Iphone 11 vs 15 Pro vs Canon 1100D?

Permalänk

Iphone 11 vs 15 Pro vs Canon 1100D?

Hej! (Ber om ursäkt om jag har valt fel forums kategori, är lite osäker vad jag skulle välja.)

Sitter i dagsläget på en Iphone 11 och en DSLR kameran Canon 1100D med ett EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 lll objektiv.

Och som många andra är jag sugen på att skaffa den nya iPhone 15 (Pro) men är osäker om det är en bra uppgradering när det kommer till fotografering gentemot det jag redan har?

Har inte fotograferat på länge men är lite sugen på att ta upp det igen. Är heller inte helt och hållet insatt när det kommer till att ändra exponering samt slutar tid mauellt, så har för det mesta låtit mobilen eller kameran sköta det.

Sedan är det flera saker med den nya iPhonen:en som lockar, så som den nya Action button, 120 Hz skärm med mera.

Så vad säger folket här? Vad hade du valt eller gjort?

Tack på förhand!

MvH.
Daniel

Permalänk
Medlem

Om jag får välja mellan en mobil eller en riktig systemkamera när det kommer till att fota så kommer valet alltid hamna på systemkameran. Trots att kamerorna i mobilerna blivit bättre så är det långt kvar innan dom kan ersätta en riktig kamera.

Mycket beror dock på vad man hade tänkt fota för något..

Permalänk
Medlem

Tycker dom har olika syften. En telefon är perfekt då man nästan alltid har den med sig och ska ta en ögonblicksbild av vardagen som betyder något för en själv men kanske är mindre relevant för andra. Med en dedikerad kamera behöver man ofta ett mål annars blir den liggande hemma. T.ex. man tar med den specifik för att fota en solnedgång någonstans.

Permalänk
Medlem

Har inte använt iPhone 11 eller 15 men däremot XS, 12 och 14 PRO.

Skillnaden i foto i dagsljus har inte ökat jättemycket under åren. Aningen bättre med åren.

Det som ökat mest är bättre foton när det är mörkt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Din fråga har många svar, beroende på hur man ser på saken.

Som fotograf och ur min synvinkel, så är ju en systemkamera det bästa valet om man vill kunna utvecklas som fotograf. Det finns massor av tillbehör, olika typer av objektiv som kan göra det roligare. Men med nackdelen att det är otympligare att få med sig.

En mobiltelefon är något man oftast har med sig ändå och är smidig att bara ta fram och fota med. Den är dock lite mer begränsad, på andra områden.

Det som är den största nackdelen för mig med en mobilkamera, är att sensorn är mycket mindre. Så när mobiltillverkarna menar att den har si och så många megapixel, så är det uppskalat. Man har alltså dubblerat pixlarna i omgångar mjukvarumässigt.
Det blir aldrig bra, om du vill ha en stor och fin förstoring på väggen.
Vill du däremot inte göra några förstoringar, utan bara tittar på dina bilder i telefon eller på en skärm, så fungerar en telefon helt utmärkt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Eh, det beror lite på. Om man jämför med objektivet som du har nu så hade jag hellre fotat på en iPhone 15 Pro. Men du kan få ett väldigt fint EF-objektiv för 10-15k, vilket skulle nog göra fotandet med kameran mycket roligare.

Däremot så är det alltid roligare att hålla i en kamera än en telefon.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av laht:

Om jag får välja mellan en mobil eller en riktig systemkamera när det kommer till att fota så kommer valet alltid hamna på systemkameran. Trots att kamerorna i mobilerna blivit bättre så är det långt kvar innan dom kan ersätta en riktig kamera.

Mycket beror dock på vad man hade tänkt fota för något..

Fotograferar mest närbilder på växter och annat, men också landskap samt porträtt.

Skrivet av DaBone:

Din fråga har många svar, beroende på hur man ser på saken.

Som fotograf och ur min synvinkel, så är ju en systemkamera det bästa valet om man vill kunna utvecklas som fotograf. Det finns massor av tillbehör, olika typer av objektiv som kan göra det roligare. Men med nackdelen att det är otympligare att få med sig.

En mobiltelefon är något man oftast har med sig ändå och är smidig att bara ta fram och fota med. Den är dock lite mer begränsad, på andra områden.

Det som är den största nackdelen för mig med en mobilkamera, är att sensorn är mycket mindre. Så när mobiltillverkarna menar att den har si och så många megapixel, så är det uppskalat. Man har alltså dubblerat pixlarna i omgångar mjukvarumässigt.
Det blir aldrig bra, om du vill ha en stor och fin förstoring på väggen.
Vill du däremot inte göra några förstoringar, utan bara tittar på dina bilder i telefon eller på en skärm, så fungerar en telefon helt utmärkt.

Absolut så finns det många fler tillbehör, men blir rätt mycket pengar.
Tittar för det mesta på bilderna på en skärm och vissa redigerar jag, men några vill man också skriva ut och sätta på väggen.

Skrivet av Jerkanftw:

Eh, det beror lite på. Om man jämför med objektivet som du har nu så hade jag hellre fotat på en iPhone 15 Pro. Men du kan få ett väldigt fint EF-objektiv för 10-15k, vilket skulle nog göra fotandet med kameran mycket roligare.

Däremot så är det alltid roligare att hålla i en kamera än en telefon.

Okej, låter som det är bättre att satsa på ett eller fler objektiv.
Håller med om att det är roligare att hålla i en systemkamera än en mobil, men lite besvärligare i vissa situationer.

Permalänk
Medlem

Jag älskar jag min iPhone-kamera framför min APS-C systemkamera av flera anledningar:
- Telefonen är alltid till hands i fickan
- Telefonen ställer in kameran och behandlar bilderna automatiskt, direkt från kameran ser färger etc mycket bättre ut och ansikten har lagom belysning osv
- Skärmen och appen för att titta på bilder är ofantligt mycket bättre
- Det är lättare att handskas med bilderna, skicka dem till datorn, posta online etc.
- Behöver inte ägna 30 sekunder att ställa in telefonen för att ta ett bra foto
- Behöver aldrig byta objektiv
- Får aldrig smuts på sensorn
- Ansiktsigenkänning och kategorisering utan att jag behöver lyfta ett finger
- Telefonen tar "live-kort", dvs en liten video varje gång man tar ett foto. Den kan sedan klippa ihop dem automagiskt för att få en minnesvideo av en resa t ex.

Jag hoppas jag kan köpa en full-frame systemkamera och lite F1.4-objektiv någon gång i framtiden, men det är ju j-vligt dyrt och för varje år hamnar systemkamerorna mer och mer på efterkälken vad gäller punkterna ovan.

Om du redan har en systemkamera som du inte använder tror jag inte en ny systemkamera eller nya objektiv kommer göra att du fotar med den mycket mer när det gått ett par veckor.

Nu när jag läser ditt inlägg igen är jag iofs inte säker på vad frågeställningen är... En iPhone 11 borde du väl kunna ha 1-2 år till? Då kanske det är "spatial video" som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Din fråga har många svar, beroende på hur man ser på saken.

Som fotograf och ur min synvinkel, så är ju en systemkamera det bästa valet om man vill kunna utvecklas som fotograf. Det finns massor av tillbehör, olika typer av objektiv som kan göra det roligare. Men med nackdelen att det är otympligare att få med sig.

En mobiltelefon är något man oftast har med sig ändå och är smidig att bara ta fram och fota med. Den är dock lite mer begränsad, på andra områden.

Det som är den största nackdelen för mig med en mobilkamera, är att sensorn är mycket mindre. Så när mobiltillverkarna menar att den har si och så många megapixel, så är det uppskalat. Man har alltså dubblerat pixlarna i omgångar mjukvarumässigt.
Det blir aldrig bra, om du vill ha en stor och fin förstoring på väggen.
Vill du däremot inte göra några förstoringar, utan bara tittar på dina bilder i telefon eller på en skärm, så fungerar en telefon helt utmärkt.

De flesta mobiler gör tvärs om och skalar ner antalet pixlar i bilden, vanligt är t ex 48 MP sensor som blir bilder på 12MP. Sen är det ganska aggressiv bildbehandling och sämre optik som gör att det oftast inte håller att skriva ut bilderna i större format.

Permalänk
Hedersmedlem

För min del så har "bra" mobilkameror dödat det roliga med fotografera. Med mobilen går det alltid att ta en bild... men det blir mer av typen "en massa bilder utan eftertanke" och sällan nåt som man vill hänga på väggen.

Tar fram min D700 då och då. Varje gång jag håller i den känner jag direkt att det är rätt verktyg för att få till bra bilder. Tyvärr är det alldeles för sällan

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har använt mobilen till en del foto framför allt vid resor, men oxå till vardags. Gillade smidigheten med bara en "enhet". Dock har jag fallit tillbaka till en kamera, pga ergonomin och hur den är att hålla i handen.

När man lärt sig inställningarna så går det rätt snabbt, använder själv manuellt läge med iso på auto.

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz