Var Alladin och Paradis bättre förr?

Permalänk
Medlem

Var Alladin och Paradis bättre förr?

Läste att de byter ut kakaokrisp till jordgubbskrisp nu i Alladin asken.

Själv har jag inte gillat Alladin eller Paradis på flera år. Tycker de blir sämre och sämre med åren. Minns när det fanns både tvillingnöt och trillingnöt och nötkrisp för 20 år sedan eller nått. Tvillingnöt försvann för länge sedan och trilling 2014. Minns inte när det var de satte den där runda vita i mitten men var nog runt 2004 eller nått men tycker de var bäst innan dess. När man var liten. Numera om man får dem till julklapp slänger man hälften.

Tycker någon att de blir bättre med tiden?

Hittade bild på den från 90-talet som jag minns som bäst.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tvilling och trillingnöt var nästan de enda ätbara i asken. Numera köper folk asken bara för att ge bort, och det tar väldigt lång tid innan den är slut lol.

Permalänk
Medlem

Den enda jag tycker är faktiskt god i nuvarande asken är höstnougat, alla andra favoriter har tagits bort. Resten är väl ätbart men skulle hellre köpa något annat då. Önskar jag kunde köpa en ask med enbart hösthougat.

Permalänk
Medlem

Körsbärslikören var den viktigaste i Alldin-asken (den röda alltså) - den är en vattendelare för många, dvs. för många var det hatobjektet som blev kvar till sist - för andra som mig den enda anledningen att köpa asken alls över huvud taget och vid bjudningen som man köpte asken för - försöka norpa åt sig alla dessa ( det var inte många i den sista upplagan innan de försvann helt - typ 2 st...) utan att det var allt för uppenbart...

Permalänk
Medlem

Bara gräddnougat och nöttryffel som är ätliga bitar i den där samlingen. Så lika dåligt nu som förr.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Höstnougat och nöttryffel är de enda som någonsin fungerat.

Permalänk
Medlem

Marabous choklad är bara sockrigt sliskig... mår illa när jag äter något från asken.

Permalänk
Medlem

Höstnougat föll jag aldrig för, och den tjocka vita blaffan i mitten var bara hemsk.

Synonymt med julen när jag var liten, nu köper jag den aldrig och blir ledsen när jag får den. Oätbart skräp med massa översmaksatta sockerfyllningar, men säkert billigare att tillverka!

Permalänk
Medlem

Helt klart men blev ju alltid några "äckliga" bitar kvar i asken till sist.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Tror kiwi-chokladen är det vidrigaste jag ätit. Undrar vad kungen tycker?

Permalänk
Medlem

Alladin och Paradis dog för mig när tvilling/trillingnöten försvann.

Som tur är kör Hemmakväll sedan några år tillbaka sin egna variant på trillingnöten i lösvikten runt jul. Brukar köpa en påse med bara dessa 😋

Permalänk

Finns massor med god choklad i dom där askarna. Problemet är väl att det kostar en hel del för vad man faktiskt får. Men så har det kanske alltid varit med Alladin och Paradis? Kan inte säga att jag saknar någon av pralinerna men romrussin kan dom lägga ner alla dagar i veckan alternativt skippa russinet.

Permalänk
Hedersmedlem

Marabou är översockrat kakaosmör för Putinälskare, får gärna försvinna från butikerna.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Marabou ägs numer av Mondelez, som gradvis har sparat in på innehållet för att öka sina vinster. De lever på gamla meriter, att folk minns dem som goda från tidigare trots att de egentligen har varit rätt kass ett tag nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Marabou är översockrat kakaosmör för Putinälskare, får gärna försvinna från butikerna.

Finlands sak är vår. Köp Fazer.

Permalänk
Medlem

Ja de var bättre förr helt klart. Nu verkar dom bara vilja spara in på allt vilket sällan blir bra.
De få gånger en ask åker fram är det väldigt många kvar efter de 2-3 ätbara plockats bort.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Finlands sak är vår. Köp Fazer.

Eller Cloetta. Säger jag bara för jag bodde bredvid fabriken för 15 år sedan. Man kunde gå och köpa 2s sortering billigt. Det var tider.

Men de har väl inte så många chokladaskar. Romerska bågar är väl helt ok dock.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Aladdin* ...var bättre förr

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk

Såklart sämre.

Rent generellt åt man mindre godis när man var liten, en paradislåda var då exklusiv att få välja från.
Bortsett från detta så har Alladin och Paradis sämre bitar i sig. Enda anledningen till att köpa lådorna idag är att det ibland är superbra rabatt på dem. Någon gång kring jul kan denna rabatt komma.

Permalänk
Medlem

Är väl knappt den ens borde få kallas choklad. Inte vart någon superfan och är definitivt inte bättre idag. Dessutom stödjer tillverkaren Rysslands krig mot Ukraina så finns många skäl att välja bort dem.

Permalänk
Medlem

Det var länge sen jag köpte en Aladdin- eller Paradis-ask. Jag tröttnade på eländet för runt 15 år sen så jag har faktiskt glömt vad det var i dem förutom tvillingnöt, trillingnöt och körsbärslikör, men kanske kommer jag hiåg dem eftersom de har nämnts i den här tråden. De andra som nämnts minns jag inte alls och, vet inte om det är sant, men rykten säger att det numera finns någon pralin med lakrits i och då är det ändå kört för min del. Då brukar jag tycka att allt stinker lakrits och tappar helt lusten.

Permalänk
Medlem

Har de tagit bort vitchokladen i mitten i Paradis?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Choklad och nötter är ju gott, men jordgubbar, blåbär, aprikoser, etc, inuti choklad, fy för den lede.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Alladin Mörk choklad är min favorit.
En brun ask.
Mmmmmmmm Marabou

Permalänk
Medlem

Försökte komma i håg hur Alladin var när jag var liten men kommer inte ihåg det!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Båda är äckligt söta eller fyllda med beska. Det gick att äta praliner med nötter men det är ju ett minne blott nu.

Ät Fazers choklad istället. Bättre pris/prestanda om jag ska formulera det i forumtermer

Permalänk
Medlem

Minnena från Paradis ~20 år sen är absolut bättre, men samtidigt var hälften av lådan oätbart. Idag finns det ingen bit jag direkt ogillar, men chokladen över lag känns mera B. Jag undrar hur mycket båda de åsikterna färgas av en idag mer "sofistikerad" palett.

En sak vi alla borde kunna hålla med om är att variationen var ändå rätt dålig förr i jämförelse.

F noisette och trilling

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Det otäcka är inte nya smaker, utan att de infiltrerar smaklökarna i lönndom.

Antar det kostar för mycket F&U med nya gjutformar när man ändrar stup i kvarten..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Om dom nya smakerna är bättre eller sämre än dom gamla är subjektivt, däremot är kvalitén i chokladen sämre idag än den va förr.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Blir sista året nu. Har köpt rent traditionsmässigt. Förr var det olika ”riktiga” smaker och konsistenser som nötter, nougat, likör osv.. nu smakar allt som att man har haft en hemmakväll, gjort en chokladmassa och låtit ungarna gå loss med smakämnen (och massor med socker). Allt har samma konsistens och smakar lika + kemiska smakämnen.