Behövs AMD's proprietära drivrutiner i Linux?

Permalänk
Medlem

Behövs AMD's proprietära drivrutiner i Linux?

Jag har bytt ut Nvidias GPU mot Amd's rx 7800xt i Garuda Linux (Arch) Kortet upptäcktes som sig bör och verkar fungera. Jag har nu aldrig tidigare använt AMD's grafikkort i Linux tidigare så jag undrar om det finns någon fördel att installera de proprietära drivrutinerna.
Jag spelar inte i Linux, än i alla fall.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Tror inte att AMD har några proprietära drivrutiner för Linux? AMDGPU är den som alla kör. Den utvecklas av AMD men är helt öppen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kör opensource, har läst att det inte rekommenderas att köra deras proprietära drivrutiner.
Funkar skitbra för mig (spelar på Linux och Cyberpunk och Starfield fungerar utan problem).

https://wiki.archlinux.org/title/AMDGPU
Installera mesa, xf86-video-amdgpu och vulkan-radeon enligt ovanstående länk via din paket-hanterare.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Tack för info. Skönt att man slipper hålla på med det.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tror inte att AMD har några proprietära drivrutiner för Linux? AMDGPU är den som alla kör. Den utvecklas av AMD men är helt öppen.

Deras proprietära drivrutin är AMDGPU PRO. För de flesta är det ingen större skillnad mellan dem, men AMDGPU PRO har en del saker som den öppna drivrutinen saknar (t.ex. bättre OpenCL-kompabilitet). AMDGPU är dock standardvalet om man inte vet att man behöver något som bara PRO har.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Jag har bytt ut Nvidias GPU mot Amd's rx 7800xt i Garuda Linux (Arch) Kortet upptäcktes som sig bör och verkar fungera. Jag har nu aldrig tidigare använt AMD's grafikkort i Linux tidigare så jag undrar om det finns någon fördel att installera de proprietära drivrutinerna.
Jag spelar inte i Linux, än i alla fall.

Skrivet av perost:

Deras proprietära drivrutin är AMDGPU PRO. För de flesta är det ingen större skillnad mellan dem, men AMDGPU PRO har en del saker som den öppna drivrutinen saknar (t.ex. bättre OpenCL-kompabilitet). AMDGPU är dock standardvalet om man inte vet att man behöver något som bara PRO har.

Jag vill tillägga att PRO-drivrutinens compute-delar går att installera parallellt med den öppna grafikdrivrutinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag vill tillägga att PRO-drivrutinens compute-delar går att installera parallellt med den öppna grafikdrivrutinen.

Inte så konstigt då det är samma fil man laddar ner. I Linux Mint Cinnamon 21.2 installeras den automatisk med kärnan om man har ett kompatibelt kort.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon