95 procent av alla NFT:er är nu helt värdelösa

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Ja. Min erfarenhet om att människor i allmänhet inte är helt jävla dumma i huvudet men de som är det lyfts fram och ger sken av att problemet är större än så.

Då har du aldrig jobbat i en butik.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då har du aldrig jobbat i en butik.

Tror aldrig personen i fråga umgåtts med människor utanför hans lilla svär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sodamachine:

Allt jag kan tänka på just nu är Tulpaner.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tulip_mania

De som köpte tulpaner fick åtminstone lite fina blommor att titta på.

Skrivet av Dyluck:

Finns ett fall när en apa höll i en journalists kamera och tog en bild på sig själv. Bilden blev väldigt populär och både journalisten och zoo:t försökte hävda att dom ägde copyright. Något som togs upp av domstol, dom kom fram till att apan vore det som ägde copyrighten men eftersom den inte har några sådana rättigheter ansågs den tillhöra public domain.

Nja. Det var i det vilda, inte i ett zoo, och det var bara fotografen som ansåg att han ägde fotot. Myndigheten för upphovsrätt i USA sa att bilden var public domain, vilket är ganska irrelevant eftersom bilden togs i Indonesien av en brittisk fotograf. Diverse experter har sedan sagt olika om fotot, eftersom fotografen i fråga hade arrangerat situationen så att apan kunde ta kortet så borde han kanske fått upphovsrätten. Sannolikt hade det blivit olika beslut i olika länder om den där bilden, men som sagt, fotografen hade inte råd att ta det till domstol. Rättvisa är dyrt i länder med common law.

Rättegången som du nog tänker på var att PETA försökte få en domstol att säga att apan skulle ha upphovsrätten, vilket var en del av deras kampanj att förbjuda all slakt av djur. Fotografen i fråga hade tagit med bilden i en bok han givit ut - om den är public domain så får ju vem som helst göra så - så PETA stämde den stackars fotografen för att argumentera att apan skulle ha upphovsrätt. Där svarade domstolen i princip "lol no" och undrade varför PETA skulle tala för apan i vilket fall som helst.

Citat:

I usa finns även domstol som kommit fram till att datorgenererade inte bilder faller under copyright. Ape yacht club ser imo ut att vara genererade hela bunten, enda skillnaden är att dom gjorden "composition" av flera färdiga lager som är lite randomiserade.

Återigen inte en domstol, utan en myndighet. Det är inte alls klart att det beslutet kommer att stå fast, det är bara ingen som har gått till domstol om det än.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

//..//

Att betala skyhöga summor för saker som är fungeable(går copy-paste oavsätt om det finns ett blockchain ägarregister) och utan juridiskt skydd är imo riktigt sjuk,

just det här gjorde att jag rekommenderade till de som lyssnade att inte ge sig in i NFT. Det hela stinker också av greater fool theory, gäller bara att hitta någon annan större dumbom som är villig att köpa.

Permalänk
Medlem

Det var ju ingen (nästan ingen) som köpte dessa för att de uppskattade själva konsten och ville ha en stor samling att beundra under sin livstid, utan endast med girigheten att kunna sälja den sen för "bigga pengar". Dessutom verkar det fortfarande vara att sälja digitala grejer inte riktigt är samma sak som att sälja fysiska grejer du kan hålla i.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Skrivet av dagas:

Jag tänker samma sak. Aldrig någonsin fått en tågbiljett eller liknande på sms eller mejl och tänkt att jag skulle vilja haft den som NFT istället.

En fördel är att du kan lägga ut den till försäljning för ett visst pris, och en viss person/identitet kan hugga till för att köpa den och då vara säker på att hen för pengarna som betalts får en biljett som senare kan transferreras från hens konto till entrévakterna och då faktiskt kommer att fungera.
Jag tror inte på den typen av verksamhet på stora nätverk som ETH dock, datat måste kopieras upp till 1000-tals datorer vilket är för dyrt/tar för mycket resurser. Ett dussin seriöst kontrollerade blockkedjeservrar som ägs av samarbetande biljett- och eventorganisationer kanske räcker.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Då har du aldrig jobbat i en butik.

Jag har faktiskt jobbat i flera butiker. Bland annat Onoff och hjälpt folk med datorproblem och förbereda deras nyköpta datorer och telefoner, så jo jag vet hur människor funkar.

Permalänk
Medlem

Det passar väl ihop rätt bra med att användandet av NFT nästan uteslutande varit i kategorin "teknisk lösning söker problem" och att själva hajpen byggts kring den tekniska lösningen (inte faktisk nytta skapad av den) och orsakat något slags snöbollseffekt med en massa spekulativt köpande för köpandets skull av saker som egentligen är ointressanta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Sjukaste jag hört.

Permalänk
Medlem

Lista över alla som är förvånade:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Lista över alla som är förvånade:

Du glömde dock dessa;

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Ja. Min erfarenhet om att människor i allmänhet inte är helt jävla dumma i huvudet men de som är det lyfts fram och ger sken av att problemet är större än så.

Människor i allmänhet är inte helt jävla dumma i huvudet jag håller med.

Rätt säker på att det inte kan appliceras på NFT-körare dock. Tror på en betydligt större andel "helt jävla dum i huvudet" där än i allmänheten.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det passar väl ihop rätt bra med att användandet av NFT nästan uteslutande varit i kategorin "teknisk lösning söker problem" och att själva hajpen byggts kring den tekniska lösningen (inte faktisk nytta skapad av den) och orsakat något slags snöbollseffekt med en massa spekulativt köpande för köpandets skull av saker som egentligen är ointressanta.

Stämmer, i "runda ett" - i en teknikålders barndom - är det mycket lek, spel, hype, blåsningar, oförsiktiga investeringar på inget och blaj. Det som påverkar vanligt folk i massor kommer sisådär ett decennium eller mer efter den fasen. Påminner mig lite om att det finns massa klipp från 80-talet från SR/UR, ligger uppe på Youtube där äldre män ondgör sig över hemdatorer och menar på att de bara är flimriga TV-skärmar som duger att spela Space Invaders på. Telefonnummer slår man lättast upp i telefonkatalogen, osv. Dessa herrar fick inte rätt, även om de hade rätt i sak just då. Och jag är säker på att massor av investeringar i datorföretag gjordes på 80- och 90-talet som aldrig någonsin lyfte. Ofta fanns ingen substans alls.

Blockkedjeteknik är troligen något som kommer ses som ett absolut krav för en hel massa applikationer inom 10-15 år, det är inget mumbo-jumbo utan bara en utveckling till nästa nivå av vanlig replikerande databasteknik. Sen är frågan på vilken nivå man lägger det och exakt hur det kommer att fungera. All information behöver inte lagras på 1000-tals datorer, och blockkedjor kan kommunicera mellan varandra.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem

Hehe! Världens minsta violin spelas just nu för alla som förlorat pengar i detta (rätt åt dom med andra ord). Kan inte annat än att vara lite skadeglad. Har man gett sig in i detta så förtjänar man att bli bränd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så vilka NFTer är det som fortfarande har värde då?

Star Citizen?

Permalänk
Avstängd

hur går jag till väga för att skriva av mina NFT som förluster på skattedeklarationen?

Permalänk
Medlem

Häpnadsväckande......................

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Skrivet av alexman:

hur går jag till väga för att skriva av mina NFT som förluster på skattedeklarationen?

Sälj dem på valfri plattform, konvertera vad du har mottagit omedelbart till Euro/SEK och sätt in det på ett konto.
Dokumentera försäljningen med screenshots eller annat från plattformen med inblandade adresser dokumenterade.
Deklarera försäljningspris i det SEK-belopp du mottagit samt köpepris ("omkostnadsbelopp") i K4-blanketten på Skatteverket.

Om du inte kan sälja för att det inte finns någon köpare, vete tusan. Kanske kan du transferrera dina NFT till en dummyadress så de blir obrukbara och därför kan betraktas som förverkad till försäljningspris 0. Är det belopp över några tusen hade jag hört med en skattejurist eller dokumenterad konversation till Skatteverket så du inte gör nåt brottsligt här.

förtydligande
Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapetonix:

En fördel är att du kan lägga ut den till försäljning för ett visst pris, och en viss person/identitet kan hugga till för att köpa den och då vara säker på att hen för pengarna som betalts får en biljett som senare kan transferreras från hens konto till entrévakterna och då faktiskt kommer att fungera.
Jag tror inte på den typen av verksamhet på stora nätverk som ETH dock, datat måste kopieras upp till 1000-tals datorer vilket är för dyrt/tar för mycket resurser. Ett dussin seriöst kontrollerade blockkedjeservrar som ägs av samarbetande biljett- och eventorganisationer kanske räcker.

Ja absolut, men jag tror inte det kommer hända för varför i hela friden skulle biljetförsäljarna eller eventorganisationerna vilja stötta scalping / vidareförsäljning av biljetter? Det är en utopisk tanke helt utan verklighetsförankring. Dessutom som du säger så finns det ingen rimlighet i att de skulle köpa in i befintligt nätverk, är på tok för dyrt när tekniken bakom vid det här laget är väldokumenterad, finns horder av open source implementationer och insteget att göra sin egen implementering för sitt eget ändamål är lågt nog att det är den approach de allra flesta skulle ta. Ergo investeringar i befintliga kryptovalutor är otroligt riskabla. De jag investerat i handlar om att stötta tekniken och där målsättningen inte är att bli rik snarare att projekten skapar förutsättningar för nya, globala, valutor för att kunna skicka pengar utan tidslagg eller kostnader. Så altruism i stil med välgörenhetsauktioner, kanske kan konstverket av en ny/relativt okänd artist bli något men oavsett så är det för en god sak.

Permalänk
Medlem

95 procent av alla NFT:er är nu helt värdelösa

Har de inte alltid varit det?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det enda jag tagit till mig när det gäller NFT:er är följande träffsäkra limerick:

"The NFT market has grown,
As eight-figure auctions have shown.
The overall price is
A worse climate crisis
For art you pretend that you own."
(https://twitter.com/limericking/status/1371534624866844673)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Musikälskare

Tur man inte köpte en

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapetonix:

En fördel är att du kan lägga ut den till försäljning för ett visst pris, och en viss person/identitet kan hugga till för att köpa den och då vara säker på att hen för pengarna som betalts får en biljett som senare kan transferreras från hens konto till entrévakterna och då faktiskt kommer att fungera.
Jag tror inte på den typen av verksamhet på stora nätverk som ETH dock, datat måste kopieras upp till 1000-tals datorer vilket är för dyrt/tar för mycket resurser. Ett dussin seriöst kontrollerade blockkedjeservrar som ägs av samarbetande biljett- och eventorganisationer kanske räcker.

Om du då ska ha en kontrollerad blockkedja, dit användaren inte har tillgång - varför skulle de då inte bara fortsätta använda en helt vanlig databas med valfri bakomliggande, existerande teknisk lösning?

Skrivet av grapetonix:

Stämmer, i "runda ett" - i en teknikålders barndom - är det mycket lek, spel, hype, blåsningar, oförsiktiga investeringar på inget och blaj. Det som påverkar vanligt folk i massor kommer sisådär ett decennium eller mer efter den fasen. Påminner mig lite om att det finns massa klipp från 80-talet från SR/UR, ligger uppe på Youtube där äldre män ondgör sig över hemdatorer och menar på att de bara är flimriga TV-skärmar som duger att spela Space Invaders på. Telefonnummer slår man lättast upp i telefonkatalogen, osv. Dessa herrar fick inte rätt, även om de hade rätt i sak just då. Och jag är säker på att massor av investeringar i datorföretag gjordes på 80- och 90-talet som aldrig någonsin lyfte. Ofta fanns ingen substans alls.

Blockkedjeteknik är troligen något som kommer ses som ett absolut krav för en hel massa applikationer inom 10-15 år, det är inget mumbo-jumbo utan bara en utveckling till nästa nivå av vanlig replikerande databasteknik. Sen är frågan på vilken nivå man lägger det och exakt hur det kommer att fungera. All information behöver inte lagras på 1000-tals datorer, och blockkedjor kan kommunicera mellan varandra.

Bitcoin är 15 år gammalt om några månader. Det är ingen ny teknik längre, och användningen har ju bara dalat senaste åren. För 5-6 år sen fanns ju företag som försökte med Bitcoin ATM's, man såg "We accept Bitcoin" på kaféer och liknande... Men nu är det ju helt dött.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapetonix:

Blockkedjeteknik är troligen något som kommer ses som ett absolut krav för en hel massa applikationer inom 10-15 år, det är inget mumbo-jumbo utan bara en utveckling till nästa nivå av vanlig replikerande databasteknik.

Blockkedjeteknik är så ineffektiv och skalar så dåligt så det är för mig helt orimligt att du tror att den kommer att vara en stor del av framtiden.

Det finns extremt få tillämpningar där blockkedjeteknik är en av dom bättre lösningarna.

Förstår du verkligen hur blockkedjeteknik fungerar?

Vad är det du ser som en så stor fördel gentemot andra lösningar?

Permalänk
Medlem

Precis som pokemon, hockey, baseball-kort? Precis som 95% av alla skins i spel också

Permalänk
Medlem

Gäsp

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Dom affärer som skett där folk köpt NFTs för miljontals kronor är inte vad folk tror.
Det är i många fall personer som köpt dom av sig själva med sina egna pengar, hela ap-NFT gänget är ett gäng trollare som hållit på och vanlig folk har gått på allt. Vissa har "investerat" i NFTs efter det utan att förstå vad dom håller på med, dom får skylla sig själva.

Värdefulla NFTs kommer att bli vanligt i framtiden men då med kontrakt som gäller annat än värdelös upphovsrätt till en bild på en apa.

Skrivet av Sarato:

Bra. Folk får skylla sig själva om man går på uppenbara pyramidspel.

Så du vill uppfinna en digital garantisedel och äkthetsintyg fast med klart större klimatavtryck än innnan?

Hörredu, ta och stäng av datorn och sluta fis innan du börjar jappa om "klimatavtryck" som är ett av nutidens största pågående bedrägerier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Blockkedjeteknik är så ineffektiv och skalar så dåligt så det är för mig helt orimligt att du tror att den kommer att vara en stor del av framtiden.

Det finns extremt få tillämpningar där blockkedjeteknik är en av dom bättre lösningarna.

Förstår du verkligen hur blockkedjeteknik fungerar?

Vad är det du ser som en så stor fördel gentemot andra lösningar?

Att vara resistent mot otillåten manipulation är en fördel som är svår att slå.
Alla problem med skalning kommer att lösas i framtiden.
Resistens mot manipulation är det enda som kan bära frihet och en gnutta rättvisa åt oss.

Det är därför som banker, storföretag och myndigheter världen över är så rädda för tekniken, dom oroas att folk ska börja använda pengar och kontrakt som dom inte kan kontrollera och manipulera till sin fördel.
Världens rikaste gangsters lever på dina pengar med en livsstil i lyx och njutning som du inte ens kan föreställa dig och när dom inte kan stjäla av dig längre så går deras makt över dig om intet vilket leder till deras största skräck: Att dom inte längre har monopol på makt i världen och dom måste bli som dig, en vanlig arbetande människa likvärdig de flesta andra i omgivningen.

Permalänk
Medlem

Själv har jag kanske 50-100 st NFTs på ett antal olika blockkedjor. Den absoluta majoriteten av dessa har varit bokstavligt talat gratis eller väldigt billiga (under 10 kr).

Jag har alltid hanterat mina NFT köp precis som jag hanterar mina köp av t.ex. tavlor. Dvs jag har aldrig köpt en NFT (eller tavla) i syfte att sälja vidare den senare. På det sättet spelar det ingen roll för mig om priset sjunker.

Med det sagt får jag i princip dagligen bud på en av mina lite finare NFT:er. Ibland under mitt inköpspris, ibland över mitt inköpspris.

Jag hoppas och tror att de flesta som köpte NFTs till sjukt höga priser gjorde det helt medvetna om att priserna kunde krascha rejält