Veckans fråga: Hur mycket mobildata använder du i månaden?

Permalänk
Medlem

Mycket troligen <1 GB. För 2FA, någon enstaka bild och inget annat.

Använder hellre platta eller riktig dator till Internet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Runt 150GB mobildata i månaden.

Permalänk
Medlem

Har 40 GB per månad eftersom jag lyckades bränna över 20Gb förut och var tvungen att lägga till mer data för den månaden. så över 20 men under 40 per månad bränner jag.

Permalänk
Medlem

Jag kan se att total data är under 1GB i månaden. Uppskattar att 99% av det är via WIFI.

Sitter framför en dator större delen av min vakna tid. Funderar ibland på varför jag har en telefon.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Inte mycket alls

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem

Inte mycket alls.

Denna månad hittils typ 70mb.
Telefonen är 99.99% uppkopplad mot Wifi.

Tillåter också bara uppdateringar över Wifi.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kontant kort fortfarande Telia fast pris ingår 1GB data, köper 10GB data var sjätte månad då jag gör av med runt 1-2GB data varje månad.
Dock totalt gör jag av med 15-30GB varje månad men med wifi hemma och på jobbet så gör jag inte av med så mycket data.

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Saknar svarsalternativ för mindre än en GB

Lägg gärna till 0-512MB och 512MB-1GB.

Permalänk
Medlem

Ligger strax under/runt 2 GB per månad.
Enda undantaget var en nyårsdag för några år sedan då bredbandet inte funkade.
Fick använda telefonen som hotspot för att kunna titta på filmer.
Då gick det åt runt 6 GB bara den dagen

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning men kollade statistiken nu. Arbetar hemifrån så är mestadels hemma så hamnar kring 10-15 GB, har obegränsat som jag delar med frun.

Permalänk
Medlem

Runt 1gig

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta vad ni som använder stora mängder mobilsurf använder mobilen till.
Antar streaming av film och serier? Kanske reser mycket eller inte har Wifi/Bredband tillgängligt?

Permalänk
Medlem

I genomsnitt kanske 50GB, men varierar från 20GB till 1TB, rekordet har varit runt 2TB. Delar väldigt mycket data till min laptop när jag är ute nånstans, och om en stor uppdatering råkar komma just då, så varför vänta när man kan ladda ner den direkt via mobildatan. Mycket data används även för att jag syncar allt jag har på laptopen till mina servrar och vice versa, och sen så streamar jag även väldigt mycket film, vilket kan sluka upp till 20GB per film.

Ser ingen anledning till att använda Wifi, då mobildata funkar mer stabilt och man slipper den lilla dötiden då man rör sig bort från Wifi-täckningen.

Permalänk
Medlem

Kollade och 20,2 GB sedan 2023-01-19 så lite över 2 gig per månad. Blir en del tethering när wifi strular på kontoret eller man behöver jobba från tåget. Streamar inget så det blir lite slösurf på tåget när jag lyssnar på nerladdad ljudbok.
Tror vi (kör bara företagsmobil) har 30 gig per mån vilket är helt bortkastat för min del.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Ca 20gb trodde jag, men senaste månaden verkar landa på nästan 40gb. Jag har dock 100gb abonnemang.

Det mesta är internetdelning till barnen under resor från/till skola/dagis. Just nu väntar jag i bilen medan mellandottern dansar, minsta barnet streamar nåt på Youtube kids. Det går åt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

200 MB kanske

Permalänk
Medlem

Cirka 300 GB per månad över Wifi. 10-20 GB över 4/5G.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Får erkänna att jag aldrig brukar tänka på dataförbrukning om det inte är wifi-delning till min laptop... men när jag bara kör på telefonen så är det någon timme Spotify per dag, lite surf, lite YouTube, ladda/uppdatera appar som ibland går på mobildata. Blir 1-2gb/månad. Har 12gb/mån med pott så har i praktiken alltid runt 150gb data tillgängligt.

Permalänk
Medlem

0 GB Mobildata. Har inget abonnemang för det.
7 GB Wifi - Varav Google Play butik 2 GB

Permalänk
Medlem

Runt 40 - 60 GB. men kan hända att de går upp till 80 GB.
totalt har jag 100GB per mån. sen sparar de också har nu närmare 800GB surf.

Ja dyrt men bra att ha.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Borde lägga in ett alternativ "Vet inte".

Jag har jobbmobil och betalar inte en spänn och har helt seriöst inte den blekaste aning om hur mycket data jag använder.

Har också jobbmobil med 10GB surf. Det räcker långt sålänge man har wifi hemma.

Instagram t.ex drar utroliga mängder data om man sitter o scrollar videos...

Permalänk
Medlem

Hade en topp i maj på 452 MB, annars ligger jag under 100 MB.
Juli t.ex. var det hela 44 MB. Hittills i september otroliga 30 MB.

Permalänk
Medlem

Skaffade obegränsat men det var lite onödigt så kommer nog byta till något mindre. Ibland är man obotligt lat med obegränsat och glömmer bort att ansluta till trådlösa nätverk. Skulle gissa på mindre än 10 GB i det mobila nätverket.

Permalänk
Medlem

Eftersom man är ansluten till WiFi säkert 99% av tiden så finns det inte något större behov av mobildata. Dessutom så har jag avaktiverat mobildata för de appar som inte behöver det för att fungera när man är ute.

Permalänk
Medlem

Under 1 GB/månad, håller mig oftast ansluten till WiFi för all datakonsumtion, och finns inget WiFi använder jag bara data ifall det är något specifikt jag behöver kolla upp, övrigt kan vänta tills man är inom betrott nätverk.

Permalänk
Medlem

När hoppar Calle in i tråden och förklarar sig då? 1 TB i månaden är rätt extremt. Jag har ca 700 GB senaste 30 dagarna i min dator. Kanske är det 10-20 GB till på mina mobila enheter när de varit på hemmanätverket. Och då kollar jag oerhört mycket på YT.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Runt 30GB månaden på mobilen, sedan en drös andra iOT enheter.
Typ 95% av all datatrafik är övervakning av katter och se vad de gör om dagarna.
Nej, men mycket youtube är det. Jag försöker hålla nere datatrafiken och kopplar upp mobilen emot Wifi hela tiden.

Permalänk
Medlem

944 i månaden snitt i år.
Har 3GB abonnemang.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk

Alla operatörer har väl appar så man ser förbrukningen. Är ingen storkonsument men ligger kanske runt 120gb mobilnät och kanske 50gb mer på sommaren när man delar till bekanta som ej har obegränsat. Wi-Fi har jag dock ingen koll på. Denna månad ligger jag bara på 91gb.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS