Permalänk
Medlem

Gammal skärm tillsammans med ny

Hej.

Jag har en ny skärm
LG 27" Skärm UltraGear 27GP850P-B - 2560x1440 - 165Hz - Nano IPS - HDR400 - Red - 1 ms AMD FreeSync Premium

Kan jag ha den tillsammans med en gammal Vga skärm? Med utvigdavy utan att jag förlorar något med den nya skärmen.

Tänkte köpa en till skärm så småningom. Men skulle gärna vilja köra med två skärmar redan nu, där av undrar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fimps:

Hej.

Jag har en ny skärm
LG 27" Skärm UltraGear 27GP850P-B - 2560x1440 - 165Hz - Nano IPS - HDR400 - Red - 1 ms AMD FreeSync Premium

Kan jag ha den tillsammans med en gammal Vga skärm? Med utvigdavy utan att jag förlorar något med den nya skärmen.

Tänkte köpa en till skärm så småningom. Men skulle gärna vilja köra med två skärmar redan nu, där av undrar.

Jag kör med två skärmar men har typ DC, steam eller annat på den gamla och spelet igång på den nya. För utvidgad vy så att du har samma bild på båda skärmarna är inte tänkbart om de inte har samma upplösning mm. Det kommer inte att funka. Min gamla är mycket tröttare i färgerna mm så det är rätt stor skillnad mellan dem dessutom. Dessutom så måste du ha en converter om du inte har tex HDMI kontakt på den gamla om du nu skall koppla båda till grafikkortet. Mycket osäker på om du ens kan koppla den ena till moderkortet och samtidigt kan ha den nya kopplad till grafikkortet.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fimps:

Hej.

Jag har en ny skärm
LG 27" Skärm UltraGear 27GP850P-B - 2560x1440 - 165Hz - Nano IPS - HDR400 - Red - 1 ms AMD FreeSync Premium

Kan jag ha den tillsammans med en gammal Vga skärm? Med utvigdavy utan att jag förlorar något med den nya skärmen.

Tänkte köpa en till skärm så småningom. Men skulle gärna vilja köra med två skärmar redan nu, där av undrar.

Ja det kan du, under vissa omständigheter

Skrivet av NightFred:

Jag kör med två skärmar men har typ DC, steam eller annat på den gamla och spelet igång på den nya. För utvidgad vy så att du har samma bild på båda skärmarna är inte tänkbart om de inte har samma upplösning mm. Det kommer inte att funka. Min gamla är mycket tröttare i färgerna mm så det är rätt stor skillnad mellan dem dessutom. Dessutom så måste du ha en converter om du inte har tex HDMI kontakt på den gamla om du nu skall koppla båda till grafikkortet. Mycket osäker på om du ens kan koppla den ena till moderkortet och samtidigt kan ha den nya kopplad till grafikkortet.

Utvidgad betyder inte att man kör samma bild, det är speglad du menar då.

Om du har VGA utgång på grafikkortet samt HDMI eller DP (som den nya skärmen lär ha) så bör det gå bra att utvidga.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ja det kan du, under vissa omständigheter

Utvidgad betyder inte att man kör samma bild, det är speglad du menar då.

Om du har VGA utgång på grafikkortet samt HDMI eller DP (som den nya skärmen lär ha) så bör det gå bra att utvidga.

Jag har en Vga till hdmi adapter, som jag tänkte ha på den gamla och sen DP på den nya.
Det borde funka, antar jag?

Tanken är att gamla skärmen är typ surf på internet, guider, chatta osv. Nya för spel och allt annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fimps:

Jag har en Vga till hdmi adapter, som jag tänkte ha på den gamla och sen DP på den nya.
Det borde funka, antar jag?

Tanken är att gamla skärmen är typ surf på internet, guider, chatta osv. Nya för spel och allt annat.

Du menar förhoppningsvis HDMI till VGA, bildsignalen går från datorn till skärmen. Såna adaptrar är enkelriktade, så det gäller att hålla koll på riktningen.

Men hur som helst så är det inga problem att köra flera skärmar även om de t.ex. har olika upplösning, det är ett rätt vanligt upplägg att ha en lite sämre skärm som sidoskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du menar förhoppningsvis HDMI till VGA, bildsignalen går från datorn till skärmen. Såna adaptrar är enkelriktade, så det gäller att hålla koll på riktningen.

Men hur som helst så är det inga problem att köra flera skärmar även om de t.ex. har olika upplösning, det är ett rätt vanligt upplägg att ha en lite sämre skärm som sidoskärm.

Ja det var så jag menade :). Tack då vet jag

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fimps:

Ja det var så jag menade :). Tack då vet jag

Så länge det är en aktiv adapter, d.v.s. den konverterar från digital till analog signal så borde det fungera tycker jag. Men Aktiva adaptrar brukar vara dyra så en ny skärm kan nästan bli billigare

@laxpudding kan säkert fylla i mer.

EDIT:
däremot kanske just HDMI->VGA kan vara lite billigare. Om du har prylarna redan är det ju enkelt att testa

EDIT2:
Men min rekommendation är att slänga skärmen, VGA ger sämre och suddigare bild. Köp första bästa billigaste HDMI skärm istället.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Så länge det är en aktiv adapter, d.v.s. den konverterar från digital till analog signal så borde det fungera tycker jag. Men Aktiva adaptrar brukar vara dyra så en ny skärm kan nästan bli billigare

@laxpudding kan säkert fylla i mer.

Det finns inga passiva HDMI till VGA-adaptrar, HDMI är alltid digitalt och VGA alltid analog så aktiv signalomvandling är ett krav för att det ska kunna fungera. Det är bara DVI till VGA som man får se upp lite med, där passiva adaptrar finns men bara fungerar på gamla grafikkort med DVI-A.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är som @perost skriver: Omvandlare mellan olika signaler är som grundregel alltid riktade. Måste vara rätt riktning. Man kan endast förutsätta dubbelriktning när det är samma signalolika kontakter, likt dessa exempel
• mini-DP<->DP
• mini-HDMI<->HDMI
• ...samt den gamla godingen som ständigt ger oss nya forumtrådar, HDMI<->single-link-DVI.

Allt annat ska man räkna med kräver riktade omvandlare eftersom de innehåller elektronik som gör en specifik omvandling. Den elektroniken behöver ström och HDMI är inte byggd för att bära ström. Inte mycket i alla fall.

Majoriteten HDMI-VGA-omvandlare är HDMI-till-VGA, alltså HDMI från dator till VGA in i skärm, vilket är vad TS kanske(*) behöver. Se nedan. Dessa fungerar si och så om de enbart går på HDMI-kontakten. Omvandlingen kräver ofta lite mer ström än vad HDMI-kontakten förmedlar och de bör ha en mini/micro-USB-kontakt som plockar extra ström från en USB-port.

VGA-till-HDMI-omvandling, alltså från VGA i (gammal) dator till HDMI in i skärm/TV fungerar inte för TS. Dessa är ovanligare och ofta dyrare så därför mer osannolikt att den random dongel man hittar i en byrålåda är av den sorten. Kräver alltid egen strömförsörjning.

DP-till-VGA är ett alternativ och har fördelen att Displayport kan strömförsörja adaptrar (den beryktade pinne 20) vilket minskar behovet av extra sladdar.

Generellt om gamla skärmar: Det är förstås ingen konstigt att ha en gammal skärm som en extra skärm bredvid den nya med utökat skrivbord. Detta har fungerat i decennier.

Sedan är det inte alltid man vill ha det så eftersom den skärm som enbart har VGA-kontakt troligtvis är väldigt gammal och för sin tid även av väldigt enkel sort. Riskerar bli störande uppenbart att den är så mycket sämre än en modern skärm.

(*) Vanligt att man går över ån efter vatten. Finns många trådar där TS frågar efter en specifik omvandlare när de i själva verket redan har rätt kontakter i skärmen, likt HDMI, DP eller en DVI som fungerar med ovan med nämnda HDMI-DVI-kablage. Bara att de alltid kört den gamla skärmen med någon blåkontaktad VGA-kabel eller liknande och inte riktigt dubbelkollat.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fimps:

Kan jag ha den tillsammans med en gammal Vga skärm? Med utvigdavy utan att jag förlorar något med den nya skärmen.

Dessutom: lätt att glömma bort detta: Huruvida du kan köra en extra skärm beror väldigt mycket på vad du ska koppla skärmen till:

• Modern stationär dator med modernt grafikkort med flera kontakter? Sällan problem.
• Stationär kompakt eller all-in-one-dator med endast en bildskärmskontakt? Då kan det krävas andra lösningar
• Laptop? Det har sina möjligheter beroende på vilken laptop det är.

Det är detta som gör att till synes enkla frågor blir komplicerade. Man behöver veta vilken dator du har och dess kapacitet. Samt den gamla skärmen, likt modellbeteckning. Annars kan man bara ge generella svar. Trådarna brukar då bli förvirrande gissningslekar där man kastar lösa idéer – ibland missvisande förslag – och ser vad som fastnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Jag kör med två skärmar men har typ DC, steam eller annat på den gamla och spelet igång på den nya. För utvidgad vy så att du har samma bild på båda skärmarna är inte tänkbart om de inte har samma upplösning mm. Det kommer inte att funka. Min gamla är mycket tröttare i färgerna mm så det är rätt stor skillnad mellan dem dessutom. Dessutom så måste du ha en converter om du inte har tex HDMI kontakt på den gamla om du nu skall koppla båda till grafikkortet. Mycket osäker på om du ens kan koppla den ena till moderkortet och samtidigt kan ha den nya kopplad till grafikkortet.

Inga som helst problem med varken duplicerad eller utökad vy att köra med olika skärmupplösningar. Jag kör själv med en uw 3440x1440 som huvudskärm (Displayport) och en äldre 1920x1080 som sekundär (HDMI) för discord osv. Där jag har satt en custom resolution på 2560x1440 med 125% DPI för att få den till 1920x1080 på så sätt fastnar inte muspekaren när den ska flyttas mellan skärmarna. Hade jag haft den sekundära skärmen lite närmre än vad den är så hade jag inte behövt köra den på 125% DPI över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ja det kan du, under vissa omständigheter

Utvidgad betyder inte att man kör samma bild, det är speglad du menar då.

Om du har VGA utgång på grafikkortet samt HDMI eller DP (som den nya skärmen lär ha) så bör det gå bra att utvidga.

Skrivet av jimet:

Inga som helst problem med varken duplicerad eller utökad vy att köra med olika skärmupplösningar. Jag kör själv med en uw 3440x1440 som huvudskärm (Displayport) och en äldre 1920x1080 som sekundär (HDMI) för discord osv. Där jag har satt en custom resolution på 2560x1440 med 125% DPI för att få den till 1920x1080 på så sätt fastnar inte muspekaren när den ska flyttas mellan skärmarna. Hade jag haft den sekundära skärmen lite närmre än vad den är så hade jag inte behövt köra den på 125% DPI över huvud taget.

Jag uppfattade det som att han skulle köra samma upplösning och samma bild dvs samma spel eller vad han hade tänkt sig på båda skärmarna samtidigt. Då missförstod jag det hela för jag kör själv med en 1080p (äldre) och en 1440p skärm bredvid varandra utan problem. Vilket jag också skrev i mitt inlägg.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

För klarheten skull.

Min nya skärm ska köra spel och sin egna 1440p upplösning. Ska köra displayport på denna skärm.

Vga-skärmen ska köra sin egna högsta upplösning.

Jag ska köra utökad vy samt att jag har en hdmi-Vga adapter.

Jag vill bara veta så att jag t.ex inte kan köra mer än 60hz på min nya skärm osv, pga den gamla skärmen.

Men verkar som om den gamla skärmen inte kommer ”störa” den nya.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk

Hej för att klargöra detta bör inte vara något problem alls bara koppla in och köra funkar det inte prova andra adaptrar / kablar , men se över om du inte kan hitta en begangad HDMI / DP skärm istället så får du bättre kvalitet + upplösning och mindre problem
Lycka till

Visa signatur

[Case: Fractal Designe R5] [CPU: Intel Core i7 6700k 4.7ghz] [MB: Asus Z170 Deluxe] [RAM: 16GB DDR4 Corsair Dominator Pro][PSU: Fractal Design 1000W Newton] [GPU: ASUS ROG GeForce GTX 1080 OC] [SSD: Samsung 850 500GB][Monitor: Samsung32D850T, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G19][Mouse: Xtrfy M3][Headpohnes: Sennheiser HD650]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fimps:

Jag vill bara veta så att jag t.ex inte kan köra mer än 60hz på min nya skärm osv, pga den gamla skärmen.

Men verkar som om den gamla skärmen inte kommer ”störa” den nya.

När du kör utökad vy är det normalt inga problem. Windows kommer reglera det mesta efter den primära skärmen som är din moderna skärm. Det som kan uppstå med olika frekvenser är att rörlig bild pga av olika panelfrekvenser, 144 vs 60, inte fungerar så bra på den extra, då gamla skärmen.

Har varit många som menat på problem med just rörlig grafik på den sekundära skärmen. Typiskt rapporterat problem är att har man exempelvis en video som rullar hackigt på den sekundära skärmen medan man spelar på den primära. Aldrig kommit till botten om det är relaterat till mjukvara eller hårdvara. Delvis för att det inte är alla som rapporterar detta som ett problem. Delvis för att de som har en rullande video bredvid samtidigt som de spelar verkar vara personlighetstypen som sällan går på djupet och ägnar tid med detaljerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har varit många som menat på problem med just rörlig grafik på den sekundära skärmen. Typiskt rapporterat problem är att har man exempelvis en video som rullar hackigt på den sekundära skärmen medan man spelar på den primära. Aldrig kommit till botten om det är relaterat till mjukvara eller hårdvara. Delvis för att det inte är alla som rapporterar detta som ett problem. Delvis för att de som har en rullande video bredvid samtidigt som de spelar verkar vara personlighetstypen som sällan går på djupet och ägnar tid med detaljerna.

Jag har alltid trott att det här har varit ett "problem" med Windows. När man utökar till två eller flera skärmar så ser ju Windows en enda stor desktop. När man sedan kör med olika refresh rates så trodde jag att det blir problem när de ska synkas.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Phod:

Jag har alltid trott att det här har varit ett "problem" med Windows. När man utökar till två eller flera skärmar så ser ju Windows en enda stor desktop. När man sedan kör med olika refresh rates så trodde jag att det blir problem när de ska synkas.

Mer att jag aldrig kommit till botten till problemet därför att det finns de som kör olika refresh rates och inte alls upplever de problemen andra upplever. Så svaren kan vara mjukvaran men också användaren i hur lyckligt omedveten – eller olyckligt medveten de är runt problem som kan uppstå.

I mina egna experiment har jag noterat att det ibland blir fel från Windows sida. Likt att Windows får för sig att andra skärmen kör 144 Hz, mjukvara på skärmen tror sig köra kunna köra 144 Hz men det signalen kör likväl skärmen själv rapporterar är 60 Hz med effekt att det blir en frame skipping där 84 frames per sekund försvinner. Då hackar det.