Nätverksproblem efter en stunds spelande

Permalänk

Nätverksproblem efter en stunds spelande

Har ett problem med mitt nätverk när jag spelar online spel som fallout 76 eller när min sambo spelar Guild Wars 2.
Vi kan starta spelet utan problem och logga in. Väl inne så kan vi bara spela en liten stund innan vi kopplas ifrån.
Men när jag startar med VPN så går det utan problem att spela online och kopplas aldrig ifrån.
Vill inte behöva punga ut för vpn varje månad för att lira typ Escape from Tarkov.

Rubrik justerad enl. § 3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Berätta gärna mer
Vad har du för router?
Gjort några inställningar i routern?
Vilken leverantör av internet?

Permalänk
Skrivet av Sions:

Berätta gärna mer
Vad har du för router?
Gjort några inställningar i routern?
Vilken leverantör av internet?

Telia och det är en D-Link DIR-855L router.
Jag har inte gjort några inställningar.

Permalänk
Medlem

Prova att byta till Googles DNS då det verkar som att det är spök med dina inställningar på datorn.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrysandeApan:

Telia och det är en D-Link DIR-855L router.
Jag har inte gjort några inställningar.

Stämmer verkligen det? Verkar vara en 10-15 år gammal router.
Kan vara dags att uppgradera den till en nyare.

Kör du trådat eller trådlöst?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Sötast

Yikes, om du verkligen har en 855L så är det omedelbart dags att byta.

Att den lever är ju ett under i sig, men den produkten gör ditt nätverk MER osäkert än att köra utan router….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Yikes, om du verkligen har en 855L så är det omedelbart dags att byta.

Att den lever är ju ett under i sig, men den produkten gör ditt nätverk MER osäkert än att köra utan router….

Haha var tvungen att googla modellnamnet för det ringde någon klocka i bakhuvudet, minns att jag hade den routern en sväng typ 2009
Den bör nog bytas ja.

Edit; Fel av mig, såg nu att det var Dlink 855 jag hade, inte 855L, men den senare verkar ju inte purfärsk heller.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Hade en gång i forntiden en D-Link router. Största problemet med den var att antalet uppkopplingar var begränsat.
Med VPN så det blir det bara en uppkoppling genom routern för varje dator, så detta kan vara förklaringen till att det fungerar med VPN.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Yikes, om du verkligen har en 855L så är det omedelbart dags att byta.

Att den lever är ju ett under i sig, men den produkten gör ditt nätverk MER osäkert än att köra utan router….

Håller helt med senaste firmware verkar vara från 2014. Imponerande att den lever dock.

Permalänk
Medlem

Jäklar, den routern hade jag 2013. Fick byta den 3 gånger pga exakt samma fel varenda gång - den slutade dela ut IP adresser. Efter tredje gången så fick jag pengarna tillbaka och köpte en ASUS istället.

Vilka otroligt irriterande minnen som väcktes nu!

Ändrat från 2011 till 2013...
Permalänk
Medlem
Skrivet av FrysandeApan:

Telia och det är en D-Link DIR-855L router.
Jag har inte gjort några inställningar.

Som många säger så är nog det största problemet den routern. Jag har oxå haft en sådan och hade otroliga problem med den.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.