Grafikprestanda i Counter-Strike 2

Permalänk
Melding Plague

Grafikprestanda i Counter-Strike 2

Counter-Strike 2 är här, där mer ögongodis ställer högre krav på hårdvaran. Testlabbet laddar upp med 33 grafikkort för ett prestandatest av spelet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har fått dra ner inställningarna till low på allt för att få en stabil framerate, sätta ett maxtak på 100 fps (svinhögt egentligen, men det känns som att spelet släpar annars) och växla på något som heter Anti-lag i Radeon. Bara för att få en "okej" upplevelse. På rekommenderade inställningar jojoar det mellan 40 och 200 fps, där rökgranaterna orsakar störst problem.

Det börjar verkligen bli dags att säga hejdå till Vega.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem

Underbart att 3060Ti spöar 4060Ti...

Permalänk
Hedersmedlem

Nu var det länge sedan jag spelade CS, men nog är väl ändå jämförelsebilden på slutet dust2?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nu var det länge sedan jag spelade CS, men nog är väl ändå jämförelsebilden på slutet dust2?

Stämmer, det är Dust2 och inte Overpass.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Thomas:

Nu var det länge sedan jag spelade CS, men nog är väl ändå jämförelsebilden på slutet dust2?

Skrivet av Reotheras:

Stämmer, det är Dust2 och inte Overpass.

Det blev en så kallad dålig copy-paste. Nu åtgärdat!

Permalänk
Viking

Perfekt! Nu behövs bara ett test med processorer 👍

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det ser mycket bättre ut än CS:GO på screenshotsen helt ärligt. Ser ganska daterat ut. Samtidigt fattar jag ju att det måste vara höga fps för att folk skall börja spela det överhuvudtaget då CS:GO folket är dom värsta när det gäller det.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag tycker inte det ser mycket bättre ut än CS:GO på screenshotsen helt ärligt. Ser ganska daterat ut. Samtidigt fattar jag ju att det måste vara höga fps för att folk skall börja spela det överhuvudtaget då CS:GO folket är dom värsta när det gäller det.

Du får nog testa själv, det är helt klart ett lyft graffikmässigt över CSGO. Med det sagt är det inte tänkt att det ska vara sjuka mängder ögongodis då antalet FPS är mycket viktigare i ett sånt här spel.

Permalänk

Roligt med ögongodis😎. Tråkigt att jag är totalt värdelös på spelet vart guld någon gång i rank, blir oftast kickad. Är mer en COD spelare och kan ärligt säga att det är jag betydligt bättre på oftast kommer jag 1 på score boarden. Men cs go fick jag va glad om jag ens kom till 10 kills och botten av score boarden. Men ska testa nya cs 2 ikväll bara för att se hur det ser ut hoppas min laptop orkar upp till 150 fps så är jag nöjd återstår att se ikväll 😊

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Avstängd

Kanon test som vanligt Jonas

Permalänk
Medlem

Kul och se tester på ett spel som egentligen ska spelas på de allra lägsta inställningarna och helst på 4:3 upplösning, typ 1280x1024.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning, tack!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

I fortsättningen kan ni ha med ett fält: Ekonomi.

3 kategorier

High,med, low & BOB (Bang For Buck)

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du får nog testa själv, det är helt klart ett lyft graffikmässigt över CSGO. Med det sagt är det inte tänkt att det ska vara sjuka mängder ögongodis då antalet FPS är mycket viktigare i ett sånt här spel.

Så är det nog. Kommer säkerligen testa någon gång. Men jag är på tok för dålig på sådana här spel, och jag har inte tid att bli medelbra på dem end. Blir dödad direkt. Ungarna spelar dock CS en hel del. Dottern är riktigt bra verkar det som.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag tycker inte det ser mycket bättre ut än CS:GO på screenshotsen helt ärligt. Ser ganska daterat ut. Samtidigt fattar jag ju att det måste vara höga fps för att folk skall börja spela det överhuvudtaget då CS:GO folket är dom värsta när det gäller det.

Det var för att CS faktiskt fungerade bättre ju högre FPS man hade.. Vet ej om CS:GO Fungerar på samma sätt men det är både dokumenterat och bevisat....

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Det var för att CS faktiskt fungerade bättre ju högre FPS man hade.. Vet ej om CS:GO Fungerar på samma sätt men det är både dokumenterat och bevisat....

Har hört detta i evigheter nu så jag tror på dig.

Men jag fattar inte logiken i det. Fungerade det bättre om man hade 400fps istället för 300?

Fattar att 60 kanske inte är drömmen. Men någonstans måste det ju jämna ut sig?

I normala fall vill man som spelare undvika dippar. Jag spelar själv hellre ett spel i konstanta 60fps än ett spel som växlar mellan 40 och 80 hela tiden. Men vi behöver inte gå ner i det kaninhålet.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Använder CS2 DX11? Jag trodde det använde DX12, för det känns som att spelet kör "runtime shader compilation" medan man spelar för första gången, då man upplever en stutter då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Har hört detta i evigheter nu så jag tror på dig.

Men jag fattar inte logiken i det. Fungerade det bättre om man hade 400fps istället för 300?

Fattar att 60 kanske inte är drömmen. Men någonstans måste det ju jämna ut sig?

I normala fall vill man som spelare undvika dippar. Jag spelar själv hellre ett spel i konstanta 60fps än ett spel som växlar mellan 40 och 80 hela tiden. Men vi behöver inte gå ner i det kaninhålet.

Svar: Ja 300 ->400 gjorde skillnad, 400+ var däremot ingen större skillnad.

Men t.ex 200->400 var en stor skillnad
100 -> 400 var som 2 olika spel

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är van vid CoD men jäklar vad segt spelet ser ut? Som om de rör sig i någon smet och även när han laddar om vapnet? Sist jag spelade CS var 1.6 men kommer inte ihåg att det var så segt? Kan ju vara minnet som spelar ett spratt dock.

Permalänk
Viking
Skrivet av Bankai:

Nu kanske jag är van vid CoD men jäklar vad segt spelet ser ut? Som om de rör sig i någon smet och även när han laddar om vapnet? Sist jag spelade CS var 1.6 men kommer inte ihåg att det var så segt? Kan ju vara minnet som spelar ett spratt dock.

Samma som CS:GO

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Svar: Ja 300 ->400 gjorde skillnad, 400+ var däremot ingen större skillnad.

Men t.ex 200->400 var en stor skillnad
100 -> 400 var som 2 olika spel

Jag kan inte förstå vad, jag ser ingen skillnad eller känner skillnad på 100-300fps. Varken i hur spelet aggerar, andras spelare rör sig, hur vapen rekyl gör skillnad för hur jag hanterar den etc. Har samma delay i både 100 som 300fps (nu pratar jag CSGO). Har inte brytt mig om CS2 då jag inte kommer gå tillbaka till CS i närmaste tiden, om ens alls.

Om du nu säger det är som två olika spel, snälla förtydliga för mig, som inte alls ser skillnaden i FPS vägen.

Permalänk
Viking
Skrivet av Ekorrism:

Jag kan inte förstå vad, jag ser ingen skillnad eller känner skillnad på 100-300fps. Varken i hur spelet aggerar, andras spelare rör sig, hur vapen rekyl gör skillnad för hur jag hanterar den etc. Har samma delay i både 100 som 300fps (nu pratar jag CSGO). Har inte brytt mig om CS2 då jag inte kommer gå tillbaka till CS i närmaste tiden, om ens alls.

Om du nu säger det är som två olika spel, snälla förtydliga för mig, som inte alls ser skillnaden i FPS vägen.

100 FPS i CSGO var bedrövligt eftersom den var så ostabil.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

100 FPS i CSGO var bedrövligt eftersom den var så ostabil.

Jag kände inte av skillnad på 100-300 när jag körde testslingor av spelet, serverar dock, är riktigt sunkiga i CSGO. Det som är mitt största problem

Permalänk
Medlem

Har ett RTX 4070 med en 7600x och ändrar jag MSAA:8x till 4x får jag ca 40 extra fps. Shaders High till Low ger mig ca 30 fps. Så känns värt att inte köra max med de två inställningarna.

Visa signatur

Here to play. ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Jag har fått dra ner inställningarna till low på allt för att få en stabil framerate, sätta ett maxtak på 100 fps (svinhögt egentligen, men det känns som att spelet släpar annars) och växla på något som heter Anti-lag i Radeon. Bara för att få en "okej" upplevelse. På rekommenderade inställningar jojoar det mellan 40 och 200 fps, där rökgranaterna orsakar störst problem.

Det börjar verkligen bli dags att säga hejdå till Vega.

Hmmm man kan ju undra vad som hände med AMD fine wine i det här fallet. Trist

Permalänk
Medlem

Kör 4K med sign (7900xtx och 5800x3d) och får ~300-400 fps.
Ner med particles, ingen FSR och lägsta Msaa(4x?)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Uppskattar verkligen dessa tester. Dock hade varit trevligt om man även testar 3440x1440 Pixlar. Sällan man ser det och det skiljer sig en hel del från 2560x1440 Pixlar. Typ 1,2 miljoner Pixlar

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow/EVGA 3080 FTW3/EK-Loop Vertical GPU Holder/AMD 7 5800X3D/ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II/EK-Nucleus AIO D-RGB + EK-Loop Fan 120 D-RGB x4/Seasonic Prime GX 850W/ASUS 34" TUF Gaming VG34VQL1B

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av KaptenCap:

Uppskattar verkligen dessa tester. Dock hade varit trevligt om man även testar 3440x1440 Pixlar. Sällan man ser det och det skiljer sig en hel del från 2560x1440 Pixlar. Typ 1,2 miljoner Pixlar

Man kan säga att det är logistiskt och tidsmässigt knixigt att ha med även 3 440 x 1 440 pixlar i testerna dessvärre. Däremot går det ganska bra att själv extrapolera var den upplösningen landar prestandamässigt om man har 1440p samt 2160p-siffrorna. @Kenneth gjorde ett test för några år sedan och kom fram till att 3 440 x 1 440 ligger ganska fint inkilat mellan de två tidigare nämnda upplösningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

I fortsättningen kan ni ha med ett fält: Ekonomi.

3 kategorier

High,med, low & BOB (Bang For Buck)

BOB = Billigt Och Bra