Veckans fråga: Har du uppgraderat till OLED-TV?

Permalänk
Medlem

Många Plasma-vurmare i tråden som väntat, jag tillhör själv den skaran men kan varmt rekommendera att ta steget in i 4K OLED-världen. Ni kommer inte att ångra er!

Permalänk
Medlem

Har en GZ960E 55" som fortfarande är helt perfekt!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

LG C1 för två år sedan

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Viste knappt att Panasonic fortfarande var med i spelet. Har liksom bara sätt täster och gämförelser melan LG, Sony och ibland Samsung. Alldrig Panasonic vad jag kan minas 🤔

Nåja. Har min första och ända oled (LG C7v) fortfarande.
Men då den har fått lite inbräning så letar jag lite svagt efter en ny. Hur ser det ut med inbräning på Panasonic? Har sätt att nya Sony har mer problem än LG och Samsung har okså problem med QDoled och spiken i kistan är att de inte stöder Dolby Vision.

Panasonic är väl mer anonymt när det gäller tv idag. På hembiobutiken säljer dom oled skärmarna från Panasonic och varit och kollat i deras butik. Anser nog att det är det bästa jag sett på tv panelerna. Sen är priset inte det högsta heller. Tycker mera Panasonic ska etablera mera på marknaden. Just nu är den rätt anonymt. Inte så du hittar Panasonic Oled tv apparater på elgiganten därför vet ju inte folk att dom gör tv längre.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Panasonic är väl mer anonymt när det gäller tv idag. På hembiobutiken säljer dom oled skärmarna från Panasonic och varit och kollat i deras butik. Anser nog att det är det bästa jag sett på tv panelerna. Sen är priset inte det högsta heller. Tycker mera Panasonic ska etablera mera på marknaden. Just nu är den rätt anonymt. Inte så du hittar Panasonic Oled tv apparater på elgiganten därför vet ju inte folk att dom gör tv längre.

Panasonic missbedömde marknaden en gång i tiden, det ska till något alldeles extra för slå sig in bland konsumenterna igen, antingen det eller så måste de i princip vara först ut med my teknik.

Att sälja andras paneler paketerat i ens egna namn räcker inte.

Permalänk
Medlem

När nuvarande TV (Samsung plasma) går sönder kan det nog bli OLED. Men den verkar inte ha några planer på att ge upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Var hittar du en 65" OLED för 10 lök? Menar du mindre storlekar?

Om du tycker att 55” är en ”liten” storlek, ja. Bättre en bra TV än en stor TV.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Dem8n:

Panasonic missbedömde marknaden en gång i tiden, det ska till något alldeles extra för slå sig in bland konsumenterna igen, antingen det eller så måste de i princip vara först ut med my teknik.

Att sälja andras paneler paketerat i ens egna namn räcker inte.

Saken med Panasonic är att de har historiskt sett siktat på kvalitet och långsiktighet hellre än det allra senaste. Det tog dem lång tid att få till 4k/120Hz på OLED till exempel, vilket gjorde LG till ett mer tilltalande alternativ för många. Plus att det är relativt få ÅF som har Panasonic.

Däremot har Panasonic lyckats nyttja LG:s paneler riktigt bra och undvikt många av de problem som LG och Philips har brottats med. Det gäller i synnerhet täckning av lågdagrar samt färgövergångar. Sony är väl de enda som varit på en jämförbar nivå, men jag föredrar personligen Panasonic tack vare tonmappningen i HDR10 som är fenomenalt bra. Dolby Vision är praktiskt taget överflödigt.

OnT: Köpte min första OLED under våren 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Om du tycker att 55” är en ”liten” storlek, ja. Bättre en bra TV än en stor TV.

65" och en vanlig panel är nog att föredra, men när OLED:s blir billiga så kanske man uppgraderar
55" är ju väldigt 2015.

Permalänk
Avstängd

Utan OLED så hade jag kanske inte ägd någon TV, ångrar bara att jag inte skaffade 77" när priserna var mer OK

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Once you go OLED you never go back. Ska sälja min 65 tum OLED och köpa 77 tum OLED i nya lägenheten. Kommer bli kul att köra Cyberpunk 2077 och Starfield på den.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Jag har som policy att alla nya skärmar skall vara Oled. Idag är det Tv, datorskärm, Switch, PSVR2 samt telefon, bara bärbara datorn kvar. Väntar på att Apple ska släppa Macbook Air med Oled. Det är verkligen en överlägsen teknik.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Började med en LG B6 och sitter idag på en CX som jag är supernöjd med. Datorskärmen är fortfarande en vanlig IPS, men där letar jag just nu efter någon bra mini-led(istället för OLED). Med tanke på hur jag använder datorn så känner jag att en OLED inte passar mig där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

Glor inte på TV:n tillräckligt mycket för ett sådant inköp. Kör med en vanlig gammal 65-tummare för 10 lök.

Det behöver ju inte kosta mycket mer, min 55" OLED kostade 10990 kr.
Sitter lite närmare istället för att ha gigantisk TV, lätt och billigt.

Köpte OLED förra hösten, klassade det som "nyligen".
Fast innan det hade jag ingen TV alls, så tekniskt sett vet jag inte om jag "uppgraderat" till OLED.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på min LG Plasma 42" sen 2010 funkar bra fortfarande

Permalänk
Medlem

Långt utanför den budgeten jag har på TV Dessutom tror jag inte vår 4 åring och 2½ åring bryr sig super mycket som svärtan..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Om man vill kolla film, men också spela på den, vad bör jag då välja. OLED eller LED?

Utan att veta någonting alls, så gissar jag att OLED är bättre på svärta, men för spel så ska man titta åt LED?

Nja, det beror väl på vad man ska spela. För min del var OLED ett solklart val även om spel var huvudfokus, just för att på TVn spelar jag i princip bara skngle player, och gärna mysiga spel där atmosfären är viktigt. Där gör OLEDs överlägsan färgnättnad och svärta myclet mer för upplevelsen än högre uppdateringsfrekvens.

Ska du spela tävlingsinriktade spel får man vara försiktig med massa olika features, där jag har dålig koll på hur oled står. Men personlige sätter jag mig hellre vid skrivbordet i dessa scenarion. 🤷‍♀️

Permalänk
Medlem

Nej, kunde inte bry mig mindre om tekniken i min TV.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Nja, det beror väl på vad man ska spela. För min del var OLED ett solklart val även om spel var huvudfokus, just för att på TVn spelar jag i princip bara skngle player, och gärna mysiga spel där atmosfären är viktigt. Där gör OLEDs överlägsan färgnättnad och svärta myclet mer för upplevelsen än högre uppdateringsfrekvens.

Ska du spela tävlingsinriktade spel får man vara försiktig med massa olika features, där jag har dålig koll på hur oled står. Men personlige sätter jag mig hellre vid skrivbordet i dessa scenarion. 🤷‍♀️

Betraktningsvinkeln är det som kanske är allra mest överlägset med OLED. Var man än sitter så är färgerna alltid perfekta. På Led så får man ju problem så fort man sitter några grader snett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det behöver ju inte kosta mycket mer, min 55" OLED kostade 10990 kr.
Sitter lite närmare istället för att ha gigantisk TV, lätt och billigt.

Köpte OLED förra hösten, klassade det som "nyligen".
Fast innan det hade jag ingen TV alls, så tekniskt sett vet jag inte om jag "uppgraderat" till OLED.

Kan tyvärr inte sitta närmare, men bra att veta att priserna sjunker! Om ca 7 år så kan det vara värt en uppgradering (y)

Permalänk
Medlem

Enda TV:n i mitt hem är från 90 talet haha

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Panasonic missbedömde marknaden en gång i tiden, det ska till något alldeles extra för slå sig in bland konsumenterna igen, antingen det eller så måste de i princip vara först ut med my teknik.

Att sälja andras paneler paketerat i ens egna namn räcker inte.

Okej sant det håller jag med om. Men det kvarstår deras oled teves är väldigt trevliga

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk

Brukar köpa någon ica maxi tv för 2000kr fungerar bra 😂 har även en 10" tjock tv till nes 😂😂

Permalänk
Medlem

Nej, och kommer aldrig göra det heller. Jag har en antik 40" platt-TV från 2011. Det är nog ett par år sen den var påslagen senast.

Skulle aldrig köpa nån typ av skärm där det finns minsta risk för inbränning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, och kommer aldrig göra det heller. Jag har en antik 40" platt-TV från 2011. Det är nog ett par år sen den var påslagen senast.

Skulle aldrig köpa nån typ av skärm där det finns minsta risk för inbränning.

Då kan du tyvärr inte köpa någon ny skärm eller TV, någonsin. Alla paneltyper kan få retention och burn-in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Då kan du tyvärr inte köpa någon ny skärm eller TV, någonsin. All paneltyper kan få retention och burn-in.

Inte realistiskt. Teoretiskt kanske det går att skapa nåt specialfall där man lyckas få fram nåt man kan ana sig till efter typ tio år av misshandel. Men inte realistiskt, som sagt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inte realistiskt. Teoretiskt kanske det går att skapa nåt specialfall där man lyckas få fram nåt man kan ana sig till efter typ tio år av misshandel. Men inte realistiskt, som sagt.

Väldigt svårt att få det på moderna OLEDs också under normal användning. Men kanske inte ska användas huvudsakligen till nyhetskanaler och sport i längden... Enorm skillnad på den Panasonic plasman jag hade innan min OLED, där plasman brände fast minsta grej som stod still.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Okej sant det håller jag med om. Men det kvarstår deras oled teves är väldigt trevliga

Ja det tvivlar jag inte på, men andra var före på bollen och har därmed ett enormt försprång, den nya generationen vet nog knappt vad Panasonic är eller gör.
För oss äldre är det förknippat med allt från dator till musikanläggningar. 🙂

Permalänk
Skrivet av Dan_89:

Gjorde exakt samma resa förra våren. Gick från en Pioneer 5090H till en Sony XR-77A80J
Var mest bildstorleken som gjorde att jag kände att det var dags för ett byte. Riktigt nöjd dock!

Haha. exakt samma tv köpte vi

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, och kommer aldrig göra det heller. Jag har en antik 40" platt-TV från 2011. Det är nog ett par år sen den var påslagen senast.

Skulle aldrig köpa nån typ av skärm där det finns minsta risk för inbränning.

Ingen risk för inbränning för din skulle vilket fall, om det går flera år mellan användandet 😄
Och inbränning är väl en jääääkls lite risk att få.inte fått på våran oled trots glömt tv spel på med samma statiska bild i timtal