Hitta gaming kompisar online?

Permalänk
Medlem

Hitta gaming kompisar online?

Hej,

Har en 15 årig dotter som gillar att spela men har inga tjejkompisar som spelar och killarna i klassen är tydligen bara störiga. Vi som föräldrar finner det svårt att ge tips om hur hon ska ge sig ut på internet för att hitta gaming kompisar på ett säkert vis. De jag själv spelar med är alla fysiska kompisar från början, har så gott som ingen erfarenhet eller kunskap om hur man hittar kompisar online. Självklart förstår vi att det tar tid att hitta ett "gäng" att hänga med precis som i verkligheten men samtidigt vill man undvika att hamna i helt fel sällskap.

Tips? Erfarenheter?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hitta en Discord för de spel hon tycker om att spela.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Har en 15 årig dotter som gillar att spela men har inga tjejkompisar som spelar och killarna i klassen är tydligen bara störiga. Vi som föräldrar finner det svårt att ge tips om hur hon ska ge sig ut på internet för att hitta gaming kompisar på ett säkert vis. De jag själv spelar med är alla fysiska kompisar från början, har så gott som ingen erfarenhet eller kunskap om hur man hittar kompisar online. Självklart förstår vi att det tar tid att hitta ett "gäng" att hänga med precis som i verkligheten men samtidigt vill man undvika att hamna i helt fel sällskap.

Tips? Erfarenheter?

Vilka spel rör det sig om? Finns en hel del yngre svenska tjejer som streamar på Twitch. Ofta små kanaler. Ett tips kunde vara att höra sig för där. De är nog snarare mellan 20-25 än 15, men chansen finns ju att det finns yngre spelare bland deras följare om man tycker de är för gamla.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kan förstå dilemmat där men tror det faller naturligt att träffa några, förhoppningsvis i alla fall en som man kan hänga med online med spel som båda då tycker om.. Mina söner löste det själva och jag ville det med.. Sen så klart hade jag lite koll men dom löser det. Have Faith...

Jag är en gammal gamer, var en av dem första på xbox live och det är ju herrans massa år sedan men jag hoppade in i ett random coop (Full Spectrum Warrior) och där mötte jag en kille som fortfarande är min vän och delat en massa saker irl, han från USA.

Så det går, men inte att påtvinga det.. Eller känna att man måste hitta... Lite som att träffa kärlek. Det kommer <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Har en 15 årig dotter som gillar att spela men har inga tjejkompisar som spelar och killarna i klassen är tydligen bara störiga. Vi som föräldrar finner det svårt att ge tips om hur hon ska ge sig ut på internet för att hitta gaming kompisar på ett säkert vis. De jag själv spelar med är alla fysiska kompisar från början, har så gott som ingen erfarenhet eller kunskap om hur man hittar kompisar online. Självklart förstår vi att det tar tid att hitta ett "gäng" att hänga med precis som i verkligheten men samtidigt vill man undvika att hamna i helt fel sällskap.

Tips? Erfarenheter?

Definiera "helt fel sällskap"?
Hur trygg/stabil är hon i sig själv och att folk kommer vara sexistiska, rasistiska och eller bara allmänt douchiga eller raggiga pga att hon är tjej? Man behöver ju träffa en go omgång idioter för att hitta guldkornen.

De jag lärt känna genom internet/spel har antingen varit för att man chattat, in-game, och lirat gott ihop, och sen knutit kontakt via andra medier och börjat spela ihop mer frekvent.
Det är ju en sak att vara kompisar, en annan sak att spela bra ihop och vara kompisar,
Det sistnämnda något som ändå har chansen att hålla längre tänker jag.
Så, spela med folk, och se om hon klickar med någon/några är egentligen det mest rimliga.

Utifrån att hon är 15 så lär hon ju ha stött på vad för typer som lurkar på internet, jargongen kan vara hård, och som tjej, vara rätt så mycket mer.... utmanande.
detta: https://www.youtube.com/watch?v=DNOOMOUFn_0
hade jag själv aldrig personligen haft problem med, andra kan tycka att det är rent vidrigt.

Detta: https://youtu.be/aHhuK_LtuTI?t=16
Eller liknande, inget jag hade direkt uppskattat om egna barn hade hängt bland.
Som tjej, kan det ju bli lite mer awkward,

Mycket handlar om vilka typ av spel hon spelar, och hur stark/stabil hon är i sig själv.
Det finns organisationer/grupper med mera dedikerat för tjejer. t.ex https://www.facebook.com/groups/1820296281593391
Om hon spelar t.ex League: https://femalelegends.com/

Men alla nivåer av "kontrollerade" eller styrda communitys, riskerar ju även censur, kontroll och likriktning av åsikter.
Huruvida man tycker det är ett problem är en annan femma

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Gaming har blviit mainstream och även dom "coola" kidsen spelar och jag tror att det är dom som är mest störiga och/eller bråkiga. Kan hon inte hitta andra tjejer så kan hon försöka hitta en tyst och lugn kille på skolan istället och chansen är väldigt stor att även han spelar, men beter sig mycket bättre.

Ett annat tips är att börja spela ett MMORPG och gå med i en guild. Finns mycket vettiga människor där.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Jag vill inte gå in på hennes personlighet men man kan säga att hon är introvert och har svårt att säga ifrån om något inte är rätt. Så fel sällskap kan verkligen bli fel sällskap och då tänker jag främst på ex "fulgubbar" eller killgäng som kan vara ganska "påfrestande".

Det låter inte som att det finns någon enkel väg in, inga tjänster som direkt hjälper till att föra samman gamers utan man hittar varandra i kulisserna, via team spel, discord eller twitch kanaler.

En handlingsplan hade kunnat vara

- En uppdatering och förtydliga om vad dottern kan stöta på i sökandet och hur man kan hantera det
- Tipsa om Twitch kanaler ang spel hon gillar där hon kanske kan hitta likasinnade
- Tipsa om Discord kanaler med liknande upplägg som ovan
- Spela team-spel hon gillar och där kommunikation är viktigt

Det ser fortfarande svårt ut att lyckas hitta andra tjejer runt hennes ålder att spela med. Många tjejer utger sig inte för att vara tjej men absolut, det hade säkert gått bra med killar med men jag tror det är klart svårare att hitta någon som passar där, tröskeln är högre och det finns fler "otrevligheter" att stöta på.

Hon är ingen ny gamer och det har absolut funnits försök att finna andra likasinnade men det har än så länge inte fungerat vidare bra, därav denna tråd för att se om det finns några tips att låna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Discord är en bra lösning för sådana förfrågningar,
Jag har bara 6 månaders erfarenhet av att använda det, men jag har redan hittat många intressanta kontakter