Iphone 15 Pro uppges ha problem med överhettning

Permalänk
Melding Plague

Iphone 15 Pro uppges ha problem med överhettning

Apple har det hett om öronen när användare av senaste Iphone-modellerna rapporterar problem med överhettade telefoner och batterier som sväller upp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Uppges även ha problem med priset

Permalänk
Medlem

olika "gates" och panik varenda år för att några enstaka av många miljoner har något problem.
Bortglömt efter ett par veckor när youtube och nyhets-viewsen dör ut.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKaKIG:

olika "gates" och panik varenda år för att några enstaka av många miljoner har något problem.
Bortglömt efter ett par veckor när youtube och nyhets-viewsen dör ut.

Exakt så tröttsamt.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Har haft min 15 pro i en vecka utan tendens till att bli varmare än min förra 12 pro, snarare tvärtom.
Dock använder jag inte den för spel eller "krävande applikationer", det använder jag mina datorer till.

Men så fort en högprofilerad produkt släpps så ska det ju till en "gate" av något slag, oavsett om det är smältande strömkablar till 4090 grafikkort eller kraschande RTX 3080 kort.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drac:

Uppges även ha problem med priset

Svenska kronan åtminstone.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drac:

Uppges även ha problem med priset

Till skillnad mot andra menar du som skänker bort telefoner eller?
Svenska kronan mår inte bra just nu tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MrMadMax:

Till skillnad mot andra menar du som skänker bort telefoner eller?
Svenska kronan mår inte bra just nu tyvärr.

iPhones har alltid varit dyra iofs så det är inget nytt

Permalänk

iPhone 14 Pro hade problem med batteri som för vissa snabbt blev sämre.

Men när iPhone 15 Pro är så populär så är det svårt att dra några slutsatser kring några som klagar på problem. Jag tror att majoriteten som köper en iPhone 15 Pro likaväl hade kunnat köpa en 999kr Androidtelefon för vad de gör, dessa personer kommer självklart inte ha problem med något, mer än eventuell abonnemangskostnaden med avbetalning.

Frågan är för de "High-end Users" vad de får för problem? Jag vet inte. Min egen Android telefon krånglar hur mycket som helst vid belastning, speciellt när den blir varm. Nu kostar min 1/3 av priset av en iPhone 15 Pro, så det är mer acceptabelt.

Sist jag vill ha en iPhone 15 Pro Max 512GB, inget snack om saken. Jag skulle ha den i 3år tills jag kasserar den (maler sönder). Det är bara det att jag hellre vill ha kvar dessa pengar på mitt bankkonto, så det lär ej bli en sådan telefon som jag faktisk supergärna vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

iPhones har alltid varit dyra iofs så det är inget nytt

Samma kan man säga om alla flaggskepp oavsett märke om man tar av sig skygglapparna eller fanboykepsen då såklart. 🙄

Visa signatur
Permalänk

Bytt till iPhone 15 PRO och måste nog säga att det är det sämsta bytet jag gjort iPhone till iPhone än så länge. Överväger faktiskt att sälja och byta till android jag inte använt på ca 7 år.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Skrivet av The man swe 90:

Bytt till iPhone 15 PRO och måste nog säga att det är det sämsta bytet jag gjort iPhone till iPhone än så länge. Överväger faktiskt att sälja och byta till android jag inte använt på ca 7 år.

Vad gör att du tycker det är det sämsta bytet? frågar eftersom jag väntar på en iPhone 15 Pro själv efter att ha kört android i 4 år.

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MrMadMax:

Samma kan man säga om alla flaggskepp oavsett märke om man tar av sig skygglapparna eller fanboykepsen då såklart. 🙄

Påstod jag nåt annat? Min S21U var dyrare än motsvarande iPhone vid release. Men Android har väl varit något billigare rent generellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreyas86:

Vad gör att du tycker det är det sämsta bytet? frågar eftersom jag väntar på en iPhone 15 Pro själv efter att ha kört android i 4 år.

Nu tycker jag inte att min 15 Pro Max är en dålig telefon men tycker den är lite tråkigt, trevligare i handen än 14 Pro Max men i övrigt är det en slabphone som alla andra. Händer inte mycket hos Apple nu för tiden med telefoner och surfplattor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMadMax:

Till skillnad mot andra menar du som skänker bort telefoner eller?
Svenska kronan mår inte bra just nu tyvärr.

Kronan har inte mått bra de senaste 15 åren eller nåt

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Nu tycker jag inte att min 15 Pro Max är en dålig telefon men tycker den är lite tråkigt, trevligare i handen än 14 Pro Max men i övrigt är det en slabphone som alla andra. Händer inte mycket hos Apple nu för tiden med telefoner och surfplattor.

Ah, okej

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Har haft min 15 pro i en vecka utan tendens till att bli varmare än min förra 12 pro, snarare tvärtom.
Dock använder jag inte den för spel eller "krävande applikationer", det använder jag mina datorer till.

Men så fort en högprofilerad produkt släpps så ska det ju till en "gate" av något slag, oavsett om det är smältande strömkablar till 4090 grafikkort eller kraschande RTX 3080 kort.

Men varför då byta till en iPhone 15? Vad kan den eller har, som iPhone 12 inte kan eller har?

Som jag förstått det, så är främsta fördelen med iPhone 15 att den har bättre prestanda jämfört med tidigare modeller, vilket uppskattas av användare som exempelvis spelar. Men om man inte spelar eller använder andra program som kräver mer prestanda - vad är då poängen?

Kan erkänna att jag själv blev lite sugen när jag läste att den skulle släppas, men jag tappade intresset i samma veva som jag började läsa om "nyheterna", och det är därför jag inte vet vad den har eller kan som tidigare modeller inte har eller kan. Insåg också att det enda som lockade var nyhetens behag, som är väldigt kortvarig - och det är jag inte beredd att betala 15k för

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

iPhones har alltid varit dyra iofs så det är inget nytt

Var i USA under 2010 och då köpte jag en iPhone 4. Vid det tillfället låg dollarn strax under 7 kr. Den var inte gratis för det men stor skillnad mot idag. Bara kronkursen i sig har dragit upp de svenska priserna med över 50% sedan dess.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu tycker jag inte att min 15 Pro Max är en dålig telefon men tycker den är lite tråkigt, trevligare i handen än 14 Pro Max men i övrigt är det en slabphone som alla andra. Händer inte mycket hos Apple nu för tiden med telefoner och surfplattor.

Händer inte så mkt i androidland heller, årliga inkrementella förbättringar av skärm, processor, batteri och kamera.
Finns några mobiler med inbyggd värmekamera, min lillebror tycker det är coolt...

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Händer inte så mkt i androidland heller, årliga inkrementella förbättringar av skärm, processor, batteri och kamera.
Finns några mobiler med inbyggd värmekamera, min lillebror tycker det är coolt...

Finns iaf vikbara Androidtelefoner, de tycker jag är roliga iaf. Blir ett nytt sätt att använda telefonen där man har möjlighet till mer saker som att läsa e-böcker i vettigt format osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Påstod jag nåt annat? Min S21U var dyrare än motsvarande iPhone vid release. Men Android har väl varit något billigare rent generellt

Glömde väl läsa mellan raderna. Men jo telefoner är överlag dyrt, är väldigt glad för att man har mobil via jobb som man slipper den kostnaden. Hade förmodligen köpt en pixel 7a eller något begagnat om jag skulle köpt någon mobil privat.

Skrivet av SvenskEnkrona:

Kronan har inte mått bra de senaste 15 åren eller nåt

Håller helt klart med. Men är mest märkbart de senaste åren.

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MrMadMax:

Glömde väl läsa mellan raderna. Men jo telefoner är överlag dyrt, är väldigt glad för att man har mobil via jobb som man slipper den kostnaden. Hade förmodligen köpt en pixel 7a eller något begagnat om jag skulle köpt någon mobil privat.

Håller helt klart med. Men är mest märkbart de senaste åren.

Roligare med billigare teknik:p Köpte nybeggade telefoner till och från (ofast 1gång/år) men min S21 Ultra får hålla ett tag till.
Medhåll, vi har så fantastiska skatter som ligger på också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

iPhones har alltid varit dyra iofs så det är inget nytt

Fast iPhones är inte dyra. Men kollar man på Pro så ja, då kostar de mer än vad basmodellerna gör.

Permalänk
Skrivet av Andreyas86:

Vad gör att du tycker det är det sämsta bytet? frågar eftersom jag väntar på en iPhone 15 Pro själv efter att ha kört android i 4 år.

Flera saker

Negativt:
* Mängden UI buggar
* Batteritiden är riktigt dålig
* Actionknappen är inte märkvärdig alls, skulle vara bättre om man kan mappa fler tryck. Hade hellre valt att behållt tidigare slider.

Positivt:
* Lättare mot iPhone 14 PRO
* USB C

Neutralt
* ligger bra i handen men blir ingen skillnad mot iPhone 13/14 med skal.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ryssfemma:

Fast iPhones är inte dyra. Men kollar man på Pro så ja, då kostar de mer än vad basmodellerna gör.

iPhones inte dyra? lol. Nästan 12K från Apples hemsida och nästan 14K från Webhallen = Inte dyrt🤣
Självklart är Pro-modellerna dyrare än bas, vad försöker du med? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drac:

Uppges även ha problem med priset

Är väl exakt samma pris som för iPhone 14 Pro?

Tycker den snarare är mer prisvärd med tanke på svenska kronans negativa utveckling de senaste åren.

14 Pro var däremot dyr jfm iPhone 13 Pro när den kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

iPhones inte dyra? lol. Nästan 12K från Apples hemsida och nästan 14K från Webhallen = Inte dyrt🤣
Självklart är Pro-modellerna dyrare än bas, vad försöker du med? 😂

Svenska potatisvalutan ska ha skulden för svenska priserna dock. Dock ser man typiska swedroid/reddit kommentarer som gapar alltid använder pro med max lagring som en prisindikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

iPhones inte dyra? lol. Nästan 12K från Apples hemsida och nästan 14K från Webhallen = Inte dyrt🤣
Självklart är Pro-modellerna dyrare än bas, vad försöker du med? 😂

Som en ägare av en Pixel 7a tilltalar inga av dessa mobiler mig, men de ligger väl i linje med andra motsvarande flaggskepp. T.ex. S23 11 490:-, S23 Ultra 15 990:-
Apple säljer inga mellanklass eller budgetmobiler så det är klart de verkar dyra jämfört med sådana.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Svenska potatisvalutan ska ha skulden för svenska priserna dock. Dock ser man typiska swedroid/reddit kommentarer som gapar alltid använder pro med max lagring som en prisindikation.

köps inte android i svensk valuta, eller vad menar du?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Men varför då byta till en iPhone 15? Vad kan den eller har, som iPhone 12 inte kan eller har?

Som jag förstått det, så är främsta fördelen med iPhone 15 att den har bättre prestanda jämfört med tidigare modeller, vilket uppskattas av användare som exempelvis spelar. Men om man inte spelar eller använder andra program som kräver mer prestanda - vad är då poängen?

Kan erkänna att jag själv blev lite sugen när jag läste att den skulle släppas, men jag tappade intresset i samma veva som jag började läsa om "nyheterna", och det är därför jag inte vet vad den har eller kan som tidigare modeller inte har eller kan. Insåg också att det enda som lockade var nyhetens behag, som är väldigt kortvarig - och det är jag inte beredd att betala 15k för

Alla har olika referensramar för sina val, man kan inte utgå från att alla har samma kriterier för att göra sina val.
Kanske var min iphone 12 pro defekt, kanske var batteriet eller någon annan komponent trasig.
Kanske ville jag helt enkelt eller så ville jag ge min 12:a till en annan familjemedlem.

Men åter till tekniken så är det ett rätt stort steg från en 12 pro till en 15 pro, inte minst med kamerafunktionaliteten som är viktig för mig som fotar mycket.
120 Hz skärm istället för 60 Hz som alla lägger så stor vikt vid, dock inte jag.
Och det som fick mig att ta steget, äntligen USB-C.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604