Elscooter som gick sönder på garanti CDON

Permalänk

Elscooter som gick sönder på garanti CDON

Köpte en elscooter förra året som kostade drygt 10 papp, batteriet i den dog och det small till, nu skyller Cdon på återförsäljaren som inte existerar.

Ärendet har skickats fram och tillbaka och jag får samma automatiserade svar från CDON hela tiden så jag sitter fast i en loop.

Nu är frågan kan jag vända mig till ARN? Cdon har inget nummer jag kan ringa direkt och jag är beredd på att ta detta längre än vad det är värt nu.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Köpte du den direkt från CDON eller via en återförsäljare? Ännu en gång är det här ett bevis på att man aldrig någonsin ska handla från CDON då folk gång efter gång blir blåsta.

Det du annars kan göra är att hävda en reklamation. Då är det försäljaren (CDON som du har kvittot från) som har skyldigheten att ta in det för att sedan lösa det med återförsäljaren av fordonet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Köpte du den direkt från CDON eller via en återförsäljare? Ännu en gång är det här ett bevis på att man aldrig någonsin ska handla från CDON då folk gång efter gång blir blåsta.

Det du annars kan göra är att hävda en reklamation. Då är det försäljaren (CDON som du har kvittot från) som har skyldigheten att ta in det för att sedan lösa det med återförsäljaren av fordonet.

Vad är det för skillnad på en återförsäljare och en försäljare? Och varför skulle det vara annorlunda om det är reklamation eller garanti?

Permalänk
Sötast

Ledsen att höra, finns en anledning till att CDON skall undvikas som pesten. En av de mest oseriösa butiker i vårt land.

Hur är ditt kvitto utfärdat? Står det vem du ingår i köpeskontrakt med? Är det med CDON eller med en tredjepart?
Min gissning är att cdon skyddar sin egen rygg genom att frånsäga sig allt ansvar. De vill ju trots allt bara ha dina pengar, utan att finnas där för dig som kund.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har du nog inte mycket att hämta: https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/2701296/saljare...
CDON lär ju som tidigare nämnts knappast skriva in i villkoren att de tar på sig något annat företags ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Vad är det för skillnad på en återförsäljare och en försäljare? Och varför skulle det vara annorlunda om det är reklamation eller garanti?

Om det är CDON på kvittot så är det de som står ansvariga för att ha hand om reklamationer. Däremot så kan de hänvisa dig vidare vid eventuella garantiärenden. Reklamationen är istället styrd av lagen och då måste de hjälpa dig. Om däremot företaget de reklamerar emot inte längre finns, t.ex. p.g.a. konkurs så kan det uppstå problem men då anser jag åtminstone att du bör få produkten utbytt eller få pengarna tillbaka.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Vad är det för skillnad på en återförsäljare och en försäljare? Och varför skulle det vara annorlunda om det är reklamation eller garanti?

CDON agerar "marknadsplats" åt flera "handlare". Varje vara är uppmärkt med vem som faktiskt säljer den och deras köpvillkor osv.
Kort sagt så kan du handla på cdon.se men köpa något av en helt annan butik, vilket kan leda till problem om butiken inte är seriös eller försvinner. Till skillnad från exempelvis Inet (Och de flesta seriösa sidor) där alla produkter säljs utav inet.

I det här exemplet så är "Random elscooter-butik" "Återförsäljare" och CDON "försäljare".

Någon annan kan säkert förklara det juridiska, inklusive skillnaden på reklamation och garanti.

Permalänk
Medlem

CDON är inte samma som Amazon. Det fungerar på samma vis men Amazon tar ansvar medan CDON inte gör det om något skulle gå fel.
Jag har inte handlat av CDON sedan de ändrade och kommer inte göra det heller.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trudelutt:

Och varför skulle det vara annorlunda om det är reklamation eller garanti?

Garantier är frivilliga löften från tillverkaren. De kan utformas utefter tillverkarens egna önskningar. Tillverkaren är kundens motpart, och upplägget kan variera ordentligt.

Reklamation täcks däremot in under konsumentköplagen. Här är det inte tillverkaren utan återförsäljaren som är kundens motpart. Det här definieras också i KKL.
Eftersom upplägget baseras på svensk lag så är det samma villkor alltid. Det som står i lagen gäller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bråkar du tillräckligt så kanske du får se röken av några stålar.
https://www.m3.se/article/1828387/cdon-marknadsplats-oseriosa...
https://www.sweclockers.com/nyhet/33273-kunder-lurade-genom-c...

Kortfattat cdon följde inte sina egna regler/policys i det övre fallet tills det började få en enorm spridning i gammelmedia.
Extra kortfattat cdon skiter fullständigt i sina kunder tills det blir en massiv mediastorm!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Om det är CDON på kvittot så är det de som står ansvariga för att ha hand om reklamationer. Däremot så kan de hänvisa dig vidare vid eventuella garantiärenden. Reklamationen är istället styrd av lagen och då måste de hjälpa dig. Om däremot företaget de reklamerar emot så kan det uppstå problem men då anser jag åtminstone att du bör få produkten utbytt eller få pengarna tillbaka.

Verkar stämma:

https://lawline.se/answers/garantiansvar-saljaren-eller-tillv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Garantier är frivilliga löften från tillverkaren. De kan utformas utefter tillverkarens egna önskningar. Tillverkaren är kundens motpart, och upplägget kan variera ordentligt.

Reklamation täcks däremot in under konsumentköplagen. Här är det inte tillverkaren utan återförsäljaren som är kundens motpart. Det här definieras också i KKL.
Eftersom upplägget baseras på svensk lag så är det samma villkor alltid. Det som står i lagen gäller.

Nja... Det är fritt fram för en butik att erbjuda garanti som dessutom kan överträffa en garanti från tillverkaren.
Ex. Bauhaus erbjuder 5 års garanti vilket är mer än vad många tillverkare av verktygen erbjuder.
https://www.bauhaus.se/garantier/garantier/maskingaranti

Permalänk
Medlem

Se även https://lawline.se/answers/garanti-lamnad-for-saljarens-rakni...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av breakman:

Nja... Det är fritt fram för en butik att erbjuda garanti som dessutom kan överträffa en garanti från tillverkaren.
Ex. Bauhaus erbjuder 5 års garanti vilket är mer än vad många tillverkare av verktygen erbjuder.
https://www.bauhaus.se/garantier/garantier/maskingaranti

Jättebra tillägg! Butiksgarantier åt andras produkter har jag inte sett så mycket av så det har jag inte tänkt på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Varför är det så att alla, alltid skyller på CDON när det är dom som varit dumsnåla och handlat från ett källarbolag med inga som helst omdömen eller bra rykten, men att man slagit till för att spara extra hundra? CDON är ju bara en marknadsplats. Jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på ett okänt företag, speciellt när det finns en chans att man behöver utnyttja garantin framöver?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Hasson39:

Varför är det så att alla, alltid skyller på CDON när det är dom som varit dumsnåla och handlat från ett källarbolag med inga som helst omdömen eller bra rykten, men att man slagit till för att spara extra hundra? CDON är ju bara en marknadsplats. Jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på ett okänt företag, speciellt när det finns en chans att man behöver utnyttja garantin framöver?

Trådskaparen som många andra har missat att CDON är en marknadsplats vilket dom ofta inte nämner i någon större utsträckning, UI:et gör det väldigt svårt o se vem som säljer och vad det innebär.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hasson39:

Varför är det så att alla, alltid skyller på CDON när det är dom som varit dumsnåla och handlat från ett källarbolag med inga som helst omdömen eller bra rykten, men att man slagit till för att spara extra hundra? CDON är ju bara en marknadsplats. Jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på ett okänt företag, speciellt när det finns en chans att man behöver utnyttja garantin framöver?

Problemet är väl att det inte är helt uppenbart att man inte köper från CDON.
Interfacet är CDON hela vägen. Produktatalog, köpknappen, betallösningen. Helheten känns som att man handlar på CDON. Det är däför folk får för sig att de handlat från CDON.
Du har ju rätt i sak.
Men folk blir vilseledda av upplägget. Häri finns en problematik. Den vilseledande delen ligger på CDONs bord.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Varför är det så att alla, alltid skyller på CDON när det är dom som varit dumsnåla och handlat från ett källarbolag med inga som helst omdömen eller bra rykten, men att man slagit till för att spara extra hundra? CDON är ju bara en marknadsplats. Jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på ett okänt företag, speciellt när det finns en chans att man behöver utnyttja garantin framöver?

För att CDON tidigare hävdade att kunden var trygg och lovade att hjälpa alla kunder. Det var först när Sweclockers användare blev blåsta i höstas vid en konkurs som Breakit och Ehandel.se ställde CDON mot väggen och de raderade dessa löftena. Det resulterade bland annat i att Sveriges Radio krävde svar i P1 Plånboken. Det mest förvånande i den historien var att Sweclockers aldrig skrev om det utan det är tack vare Breakit och Ehandel.se som Sweclockers användare tillbaka sina pengar.

Permalänk
Medlem

Vad heter återförsäljaren?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Vi uppdaterar lite i tråden, scootern köptes begagnad utav en privatperson som hade kvittot kvar vilket är från förra året.

Nordic Experts hette företaget som sålde den via CDON.

Vi får se vad CDON svarar med annars är det väl ARN jag får vända mig till.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nightwing:

Vi uppdaterar lite i tråden, scootern köptes begagnad utav en privatperson som hade kvittot kvar vilket är från förra året.

Nordic Experts hette företaget som sålde den via CDON.

Vi får se vad CDON svarar med annars är det väl ARN jag får vända mig till.

Reklamationsrätten gäller endast mellan den ursprungliga konsumenten och näringsidkaren. Ev. garanti kan följa varan, men det beror helt på garantivillkoren. Detta då garanti är helt frivilligt. Hur gammal är scootern och hur länge gäller garantin?

ARN kommer troligen inte göra något iom. att du har köpt den privat.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Reklamationsrätten gäller endast mellan den ursprungliga konsumenten och näringsidkaren. Ev. garanti kan följa varan, men det beror helt på garantivillkoren. Detta då garanti är helt frivilligt. Hur gammal är scootern och hur länge gäller garantin?

ARN kommer troligen inte göra något iom. att du har köpt den privat.

så lösningen kan vara att snällt be tidigare ägare reklamer till återförsäljaren 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Vi uppdaterar lite i tråden, scootern köptes begagnad utav en privatperson som hade kvittot kvar vilket är från förra året.

Nordic Experts hette företaget som sålde den via CDON.

Vi får se vad CDON svarar med annars är det väl ARN jag får vända mig till.

Du kommer inte få någon assistans i ärendet om du inte är den ursprungliga kunden, mellan företag och privatpersoner.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Vi uppdaterar lite i tråden, scootern köptes begagnad utav en privatperson som hade kvittot kvar vilket är från förra året.

Nordic Experts hette företaget som sålde den via CDON.

Vi får se vad CDON svarar med annars är det väl ARN jag får vända mig till.

Då är det en helt annan sak. Då har du ingen reklamationsrätt och garantin gäller inte då företaget inte finns längre. Då är det mest att bita i det sura äpplet och gå vidare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarato:

Då är det en helt annan sak. Då har du ingen reklamationsrätt och garantin gäller inte då företaget inte finns längre. Då är det mest att bita i det sura äpplet och gå vidare.

Mja, garantin kan ju finnas kvar om det är tillverkarens egen garanti.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Mja, garantin kan ju finnas kvar om det är tillverkarens egen garanti.

Än en gång läste jag nog lite snabbt. Jag trodde tillverkaren hade gått i konkurs. Då kan såklart OP höra av sig till tillverkaren av själva elsparkcykeln för att yttra sin garanti.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Som sagts vid ett Beg köp så har du inga som helst svenska lagar mellan kund och företag kvar att använda dig av.
Dvs svenska lagarna följer kunden ej varan!

En del försäljare/återförsäljare/tillverkare har egna interna policys/regler att garanti och/heller reklamation ska följa varan istället för kunden.
MEN det gäller ju då att man pratar med en inom företaget ifråga som 1, vet om denna policy 2, Bryr sig 3, Inte är på dåligt humör och väljer att skita i denna policy.
Alldeles för ofta så faller det redan på punkt nr 1 då detta inte alltid lärs ut till kundtjänst/osv.
Man kan försöka gå högre inom företaget om man får nej men det är ju inte alltid det funkar heller.

Och DETTA är varför JAG tycker att folk betalar åt helvete för mycket för Begagnade grejor på blocket/tradera/ebay/swec osv.
Med Beg vara så menar jag ALLT som inte har köpts av ett företag!!!

Dvs står du utan för tex elgiganten och köper nåt av Kalle som nyss köpte saken ny inne på elgiganten för 10sek sedan så är det en Beg vara.
För om du skulle gå in till kassan innan det har gått en minut från tiden på kvittot så kan dom helt lagligt neka återköp/rek/garanti då du ej är "förste köparen".

För min del så bör beg varor säljas för runt 25-50% av nypriset (även i fallet ovanför) och då mer åt 50% om det ej handlar om en vara som är svår att hitta/brist på.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Jag gav 2 lax för scootern, ursprungspriset var 10k på kvittot.

Jag har fått vägledning och det verkar gå åt rätt håll.
Folk som ger upp för lätt i tråden hehe.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Jag gav 2 lax för scootern, ursprungspriset var 10k på kvittot.

Varför du inte direkt gav oss korrekt information gör ju såklart att det blir svårare att hjälpa dig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Som andra sagt har du ju ingen reklamationsrätt då du köpt begagnat av en annan privatperson. Du får ta det som en läropeng helt enkelt.