Uppgradera filmsamlingen från bluray till 4k, värt de?

Permalänk

Uppgradera filmsamlingen från bluray till 4k, värt de?

Tjenare.

har rätt mycket dvd:er,bluray och boxar (ca 2000 st) och funderar på om det är värt att uppgradera till 4k filmer / boxar? ska byta ut teven som är lcd och 10 år gammal till betydligt bättre framöver (ca 65-75"). såg tex att det finns en riktigt schysst harry potter steelbox i 4k tex, verkar dock bara vara uppskalat till 4k(har denna boxen fast i bluray)? bättre och satsa på 4k ju större teve jag köper?

https://cdon.se/film/harry-potter-complete-8-film-collection-limited-steelbook-4k-ultra-hd-blu-ray-81200594

Permalänk
Medlem

Bara du själv som kan avgöra om det är ekonomiskt värt för dig att köpa allt nytt.
Men nej. Skulle inte säga att det är värt det.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

För egen del så har jag valt att inte uppgradera samlingen. En hel del av filmerna jag har, har jag redan köpt alldeles för många gånger; VHS-> dvd -> bluray. Några tog även omvägen via hddvd.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det var värt det. Har inte alls lika stor samling som du, men kanske 200 filmer, främst BD. Jag har haft någon enstaka film både på DVD, 1080p BD och 4K BD. Hoppet från DVD till BD, främst när det kom till ljudspåret kändes värdefullt, men skillnaden mellan 1080p till 4k var marginell.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

En bluray 1080p ser fortfarande riktigt bra ut på en 4k tv i 65-75", jag har bara börjat uppdatera lite smått med mina favoritfilmer och givet att de inte bara är uppskalade utan på något sätt remastrade.

Permalänk
Bildexpert

Det går inte att svara på frågan generellt tänker jag. För mig vore det helt vansinne att ha som mål att köpa alla filmerna jag äger på nytt då jag likt TS har några tusen filmer i samlingen och långt ifrån alla håller jag särskilt högt, men kan inte se någon anledning till att vilja utesluta UHD-BD om man så ändå köper fysisk film.

Man ska också ha i åtanke att upplösningen inte är det enda som är bättre utan likväl komprimering, bitdjup och allra tydligast HDR förstås. Finns många riktigt, riktigt fina utgåvor som verkligen sätter gamla Blu-Rays i skamvrån. Värt det eller inte? Som militant cinefil säger jag tveklöst ja, men alla får göra egna beslut. I tider som dessa när streamingtjänsterna har fullkomligt spårat ur känns det ändå bra att köpa något som faktiskt gynnar konsumenten.

Vad jag kan rekommendera är att hålla utkik på reor, dels internationellt men också i Sverige då priserna ofta dumpas rejält kring BF och liknande. Harry Potter-boxen finns på Ginza för en tusenlapp, dock med oklart leveransdatum. Jag analyserade några av filmerna i somras på begäran av andra entusiaster och de två första filmerna slutfördes fotokemiskt så de har skannats om på nytt. De senare är alla uppskalningar men lär fortfarande se markant bättre ut än befintliga Blu-Rays.

Kan också vara värt att jämföra på Caps-A-Holic för att få ett hum om olika utgåvor ser ut. Ha i åtanke att HDR inte kan visas upp korrekt vid konvertering till SDR, så när HDR förekommer får du ta jämförelserna med en rejäl dos salt. Du kan också kolla i min tråd för HDR-analyser. Har stått still ett litet tag men ska försöka lägga upp ett par i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Technofreak_:

Tjenare.

har rätt mycket dvd:er,bluray och boxar (ca 2000 st) och funderar på om det är värt att uppgradera till 4k filmer / boxar? ska byta ut teven som är lcd och 10 år gammal till betydligt bättre framöver (ca 65-75"). såg tex att det finns en riktigt schysst harry potter steelbox i 4k tex, verkar dock bara vara uppskalat till 4k(har denna boxen fast i bluray)? bättre och satsa på 4k ju större teve jag köper?

https://cdon.se/film/harry-potter-complete-8-film-collection-limited-steelbook-4k-ultra-hd-blu-ray-81200594

Jag tyckte det var värt det, har rensat ut en massa DVD filmer. För min del är jag mest ute efter med Dolby Atmos/DTS:X ljud, vilket dom flesta vanliga Blu ray filmer även nu för tiden har. En favorit film är "Sista natten med gänget'', som kommer ut i 4K i Dec. Har "Sagan om ringen" boxen, "Hobbit" boxen m.m i 4K.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Discokungen

Skillnaden mellan DVD och UHD är enormt stor, skillnaden mellan 1080p Blu-ray och UHD är däremot inte speciellt stor, knappt märkbar om du sitter någorlunda normallångt ifrån och inte typ 2m som jag gör med min 55".

Men är det värt det? Så många filmer? Det vettifan alltså, det blir enormt mycket pengar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Skillnaden mellan DVD och UHD är enormt stor, skillnaden mellan 1080p Blu-ray och UHD är däremot inte speciellt stor, knappt märkbar om du sitter någorlunda normallångt ifrån och inte typ 2m som jag gör med min 55".

Men är det värt det? Så många filmer? Det vettifan alltså, det blir enormt mycket pengar.

Jag har 2m på 75"... Känns normalt för en lägenhet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Technofreak_:

Tjenare.

har rätt mycket dvd:er,bluray och boxar (ca 2000 st) och funderar på om det är värt att uppgradera till 4k filmer / boxar? ska byta ut teven som är lcd och 10 år gammal till betydligt bättre framöver (ca 65-75"). såg tex att det finns en riktigt schysst harry potter steelbox i 4k tex, verkar dock bara vara uppskalat till 4k(har denna boxen fast i bluray)? bättre och satsa på 4k ju större teve jag köper?

https://cdon.se/film/harry-potter-complete-8-film-collection-limited-steelbook-4k-ultra-hd-blu-ray-81200594

Du skulle gjort detta tidigare när vanliga blu-rayfilmer fortfarande hade värde.
Jag sålde av mina vanliga blu-ray så fort jag fick veta att en 4K utgåva skulle släppas.

Många svenska blu-rayutgåvor finns inte kvar att köpa som nya så det kan finnas en del värde i dem, speciellt om utlandsutgåvorna saknar svensk text.

Visa signatur

Fractal Design Torrent Nano | Intel Core i5-12600K | Noctua NH-D15S | ASRock Z690M-ITX/ax | ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti OC | Corsair Vengeance LPX DDR4 32Gb 3600MHz | Corsair RM850X V3 | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 Evo Plus 2Tb

Permalänk
Medlem

ge det lite tid. Det kommer säkert komma uppskalningstekniker som skalar upp bilden medans man kollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

ge det lite tid. Det kommer säkert komma uppskalningstekniker som skalar upp bilden medans man kollar.

Fast för fysisk media? Vet inte vilken enhet som skulle satsa på det. Kanske om det skulle gå direkt via bildskärmen. Finns ju inte så många dedikerade och moderna UHDBD-spelare. De flesta spelar nog upp sina filmer på en konsol. Känns inte som att fokus skulle läggas på de .1% som ser på fysisk UHD BD.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag nog inte uppgradera hela samlingen till 4K (har liknande storlek som TS), tycker inte riktigt det är värd priset som det skulle kosta. Däremot skulle jag kanske uppgradera vissa titlar, om jag fick för mig att göra det, främst favoriter som jag "bara" har på DVD. Tycker blu-ray duger bra i dom flesta fallen, men har i.o.f.s. bara en 55" TV.

Men det är klart, har man gott om pengar och känner att dom bränner i fickan så är det väl bara att köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonpaa:

Du skulle gjort detta tidigare när vanliga blu-rayfilmer fortfarande hade värde.
Jag sålde av mina vanliga blu-ray så fort jag fick veta att en 4K utgåva skulle släppas.

Många svenska blu-rayutgåvor finns inte kvar att köpa som nya så det kan finnas en del värde i dem, speciellt om utlandsutgåvorna saknar svensk text.

Har sparat en massa gamla skräckfilmer (DVD) som inte kommer ut på Blu ray/4K å lär aldrig göra det heller.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Fast för fysisk media? Vet inte vilken enhet som skulle satsa på det. Kanske om det skulle gå direkt via bildskärmen. Finns ju inte så många dedikerade och moderna UHDBD-spelare. De flesta spelar nog upp sina filmer på en konsol. Känns inte som att fokus skulle läggas på de .1% som ser på fysisk UHD BD.

jag tänker mer att programmet man spelar upp i kanske kan fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Har sparat en massa gamla skräckfilmer (DVD) som inte kommer ut på Blu ray/4K å lär aldrig göra det heller.

Ja dessa guldkorn ska man absolut spara!

Visa signatur

Fractal Design Torrent Nano | Intel Core i5-12600K | Noctua NH-D15S | ASRock Z690M-ITX/ax | ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti OC | Corsair Vengeance LPX DDR4 32Gb 3600MHz | Corsair RM850X V3 | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 Evo Plus 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Fast för fysisk media? Vet inte vilken enhet som skulle satsa på det. Kanske om det skulle gå direkt via bildskärmen. Finns ju inte så många dedikerade och moderna UHDBD-spelare. De flesta spelar nog upp sina filmer på en konsol. Känns inte som att fokus skulle läggas på de .1% som ser på fysisk UHD BD.

Kör på min 4K Sony UBP - X700 å min hemmabio receiver Marantz NR 1711 (Dolby Atmos/DTS:X 5.2.2) .

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Hej,

Har nyligen tagit steget från en 1080p TV till 4K OLED (77") och det är enorm skillnad i vissa titlar.

Har en mindre samling Blu-Rays men kommer sannolikt att "dubbel dippa" på vissa titlar. Framförallt lite äldre filmer ser oförskämt bra ut med HDR / Dolby Vision samt den extra bitraten som 4K UHD-discar tillåter.

Då räknar jag inte ens med de högupplösta ljudspåren som ofta (men inte alltid) är exklusiva för 4K, dvs Atmos och DTS:X.

Mina favoriter hittills är:

Lawrence of Arabia (OTROLIG!):
https://www.blu-ray.com/movies/Lawrence-of-Arabia-4K-Blu-ray/...

Jaws: (Blu-rayen är extremt bra men 4K tar filmen till en nästa nivå!)
https://www.blu-ray.com/movies/Jaws-4K-Blu-ray/265299/#Overvi...

Blade Runner & Blade Runner 2049: (Båda ser snuskigt bra ut men 2049 är något extra!)
https://www.blu-ray.com/movies/Blade-Runner-4K-Blu-ray/181637...
https://www.blu-ray.com/movies/Blade-Runner-2049-4K-Blu-ray/1...

Saving Private Ryan: (Ser ännu mer gritty ut och öppningsscenen på Omaha Beach är wow!)
https://www.blu-ray.com/movies/Saving-Private-Ryan-4K-Blu-ray...

Permalänk
Medlem

Har en hel del filmer jag har 3 kopior av. VHS, DVD och BD. Tycker dock BD funkar rätt bra även i 4k så känner inte behovet att skaffa ännu en kopia av dem, inte i dagsläget i alla fall.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Generellt skulle jag säga nej, men som påpekats så finns det vissa utgåvor som gör sig väldigt mycket bättre, men tror de är mer undantag än regel. Så det är väl dessa undantag man bör hålla utkik efter i det läget, vilket iofs gör att man bör/får läsa recensioner om just specifika filmer när de släppts på 4k och se om det är en stor skillnad eller inte

Utöver det, trevlig samling! Fysisk media är alltid trevligt att ha när internet går ned av en eller annan anledning och man fortfarande kan konsumera dem, samt att man kan få dem till en del av inredningen

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Har nyligen tagit steget från en 1080p TV till 4K OLED (77") och det är enorm skillnad i vissa titlar.

Har en mindre samling Blu-Rays men kommer sannolikt att "dubbel dippa" på vissa titlar. Framförallt lite äldre filmer ser oförskämt bra ut med HDR / Dolby Vision samt den extra bitraten som 4K UHD-discar tillåter.

Då räknar jag inte ens med de högupplösta ljudspåren som ofta (men inte alltid) är exklusiva för 4K, dvs Atmos och DTS:X.

Mina favoriter hittills är:

Lawrence of Arabia (OTROLIG!):
https://www.blu-ray.com/movies/Lawrence-of-Arabia-4K-Blu-ray/...

Jaws: (Blu-rayen är extremt bra men 4K tar filmen till en nästa nivå!)
https://www.blu-ray.com/movies/Jaws-4K-Blu-ray/265299/#Overvi...

Blade Runner & Blade Runner 2049: (Båda ser snuskigt bra ut men 2049 är något extra!)
https://www.blu-ray.com/movies/Blade-Runner-4K-Blu-ray/181637...
https://www.blu-ray.com/movies/Blade-Runner-2049-4K-Blu-ray/1...

Saving Private Ryan: (Ser ännu mer gritty ut och öppningsscenen på Omaha Beach är wow!)
https://www.blu-ray.com/movies/Saving-Private-Ryan-4K-Blu-ray...

Var fick du tag på Lawrence of Arabia?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Bildexpert

@Dreijer: Den ingår i Columbia Classics Vol 1, vilken är slutsåld sedan länge. Förra året släppte Sony en steelbook med identiska skivor, vilken även kom att ges ut i Norden men även den är utgången. Köpte den på Cdon, men har faktiskt inte sett filmen i fråga på över tio år. Borde beta av den innan nyår åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonpaa:

Ja dessa guldkorn ska man absolut spara!

Helt klart, flyttade för några år sen å blev av med några DVD filmer i min sk Stephen King samling, bl.a Rose Red. Hittar en engelsk version å vad händer lite senare - jo, hittar svensk textade versionen. Så sitter nu med 2 st Rose Red DVD:er.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Hur är dagens blueray spelare?har en jättegammal spelare nånstans i garderoben som va ganska seg har jag för mig,tror den hade
typ Dvi kontakter lol.
Funderar på att köpa nån billig spelare,kom på att jag har alla säsonger av sopranos på blueray

Är denna nånting att ha?

https://www.power.se/tv-och-ljud/mediaspelare-och-tillbehor/b...

Permalänk
Medlem

Jag köper bara några få filmer som är viktigast för mig i 4k. Än så länge bara Star Wars filmerna. Känner inte att det är värt att uppgradera allt. Allt finns inte ens i 4k eller ens blu-ray.

Min blu-ray är från 2008. Använder PS5 eller Series X numera.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

jag köpte en Sony UBP-X700 och kommer bara köpa dom filmer som jag gillar mest, dom andra kommer jag behålla som dom är.

Om det är värt eller inte är upp till var och en beroende på vad man eftersträvar.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Hur är dagens blueray spelare?har en jättegammal spelare nånstans i garderoben som va ganska seg har jag för mig,tror den hade
typ Dvi kontakter lol.
Funderar på att köpa nån billig spelare,kom på att jag har alla säsonger av sopranos på blueray

Är denna nånting att ha?

https://www.power.se/tv-och-ljud/mediaspelare-och-tillbehor/b...

Sony UBP - X700 (har själv en) är bättre men dyrare tyvärr.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.