Permalänk
Bussovi_ by XHI

Hur tog du ditt körkort?

Många av oss har nog ett härligt minne från när man fick det det där körkortet som skulle förändra hela ens liv.
I mitt fall gjorde det definitivt det.

Friheten att få köra bil helt själv utan någon som säger till en hur man ska göra.
Friheten att kunna ta sig från punkt A till B utan att behöva invänta tåg och buss.
Eller tjata på föräldrar/vänner som ska skjutsa en.

Jag är nyfiken på...

Hur såg din resa till körkortet ut?
Var det enbart via en trafikskola?
Körde du enbart privat med familj/vänner eller någon helt random eller bekant till en bekant?
Kanske gjorde du en blandning av att både köra privat hemma och med en trafikskola?

Vad gjorde att det blev just det valet?

Släng gärna in hur länge ni har haft körkortet också!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Jag tog på körskola och övningskörde mycket med min mor. Hon är ingen bra lärare dock så hon fick helt enkelt hålla tyst så repeterade jag det jag lärt mig på körskolan.

Jag har sedermera lärt upp min lillebror, sambo och lillasyster.

Permalänk
Medlem

Körde både privat & på trafikskola, päronen betalade körkortet.
Haft körkort i 41 år nu!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Övningskörde privat och avslutade med två körlektioner
för att slipa till körningen.
Klarade på första försöket och tog mc kort veckan efter
också på första försöket.
Mc endast privat.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Tog det privat på min 18 års dag,kostade väl cirkus 2000kr tror jag,detta var år 1998.
Sedan dess har jag alla körkort utom buss.

Permalänk
Hedersmedlem

Är inne på mitt tredje körkort, 22,5 år sedan nästan på dagen nu.

Började köra privat sommaren när jag hade fyllt 16. Sen blev det teorikurs och körning på körskola hösten året efter.

Skrev teoriprovet dagen efter att jag fyllde 18. Klarade det på första försöket och sen bokade jag första lediga uppkörning som var i slutet av mars. Körde upp i snöstorm och 15cm blötsnö i Linköping

Sen dröjde det tills jag var 26 innan jag skaffade bil....

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av OSkar000:

Är inne på mitt tredje körkort, 22,5 år sedan nästan på dagen nu.

Började köra privat sommaren när jag hade fyllt 16. Sen blev det teorikurs och körning på körskola hösten året efter.

Skrev teoriprovet dagen efter att jag fyllde 18. Klarade det på första försöket och sen bokade jag första lediga uppkörning som var i slutet av mars. Körde upp i snöstorm och 15cm blötsnö i Linköping

Sen dröjde det tills jag var 26 innan jag skaffade bil....

Blev samma för mig på provdagen. Snöstorm deluxe dök upp från ingenstans

Hoppas du körde bil mellan varven innan du skaffade egen bil

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tur att det bara står körkort;)
Jag har truckkort och traktorkort. Linde gav oss material och nätbaserat prov, efter gick vi genom allt.
Traktorkort däremot var betydligt krångligare för mig, antagligen för att man är "för korkad" men det var helt och hållet i Trafikverkets lokaler.

Inga övriga behörigheter.

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av tcntad:

Tur att det bara står körkort, jag har truckkort och traktorkort. Linde gav oss material och nätbaserat prov, efter gick vi genom allt.
Traktorkort däremot var betydligt krångligare för mig, antagligen för att man är "för korkad" men det var helt och hållet i Trafikverkets lokaler.

Jag tänkte vara petig och skriva för B-behörighet men tänkte att folk var kloka nog att förstå att jag menade det <3

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bussović:

Jag tänkte vara petig och skriva för B-behörighet men tänkte att folk var kloka nog att förstå att jag menade det <3

Det finns många olika behörigheter;) jag la till att jag inte har andra behörigheter:p

Permalänk
Avstängd

Trafikskola, ca 30000:- år 2022, allt betalat från egen ficka.. inga lån allt kontant (kort)

11e november i år har jag haft körkort i ett år.

Jag började plugga teorin ett år innan jag började ta körlektioner.. aldrig kört bil innan, jag var väldigt nervös.

Jag visste att det var svårt att köra bil (Om man aldrig har gjort det innan) stressen i trafiken, alla skyltar alla regler.. satan vad mycket information för en man i min ålder, 36år gammal att ta in och anpassa sig efter.

25 lektioner på 80min vardera. Teorin, halkan riskettan och låna körskolans bil vid uppkörningen.

Man hade tappat motivationen vid lektion nr 10, när det kändes som man inte kom någonstans i känslan i körandet.. allt bara var svårt.. man undrade ofta vad fan man håller på med.. varför?! Så mycket pengar om jag misslyckas.. pengar jag egentligen inte har.. det är nu eller aldrig... stress stress stress..

Men jag tog mig i kragen.. teoriprovet närmade sig, extremt nervös var jag då! Hur mycket jag än pluggade så kände jag mig inte tillräcklig beredd.. alltid nån parkeringsfråga, datumparkering som ska strula till det..

Dagen kom, jag åker in till trafikverket.. gör teorin, får hela 61 av 65 poäng! Glad blev man

Veckan därpå var det domedagen.. den stora dagen! Uppkörningen! Få nätter man fick sova.. och jag kände mig inte alls redo, jag kämpade med känslan för bilen även på lektion 21.. 22..23.. nära slutet på lektionerna..

Lektion 25 var uppdelad i 2, 40min förberedelse och 40min köra runt och lattja.. finjustera körningen jag fattades i, min körlärare sa att hon känner sig väldigt säker i bilen när jag kör, en fin boost på självkänslan

Klockan var runt 07:00 när vi började denna förberedelse inför uppkörningen.. kl 08-nånting var det dags att köra upp!

Jag höll på att få spel så nervös jag var, haha.. Men 5 min efter man började köra så blev allt faktiskt väldigt bra.. dessa punkter gjorde jag.

Säkerhetskontroll
Körning mot mål
Motorväg/motortrafikled
Sväng från landsväg
Smal/krokig väg
Infart på landsväg
Landsväg
Signalreglerad korsning
Cirkulationsplats
Körfältsbyte
Körfält
Oskyddade trafikanter
Start från vägkant
Backning
Vändning med manövrering
Körställning
Gatukorsning

Vi körde tillbaka till Trafikverket, han som kontrollerade min körning sa bara.. jo, du är klart godkänd! Grattis, sen gick han tillbaka till sitt kontor.

Vilken shock! Jag trodde aldrig att jag skulle klara det.

Allt tog lite mindre än 3 månader, jag lärde mig manuell växling.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Tycker det är en lite väl personlig fråga.

Permalänk
Medlem

Lärde mig trafiken främst på moppe för att därefter ta lätt mc-kort vid 16, blandad körning med skola och privat. Därefter har det rullat på; bil, mellan- och tung mc. Diverse truckkort och Pansarterrängbil 360. Förhoppningsvis även skoterkort nästa vinter!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bussović:

Blev samma för mig på provdagen. Snöstorm deluxe dök upp från ingenstans

Hoppas du körde bil mellan varven innan du skaffade egen bil

Det gjorde jag såklart, lånade bil när jag kunde och körde en hel del på jobbet. Med facit i hand var det bra att inte ha tillgång till några roligare eller snabbare bilar förrän i vuxnare ålder.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

I princip bara körskola. Fick det betalt av farmor och farfar. De sålde sitt hus och flyttade till en lägenhet och fördelade en del av överskottet på barn och barnbarn.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Bil, för evigheter sedan, endast privat. Två upp körningar, fick köra runt kvarteret vid andra uppkörningen. = /
MC, Sommaren 2020, endast trafikskola. Inget annat att göra den sommaren ju.. ; )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Körde privat med farsan men såhär i efterhand så stjälpte det nog mer än hjälpte. Cirkus 10-15 lektioner på körskolan och kortet var mitt.

Fick köra upp två gånger. Första gången var det två inspektörer så de vatär extra noga och jag var skitnervös. 🤣

Permalänk
Medlem

Föräldrarna lärde mig som barn om trafikregler och skyltar på familjeresorna. Innan tonåren körde jag en del traktor. Sen övningskörning med morsan. Läste in teorin hemma. 95% på teoriprovet. Uppkörningen i vänstertrafik gick som smort.
Sommaren efter drog jag med vespan till London, plåtade en massa ikoniska bilder där. Men det är en annan historia.

Permalänk
Medlem

Jag tog mitt relativt sent, för jag var mera intresserat av datorer än bilar, har aldrig varit nån greasemonkey eller "wroom wroom", så det blev Amiga 2000 först, sen körkort.

Och det är bara för att jag behövde det i mitt arbete som tekniker, annars hade jag bara varit utan bil, fanns en period vart jag bara använde bussar och tåg i 18+ år (från 26 års ålder och uppåt), nu har jag dock bil - elbil såklart då bensinare aldrig fångade min interess.

Det började med att jag motvilligt tog körtimmar hos en körskola, en gammal surgubbe i en Saab 9000CD som har var så stolt över, han tyckte jag var urusel att köra bil och behövde många timmar, det blev en ganska dyr affär, kring 10K på 90 talet och det slutade med att han kontrollanten som skulle godkänna min körsel retade upp min körlärare för att han ville gärna försätta att mjölka mig för pengar.

Jag kom upp till körprov och gjorde några misstag. Kontrollanten frågade mig om vad jag själv tyckte, och jag påpekade alla misstag jag hade begått såsom att köra för nära, för snabbt ur rundkörselen, glömde signal och lite mera.
Jaja sade jag, jag har väl gjord så många fel att jag måste ta flera timmar, suck...

...han kikade på mig och sade, låt mig avgöra det, det viktigaste för mig att du faktisk själv ramsade upp alla "fel" du gjorde, och för mig så berättar det att du är såpas medveten om dina fel att du nog ska passa på när du kör, det tror jag på.

Och så gick han och hade en lång diskussion med min körlärare som fäktade med ärmen och blev rejält sur på kontrollanten, jag tänkte att "ojdå - min körlärare försvarar mig?" men så var det inte.

Han kom sur tillbaka och sade, jag tyckte du behöver flera timmar, men det tyckte uppenbart inte han, jag vet inte vad du sade till honom men du har passerat...grhmf....så grattis då....

Permalänk
Medlem

Tog det väldigt sent, tror jag var 24? Men körde lite då och då med morsan när vi orkade.
Sen tog jag någon körning med skolan bara för att se ifall det var något jag behövde tänka på, men satt det på första försöket både med teorin och körningen.

Andra gången jag tog körkort så körde jag 1 gång med svärmor till halkan Men körde väldigt mycket inom dem 9 månaderna jag fick ha det första körkortet så även där gick allt på "första" .

Permalänk
Medlem

Körde mycket med familjen men tog också ~10 lektioner på körskola. Sen körde jag upp tidigt på morgonen den 27:e dec i ca -30°C kyla i Borlänge, knappt en kotte ute. Halva uppkörningen var att försöka hitta några andra bilar för att kunna testa fickparkering

Permalänk
Medlem

Körde trafikskola nästan helt och hållet. Farsan var på resande fot pga jobbet så det fanns aldrig riktigt med tid, hade ingen annan att övningsköra med. Tror jag körde 2-3 gånger privat. Blev en bra mängd körlektioner (10-15?) samt teori. Kanske dyrare än vad det hade behövt, men hade råd och teorin sitter som berget, vilket hjälpte när jag tog CE behörighet.

Nu är det typ 20år sedan jag tog mitt B kort.

Hade lite tur med min uppkörning. Nervös som jag var så körde jag inte mitt bästa och började göra fler och fler små fel. Jag kände själv att detta kommer inte funka, fortsätter det så är det kört. Men... klockan i bilen gick fel, den gick före (ca 15-20min). Han tittade på klockan i bilen och sade "tiden är nästan slut, kör tillbaka utan problem så får du kortet.". Typ 400m rakt fram på huvudväg och genom en cirkulationsplats. Kör man genom rondellen får man nog inget kort...

Permalänk
Medlem

Tog mitt körkort våren 2021, då 31 år ung.
Började med ett par lektioner på körskola, resten privat med morsan.

Avverkade säkert ett par hundra mil privat, blandat automatväxlar och manuellt växlad bil.
Mycket landsväg, en del stadskörning samt en del motorväg.

Körde upp i Örebro då det fanns tider där, och teorin i Linköping.
Klarade båda på första försöket!

Var en ganska trevlig uppkörning, vi körde runt på småvägarna runt Örebro och småpratade lite.
Blev slutligen ombedd att parkera och sedan åkte vi tillbaka till trafikverket där jag fick godkänt.

Körskola är bra för att lära sig grunderna, men om man ska få ordentlig körvana innan uppkörning bör det vara privat.
Blir väldigt dyrt annars.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

B-kortet. 18år. Körskola och massor privat med föräldrarna. jag körde överallt när vi skulle nånstans.
A-kort: Körskola. nåra lektioner.
C och CE: Körskola.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Ungefär 12 år sedan jag tog körkortet.

Övningskörde privat med en vän till familjen och klarade uppkörningen och provet på andra försöket. Än idag vet jag inte hur jag fick godkänt på förarprovet då jag körde 70 på en 50 väg

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Körkortet för personbil tog jag som privatist 1995. Jag klarade det på andra teoriprovet och andra uppkörningen.

Truckkortet betalade min dåvarande arbetsgivare. Vi gjorde teorin på nätet i förväg, och teoriprov och praktisk utbildning tog totalt två dagar.

Motorsågskort, skylift och terränghjuling tog två dagar vardera och dessa fick jag när jag gick en arbetsmarknadsutbildning till distributionselektriker.

Körkortet för vattenskoter fick jag hem på posten. Det räckte att skicka in ett intyg att jag hade förarintyg för fritidsbåtbåt vilket jag tog i lumpen.

Datorkörkortet tog jag någon gång på 90 talet. Jag var arbetslös och arbetsförmedlingen betalade en datorkurs för att öka ens chanser på arbetsmarknaden.

Jag kommer inte ihåg ifall vi tog någon slags symaskins körkort i syslöjden i mellanstadiet eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Ungefär 12 år sedan jag tog körkortet.

Övningskörde privat med en vän till familjen och klarade uppkörningen och provet på andra försöket. Än idag vet jag inte hur jag fick godkänt på förarprovet då jag körde 70 på en 50 väg

Jag fick mitt C-kort fastän jag körde mot gult, förklarade mitt agerande med "ville inte panikbromsa." men kontrollanten tyckte att jag hade kunnat stanna utan allt för hård inbromsning och att jag "körde mer eller mindre mot rött.". Jag fick kortet ändå för att jag skulle fortsätta övningsköra och påbörja ta CE behörigheten direkt efteråt.

Permalänk
Medlem

Jag tog mitt körkort i gymnasiet då jag läste fordon transport. för 20 år sedan

Permalänk

tog det i lumpen -74

Permalänk
Medlem

Några lektioner på körskola och resten privat.