Dator startar inte när sata power kabel är ikopplad

Permalänk

Dator startar inte när sata power kabel är ikopplad

Hej, har nyss köpt en ny dator begandngad och vill behålla mitt Windows från den förra men när jag kopplar i de gamla ssd samt hdd från förra riggen så startar inte datorn upp alls.
Det följde inte med sata kabel till just denna psu men körde med kablar från en annan psu.
Samt så provade jag med de gamla psu men då kom jag åt ssd men resten fungerade inte som de ska, den märke inte av eternet kabeln och kände igen skärmen som en helt annan skärm.

Permalänk
Keeper of the Bamse

När du skriver "startar inte datorn upp alls" så betyder det alltså att inga lampor på moderkort lyser, inga fläktar går igång, ingenting?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ojdå. Inte bra. Blanda aldrig strömkablar mellan PSU:er. Sånt kan skada dina komponenter. Ta ut de "lånade" kablarna direkt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

När du skriver "startar inte datorn upp alls" så betyder det alltså att inga lampor på moderkort lyser, inga fläktar går igång, ingenting?

Ja precis, fläkten på psu snurrar typ ett varv men inga lampor alls

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Ojdå. Inte bra. Blanda aldrig strömkablar mellan PSU:er. Sånt kan skada dina komponenter. Ta ut de "lånade" kablarna direkt.

Okej då ska jag ta bort de kablarna, men hittar ingenstans att jag kan köpa sata kablar från just seasonic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekkemannen:

Okej då ska jag ta bort de kablarna, men hittar ingenstans att jag kan köpa sata kablar från just seasonic

Förmodligen har du några IDE-kablar istället. Gör om dessa med en enkel adapter för några tior:
https://www.inet.se/produkt/8903219/deltaco-serial-ata-stroma...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekkemannen:

Okej då ska jag ta bort de kablarna, men hittar ingenstans att jag kan köpa sata kablar från just seasonic

Nätaggskablar brukar sällan säljas i butik (med undantag för Corsair) eftersom de är specifika för varje tillverkare och ibland även modell, så har kablarna försvunnit så får man kontakta tillverkaren och se om de har reservkablar. Jag skulle rekommendera att du kollar med personen du köpte datorn av om de kanske råkar har kvar kablarna någonstans.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ekkemannen:

Det följde inte med sata kabel till just denna psu men körde med kablar från en annan psu.

Det finns ingen standard mellan olika PSU-serier. Du kan ha bränt upp SSD:n och/eller PSU.
Koppla loss denna kabel och se om nätagg och dator fungerar. Sedan testar du med rätt kabel för SATA-power.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekkemannen:

Okej då ska jag ta bort de kablarna, men hittar ingenstans att jag kan köpa sata kablar från just seasonic

Har inte Cablemod så att du kan beställa därifrån, eller annan valfri kabelmodd-webbutik?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det finns ingen standard mellan olika PSU-serier. Du kan ha bränt upp SSD:n och/eller PSU.
Koppla loss denna kabel och se om nätagg och dator fungerar. Sedan testar du med rätt kabel för SATA-power.

Hej när jag tar bort sata kabeln så fungerar datprn men vill kunna köra från mitt gamla Windows på den andra ssd.
Så funderar om jag kan köpa en sata till usb 3 och föra över Windows från den gamla till den nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekkemannen:

Hej när jag tar bort sata kabeln så fungerar datprn men vill kunna köra från mitt gamla Windows på den andra ssd.
Så funderar om jag kan köpa en sata till usb 3 och föra över Windows från den gamla till den nya

Har/hade inte den ssd/hdd som redan sitter i sata-kabel? I så fall är det ju bara att ersätta medföljande ssd/hdd med din nuvarande ssd i den kabeln (?) Sen är det väl rätt troligt att du ändå måste installera om windows, nya datorn lär ju inte ha exakt samma komponenter som din gamla så nya drivrutiner behövs, samt bli av med de gamla som kan orsaka konflikter.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal