Valve öppnar dubbeldörren till Counter-Strike 2

Permalänk
Melding Plague

Valve öppnar dubbeldörren till Counter-Strike 2

Ungefär ett halvår efter avtäckandet skjuter Valve slutligen skarpt och Counter-Strike 2 öppnar för alla spelare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt Har längtat efter denna release ett tag nu. Men skönt att jag ändå verkade få access i senaste beta waven.

Permalänk
Medlem

"Sweden - server down for maintenance" :/

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem

Så jävla taggad

Permalänk
Medlem

Något dig för mig med CS när det blev steam och sköldar, splittrades till CZ, blev GO (men kändes då gammalt)…

Får väl se hur det ser ut om några månader när hypen landat, men för mig är hela konceptet CS lite gammalt. In med nya roller eller raketkastare eller random events och saker att hitta… det är bara så ’samma’

Permalänk
99:e percentilen

Ja, tack för allt, CS:GO … det är mer eller mindre exakt tio år sedan jag blev fast, alldeles lagom för att sitta i Hammarskjöldsalen och se Fnatic ta hem den första majorn till allas förvåning.

Över 2000 timmar blev det – ingen iögonfallande siffra förstås, men jag kan inte tänka mig att jag lagt ens en femtedel av det i något annat spel.

Alla som följt CS:GO genom åren måste se ESL:s hyllningsfilm!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Något dig för mig med CS när det blev steam och sköldar, splittrades till CZ, blev GO (men kändes då gammalt)…

Får väl se hur det ser ut om några månader när hypen landat, men för mig är hela konceptet CS lite gammalt. In med nya roller eller raketkastare eller random events och saker att hitta… det är bara så ’samma’

... det är det som är meningen. Mer av samma.

Jag spelar inte cs längre men för de som gör är detta precis vad de vill ha.
Valve vill ha esport. Och esport kräver stadig grund.

Ta fotboll, om reglerna ändras hela tiden så skulle det aldrig gå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

"Sweden - server down for maintenance" :/

Spelar inge roll går fortfarande att hitta matcher utanför Sverige serverna (:

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Något dig för mig med CS när det blev steam och sköldar, splittrades till CZ, blev GO (men kändes då gammalt)…

Får väl se hur det ser ut om några månader när hypen landat, men för mig är hela konceptet CS lite gammalt. In med nya roller eller raketkastare eller random events och saker att hitta… det är bara så ’samma’

Spelet har ju växt något extremt det senaste 3 åren...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Alla som följt CS:GO genom åren måste se ESL:s hyllningsfilm!

https://youtu.be/KDYv0HJXo-c

Väldigt bra hyllningsfilm, tror jag sett nästan, om inte alla klippen, live.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, tack för allt, CS:GO … det är mer eller mindre exakt tio år sedan jag blev fast, alldeles lagom för att sitta i Hammarskjöldsalen och se Fnatic ta hem den första majorn till allas förvåning.

Över 2000 timmar blev det – ingen iögonfallande siffra förstås, men jag kan inte tänka mig att jag lagt ens en femtedel av det i något annat spel.

Alla som följt CS:GO genom åren måste se ESL:s hyllningsfilm!

https://youtu.be/KDYv0HJXo-c

Vemodigt klipp! Saknar spelet som det var när NiP var på topp. Känner inte samma gnista inför det längre.

Hade verkligen hoppats på ett nytt spel istället för en "Overwatch 2"

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Taggad!

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Nice med linux native, tills man får 46fps i 1440 på med RX5700 och Ryzen 3900XT, laggfest, totalt ospelbart, rycker, hackar och ja helt katastrof.

Som sagt CS2 är native till linux så detta borde inte vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Nice med linux native, tills man får 46fps i 1440 på med RX5700 och Ryzen 3900XT, laggfest, totalt ospelbart, rycker, hackar och ja helt katastrof.

Som sagt CS2 är native till linux så detta borde inte vara ett problem.

Nja, kör inte 16x msaa, och samt alla kartor laggar första 5-15 minuterna innan du har byggt shader cache. bör klara 144fps lätt, mer om du kör låg inställningar

men ja, dålig prestanda och csgo var bara bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Nja, kör inte 16x msaa, och samt alla kartor laggar första 5-15 minuterna innan du har byggt shader cache. bör klara 144fps lätt, mer om du kör låg inställningar

men ja, dålig prestanda och csgo var bara bättre

Kör inga 16x msaa, kör high, igen AA.

Att spelet flyter som skit har inget med 16x MSAA att göra det är säkert.

1440p Ultra Quality FSR ger 1103p, igen AA, textures på medel eller high, flyter röven ändå, laggar röven, blir du dödad fryslaggar det, dödar du nån fryslaggar det röven.

Spelet går som skit över 1080p och så slött är fan inte et RX5700.
CS GO gick runt på ett antikt RX460 2GB med en i5 2500K 8 spetember när vi hade lan, klarade lätt 100+ fps med 1080p.
Så CS2 är ju ett skämt, ser definitivt inte uppgraderat ut relativt prestandan det suger.

Shader cache BÖR byggas före spelet startas om det kör vulkan under steam, så det alltid fungerar i steam och linux.

I windows byggs det under spelets gång.

Men nu ser man flera rapportera att spelet flyter som skit till den graden att folk inte vill spela.

EDIT:

Nåt jag klart märker är att om man startar om spelet efter man ändrar inställningar kommer en del prestanda tillbaks, klassisk skit optimering alltså.

EDIT2: spelet har ju rekomenderade settings med *, i så fall ska jag i princip köra high 1440p, 4x AA, 4x MSAA igen FSR etc etc, det ger ca 50fps, tror igen vill spela CS med 50fps, tom min retro burk har 120Hz CRT och gör garanterat över 120fps i CS 1.5 när jag spelar det på retro lan.

EDIT: Även med skitspelt tweakat till low/medium, Ultra Quality FSR så 1103p vid 1440p och satt matcher till max 90ms ping så får man ändå fryslagg vid kills från 144 locked med min freesync skärm ner till 70fps.

För fan ospelbart så det blev en Uninstall och min första ever review på Steam, negativ så klart.
Gör om, gör rätt Valve!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Något dig för mig med CS när det blev steam och sköldar, splittrades till CZ, blev GO (men kändes då gammalt)…

Får väl se hur det ser ut om några månader när hypen landat, men för mig är hela konceptet CS lite gammalt. In med nya roller eller raketkastare eller random events och saker att hitta… det är bara så ’samma’

Håller med! CS har verkligen blivit gammalt och lite trist. Testade snabbt nu, inte mycket roligare än nån stelbent högvaktsavlösning. Synd! Ingen bazooka? Vi får hålla ut till 3:an. Skämt åsido förstår om det egentligen främst är riktat till e-sports proffs. Jag hoppar dock detta.

Permalänk
Avstängd

Riktigt kul än så länge, bra grafik med.

Permalänk
Avstängd

Inte spelat CS på flera år, testade CS2 ikväll och vilket lagg det först var, mitt gpu usage hoppade från 0-40% konstant. Frös stundvis också. Blev bättre när jag maxade alla inställningar dock, men väldigt låg CPU usage också, runt 6%.

En sak måste jag erkänna och det är att CS kändes väldigt gammalt, allt från hur man rör sig till hur man håller i vapen och siktar. Det var ingen höjdare. Trodde det skulle kännas lite.. nyare. Men det är väl ett koncept som håller, många som spelar och älskar det!

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Synd att man fortfarande verkar matchas med ryssar hela tiden

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Synd att man fortfarande verkar matchas med ryssar hela tiden

Du får spela på esportal, då får du spela med danskar ibland istället 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kör inga 16x msaa, kör high, igen AA.

Att spelet flyter som skit har inget med 16x MSAA att göra det är säkert.

1440p Ultra Quality FSR ger 1103p, igen AA, textures på medel eller high, flyter röven ändå, laggar röven, blir du dödad fryslaggar det, dödar du nån fryslaggar det röven.

Spelet går som skit över 1080p och så slött är fan inte et RX5700.
CS GO gick runt på ett antikt RX460 2GB med en i5 2500K 8 spetember när vi hade lan, klarade lätt 100+ fps med 1080p.
Så CS2 är ju ett skämt, ser definitivt inte uppgraderat ut relativt prestandan det suger.

Shader cache BÖR byggas före spelet startas om det kör vulkan under steam, så det alltid fungerar i steam och linux.

I windows byggs det under spelets gång.

Men nu ser man flera rapportera att spelet flyter som skit till den graden att folk inte vill spela.

EDIT:

Nåt jag klart märker är att om man startar om spelet efter man ändrar inställningar kommer en del prestanda tillbaks, klassisk skit optimering alltså.

EDIT2: spelet har ju rekomenderade settings med *, i så fall ska jag i princip köra high 1440p, 4x AA, 4x MSAA igen FSR etc etc, det ger ca 50fps, tror igen vill spela CS med 50fps, tom min retro burk har 120Hz CRT och gör garanterat över 120fps i CS 1.5 när jag spelar det på retro lan.

EDIT: Även med skitspelt tweakat till low/medium, Ultra Quality FSR så 1103p vid 1440p och satt matcher till max 90ms ping så får man ändå fryslagg vid kills från 144 locked med min freesync skärm ner till 70fps.

För fan ospelbart så det blev en Uninstall och min första ever review på Steam, negativ så klart.
Gör om, gör rätt Valve!

Hur tänker du nu? 5700 kom 2019 dvs 4 år sen, cs:go kom 2012 så prova spela cs:go på ett 9800 gt eller ett 4770.
ett 4770 kommer ge typ 60-100 fps med dippar ner mot 40, inte så spelbart direkt (med allt på lägsta i 1080p)

Såå tänker att din fps är helt rimlig och dra ner allt till medium/low. du har ändå sätt till hårdvara ett äldre kort och ett kort som när det va nytt tillhörde mellan/instegs klassen. Och jämfört med hur ett 4 år gammalt grafikkort presterade i CS:GO vid release så är CS 2 nog extremt likvärdigt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Något dig för mig med CS när det blev steam och sköldar, splittrades till CZ, blev GO (men kändes då gammalt)…

Får väl se hur det ser ut om några månader när hypen landat, men för mig är hela konceptet CS lite gammalt. In med nya roller eller raketkastare eller random events och saker att hitta… det är bara så ’samma’

Svårt att göra stora förändringar i ett spel som är så pass tävlingsinriktat. Bara dom ändrar skadan på ett vapen eller kostnaden med några få enheter så ändras metan kraftfull och med det hela spelet. Det är imte ett spel för alla

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hur tänker du nu? 5700 kom 2019 dvs 4 år sen, cs:go kom 2012 så prova spela cs:go på ett 9800 gt eller ett 4770.
ett 4770 kommer ge typ 60-100 fps med dippar ner mot 40, inte så spelbart direkt (med allt på lägsta i 1080p)

Såå tänker att din fps är helt rimlig och dra ner allt till medium/low. du har ändå sätt till hårdvara ett äldre kort och ett kort som när det va nytt tillhörde mellan klassen. Och jämfört med hur ett 4 år gammalt grafikkort presterade i CS:GO vid release så är CS 2 nog extremt likvärdigt.

Folk har alltid klagat på att de inte kan får 500fps på sina brödrostar, och det kommer inte att sluta.

Till de som inte gillar att CS är CS: Vill man ha raketkastare så får man spela Doom eller Quake. Alla spel måste inte vara likadana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Något dig för mig med CS när det blev steam och sköldar, splittrades till CZ, blev GO (men kändes då gammalt)…

Får väl se hur det ser ut om några månader när hypen landat, men för mig är hela konceptet CS lite gammalt. In med nya roller eller raketkastare eller random events och saker att hitta… det är bara så ’samma’

Ok boomer.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Något dig för mig med CS när det blev steam och sköldar, splittrades till CZ, blev GO (men kändes då gammalt)…

Får väl se hur det ser ut om några månader när hypen landat, men för mig är hela konceptet CS lite gammalt. In med nya roller eller raketkastare eller random events och saker att hitta… det är bara så ’samma’

Haha men va? CS är klassiskt och håller sig till sin identitet.

Tror du borde rikta din uppmärksamhet mot Call of Duty, Apex, Fortnite eller Battlefield.

Permalänk

Blir kul att testa, men tror jag håller mig fortsatt till trotjänaren CS1.6..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kör inga 16x msaa, kör high, igen AA.

Att spelet flyter som skit har inget med 16x MSAA att göra det är säkert.

1440p Ultra Quality FSR ger 1103p, igen AA, textures på medel eller high, flyter röven ändå, laggar röven, blir du dödad fryslaggar det, dödar du nån fryslaggar det röven.

Spelet går som skit över 1080p och så slött är fan inte et RX5700.
CS GO gick runt på ett antikt RX460 2GB med en i5 2500K 8 spetember när vi hade lan, klarade lätt 100+ fps med 1080p.
Så CS2 är ju ett skämt, ser definitivt inte uppgraderat ut relativt prestandan det suger.

Shader cache BÖR byggas före spelet startas om det kör vulkan under steam, så det alltid fungerar i steam och linux.

I windows byggs det under spelets gång.

Men nu ser man flera rapportera att spelet flyter som skit till den graden att folk inte vill spela.

EDIT:

Nåt jag klart märker är att om man startar om spelet efter man ändrar inställningar kommer en del prestanda tillbaks, klassisk skit optimering alltså.

EDIT2: spelet har ju rekomenderade settings med *, i så fall ska jag i princip köra high 1440p, 4x AA, 4x MSAA igen FSR etc etc, det ger ca 50fps, tror igen vill spela CS med 50fps, tom min retro burk har 120Hz CRT och gör garanterat över 120fps i CS 1.5 när jag spelar det på retro lan.

EDIT: Även med skitspelt tweakat till low/medium, Ultra Quality FSR så 1103p vid 1440p och satt matcher till max 90ms ping så får man ändå fryslagg vid kills från 144 locked med min freesync skärm ner till 70fps.

För fan ospelbart så det blev en Uninstall och min första ever review på Steam, negativ så klart.
Gör om, gör rätt Valve!

För att du ska kunna få en pre compiled shader cache från steam måste det först existera en shader cache, uppenbarligen har inte valve precompileat allt själva och då måste man vänta på att folk spelar spelet och compilar åt valve vilket sedan laddas upp till steam, inga kostigheter egentligen. Sen tror jag tyvärr att spelet flytit på dåligt på AMD kort genom hela test perioden så kan vara något där också. Personligen har jag testat på GTX 1060 i 1080p, 3070 i 4K och 4080 i 4K, allt rullar på toppen.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kör inga 16x msaa, kör high, igen AA.

Att spelet flyter som skit har inget med 16x MSAA att göra det är säkert.

1440p Ultra Quality FSR ger 1103p, igen AA, textures på medel eller high, flyter röven ändå, laggar röven, blir du dödad fryslaggar det, dödar du nån fryslaggar det röven.

Spelet går som skit över 1080p och så slött är fan inte et RX5700.
CS GO gick runt på ett antikt RX460 2GB med en i5 2500K 8 spetember när vi hade lan, klarade lätt 100+ fps med 1080p.
Så CS2 är ju ett skämt, ser definitivt inte uppgraderat ut relativt prestandan det suger.

Shader cache BÖR byggas före spelet startas om det kör vulkan under steam, så det alltid fungerar i steam och linux.

I windows byggs det under spelets gång.

Men nu ser man flera rapportera att spelet flyter som skit till den graden att folk inte vill spela.

EDIT:

Nåt jag klart märker är att om man startar om spelet efter man ändrar inställningar kommer en del prestanda tillbaks, klassisk skit optimering alltså.

EDIT2: spelet har ju rekomenderade settings med *, i så fall ska jag i princip köra high 1440p, 4x AA, 4x MSAA igen FSR etc etc, det ger ca 50fps, tror igen vill spela CS med 50fps, tom min retro burk har 120Hz CRT och gör garanterat över 120fps i CS 1.5 när jag spelar det på retro lan.

EDIT: Även med skitspelt tweakat till low/medium, Ultra Quality FSR så 1103p vid 1440p och satt matcher till max 90ms ping så får man ändå fryslagg vid kills från 144 locked med min freesync skärm ner till 70fps.

För fan ospelbart så det blev en Uninstall och min första ever review på Steam, negativ så klart.
Gör om, gör rätt Valve!

Har du laddat senaste AMD drivrutinerna för CS:2 som släpptes igår strax innan spelet kom har själv inga problem att köra det med runt 300 fps på 1440p max dock sitter jag på 6900XT men ett RX 5700 borde klara av spelet rikigt bra efter att du var uppdaterad drivrutiner till senaste "23.9.3" med support för CS:2.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, tack för allt, CS:GO … det är mer eller mindre exakt tio år sedan jag blev fast, alldeles lagom för att sitta i Hammarskjöldsalen och se Fnatic ta hem den första majorn till allas förvåning.

Över 2000 timmar blev det – ingen iögonfallande siffra förstås, men jag kan inte tänka mig att jag lagt ens en femtedel av det i något annat spel.

Alla som följt CS:GO genom åren måste se ESL:s hyllningsfilm!

https://youtu.be/KDYv0HJXo-c

Jag kikade bara i början där de spelade, men det kändes som det mestadels bara var AWP klipp. Det värsta med counter-strike, AWP.

Få ihop tillräckligt med pengar, och sen är det gg. Det har jag alltid tyckt är tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Jag kikade bara i början där de spelade, men det kändes som det mestadels bara var AWP klipp. Det värsta med counter-strike, AWP.

Få ihop tillräckligt med pengar, och sen är det gg. Det har jag alltid tyckt är tråkigt.

Kul när man står på en bombsite och ska försvara med AWP, när fienden lägger smokes, flashes, och kommer kubbandes mot dig med P90's. AWP är en kanonbössa, men man kan spela runt det. GLHF.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8