar ha bättrat sin hantering av tvister
Håller med, återkom gärna med hur kortet fungerar för dig

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av julgranen:

Hur kan tradera gå med på att ersätta honom?

Vi vet inte om/hur de ersätter honom. Det är förmodligen en standardtext där Tradera vill berätta för säljaren att de löser problemet.

Men Traderas problem som de grävt djupare och djupare, är att om de vill sitta som mellanhand på betalningen så har de också krav på sig enligt konsumentköplagen. Förutom om man betalar med Swish så går pengarna till och med via Traderas konto. Så köparen köper varan av Tradera som köper den av säljaren minus provisionen. Men även om man som näringsidkare bara förmedlar affären så har man även då ett ansvar, även om det är lite jobbigare att driva som kund.

Tradera har även lagt till diverse köpskyddstjänster osv till sitt erbjudande som alla innefattas av. Förmodligen för att ha försäkring bakåt i de fall som strular.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Hur kan tradera gå med på att ersätta honom?

"Helt eller delvis" = du får en mintstång om du lovar att aldrig mer komma tillbaka.

Vi vet ju inte vad kortet gick för till en början, men om det var billigt redan där och Tradera betalar nån procent så kan det väl vara värt det för att slippa bråka.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omen2017:

<Uppladdad bildlänk>

Tradera är vettiga för en gångs skull så nu ska han skicka tillbaka kortet till mig medans Tradera ersätter han men jag slipper bli inblandad i detta.

Ska inte sälja superbilligt till såna här tokstollar igen. Får se om kortet är stendött för mig också när jag får tillbaka den.

Tack och lov

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X