VäxtClockers – allt om odling och trädgård 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Total kaos i växthuset ! Kommer inte in där längre. Aja första året så man lär sig mycket.

<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som en massa tomater. Gissar att du har missat att tjuva dom?
Sen kan man mes tomater klippa bort de nedersta bladen. De ser lite lustiga ut då, en rak avskalad stam upp till bladen, men det ska fungera bra.
Vissa säger att man ska få mer tomater om man gör så

Permalänk
Skrivet av Simpor:

Ser ut som en massa tomater. Gissar att du har missat att tjuva dom?
Sen kan man mes tomater klippa bort de nedersta bladen. De ser lite lustiga ut då, en rak avskalad stam upp till bladen, men det ska fungera bra.
Vissa säger att man ska få mer tomater om man gör så

Tjuvat så gott jag kunnat men missat alldeles för mycket. Skulle klippt av toppen .

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Bortser vi från Blomma
Citronmeliss (eller andra örter) melissen verkar vara väldigt lätt att ta hand om
Tomater, Chilli

Chili har jag ett halvt dussin plantor som växer så det knakar. Måste plantera om samtliga i närtid tror jag.

Tänker mig nog en vit Clematis faktiskt som ska få klättra uppför väggen lite!

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
DingDongerMcDongface

Efter att ha funderat över det, men aldrig faktiskt gjort det, har jag faktiskt gjort ett försök att odla! Lite för att Lidl hade jättesöta och billiga små växthus som fick mig att faktiskt ta tag i det. Det är en ohelig blandning av allt från kattmynta till kryddor, mest för att det kändes skoj. Måste säga att det är otroligt tillfredsställande när det börjar dyka upp små gröna skott, blir så lycklig varje gång det poppat ut något nytt.

Nu ska jag bara hålla allt vid liv också Största hotet kommer när grejerna flyttar ur växthusen och måste tampas med den håriga växtmördaren på bilden, som helt klart redan planerar sin attack.

Permalänk
Officiell jultomte

Försöker få en "perfekt" gräsmatta. När vi flyttade in tidigare i somras så var gräsmattan helt död. Nu lever den i alla fall men det är en hel del ojämnheter, ganska "gropigt" på många ställen och ojämnt i marken eller hur man ska säga det. Är det bara fylla ut med jord, så gräs och gödsla? Eller andra tips?

Före:

Dold text

Efter:

Dold text

Ojämnheter:

Dold text
Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Någon som har ett bra tips på att få bukt med ohyra på chili-plantor? Har ett par, snart ett år gamla plantor i köksfönstret. De verkade trivas bra där till en början, men har på sistone varit lite hängiga och nu när jag tittar närmare på dem så verkar de fått bladlöss.
Ska ta och städa av i fönstret och duscha av dem men finns det något annat man kan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Någon som har ett bra tips på att få bukt med ohyra på chili-plantor? Har ett par, snart ett år gamla plantor i köksfönstret. De verkade trivas bra där till en början, men har på sistone varit lite hängiga och nu när jag tittar närmare på dem så verkar de fått bladlöss.
Ska ta och städa av i fönstret och duscha av dem men finns det något annat man kan göra?

Mina tre plantor var fulla med bladlöss efter att ha tagit in dem, fick tips om att spraya dem med en blandning av 1 del 3%-ig väteperoxid och 3 delar vatten. Har inte provat det ännu, däremot provade jag igår att tvätta rötterna ordentligt, baka jorden i ugnen på 100 grader i tre timmar och sätta plantorna upp och ner i hinkar med grönsåpa, rödsprit och vatten (1.5 dl av varje till ca 15 liter vatten) och lät dem stå i 2 timmar.

Kan rapportera efter en tid om plantorna klarade sig och ifall bladlössen kom tillbaka.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Försöker få en "perfekt" gräsmatta. När vi flyttade in tidigare i somras så var gräsmattan helt död. Nu lever den i alla fall men det är en hel del ojämnheter, ganska "gropigt" på många ställen och ojämnt i marken eller hur man ska säga det. Är det bara fylla ut med jord, så gräs och gödsla? Eller andra tips?

Före:

Efter:

Ojämnheter:

Hade liknande problem hos mig.

Anlitade en firma som gjorde följande.

Vertikalskar åt båda hållen, allt jox samlades ihop och forslades bort.
3.5 kubik ny jord på den vertikalskurna mattan, arbete för att få det jämt.
Nya frön på hela mattan.

Vattning 2 ggr per dag. 20.00 och 05.00 (Rainbird bevattningssystem).

Lite näring på det, fortsatt vattna 2 ggr per dag.

Nu ser det super najs ut.

Dock så hade en sådan här makapär gjort det lättare att jämna ut gräsmattan:
https://www.youtube.com/shorts/RfpBwIHehPI

(lite längre klipp: https://www.youtube.com/shorts/MEZBsK72Gig)

Firman körde vanlig krattor för att få det jämt.

Det där med att vertikalskära var framgångs faktorn på min matta, hade tidigare försökt så på de kala fläckarna men inte lyckats något bra alls.

Ska du göra det själv så tror jag att du måste komma igång bums om gräset ska hinna gro innan höst temperaturen blir för låg (beroende på var du bor ifs)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Någon som har ett bra tips på att få bukt med ohyra på chili-plantor? Har ett par, snart ett år gamla plantor i köksfönstret. De verkade trivas bra där till en början, men har på sistone varit lite hängiga och nu när jag tittar närmare på dem så verkar de fått bladlöss.
Ska ta och städa av i fönstret och duscha av dem men finns det något annat man kan göra?

Jag använder kiselgur mot ohyra på plantor, myrnix brukar finnas i många butiker men granngården har lite fler olika.
Kiselgur fungerar mot mycket ohyra allt från vägglöss till bladlöss mm. det är inte giftigt och tillåtet att använda för ekologisk odling.
Kiselgur appliceras i tunna lager och ska vara ungefär som ett tunt dammlager i bokhyllan eller liknande, om du köper myrnix så kan du klämma lite på flaskan så det dammar till, om det blir för tjockt så undviker insekterna att gå i det och då blir det ingen effekt.

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt länge haft problem med trips som attackerar mina gröna växter framför allt och speciellt mina nattblommande bladkaktusar (inte säker på vad för sort) och jag är nära att bara tömma lägenheten på alla växter för att försöka bli av med dem. Jag har provat såpavatten och dusch men det hjälper bara för stunden och så kommer de tillbaka. Jag har provat (eftersom alla effektiva medel blivit förbjudna) SB Plant Invigorator and bug killer som jag läste mig till skulle vara någorlunda bra för att bli av med just trips och göra växterna mer motståndskraftiga mot dem. Det var det inte så klart. Det är skitsurt och jag är utan idéer, att duscha alla mina växter dagligen är en omöjlighet.

Ville bara skriva av mig
Ha en bra vecka!

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Gustav-P:

Hade liknande problem hos mig.

Anlitade en firma som gjorde följande.

Vertikalskar åt båda hållen, allt jox samlades ihop och forslades bort.
3.5 kubik ny jord på den vertikalskurna mattan, arbete för att få det jämt.
Nya frön på hela mattan.

Vattning 2 ggr per dag. 20.00 och 05.00 (Rainbird bevattningssystem).

Lite näring på det, fortsatt vattna 2 ggr per dag.

Nu ser det super najs ut.

Dock så hade en sådan här makapär gjort det lättare att jämna ut gräsmattan:
https://www.youtube.com/shorts/RfpBwIHehPI

(lite längre klipp: https://www.youtube.com/shorts/MEZBsK72Gig)

Firman körde vanlig krattor för att få det jämt.

Det där med att vertikalskära var framgångs faktorn på min matta, hade tidigare försökt så på de kala fläckarna men inte lyckats något bra alls.

Ska du göra det själv så tror jag att du måste komma igång bums om gräset ska hinna gro innan höst temperaturen blir för låg (beroende på var du bor ifs)

Tack så mycket!

Vertikalskar ni endast på delarna som var dåliga? eller hela gräsmattan?
Jag har ganska fina delar men finns en hel del fläckiga ställen där jag skulle behöva göra ett ryck och få till.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Försöker få en "perfekt" gräsmatta. När vi flyttade in tidigare i somras så var gräsmattan helt död. Nu lever den i alla fall men det är en hel del ojämnheter, ganska "gropigt" på många ställen och ojämnt i marken eller hur man ska säga det. Är det bara fylla ut med jord, så gräs och gödsla? Eller andra tips?

Före:

Efter:

Ojämnheter:

Ett trick är ju att inte klippa den kortare än 7-10cm, då blir rätterna djupare och tål torka och annat mycket bättre

Men med det sagt så är perfekt uniform matta typ det sämsta man kan göra för alla insekter, gillar mer gotlands årliga tävling:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/stina-har-arets-fulaste...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Tack så mycket!

Vertikalskar ni endast på delarna som var dåliga? eller hela gräsmattan?
Jag har ganska fina delar men finns en hel del fläckiga ställen där jag skulle behöva göra ett ryck och få till.

De tog och körde över hela mattan åt båda hållen. Blev en jekla massa "tatch" som revs upp och gjorde att luft och vatten inte kom ner till rötterna på de delar som hade gräs så det var nyttigt att göra detta.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag har väldigt länge haft problem med trips som attackerar mina gröna växter framför allt och speciellt mina nattblommande bladkaktusar (inte säker på vad för sort) och jag är nära att bara tömma lägenheten på alla växter för att försöka bli av med dem. Jag har provat såpavatten och dusch men det hjälper bara för stunden och så kommer de tillbaka. Jag har provat (eftersom alla effektiva medel blivit förbjudna) SB Plant Invigorator and bug killer som jag läste mig till skulle vara någorlunda bra för att bli av med just trips och göra växterna mer motståndskraftiga mot dem. Det var det inte så klart. Det är skitsurt och jag är utan idéer, att duscha alla mina växter dagligen är en omöjlighet.

Ville bara skriva av mig
Ha en bra vecka!

Trips är ett jäkla skit. I feel you. Om du vill vara lite halvful och vågad, så kan jag tipsa om att det är inte alla länder och webshoppar ännu som förbjudit de "förbjudna" medlen :D. Jag lyckades hitta en irländsk trädgårdsbutik som inte hade något problem med att skicka förbjudna medel till Sverige, så jag passade på och köpte 3 flaskor "Provanto Bug killer". Som funkar rätt bra mot dessa skitdjur. Jag har fortfarande trips som dyker upp lite då och då, men då tar jag fram sprayen (sprayar utomhus). Det blir aldrig lika illa som det var i början, när dom var överallt.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag har väldigt länge haft problem med trips som attackerar mina gröna växter framför allt och speciellt mina nattblommande bladkaktusar (inte säker på vad för sort) och jag är nära att bara tömma lägenheten på alla växter för att försöka bli av med dem. Jag har provat såpavatten och dusch men det hjälper bara för stunden och så kommer de tillbaka. Jag har provat (eftersom alla effektiva medel blivit förbjudna) SB Plant Invigorator and bug killer som jag läste mig till skulle vara någorlunda bra för att bli av med just trips och göra växterna mer motståndskraftiga mot dem. Det var det inte så klart. Det är skitsurt och jag är utan idéer, att duscha alla mina växter dagligen är en omöjlighet.

Ville bara skriva av mig
Ha en bra vecka!

Det vi läste och till slut förstod var att de bor lika många i jorden som är synliga på blomman. Ett jäkla jobb helt klart, men vi fick bort våra till slut

Strayflaska med såpa var en bra sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Trips är ett jäkla skit. I feel you. Om du vill vara lite halvful och vågad, så kan jag tipsa om att det är inte alla länder och webshoppar ännu som förbjudit de "förbjudna" medlen :D. Jag lyckades hitta en irländsk trädgårdsbutik som inte hade något problem med att skicka förbjudna medel till Sverige, så jag passade på och köpte 3 flaskor "Provanto Bug killer". Som funkar rätt bra mot dessa skitdjur. Jag har fortfarande trips som dyker upp lite då och då, men då tar jag fram sprayen (sprayar utomhus). Det blir aldrig lika illa som det var i början, när dom var överallt.

Tack, det får man fundra lite på
Ja de är jobbiga, speciellt när de medel på svenska marknaden som framhåller sin effektivitet mot just trips är helt verkningslösa så får man täka i nya banor. Kanske gör jag ett försök först att slänga allt utom mina bladkaktusar som får vara någon annanstans över vintern och se om man blivit av med dem tills våren. Kaktusarna har med sticklingar gått ner i min släkt sedan 1800-talet så det vore väldigt tråkigt om de dog ut helt och jag är den ende som har några sticklingar kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det vi läste och till slut förstod var att de bor lika många i jorden som är synliga på blomman. Ett jäkla jobb helt klart, men vi fick bort våra till slut

Strayflaska med såpa var en bra sak

Vad surt men bra att ni lyckades bli av med dem
Undrar om man kunde ha lite såpa i vattnet när man vattnar och på så sätt dränka dem i jorden...är vattenutspädd såpa skadlig för växters rötter tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Vad surt men bra att ni lyckades bli av med dem
Undrar om man kunde ha lite såpa i vattnet när man vattnar och på så sätt dränka dem i jorden...är vattenutspädd såpa skadlig för växters rötter tro?

Vi höll på i flera veckor, skrapade bladen rena individuellt med tvättsvamp, …

För oss blev det en hel del såpa i jorden, men oklart hur mycket det påverkade

Tror det vanligaste är att man avbryter för tidigt, finns det ägg/larver så kommer det studsa tillbaka fort, man måste hålla på flera dagar efter man inte ser några spår efter dem. Varje grenfäste, varje blad…

Permalänk
Medlem

Har ni testat kiselgur då det är det effektivaste mot de flesta insekter då det gör så insekterna torkar ihjäl och de kan aldrig bygga någon immunitet mot det då det inte är ett gift.
Förutom eko-odlingar så används det professionellt mot många skadeinsekter men även mot hönskvalster i hönshus mm.
Det är effektivare än något gift jag någonsin testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Har ni testat kiselgur då det är det effektivaste mot de flesta insekter då det gör så insekterna torkar ihjäl och de kan aldrig bygga någon immunitet mot det då det inte är ett gift.
Förutom eko-odlingar så används det professionellt mot många skadeinsekter men även mot hönskvalster i hönshus mm.
Det är effektivare än något gift jag någonsin testat.

Har läst/hört om detta, och har tänkt pröva mot myror åtminståne. Men hur blir det om man applicerar på typ en grön bladväxt? Blir den helt dammig och jävlig då, eller är det "osynligt"?

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Har läst/hört om detta, och har tänkt pröva mot myror åtminståne. Men hur blir det om man applicerar på typ en grön bladväxt? Blir den helt dammig och jävlig då, eller är det "osynligt"?

Det syns inte speciellt mycket men det är klart att det syns om man inspekterar då det är ett tunt lager av ett vitt pulver ungefär som ett litet dammskikt.
När problemet är avhjälpt så kan man spola av växten om man så önskar så är det som före behandlingen men jag rekommenderar att det ligger kvar ett tag för att försäkra sig om att eventuell tillökning av skadedjuret bekämpas.
Jag har en blåsa/puderspridare då jag tycker det är lättare att få ett tunnare lager med den än flaskan, om jag fått på för lite så kan jag alltid komplettera med en ny applicering.
Växten utsätts för ett dammoln som sedan lägger sig på växten, jag brukar skapa flera dammoln som får lägga sig tills jag är nöjd men det går att applicera glesare vilket gör att det syns än mindre däremot rekommenderar jag ett inandningsskydd (framförallt vid yrkesmässig användning) så du inte andas in molnet, när appliceringen väl är klar så är det säkert för husdjur, barn osv.
Det är bara att testa och skölja av om du inte blir nöjd.
Kiselgur fungerar bra även mot myror jag har använt det i ett hus med stora myrproblem vilket löstes i stort sett direkt, förr la jag krossade äggskal i odlingarna mot myror men efter jag upptäckte kiselgur så behövs det inte samt att kiselgur är mycket effektivare.

Kiselgur är naturligt, inte giftigt och troligtvis det effektivaste medel som finns samt inte överdrivet kostsamt, jag skulle aldrig få för mig att använda något annat.
Det är ett pulver som klibbar fast på djurens "skal" och sedan fungerar som en silica påse och suger åt sig fukten så insekten torkar ut och dör.

Permalänk
Medlem

F roxa, Serrano, Bahamian Goat och Peachadew. F Roxa är en favvo, inte jättelik planta (relativt låg men breder ut sig i sidled om får), i motsats till Bahamian Goat som är en mer traditionell chinense till växtligheten dvs potentiellt enorm. Serrano blir inte jättestor och är pålitlig som en serie skivat bröd och Peachadew är superduper, som små äpplen, god smak och precis lagom hetta. I likhet med många andra baccatums relativt stor växt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Försöker få en "perfekt" gräsmatta. När vi flyttade in tidigare i somras så var gräsmattan helt död. Nu lever den i alla fall men det är en hel del ojämnheter, ganska "gropigt" på många ställen och ojämnt i marken eller hur man ska säga det. Är det bara fylla ut med jord, så gräs och gödsla? Eller andra tips?

Före:

Efter:

Ojämnheter:

sorry men usch. Var är växterna ? En sådan klippt gräsmatta är för den biologiska mångfalden lika bra som asfalt. Varför ?

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av tombman:

sorry men usch. Var är växterna ? En sådan klippt gräsmatta är för den biologiska mångfalden lika bra som asfalt. Varför ?

För att vi har växter på framsidan och i rabatterna och vill ha en jämn och fin gräsmatta

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Vad surt men bra att ni lyckades bli av med dem
Undrar om man kunde ha lite såpa i vattnet när man vattnar och på så sätt dränka dem i jorden...är vattenutspädd såpa skadlig för växters rötter tro?

Testat med oriusbaggar/tripsrovkvalster?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Testat med oriusbaggar/tripsrovkvalster?

Nej det är något jag läste om bara, inte blivit att köpa och prova och sedan har jag glömt bort det alternativet. Kanske är dags att göra ett försök! Tack för tipset!

Permalänk
Officiell jultomte

Har förberett lite inför årets odlingar. Gjorde ett hemmabygge med äggkartong & plastfolie.

Planerar att plantera paprika, chili, tomat, gurka, physalis & pumpa i år. Försöker hålla det nere då jag inte gjort mycket sånt innan, så den äggkartongen bör räcka till allt.
Har hört att jag ska köra planteringsjord i botten och såjord på toppen. Sen får jag ju plantera alla lite olika tider beroende på vad som rekommenderas.
Tips mottages tacksamt hur ni brukar göra. Jag har läst och tänker så i mitt hemmabygge, sen sätta över i liten plastkruka, därefter sätta över till stor plastkruka och låta vara till skörd för varje individ.

Utöver dessa så fortsätter jag utöka styrkan i resten av huset. Variegatan växer och mår bra. Har också tagit stickling på prickblad som ser ut att må bra än så länge, rötterna verkar dock inte tagit sig i jorden ännu. Får se.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Plantera om eller låta vara ett tag till?
Det är oregano.

Inte jag som tröck ut så många frön

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Vart ska du ha det? Det kommer överleva, och sprids sig som ogräs...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Lite av mina alocasia. Är inte helt klar med ommöbleringen ännu så lite kablar på golvet och inte lampor överallt i bokhyllan.