Permalänk

Modelleringsverktyg?

Jag söker ett bra, generellt modelleringsverktyg för programmering. Lärkurvan ska inte vara supertung. Detaljrikedomen kan vara sparsam men jag ska kunna rita fram en idé till ett program med funktioner och relationer och sen kunna få stommen till C-kod ur denna grafiska miljö. Finns det nåt sånt? Jag tar åt mig all information runt detta. Jag programmerar oftast embedded så det blir statemaskiner och/eller vanlig main() med att antal funktioner som anropas.

Jag har tidigare anv med av JSP. Där ritar man en sekvens från vänster till höger och blocken betyder sekvens, loop eller val. Utifrån det skriver du en psuedokod (kommentarer) och som du sen fyller med kod. Tycker det borde finnas nåt bättre.

Permalänk
Medlem

UML diagram?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

UML diagram?

Ja, UML har jag fått för mig (utan att veta) kan vara nåt men en del säger det är mkt jobb för att få nåt gjort. Jag vet inte...

Permalänk
Avstängd

Enterprise Architect från Sparx är sällan bäst inom en specifik nisch, men gör det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Ja, UML har jag fått för mig (utan att veta) kan vara nåt men en del säger det är mkt jobb för att få nåt gjort. Jag vet inte...

Japp, var populärt får många år sedan att designa hela systemet med UML och sen kunde man trycka på "generera kod" om man ville. Men i dagens agila team så är det inte så populärt längre. Används såklart fortfarande, men tror det oftast lämnas över till utvecklare att lösa enligt designen, mest för att man inte behöver ha med ALLT i diagrammet då. Blir snabbt oöversiktligt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Japp, var populärt får många år sedan att designa hela systemet med UML och sen kunde man trycka på "generera kod" om man ville. Men i dagens agila team så är det inte så populärt längre. Används såklart fortfarande, men tror det oftast lämnas över till utvecklare att lösa enligt designen, mest för att man inte behöver ha med ALLT i diagrammet då. Blir snabbt oöversiktligt.

Jag har fått för mig att man kan använda UML till nästan allting typ laga middag och servera. Även om det är tungarbetat kanske det är nåt jag kan börja titta på. Som sagt, vill inte grotta ner mig i detaljerna för mycket. Det ska vara övergripande. Lite svårt att förklara kanske. Finns det olika grenar av UML? Olika vägar att gå?

Permalänk
Skrivet av sweborn:

Enterprise Architect från Sparx är sällan bäst inom en specifik nisch, men gör det mesta.

Måste ju googla det. Tack