14 dagars leveranstid för byggda datorer på inet, är det inte orimligt länge?

Permalänk
Avstängd

14 dagars leveranstid för byggda datorer på inet, är det inte orimligt länge?

Hej!

Beställde en dator från Inet nyligen för 30 000 kr med diverse handplockade kompententer, till det beställde jag tjänsten att få hjälp med montering av bygget för 899 kr. Mycket bra service och hjälp med vilka delar man bör ta med i bygget etc så inga som helst klagomål där. Även tydlig med leveranstiden innan köpet så jag är givetvis helt införstådd med att det var så pass lång leveranstid redan innan, alltså inget problem i sig. Däremot ställer jag mig lite frågande till leveranstiden, är inte 14 vardagar i leveranstid väldigt länge för en så pass dyr dator och där alla delar redan finns i lagret?

Tappar inte Inet kunder på en så pass lång leveranstid? Detta är min första beställning på dator men i mina ögon kändes väl 5 dagar leveranstid mer rimligt, vad anser ni på forumet? Är 14 dagar verkligen rimlig leveranstid? Att bygga en dator för ett proffs kan väl knappast ta mycket längre än 3-4 timmar, sen 1-2 dagars leveranstid på det.

Permalänk
Medlem

Kan tycka det är en aning länge, inte direkt semestertider nu eller så har dom så mycket att göra att det är verkligen 2 veckors väntan.

Permalänk
Medlem

Om det är rimligt eller inte beror ju på dels hur många som har beställt datorbygge, dels hur många som just nu jobbar med att bygga datorer.
Om de råkar ha extra mycket beställningar just nu samtidigt som ett par av deras ordinarie datorbyggare slutat eller blivit sjuka, då kan det ju ta lite tid innan de kommer till just din beställning.

Permalänk
Medlem

Är inte populärt att kritisera inet på denna sidan, finns många fanboys här som får psykbryt då.
Tyvärr så finns det ju inga andra dator butiker som är värda namnet längre, så hög belastning är det rätta svaret kanske.
Jag har själv beställt några datorer hos inet under åren och tycker nog att det tog sin tid att få sin dator förr med, men 14 dagar är lång tid.
Enda skillnaden med inet nu är väl att du måste betala allt innan du får det. Hade man varit lika långsam med betalningen så hade det kanske gått fortare.

Permalänk
Medlem

Webhallen har t ex 5-7 vardagar vilket känns lite rimligare, själva byggandet går ju på någon timme men knappast så att det inte är någon kö och de börjar bygga direkt. Men sen är ju frågan hur lång tid det tar för Inet, har de bara 14 dagar för att vara helt säkra att hinna.

Permalänk
Medlem

Vadå "rimligt"? De drar ju inte ut på tiden för att irritera dig, de har väl helt enkelt andra saker att göra. Och eftersom du vet om det innan köp förstår jag inte hur du kan ställa en sån fråga.

Däremot vill jag gärna ställa en motfråga. Tycker du de borde höja priset för att sänka leveranstiden? T ex ta 1299:- för monteringen för att minska antalet kunder och kunna erbjuda övertidsersättning till de anställda?

Permalänk

Av de 14 dagarna är 4 dagar helgdagar, upp till 3 leverans

Så då återstår bygge ev felsökning, hopplockning, testkörning på resterande 7.

För antar att de kör nån testsvit iaf i några timma innan den skickas för att slippa få tillbaka den direkt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenialaDraget:

Hej!

Beställde en dator från Inet nyligen för 30 000 kr med diverse handplockade kompententer, till det beställde jag tjänsten att få hjälp med montering av bygget för 899 kr. Mycket bra service och hjälp med vilka delar man bör ta med i bygget etc så inga som helst klagomål där. Även tydlig med leveranstiden innan köpet så jag är givetvis helt införstådd med att det var så pass lång leveranstid redan innan, alltså inget problem i sig. Däremot ställer jag mig lite frågande till leveranstiden, är inte 14 vardagar i leveranstid väldigt länge för en så pass dyr dator och där alla delar redan finns i lagret?

Tappar inte Inet kunder på en så pass lång leveranstid? Detta är min första beställning på dator men i mina ögon kändes väl 5 dagar leveranstid mer rimligt, vad anser ni på forumet? Är 14 dagar verkligen rimlig leveranstid? Att bygga en dator för ett proffs kan väl knappast ta mycket längre än 3-4 timmar, sen 1-2 dagars leveranstid på det.

Nej det är inte orimligt länge det kan ju bero på många saker som inte Inet kan råda över som redan är nämnt tex helgdagar, plötsliga sjukdomsfall egna eller ens barn om det finns i familjen. Eller vilket gud förbjude plötslig död… Inet liksom andra företag har inte en outtömlig personalpool som man kan plocka in medarbetare från efter behov, man skulle kunna ta höjd för att en eller flera medarbetare skulle kunna vara frånvarande av olika orsaker men då skulle kostnaden ut till kund vara allt annan än vad som är fallet nu och det är tveksamt om du eller någon annan är villig att ta den kostnaden.

Har man inte tid att vänta 14 dagar på sin beställda dator så köper man enbart färdiga datorer som finns att köpa här och nu men då försvinner ju möjligheten att få en dator som exakt motsvarar dom specifikationer som man anser sig behöva.

Permalänk
Medlem

Lite OT men ändå inte. Här är en nyproducerat inslag på hur det ser ut när Inet bygger datorer. Jag tyckte att det var intressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trudelutt:

Vadå "rimligt"? De drar ju inte ut på tiden för att irritera dig, de har väl helt enkelt andra saker att göra. Och eftersom du vet om det innan köp förstår jag inte hur du kan ställa en sån fråga.

Däremot vill jag gärna ställa en motfråga. Tycker du de borde höja priset för att sänka leveranstiden? T ex ta 1299:- för monteringen för att minska antalet kunder och kunna erbjuda övertidsersättning till de anställda?

Haha bland det dummaste jag läst på ett tag, så bara för jag vet om att det tar tid måste jag därför anse att det är rimlig tid? Klart man ställer sig frågan varför det tar 14 arbetsdagar att snickra ihop en dator innan man kan skicka den. Fullt rimlig frågeställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenialaDraget:

Haha bland det dummaste jag läst på ett tag, så bara för jag vet om att det tar tid måste jag därför anse att det är rimlig tid? Klart man ställer sig frågan varför det tar 14 arbetsdagar att snickra ihop en dator innan man kan skicka den. Fullt rimlig frågeställning

Du missar en viktig grej, upp till 14 dagar. I de flesta fallen så går det snabbare än så. Men det är främst för att gardera sig inför jul och liknande när belastningen är högre.