Fick en vara företaget kräver betalning efter några veckor

Permalänk

Fick en vara företaget kräver betalning efter några veckor

Jag har hittat en vara på netet i en butik i spanien.
Varan var en av produkt endast en tillgänglig. Priset var 0 jag har tolkad det som "giveaway".
Jag har lagt varan i korg och köpte några andra saker. Företaget tåg emot beställning och skickade order. Enligt deras köpvillkor det betyder att de har godkänt affären.
3 veckor senare hör de av sig och begär att jag ska betala för varan fullpris eller skicka den oanvänd tillbaka.
Varan är nu använd. Och jag håller inte med de om betalningen efterskot hellre eftersom de har accepterat min order.
De accepterar inte att de gjorde någonting fel.
Några tips hur ska jag gå tillväga?

Visa signatur

| Core i7 12700k @5 GHz | Asus TUF Gaming Z690-PLUS D4 DDR4| 2x 16GB Kingston Fury Beast 3600MHz CL16| Asus GTX 1070Ti Cerberus | Samsung 980 Pro 1TB | | WD Blue 1TB | Toshiba 3TB | Corsair RM850x | Arctic Liquid Freezer ii 240 | Fractal Design Meshify 2 Compact |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inferno-pl:

Varan var en av produkt endast en tillgänglig. Priset var 0 jag har tolkad det som "giveaway".

Jag tar "långsökta slutsatser" 500...

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att uppge vad det är för vara och vad de vill ha betalt. Handlar det om ett trepack buntband som brukar kosta 0,49 euro så kan det vara rimligt att tro att de skänker bort de sista de har i lager, men handlar det om en 77" OLED-TV så kanske du borde insett att ngt var fel...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Vad står det på ordern?

Står det 0 Kr på köpet och man har använt den så hade jag inte betalat fullt pris, beroende på vad det är så hade jag dealat.
För ifall den hade kostat 10.000 så hade jag kanske inte ens köpt den, men sen ifall det är några enstaka kronor så hade jag betalat och gått vidare med mitt liv.

Permalänk
Medlem

Man kan inte förutsätta att få en vara till ett väldigt lågt felaktigt satt pris även om man fått en orderbekräftelse.

Detta hittade jag på HallåKonsument:

"Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet, har du rätt att få köpa varan till det pris som står i bekräftelsen. Det gäller även om företaget hävdar att varan hade ett felaktigt pris när du köpte den.

Men om det är uppenbart att priset är felaktigt, till exempel så lågt att du borde inse att det är fel vid köptillfället, behöver företaget inte sälja till det priset."

Så vilket pris har den typen av vara i normala fall? Har du sett den typen av vara kraftigt nedsatt tidigare? Och handen på hjärtat, borde du ha förstått att prissättningen var fel och frågat företaget istället?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Man kan inte förutsätta att få en vara till ett väldigt lågt felaktigt satt pris även om man fått en orderbekräftelse.

Detta hittade jag på HallåKonsument:

"Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet, har du rätt att få köpa varan till det pris som står i bekräftelsen. Det gäller även om företaget hävdar att varan hade ett felaktigt pris när du köpte den.

Men om det är uppenbart att priset är felaktigt, till exempel så lågt att du borde inse att det är fel vid köptillfället, behöver företaget inte sälja till det priset."

Så vilket pris har den typen av vara i normala fall? Har du sett den typen av vara kraftigt nedsatt tidigare? Och handen på hjärtat, borde du ha förstått att prissättningen var fel och frågat företaget istället?

En annan fråga, som också kan vara intressant gällande om TS skulle ha förstått att priset var fel, är hur hen hittade till den här spanska nätbutiken.

Permalänk
Medlem

Om du redan har fått varan levererad så är det nog kört för företaget. Du har nämligen inga skyldigheter att leverara tillbaka något åt dem och de lär knappast åka från Spanien till Sverige för att hämta det. Vad jag förstår av KKL så handlar detta bara om INNAN man faktiskt har levererat varan. Efter att kunden tagit emot den så bör det rimligtvis vara för sent för företaget att ångra sig. Det finns iofs något som kallas "OND TRO" som man skulle kunna åberopa. Å andra sidan så gäller inte KKL här, utan EU's regler och de kan vara annorlunda. Rent praktiskt tror jag inte du behöver oroa dig dock.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Vilken kul juridisk fråga! Om TS hade kunnat stava så hade jag gissat på juridikstudent med hemtenta, men det känns som den hypotesen faller.

Är det ens ett konsumentköp när priset är noll eller null?

Om TS blir stämd i spansk domstol, har den domstolen då jurisdiktion? Ska i så fall spansk eller svensk lag tillämpas?

En snabb surfning säger att det är Artikel 6 i ”Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 593/2008 av den 17 juni 2008 om tillämplig lag för avtalsförpliktelser (Rom I)” som styr vilken lag som är tillämplig ifall transaktionen är ett konsumentköp.

Artikel 6 har ett gäng undantag, så avtalsvillkoren spelar roll. Och dem vet tråden inget om.