Tips på eltandborste och vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Har haft Oral B tidigare. Men kört Philips Sonicare i ett par år nu. Så mycket bättre tandborste, känns nästan ”kemiskt” rent om tänderna 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Med trycksensor så menar du att tandborsten varnar(lyser) när man trycker för hårt? Kanske annorlunda på andra modeller men på min får mna ju ta i för kung och fosterland för den ska triggas.. 🤖

Tycker det är svårt att välja bland alla borsthuvuden. Kör på cross action bara i princip.

Ja precis, en indikator som visar med antingen vibration eller ljus att du trycker för hårt.
Modernare borstar har oftanindikator både för om du trycker för löst eller för hårt, men inte alltid.
Cross action fungerar bra. Men byt ut dom då de är slitna (tappar färg).

Permalänk

Jag och frugan kör med Xiaomi oclean nu och tycker dom funkar bra.
Har tidigare haft oralb och philips.
Det jag gillar med denna är att den är likvärdig philips för bråkdel av priset.
Bra tryck och batteritid.

Visa signatur

Silverstone Raven RV-02E | Asus Sabertooth p67 | Intel 2500k | Sparkle GTX 580 | G.Skill 2x4GB 1600Mhz Ripjaws Gaming | Fractal Design R2 800w | OCZ Vertex 2 120GB | 1TB Samsung F3 HD103SJ + 2x500GB 7200RPM | Zalman CNPS-9900 MAX |

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Westelindh!:

Jag arbetar som tandläkare och jag rekommenderar att man använder en eltandborste med trycksensor och väljer mjuka huvuden.

Det finns starkare vetenskapligt stöd för oscillerande system (ex oral b) än ex philips.men det kan också vara för att orsl b är dominanta på marknaden.
Det samma gäller ex iO modellerna, kör själv sådan men om den är bättre är oklart, hypotetiskt möjligen skonsammare, men ffa är diametern aningen större vilket jag tycker kan ha fördelar.
Jag anser själv att de oscillerande borstarna lättare kommer åt ex längst bak och på insidan framtill. Om man anser att lättare är bättre (vilket det kanske är på populationsnivå) så är det ett bättre val generellt.

Och låt borsten göra jobbet, följ med tandraden - dvs tändernas anatomi och se till att borsta ner på tandköttet.

Summerat: trycksensorn är viktig, inte priset. Så länge den har en sådan har du en bra el-tandborste.

Vad säger tandläkare Westelindh om tandborstar som använder sig utav ultraljud?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Überklass:

Vad säger tandläkare Westelindh om tandborstar som använder sig utav ultraljud?

Finns ens det? Låter ju som något man villhöver 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NordhNet:

Finns ens det? Låter ju som något man villhöver 😁

Mja. Jag vet inte riktigt. Men enligt ovan skribenter verkar det ju finnas. Om det sedan är humbug låter jag vara osagt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Har två, för redundansen. Om batteriet i ena tar slut så kan jag ta andra.

En enklare och många år gammal, oklart märke och kan inte kolla just nu.
En Oclean-X som tydligen ska vara väldigt avancerad. Fick med den en gång när jag köpte robotdammsugare.

Oclean har display m touch, olika program och ska tydligen ha någon app som ansluts via BT som jag aldrig fått att fungera.
Själva borstningen är ju klart bättre än den enklare ja, även lite kul att försöka få så bra poäng som möjligt.
Oväntat hjälpsamt när den indikerar efter att man borstat tillräckligt länge på en del, dvs 30 s på uppe/nere/vänster/höger.

Permalänk

Kan intyga att philips soniccare är den bästa tandborsten jag haft. Har INGA, NOLL, NADA, problem med tandsten längre. Superbra batteritid, och de enkla är också relativt billiga.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900x @ 4.3 GHz 1.28125 V | G.Skill trident Z 3200 MHz cl 16 | ASUS DUAL RTX 2600 | Noctua NH U12A | Fractal design R6

Permalänk

Köpte min senaste tandborste på banggood.com och är nöjd. Lite märkligt att borstarna kan kosta mer än själva tandborsten men men. Fick tre borstar med min apparat att nöta igenom först i alla fall.

Permalänk
Medlem

Skippa de dyra med gimmicks som inte förändrar din munhälsa. Max 5-600kr och passa på när det blir rea.

Permalänk

https://www.netonnet.se/art/nosection/philips-diamondclean-90...

Bästa tandborsten någonsin, har ingen tandsten längre och behöver knappt använda tandtråd.

Permalänk
Medlem

Råd och rön gjorde ett test nydligen. Vet inte om jag får posta resultatet här. https://www.radron.se/tester/halsa--skonhet/eltandborstar/

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Finns ens det? Låter ju som något man villhöver 😁

Oja det finns och de fungerar superbra. Hade en "Emmi-Pet" till hunden som jag själv provade, sedan såg jag att det fanns en för oss med så det blev ett inköp direkt. https://www.emmipet-ultrasound.com/product-page/ultrasonic-toothbrush-for-humans-platinum-carbon-starter-set

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Vad säger tandläkare Westelindh om tandborstar som använder sig utav ultraljud?

Att det iaf inte har någon känd negativ effekt men otillräckligt underlag för att veta om det har någon god tilläggseffekt. Möjligen skonsammare.
Man är iaf bra på att marknadsföra dom. Jag använder en själv, iO6 tror jag att jag har.

Edit:
Jag antog att du menade vibrerande borstar som IO eller Philips, men kom sedan på att du kanske faktisnt menade de mindre kända produkter som verkligen ligger över 1mhz. Jag kan tyvärr inte uttala mig om dessa då kunskapen är begränsad.
Jag vet inte om det finns några bra artiklar på typ pubmed där man gjort bra långtidsstudier.

Adderade lite text
Permalänk
Medlem

Vi kör 4st Oral-b och jag köper inte originalborstarna när det är dags att byta för det är lika dyrt som skrivarbläck.

Mitt tips är att hitta ett märke som har möjlighet till billiga borstar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Som vissa andra, så kan jag VARMT rekommendera OCLEAN's tandborstar, köpt på Amazon. Om man värnar om hörseln så är dom överlägsna allt annat jag varit med om. Även dyra Philips! Låter knappt något alls, och jag känner att tänderna blir rena i alla fall!

Permalänk
Medlem

En modern braun tandborste borstar betydligt snabbare än dom äldre, rekommenderar en sån tänderna känns riktigt rena.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag kör med den billigaste Philips. Jag kan rekommendera den då det tar lång tid innan man behöver ladda den. De dyrare varianterna har mycket fler funktioner men det verkar mest vara onödiga grejor i mina ögon. Jag minns dock att det kittlade i tandköttet när jag började med den. Den vibrerar väldigt fort och jag var väl ovan.

Permalänk

SonicCare var en rejäl uppgradering ifrån en vanlig eltandborste, jag känner min "kliniskt" ren på tänderna varje gång jag borstar nu, ett tips!

Köpte min på 20% rabatt hos Apotea för 299kr eller något, fungerar finfint

Så köper man ju såklart borsthuvudena från Aliexpress eller liknande.
Typ 20st för 50kr, istället för 4st för 299kr eller vad det ligger på

Permalänk
Skrivet av Tullen:

Råd och rön gjorde ett test nydligen. Vet inte om jag får posta resultatet här. https://www.radron.se/tester/halsa--skonhet/eltandborstar/

Lite skumt test för Oral b vitality 100 prestarar klart bättre än andra Oral b.

Philips bättre än Oral b när det kommer till rengöring.

Permalänk
Medlem

En Motodent kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusTrulsson:

Noll och ingenting. Den interaktiva skärmen kan du ändå inte titta på när du borstar, och det man gör där annars är att ställa in program. Enkelt att göra via en app i din smartphone eller bara genom att klicka på en knapp (osäker på just den modellen).

En kan kanske spela Doom på skärmen?

Permalänk
Medlem

Har alltid köpt de "dyrare" Oral-Bvarianterna med blåtand , display och fan vet vad, har dock alltid haft bra rabatt, senast köpte jag 3 st av de dyrare Duomodellerna, alltså 6 st för strax över 1000 kr.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Oclean är väll den med bäst batteritid 35dagar+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Oclean är väll den med bäst batteritid 35dagar+

Jordan Smile har 45 dagar. Den är också kompatibel med de flesta av Oral B:s tandborstar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Köpte denna och är nöjd. Inget fancy men gör sitt jobb. Jag registrerade produkten på deras sida och fick ett extra års garanti (3 år).

https://www.apotea.se/oral-b-pro-3-3000-svart-eltandborste-me...

Visa signatur

Intel Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3200MHz 2x8GB | MSI GeForce RTX 2070 GAMING Z | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Crucial MX300 750GB | Cooler Master Hyper 212 LED | Cooler Master V700 | NZXT H440W Silent Ultra New Edition Black/Red Window

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Jordan Smile har 45 dagar. Den är också kompatibel med de flesta av Oral B:s tandborstar.

Redigt nice ju inte sett den innan grymt bra pris med: https://www.apotea.se/jordan-smile-eltandborste-tbt200gy

Permalänk
Medlem

Jag har testat en del eltandborstar, såväl soniska som roterande. Upplever att roterande kommer åt bättre än soniska som lätt missar delar av tanden, och håll för guds skull munnen stängd när du borstar framför en spegel med en sonisk, för annars kommer du behöva torka tandkräm sen.

Jag har landat i att en vanlig, manuell tandborste är det bästa. Sen ska man såklart använda tandtråd och fluorskölj också.

Permalänk
Medlem

Har haft både Oral-B och Philips och personligen gillar jag Philips mer - tycker tänderna känns renare och batteriet håller betydligt längre (Oral Bs tandborste kostade också över 5ggr mer).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE