Dåligt ljud när mikrofonen används?

Permalänk
Medlem

Dåligt ljud när mikrofonen används?

Hej hej,

Har ett par in ears:
https://www.netonnet.se/art/ljud/horlurar/sport-och-traningsh...

Finns några saker jag stör mig ordentligt på. Använder dessa till datorn och först och främst om jag pratar med någon på discord så ändras det så att jag hör ljud utifrån, så brusreduceringen försvinner och detta kan jag ej ändra då Jabra ej har någon app till PC.

Sedan varje gång jag använder mikrofonen så blir ljudet oerhört dåligt. Låter fruktansvärt. Så fort jag stänger ner discord eller avslutar samtalet så blir ljudet bra igen. Vad beror detta på? Har ej haft detta problem med mina logitech G pro headset som jag haft, dom är också trådlösa.

Om jag vill lösa dessa problem, vad ska jag kolla på då i mina nästa in ears? Dom måste på något sätt kunna spela upp bra ljudkvalitet och samtidigt använda mikrofonen.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Anc använder microfonen så inte konstigt att den deaktiveras när du startar ett samtal annars skulle den även filtrera ut samtalet.

Sen använder jabra någon äldre codec som inte komprimerar ljudet så hårt och där med använder mer bandbredd i blåtanden så när du aktiverar microfonen räcker inte bandbredden länge till för full kvalitet.

Minns inte vad den heter dock.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Anc baseras använder microfonen så inte konstigt att den deaktiveras när du startar ett samtal annars skulle den även filtrera ut samtalet.

Sen använder jabra någon äldre codec som inte komprimerar ljudet så hårt och där med använder mer bandbredd i blåtanden så när du aktiverar microfonen räcker inte bandbredden länge till för full kvalitet.

Minns inte vad den heter dock.

Tack för svar.

Då förstår jag lite mer, då kan inga lurar fixa det förstnämnda "problemet" med ANC alltså. Självklart använder Jabra en äldre codec, suck... har ett par såna här också liggandes: https://www.netonnet.se/art/ljud/horlurar/in-ear/sony-wf-c500...

Har dessa en nyare codec som klarar både samtal och bra ljud samtidigt?

EDIT: Borde det inte vara tvärt om med ANC? Jag vill ju INTE ha ljud utifrån när jag pratar med någon på discord. ANC använder väl mikrofonen när den tar upp ljud utifrån?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Tack för svar.

Då förstår jag lite mer, då kan inga lurar fixa det förstnämnda "problemet" med ANC alltså. Självklart använder Jabra en äldre codec, suck... har ett par såna här också liggandes: https://www.netonnet.se/art/ljud/horlurar/in-ear/sony-wf-c500...

Har dessa en nyare codec som klarar både samtal och bra ljud samtidigt?

EDIT: Borde det inte vara tvärt om med ANC? Jag vill ju INTE ha ljud utifrån när jag pratar med någon på discord. ANC använder väl mikrofonen när den tar upp ljud utifrån?

Anc spelar typ in ljutet i din omgivning och skickar ut en fasvänd ljudkurva av det den spelat in så det dödar ljudvågorna.

Tippar att sony lurarna kör aptx codec som komprimerar ljudet mer genom blutoothlänken och kräver mindre bandbredd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det är en allmän begränsning med bluetooth, någon kan rätta mig om jag har fel men alla hörlurar, ANC eller ej, får kraftigt sämre ljudkvalitét när man använder mikrofonen och spelar upp en ljudkälla samtidigt.
Såna Logitech-lurar använder inte bluetooth utan 2,4ghz typ.

Permalänk