Skickat med postnord - Paket borta

Permalänk
Medlem

Skickat med postnord - Paket borta

Halloj!

Skickade förra veckan ett paket via Postnord på en Mus m tillbehör med tjänsten "Skicka hem" (60kr).
"Spårbar brevtjänst med leverans direkt till mottagarens postlåda för saker, varor och dokument".

14 Sept (09:01) - We have recieved a notification from your shipper that htey are preparing an item for you. The tracking information will be updated when the parcel is handed over to PostNord.

14 Sept (14:38) - The shipment item has been dropped off after latest drop-off time.

Här händer det ingenting mer och köpare kontaktade mig idag och frågade om jag kunde gå ner till butiken och kika.

Sagt och gjort. Dom sa att allt skickas varje dag och det inte finns något kvar hos dom; "kontakta postnord".

Efter lite letande online verkar det som att postnord inte ersätter begagnade varor? Reklamationsidan är nere för nu, men tänkte höra med er här om ni har någon aning om vad som förväntas hända.

Kan jag få ersättning för produkten? (600 kr beg, 1200 ny).
Vem bär ansvaret om ingen ersättning eller produkt delas ut?

Det är privatperson till privatperson.

Permalänk
Medlem

Rent juridiskt;

"När avlämnas en vara vid distansköp?

Avlämnandet sker när vara lämnas över till leverantören, i detta fallet när du lämnar vara till postnord, 7 § stycke 2 KöpL. Att transportera med postnord måste ses som ett lämpligt transportmedel vid ett köp mellan två konsumenter, 8 § KöpL. Vidare så har ni inte avtalat om något krav på försäkring eller att du står för risken fram till köparen tar emot varan, 7 § stycke 3 KöpL, 8 § KöpL. Därmed har varan som sagt avlämnats när du lämnar vara till postnord och köparen står för risken, 13 § KöpL.

Vad innebär detta?

Detta innebär att det är köparen som ansvarar i relationen mellan dig och henne. Du har alltså inget ansvar att betala tillbaka henne pengarna rent juridiskt. Köparen står för risken."

Edit:
Länk till hela svaret från Lawline i ett snarlikt fall:
https://lawline.se/answers/vem-ansvarar-for-varan-under-transporten-vid-privatpersons-kop

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Skicka saker med värde via PostNord är tyvärr skit. Vart på 3 medel-/storföretag som helt förbjudit PostNord. Tragikomiskt skämt är PostNord.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av omxz24:

Halloj!

Skickade förra veckan ett paket via Postnord på en Mus m tillbehör med tjänsten "Skicka hem" (60kr).
"Spårbar brevtjänst med leverans direkt till mottagarens postlåda för saker, varor och dokument".

14 Sept (09:01) - We have recieved a notification from your shipper that htey are preparing an item for you. The tracking information will be updated when the parcel is handed over to PostNord.

14 Sept (14:38) - The shipment item has been dropped off after latest drop-off time.

Här händer det ingenting mer och köpare kontaktade mig idag och frågade om jag kunde gå ner till butiken och kika.

Sagt och gjort. Dom sa att allt skickas varje dag och det inte finns något kvar hos dom; "kontakta postnord".

Efter lite letande online verkar det som att postnord inte ersätter begagnade varor? Reklamationsidan är nere för nu, men tänkte höra med er här om ni har någon aning om vad som förväntas hända.

Kan jag få ersättning för produkten? (600 kr beg, 1200 ny).
Vem bär ansvaret om ingen ersättning eller produkt delas ut?

Det är privatperson till privatperson via blocket.

Du som köpt frakten som ansvarar att postnord det företaget du hyrt in leverar varan. Dvs du har köpt spårning + försäkring? För då kan du reklamera frakten mot postnord och är det försäkrat ska postnord ersätta värdet.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Rent juridiskt;

"När avlämnas en vara vid distansköp?

Avlämnandet sker när vara lämnas över till leverantören, i detta fallet när du lämnar vara till postnord, 7 § stycke 2 KöpL. Att transportera med postnord måste ses som ett lämpligt transportmedel vid ett köp mellan två konsumenter, 8 § KöpL. Vidare så har ni inte avtalat om något krav på försäkring eller att du står för risken fram till köparen tar emot varan, 7 § stycke 3 KöpL, 8 § KöpL. Därmed har varan som sagt avlämnats när du lämnar vara till postnord och köparen står för risken, 13 § KöpL.

Vad innebär detta?

Detta innebär att det är köparen som ansvarar i relationen mellan dig och henne. Du har alltså inget ansvar att betala tillbaka henne pengarna rent juridiskt. Köparen står för risken."

Edit:
Länk till hela svaret från Lawline i ett snarlikt fall:
https://lawline.se/answers/vem-ansvarar-for-varan-under-transporten-vid-privatpersons-kop

Då är jag med. Tack!

Skrivet av andra94:

Du som köpt frakten som ansvarar att postnord det företaget du hyrt in leverar varan. Dvs du har köpt spårning + försäkring? För då kan du reklamera frakten mot postnord och är det försäkrat ska postnord ersätta värdet.

Jag har inte köpt till någon separat försäkring, det är isf vad som ingår i själva "Skicka hem". Endast portot ersätts för begagnat gods står det under villkoren. Är inte ALLT begagnat från privatpersoner eller hur fungerar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Då är jag med. Tack!

Jag har inte köpt till någon separat försäkring, det är isf vad som ingår i själva "Skicka hem". Endast portot ersätts för begagnat gods står det under villkoren. Är inte ALLT begagnat från privatpersoner eller hur fungerar det?

Kolla med ombudet om det inte ligger på en hylla. Men du ska även ringa postens reklamationsavdelmning.

Skickade ett stort paket en gång (såg ut som en 90cm lång dildo i svart plast).
Låg 4v på ombudet innan det sen började röra sig och kom fram 48 timmar efter det hade kommit "steget efter" ombudet.

Antar det var skrymmande o hade hamnat på fel ställe, det var ju scannat när jag lämnade det där men sen slarva dom nog.

Permalänk

Väljer alltid att det ska till ombud istället för brevlådeleverans då det är större chans att paketet kommer fram till mottagaren då.

Permalänk
Medlem

Rent anekdotiskt, varit med om att paket enligt PostNord har "levererats till brevlåda" men där fanns inget paket (var till en släkting så inget mygel/scam). PostNord menade att paketet levereras. Efter tjat/tjafs/reklamation så dök paketet plötsligt upp i brevlådan ef typ 1 månad senare.

Hur det kan registreras i deras system att paketet lämnats men inte gjort det vet jag inte, måste ju vara brevbäraren som gjort något fel?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Hur det kan registreras i deras system att paketet lämnats men inte gjort det vet jag inte, måste ju vara brevbäraren som gjort något fel?

De gånger jag fått postnordpaket i brevlådan så har det registrerats flera timmar efter att paketet lämnats. D.v.s de gör ingen blipp på paketet när det läggs i lådan utan antagligen så fyller de bilen, lämnar ut allting och förutsätter att allt som packades in i bilen är utlämnat när bilen kommer tillbaka. Och ligger då paketet kvar under något säte så är det "levererat" fast det inte är det.

Jag har aldrig haft problem med posten ombud -> ombud men allt annat har strulat mycket.

Permalänk
Medlem

oohhhh tack för denna påminnelse, jag skall idag eller imorgon skicka min RC Jet Turbin motor på Service, kommer inte använda PostNord, då motorn är värd 20K beg. och ca 35-40K ny beroende på vad vår kassa krona står i för värde.

DHL eller UPS, vad rekommenderas?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Jobbar inte på postnord men liknande bolag som troligen använder samma verifieringsysten för när man lämnat paket.
Ibland kan man komma åt knappen (ofrivilligt, typ regndroppar på skärm) för att bekräfta en vara som levererad, och även om man direkt ändrar(tex till ej mottagen) detta så har signalen redan gått ut till kund att den ska vara levererad, en brist i progravaran helt enkelt som borde ha viss tid fördröjning just pga såna misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

oohhhh tack för denna påminnelse, jag skall idag eller imorgon skicka min RC Jet Turbin motor på Service, kommer inte använda PostNord, då motorn är värd 20K beg. och ca 35-40K ny beroende på vad vår kassa krona står i för värde.

DHL eller UPS, vad rekommenderas?

Schenker hade jag tagit alla dagar i veckan framför UPS och DHL.

Visa signatur

To ride, shoot straight and speak the truth.

www.captainweirdo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vethut:

Schenker hade jag tagit alla dagar i veckan framför UPS och DHL.

tackar å bockar

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Du som köpt frakten som ansvarar att postnord det företaget du hyrt in leverar varan. Dvs du har köpt spårning + försäkring? För då kan du reklamera frakten mot postnord och är det försäkrat ska postnord ersätta värdet.

Rent juridiskt, om inget annat har avtalats, stämmer inte det du säger med Köplagen. Säljaren anses ha "överlämnat varan" vid inlämning till ombudet och ansvaret/risken vilar således på köparen.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

tackar å bockar

Ta extraförsäkring oavsett transportör, en olycka kan hända alla transportörer.
Allt gods är försäkrat hos tex DHL/Schenker men den vanliga försäkringens ersättning funkar inte på något som är hyfsat lätt, litet och värdefullt. Känns som att den vanliga godsförsäkringen är uformad för oförädlat material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Halloj!

Skickade förra veckan ett paket via Postnord på en Mus m tillbehör med tjänsten "Skicka hem" (60kr).
"Spårbar brevtjänst med leverans direkt till mottagarens postlåda för saker, varor och dokument".

14 Sept (09:01) - We have recieved a notification from your shipper that htey are preparing an item for you. The tracking information will be updated when the parcel is handed over to PostNord.

14 Sept (14:38) - The shipment item has been dropped off after latest drop-off time.

Här händer det ingenting mer och köpare kontaktade mig idag och frågade om jag kunde gå ner till butiken och kika.

Sagt och gjort. Dom sa att allt skickas varje dag och det inte finns något kvar hos dom; "kontakta postnord".

Efter lite letande online verkar det som att postnord inte ersätter begagnade varor? Reklamationsidan är nere för nu, men tänkte höra med er här om ni har någon aning om vad som förväntas hända.

Kan jag få ersättning för produkten? (600 kr beg, 1200 ny).
Vem bär ansvaret om ingen ersättning eller produkt delas ut?

Det är privatperson till privatperson.

Har varit med om samma situation, visade sig att postombudet hade glömt att skicka iväg mitt paket. Kanske inte det som är problemet i det här fallet, och bästa vore att kontakta Postnord. Dom kan nämligen se vart exakt paketet scannades sista gången, utöver det som vi vanliga kan se på deras skit sida.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Har varit med om att ombuden scannat produkt/ean-koden istället för Postnords streckkod. Fick ringa Postnords kundtjänst som fick kontakta ombud för inventering av sina lager, kan ta en dag eller två men för mig kom sms efter ca en (1) timme om att paketen funnits att hämta. Så det är nog många gånger Postnords ombud som strular.

Kontentan är att kontakta Postnord och be dem begära inventering av ombuds lager för utgående respektive inkommande försändelser.

Tillägg: I stort sett är jag nöjd med Postnord och anser att PN är bättre på paketleverans än många andra inbrytar-bolag. DHL är "likvärdigt", Schenker anser jag vara för stelbent (väljer ombud baserat på numeriskt avstånd i postnummer, vilket kan blir tämligen avigt), UPS kommer när de själva vill - sen har vi småmuttrarna som Budbee-Insta, Earlybird m.fl. som känns lite sisådär vad gäller paketflödeshanteringsinformation till mig som mottagare (och i något fall slarvat bort paket).

Lade till min generella uppfattning av speditörer, då jag anser att PN är bland de bättre.
Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Måste säga att Post Nord är betydligt bättre än Bring. Hade beställt en Spis via nätet. Spisen levereras med Bring. Det gick inte att spåra och kontakt med Bring resulterade i att kontoret inte fick kontakt ned terminalen dit spisen anlänt innan utkörning hem. Beställning på spisen gjordes från en en firma i södra Sverige. Terminalen innan utkörning låg i Skellefteå. Där var spisen i en månad ( 7 mil från min bostad ) innan den kom till mig. Kritiken mot bring är främst dålig kontakt eller ingen alls. Posten däremot kan man få hygglig kontakt. Men hädanefter vid beställning via nätet undviker jag de som levererar med Bring som t ex Elgiganten.

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Rent juridiskt;

"När avlämnas en vara vid distansköp?

Avlämnandet sker när vara lämnas över till leverantören, i detta fallet när du lämnar vara till postnord, 7 § stycke 2 KöpL. Att transportera med postnord måste ses som ett lämpligt transportmedel vid ett köp mellan två konsumenter, 8 § KöpL. Vidare så har ni inte avtalat om något krav på försäkring eller att du står för risken fram till köparen tar emot varan, 7 § stycke 3 KöpL, 8 § KöpL. Därmed har varan som sagt avlämnats när du lämnar vara till postnord och köparen står för risken, 13 § KöpL.

Vad innebär detta?

Detta innebär att det är köparen som ansvarar i relationen mellan dig och henne. Du har alltså inget ansvar att betala tillbaka henne pengarna rent juridiskt. Köparen står för risken."

Edit:
Länk till hela svaret från Lawline i ett snarlikt fall:
https://lawline.se/answers/vem-ansvarar-for-varan-under-transporten-vid-privatpersons-kop

stämmer men man brukar väl alltid mötas? halvvägs iaf?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Halloj!

Skickade förra veckan ett paket via Postnord på en Mus m tillbehör med tjänsten "Skicka hem" (60kr).
"Spårbar brevtjänst med leverans direkt till mottagarens postlåda för saker, varor och dokument".

14 Sept (09:01) - We have recieved a notification from your shipper that htey are preparing an item for you. The tracking information will be updated when the parcel is handed over to PostNord.

14 Sept (14:38) - The shipment item has been dropped off after latest drop-off time.

Här händer det ingenting mer och köpare kontaktade mig idag och frågade om jag kunde gå ner till butiken och kika.

Sagt och gjort. Dom sa att allt skickas varje dag och det inte finns något kvar hos dom; "kontakta postnord".

Efter lite letande online verkar det som att postnord inte ersätter begagnade varor? Reklamationsidan är nere för nu, men tänkte höra med er här om ni har någon aning om vad som förväntas hända.

Kan jag få ersättning för produkten? (600 kr beg, 1200 ny).
Vem bär ansvaret om ingen ersättning eller produkt delas ut?

Det är privatperson till privatperson.

Om du lämnade in det hos en butik som är ombud för flera transportörer så vet jag av egen erfarenhet att det är extremt vanligt att ombuden lägger paketen i fel bur. Dvs att du lämnar in ett PN-paket som sen hamnar i DHL-buren eller tvärtom.

Det kan sen bli liggandes på fel transportörs terminal i en vecka eller två innan de kontaktar konkurrenten och ber dom komma hämta deras felskickade gods.

Med det sagt vill jag bara säga att du inte ska ge upp hoppet ännu

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

stämmer men man brukar väl alltid mötas? halvvägs iaf?!

Det är väl upp till varje individ... men ja, personligen tycker jag det låter som en ganska smidig och "schysst" lösning när något sådant här händer. Men det känns, egen uppfattning, som att klimatet har hårdnat där det finns fler "scammers" på alla sidor där det inte längre handlar om att hitta en "schysst" lösning utan mer hur mycket man kan tjäna på något. Det gäller även folk som normalt inte "scammar/lurs/blåser" men ser en chans när ett tillfälle uppstår. Detta gäller både säljare och köpare.

Säg att paketet plötsligt dyker upp hos köparen efter 2 månader, då har denna fått varan för 50% av priset, hur stor är chansen i dagens läge att denna köpare swishar över pengarna som återbetalades? Se bara den mängd inlägg här på Swec, som förvisso oftast handlar om kund vs företag, där man vill ha allt och lite till. Jag förstår att man gärna vill ha vanlig konsumenträtt och att företag gärna "fular" sig...´

Men tar ett sentida exempel så; Benify Samsung deals.... Det fanns otaliga "Helt ny Samsung tv till salu" på en mängd olika sidor där folk beställde dem och försökte sälja dem med vinst under 30 dagar, blev de inte sålda skickade de helt sonika tillbaka dem till Samsung och förlorade inget på det. Sett ovan exempel gällande en mängd olika varor, just nu finns det t ex rena återförsäljare (trots att de är privatpersoner) på Tradera som köper in saker från Temu/Wish/Aliexpress etc och säljer med extremt prispåslag. Man utnyttjar "nya konton" etc för att få 90% rabatter på vissa varor etc, vet att t ex Netonnet köpte in containrar av dessa "kina-varor" ett tag och gjorde så, men då har man som kund i alla fall garanti samt att företaget betalar skatt, men nu finns det x antal privatpersoner som agerar likadant. Och följer man vissa ser man även mönstren till multipla konton där vissa även har satt i system att köpa defekta varor för att sedan sälja som "nya" och/eller "fungerande".

Det ovan kanske hade passat bättre i sektionen "gubbgknäll" ha ha ha Men det finns ändå viss relevans till att begagnatmarknaden har blivit... väldigt mycket sämre och mer likt ett lotteri.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal