Permalänk
Medlem

kanske skulle prova Emulationstation igen när pi5 stöds

Permalänk
Medlem

Sjukt va denna lilla hallonpaj uppgraderats över åren. Fantastiskt vad den kan göra i så litet format.

Permalänk
Medlem

Underbart! Planerade att införskaffa en Pi kring november/december så det här blir heeeeelt perfekt!

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lär ändå finnas nischer där RPi5 kommer få bättre community support än OPi5, men känns lite som RPi5 är omkört om huvudmålet är "server-style" use-case och/eller om man har lite högre krav på I/O-delen. OPi5:an behöver även den aktiv kylning om man lastar CPU-delen hårt, men den verkar klara sig med 15 W totaleffekt.

Har sett några olika videor nu.
Men tror det var Jeff Geerling som även testade med en 15W adapter (var väl avsedd för Pi 4) och det gick bra men...
...du var begränsad till max 600mA över USB portarna istället för typ 2-3 gånger så hög effekt om du hade 25W adaptern.
Det var även möjligt att istället begränsa strömförbrukningen av SoC om du hellre vill ha USB effekt än prestanda.
Men med 25W adaptern så behöver du inte inte välja utan kan få allt samtidigt.

Det var för övrigt Jeff Geerling som testade att köra PCI Express 3.0 på Pi 5 och kunde konstatera att 3.0 är snabbare än 2.0
Vilket inte är så förvånande i sig.
Men det är väl just det att det fungerar att köra 3.0 trots att den officiellt bara stöder 2.0 som var nyheten där.

YouTube
Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

eMMC är ju ett sämre val på minst två viktiga punkter.
1, eMMC är den sista "kategorin" som får sina flashchip.
Dvs flashcip tillverkas och sedan säljs dom i snabb testade batchar.
Dom snabbaste mest felfria chippen går till snabbaste M.2, sen till slöare M.2, SATA enheter, usb minnen, sd kort, och sist eMMC som får den sämsta billigaste skiten som blir över.

2, Dom är fastlödda och därmed ett mycket sämre val än tex sd kort då sd kort går att byta ut på 3sekunder!

Kan bara hålla med andra om att micro hdmi gör att jag aldrig kommer att äga en pi 5!

Instämmer, jag är lite besviken på att Pi5 inte valde att ha med en ribbon connector för native SATA direkt på kretskortet. Det är en lösning man har på många HP-mini datorer. Nu är iofs SATA slött jämfört med M2 men det hade varit underbart att kunna boota från SATA precis som en vanlig dator. Sedan får man se hur den där M2 lösningen kommer fungerar. Även om SD-kort fungerar har jag aldrig gillat den lösningen. Samma sak med HDMI, dom kunde säkert haft en ribbon connector för vanlig HDMI också på kretskortet.

Lite konstigt att dom inte valt den vägen för det är i stort set det man använder i mobiltelefoner, laptops osv för att koppla ihop vissa delar beroende på design. Ja det är lite pilligt och inte den bästa kontakten men det fungerar tillräckligt bra för att många nog skulle bli nöjda med mera möjligheter att koppla in olika saker man vill ha in sin Pi5 dator.

I övrigt är uppdateringen av Pi5 ungefär som jag förväntade mig från början.

Permalänk
Medlem

Tror ni att det kommer en ny Raspberry Pi 400 Personal Computer Kit? Antar att den kommer heta 500 i så fall?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Tror ni att det kommer en ny Raspberry Pi 400 Personal Computer Kit? Antar att den kommer heta 500 i så fall?

Skulle ju gissa på "ja", men det lär väl dröja ett tag... skulle gissa på att 5B och CM5 båda är mer prioriterade än varianten som behövs för att stoppa i en tänkt Pi500 (om de går samma väg då).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tycker dom blivit alltför dyra. Visst är dom kraftfulla nu men det var liksom aldrig poängen.
Sist jag köpte en Pi kostade den 300kr... nu är det 3-4ggr mer. Tack men nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Tycker dom blivit alltför dyra. Visst är dom kraftfulla nu men det var liksom aldrig poängen.
Sist jag köpte en Pi kostade den 300kr... nu är det 3-4ggr mer. Tack men nej tack.

Kolla på priset i dollar istället för i kronor
Version 1 35 $
Version 2 35 $
Version 3 35 $
Version 4(2 GB) 35-45 $, de höjde priset när komponentbristen var ett faktum.
Version 5 (4 GB) 60 $

Så visst har de blivit dyrare, men inte 3-4 gånger.
Lägg till lite inflation sedan 2006 samt komponentbrist, brist på på Raspberry Pis så många återförsäljare har tagit högre priser än de officiella samt svag krona.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Kolla på priset i dollar istället för i kronor
Version 1 35 $
Version 2 35 $
Version 3 35 $
Version 4(2 GB) 35-45 $, de höjde priset när komponentbristen var ett faktum.
Version 5 (4 GB) 60 $

Så visst har de blivit dyrare, men inte 3-4 gånger.
Lägg till lite inflation sedan 2006 samt komponentbrist, brist på på Raspberry Pis så många återförsäljare har tagit högre priser än de officiella samt svag krona.

Hade lite tråkigt så räknade ut priserna om det bara hade följt inflationen, svenska priser är inklusive moms

Version

USD

SEK

Växelkurs

1

35

250

6,77

2

36,16

380

8,46

3

36,59

390

8,56

4

38,97

460

9,46

5

46,80

620

10,59

Permalänk
Medlem

Med en usb till ethernet till så kan den nog köras som en energieffektiv PF sense ? Squid cache etc på m.2 enheten.

Permalänk
Medlem

Undrar ifall denna kan klara av att agera HTPC och spela YouTube 1080 och 4K utan att det segar ned totalt som 4:an gör?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Undrar ifall denna kan klara av att agera HTPC och spela YouTube 1080 och 4K utan att det segar ned totalt som 4:an gör?

Jag köpte en begagnad dator från en av de stora sidorna. Blev en HP Elitedesk med i5 6600 med 8 GB. Fungerar kanon och idlar runt 8 W. Bootar till Kodi men har även webbläsare m.m. Har en liknande lösning till Home Assistant men inte lika kraftfull. Med tanke på att jag kör Influxdb som loggar all möjlig data från Aqara-sensorerna så blir en paj lite klen. Här kan det bli riktigt potent. Uppdateringar tog typ en halvtimme på en RPi3 och på den befintliga med 2.5" SSD tar det ungefär fem minuter.

Med RPi5j, chassi, strömadapter, microSD blir det rätt mycket i slutändan. Fast jag är grymt peppad på att köpa en. Givetvis med en M.2 SSD. Det är vi många som drömt om i spekulationstråden om RPi5.

Skrivet av davvarn:

Kan det vara värt att skaffa denna och byta ut min slöa tråkiga Pi 3 för Home Assistant? eller köra på någon mini-pc ist?

Tveklöst. Se svaret ovan som jag skrev innan jag såg ditt inlägg.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Kolla på priset i dollar istället för i kronor
Version 1 35 $
Version 2 35 $
Version 3 35 $
Version 4(2 GB) 35-45 $, de höjde priset när komponentbristen var ett faktum.
Version 5 (4 GB) 60 $

Så visst har de blivit dyrare, men inte 3-4 gånger.
Lägg till lite inflation sedan 2006 samt komponentbrist, brist på på Raspberry Pis så många återförsäljare har tagit högre priser än de officiella samt svag krona.

nu lanserar de ju 4-8gb versionerna först för de är väl det som enthusiaster vill ha främst, men det kommer även 1gb och 2gb senare och tippar på att minst en av dom kostar "$35" som alltid.

Skrivet av MrRunaway:

Jag köpte en begagnad dator från en av de stora sidorna. Blev en HP Elitedesk med i5 6600 med 8 GB. Fungerar kanon och idlar runt 8 W. Bootar till Kodi men har även webbläsare m.m. Har en liknande lösning till Home Assistant men inte lika kraftfull. Med tanke på att jag kör Influxdb som loggar all möjlig data från Aqara-sensorerna så blir en paj lite klen. Här kan det bli riktigt potent. Uppdateringar tog typ en halvtimme på en RPi3 och på den befintliga med 2.5" SSD tar det ungefär fem minuter.

Med RPi5j, chassi, strömadapter, microSD blir det rätt mycket i slutändan. Fast jag är grymt peppad på att köpa en. Givetvis med en M.2 SSD. Det är vi många som drömt om i spekulationstråden om RPi5.

Tveklöst. Se svaret ovan som jag skrev innan jag såg ditt inlägg.

Har själv en HP elitedesk 705 g4 till nattduksbordsdator, AMD 2400ge (hade tur att min kom med rx 560x diskret gfrafik också). mycket bra system för inte så mycket till, brukar gå på $300 usd på ebay, letar man flitigt så hittar man billigare.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hade lite tråkigt så räknade ut priserna om det bara hade följt inflationen, svenska priser är inklusive moms

Version

USD

SEK

Växelkurs

1

35

250

6,77

2

36,16

380

8,46

3

36,59

390

8,56

4

38,97

460

9,46

5

46,80

620

10,59

Är inte rpi en brittisk produkt och vore det inte bättre då att jämföra med pundet?

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

Har själv en HP elitedesk 705 g4 till nattduksbordsdator, AMD 2400ge (hade tur att min kom med rx 560x diskret gfrafik också). mycket bra system för inte så mycket till, brukar gå på $300 usd på ebay, letar man flitigt så hittar man billigare.

Betalade runt 1400 kr för den förstnämnda, 1030 kr för en HP ProDesk 400 G3 (G3900T och 8 GB ram). Sistnämda var för att HA-datorn var stendöd efter ett strömavbrott. Satt här i vardagsrummet med sju spottar och tre E27:or tända. Två spottar i hallen, en E27 och två E27 i sovrummet. Löste det genom att låna förstnämnda datorn. Var bara att flytta på hårddisken.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Är inte rpi en brittisk produkt och vore det inte bättre då att jämföra med pundet?

Feel free Vet dock inte hur mycket av kostnaden som är i pund för raspberry pi foundation. De lär ju köpa de flesta komponenter i dollar.

Permalänk
Medlem

Jag har haft lite dålig timing i affärer på sistone. Köpte en Pi 4 för några veckor sedan :/ skulle väntat några veckor till så hade jag kunnat köpa en 5'a för samma pris :/ men men, sånt är livet får se om det blir en uppgradering, kanske behöver en till Pi till något, man får se. Hade varit kul med en custom stream deck eller något.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Betalade runt 1400 kr för den förstnämnda, 1030 kr för en HP ProDesk 400 G3 (G3900T och 8 GB ram). Sistnämda var för att HA-datorn var stendöd efter ett strömavbrott. Satt här i vardagsrummet med sju spottar och tre E27:or tända. Två spottar i hallen, en E27 och två E27 i sovrummet. Löste det genom att låna förstnämnda datorn. Var bara att flytta på hårddisken.

HA-Dator?

ja, windows 10 och 11 är rätt bra på att flyttas mellan hårdvara utan strul min installation har varit med i blandat amd och intel sedan 10 år tillbaka, från win 7 till 8, 8.1 och sen wind 10 och nu 11!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MrRunaway:

Jag köpte en begagnad dator från en av de stora sidorna. Blev en HP Elitedesk med i5 6600 med 8 GB. Fungerar kanon och idlar runt 8 W. Bootar till Kodi men har även webbläsare m.m. Har en liknande lösning till Home Assistant men inte lika kraftfull. Med tanke på att jag kör Influxdb som loggar all möjlig data från Aqara-sensorerna så blir en paj lite klen. Här kan det bli riktigt potent. Uppdateringar tog typ en halvtimme på en RPi3 och på den befintliga med 2.5" SSD tar det ungefär fem minuter.

Med RPi5j, chassi, strömadapter, microSD blir det rätt mycket i slutändan. Fast jag är grymt peppad på att köpa en. Givetvis med en M.2 SSD. Det är vi många som drömt om i spekulationstråden om RPi5.

Tveklöst. Se svaret ovan som jag skrev innan jag såg ditt inlägg.

Ställer man den konfigurationen mot Cortex A76 baserade SBC med M.2 stöd ser man väl att det finns use-case för båda.

CPU-mässigt är i5-6600 snabbare, men det handlar inte längre om heltalsfaktorer utan den lär vara ~50 % snabbare i ST (den är faktiskt långsammare än Orange Pi 5 i MT, kommer nog vara lite mer jämt mot RPi5, men ST är nästan alltid viktigare).

Samtidigt ligger Cortex A76 baserade SBC på runt 1-2 W "idle", och även om de kommer "throttla" under hög CPU last är de fortfarande designade så de utan problem kan köras helt utan aktiv kylning (med endast kylfläns tog det ändå RPi5 ett par minuter innan den trottlar, Rockchip 3588 baserade kretsar drar ~30-40 % mindre så de klarar sig rimligen ännu lite längre).

Peak-effekten för ett system med en i5-6600 lär ligga på närmare 100 W, medan RPi5 ligger på 25 W och t.ex. OPi5 ligger på 15 W.

Gissar att GPU-delen nog är bättre i SBC, i alla fall för 3D hos de med SBC med Mali-kretesen då de dels har klart högre bandbredd mot RAM + att de använder "tile-based rendering" som minskar kravet på RAM-bandbredd rätt ordentligt.

Svagheten hos RPi5 är kanske att den bara har 1 Ethernet-port, för nätverksapplikationer finns ju nu SBC med dubbla 2,5 Gbit/s portar från ~2000 kr (det inkluderar allt som behövs för att köra, för <3000 kr kan man få 512 GB M.2 + 256 GB eMMC + Wifi 6 + 16 GB RAM).

Men tycker nog ändå att stora poängen med SBCs är deras I/O-header. Även om det i teorin finns lösningar till "vanliga" PC för att köra t.ex. SPI, I2C eller bara ren GPIO är min erfarenhet av dessa att, förutom att det adderar kostnad till den lösningen, har de lösningar väsentligt sämre latensen och de jag testat har inte varit stabila nog att köra i produktion (vilket definitivt går att göra med de flesta SBC, RPi inkluderat).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hade lite tråkigt så räknade ut priserna om det bara hade följt inflationen, svenska priser är inklusive moms

Version

USD

SEK

Växelkurs

1

35

250

6,77

2

36,16

380

8,46

3

36,59

390

8,56

4

38,97

460

9,46

5

46,80

620

10,59

Fin tabel, men hade nog önskar att du höjde från 35 till 45 på gen 4 (eller gjort 2 rader) då en 35 vara en orealistisk summa efter 2020. Nu kostar en Raspberry Pi 4 2 GB(1 GB 499) 649 på electrokit vilket inte är orimligt med rådande växelkurs.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Fin tabel, men hade nog önskar att du höjde från 35 till 45 på gen 4 (eller gjort 2 rader) då en 35 vara en orealistisk summa efter 2020. Nu kostar en Raspberry Pi 4 2 GB(1 GB 499) 649 på electrokit vilket inte är orimligt med rådande växelkurs.

Tabellen visar vad de skulle ha kostat om de legat kvar på 35$ men bara justerat för inflationen. Svenskt pris är växelkurs för året den kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Kolla på priset i dollar istället för i kronor
Version 1 35 $
Version 2 35 $
Version 3 35 $
Version 4(2 GB) 35-45 $, de höjde priset när komponentbristen var ett faktum.
Version 5 (4 GB) 60 $

Så visst har de blivit dyrare, men inte 3-4 gånger.
Lägg till lite inflation sedan 2006 samt komponentbrist, brist på på Raspberry Pis så många återförsäljare har tagit högre priser än de officiella samt svag krona.

Visst är SEKs fall en stor anledning, men det ändrar inte faktum att de blivit rejält mkt dyrare.
Från 300kr till 900kr är just 3ggr dyrare. Det är alldeles för mkt. Som tur är har jag inte längre något behov av dem. Köper TVs med android i istället så jag kan köra Kodi direkt i tvn istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Visst är SEKs fall en stor anledning, men det ändrar inte faktum att de blivit rejält mkt dyrare.
Från 300kr till 900kr är just 3ggr dyrare. Det är alldeles för mkt. Som tur är har jag inte längre något behov av dem. Köper TVs med android i istället så jag kan köra Kodi direkt i tvn istället.

Fast med kursen på kronan. så har allt vi importerar blivit rejält mycket dyrare. inklusive din tv med android. Så att skylla valutakursens orsak på priser känns orättvist mot en leverantör.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Undrar ifall denna kan klara av att agera HTPC och spela YouTube 1080 och 4K utan att det segar ned totalt som 4:an gör?

Som sagt så saknas all form av hårdvaruavkodning för annat än H265, så nästan vadsomhelst är ett bättre val än Pi5 som HTPC. Med det sagt så kommer den klara av att mjukvaruavkoda betydligt mer material än 4:an eftersom processorn är rejält mycket snabbare. Skulle vänta och kolla tester.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Visst är SEKs fall en stor anledning, men det ändrar inte faktum att de blivit rejält mkt dyrare.
Från 300kr till 900kr är just 3ggr dyrare. Det är alldeles för mkt. Som tur är har jag inte längre något behov av dem. Köper TVs med android i istället så jag kan köra Kodi direkt i tvn istället.

Jo det är klart att du får mindre för pengarna idag, men det gäller ju inte bara Raspberry Pi utan även grafikkort (om någon missat det) och i princip allt annat som prissätts i dollar för en global marknad. Inget de som tillverkar Raspberry Pi kan beskyllas för. Tänk att du hade haft din lön i dollar istället så är situationen en annan.

Detta är något vi svenskar måste tänka på hela tiden när vi reflekterar över prissättningen på produkter numera.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Beställde en 8gb från electrokit.. hoppas den kommer lite snabbare än 30/11, såg först nu efteråt att 4gb kommer månaden innan

Den här blir min första rpi, någon som har tips på tillbehör? Tänker främst köra den som en kodi/elec.

Började även kolla på microSD kort, är Sandisk endurance korten mycket bättre än vanliga gällande hållbarhet?

Permalänk
Medlem

@landmarks

Enl Tom’s Hardware är dimensionen 85x56mm precis som Raspberry Pi 4.

https://www.tomshardware.com/reviews/raspberry-pi-5

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vad är det som inte fungerar?
Jag kör zwave direkt in utan att upplevt några problem.

Känt problem med tidiga Aeotec Z-stick gen 5.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan k:

Beställde en 8gb från electrokit.. hoppas den kommer lite snabbare än 30/11, såg först nu efteråt att 4gb kommer månaden innan

Den här blir min första rpi, någon som har tips på tillbehör? Tänker främst köra den som en kodi/elec.

Började även kolla på microSD kort, är Sandisk endurance korten mycket bättre än vanliga gällande hållbarhet?

Beroende lite på vad du kommer spela up så kan du troligen klara dig med en Pi4 och slipper vänta (dom finns i lager), hevc 4k 10bit HDR HLG klarar en Pi4 2GB utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.