Microsoft var intresserade av Nintendo-köp

Permalänk
Melding Plague

Microsoft var intresserade av Nintendo-köp

Ocensurerade mail som letat sig ut via amerikansk domstol visar att Microsoft-chefer övervägde möjligheterna att förvärva speljättarna Nintendo och Valve.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om Nintendo har något intresse av att sälja...

Permalänk
Medlem

Nintendo har väl redan fått den frågan tidigare och skrattade åt dom om jag minns rätt.

Edit: Jag mindes rätt: https://www.independent.co.uk/tech/nintendo-microsoft-laughed...

Att Valve skulle köpas upp, usch jag ryser av bara tanken.

hittade källa
Visa signatur

To ride, shoot straight and speak the truth.

www.captainweirdo.com

Permalänk
Medlem

Snart finns väl bara Meta, Alphabet och Microsoft kvar?

Kan inte tänka mig att någon konkurrensmyndighet på jorden skulle tillåta dem att köpa Nintendo

Permalänk
Medlem

Nintendo är inte intresserade av att sälja sig. Innan Switch hade de kanske kunnat vara intresserade, men inte att köpas av MS.

Den perfekta partnern hade varit Apple, för de hade låtit Nintendo göra sitt utan att lägga sig i. Problemet där är att Apple inte vill köpa någon för så mycket pengar, och Nintendo vill inte sälja alls, så det lär inte hända. Jag får fortsätta drömma om en Switch 2 med Apples kretsar i…

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fy, vilken mardröm

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd

MS har mer pengar än gud och de kan ändå inte tävla utan att köpa upp?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ett företag med pengar som vill investera. Ser inte det konstiga. Köpet skulle aldrig gått igenom, men att låtsas att företag inte leker med tanken är naivt.

De köpte ju Activison istället. Omsätter ungefär som Nintendo ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

MS har mer pengar än gud och de kan ändå inte tävla utan att köpa upp?

Varför slå motståndarna när du bara kan köpa dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

MS har mer pengar än gud och de kan ändå inte tävla utan att köpa upp?

När ett bolag är så pass stort som Microsoft blir uppköp en viktig del av tillväxten. Det är mycket smartare än att elda upp pengar för att kanske så småningom kunna tävla på samma villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

MS har mer pengar än gud och de kan ändå inte tävla utan att köpa upp?

Microsoft har ju varit kreativt bankrutt sen starten. Det är helt investeringar, uppköp och övertagande som tagit dem till sin nuvarande position.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Nintendo är en helig gral som jag ej önskar de blir uppköpta och sen riskerat att bli behandlat som diverse EA ip.....

Men många av orginalarna är gamla, tvek på om alla ens är kvar. Det blir en utmaning för Nintendo när gamla gardet helt är utbytt.

Permalänk
Medlem

Knappast en nyhet, om microsoft inte har övervägt att köpa alla bolag i hela världen inkl. SAAB at this point så gör dem inte sitt jobb.

Permalänk
Medlem

Hoppas icke.
Nintendo har alltid varit så mycket bättre än Sony och Microsoft, låt dem fortsätta med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Ett företag med pengar som vill investera. Ser inte det konstiga. Köpet skulle aldrig gått igenom, men att låtsas att företag inte leker med tanken är naivt.

De köpte ju Activison istället. Omsätter ungefär som Nintendo ändå

Absolut, skillnaden är ju att ATVI sitter på AAA IPs som de behandlar som om de inte vore värda någonting alls.

Nintendo sitter på AAA IPs som de aldrig tummar på kvalitéten på, det finns ingenting Microsoft skulle kunna förbätta hos Nintendo, men i stort sett ingenting de skulle kunna försämra hos ATVI.

Så ser jag på det iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nintendo är inte intresserade av att sälja sig.

Nintendo är inte 100% helägt av bara en part, utan många, bland annat Saudiarabien. Om de kan tänka sig att sälja avgörs av prislappen.

Skrivet av mpat:

Den perfekta partnern hade varit Apple, för de hade låtit Nintendo göra sitt utan att lägga sig i.

Apple integrerar allt de köper upp. När de köpte upp Beats så gjorde de till exempel om Beats Music till Apple Music. Att Apple skulle köpa upp Nintendo och fortsätta låta dem ha en skyddad verkstad är naivt att tro.

Personligen hade jag gärna sett Mario och Zelda till PC i 4K.

Permalänk

Jag är också intresserad av att köpa Nintendo och Valve.

Det vore ärligt talat tjänstefel att inte kontemplera köp av dessa företag.

Permalänk
Medlem

Om Microsoft och Nintendo skulle ansluta sig kanske de släppte sina spel på båda systemen. Switch X och Xbox N. Både en stationär och en hybridkonsol. Nintendo hade sagt aja baja inte släppa spelen på PC utan hållt dem till konsol. Microsoft hade kört in en del spel på cloudstreaming i stället. Något spel hade även hamnat på gamepass. Sony skulle gråta. Men denna situation skulle nog aldrig uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vethut:

Att Valve skulle köpas upp, usch jag ryser av bara tanken.

Evolutionen har sin gång. Skulle steam köpas upp, så kommer det inte ta lång tid innan en ny plattform dyker upp. Kommer du ihåg whatapp som blev integrerat i metas system? Plötsligt började folk använda signal istället. I bästa fall så skulle det kunna leda till en plattformsfri framtid där våra framtida nycklar kommer vara obundna till ett specifikt företag. Man får väl hoppas iaf.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Frågan är väl om Nintendo har något intresse av att sälja...

Är de inte börsnoterade? Så upp till aktieägarna, inte nån japansk helyllegubbe.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Girighet saknar gränser, särskilt amerikansk. Att de inte känner någon skam eller ånger för vad de tänker/gör kommer jag aldrig förstå.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Hoppas valve förblir valve, vill avlägsna mig helt från windows i framtiden.

Permalänk
Medlem

Om M$ hade köpt Valve hade Steam försvunnit illa kvickt.

Skrivet av Fire_Ice:

Girighet saknar gränser, särskilt amerikansk. Att de inte känner någon skam eller ånger för vad de tänker/gör kommer jag aldrig förstå.

Känns som att girighet aldrig infekterat hela världen lika mycket som nu. En "tävling" om att några få ska roffa åt sig så mycket som möjligt, så fort som möjligt. Se bara vad som hänt med Sverige det senaste året...tvi!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Apple integrerar allt de köper upp. När de köpte upp Beats så gjorde de till exempel om Beats Music till Apple Music. Att Apple skulle köpa upp Nintendo och fortsätta låta dem ha en skyddad verkstad är naivt att tro.

Apple integrerade inte Beats bara för att de döpte om Beats Music. Tjänsten fungerar som innan. Hörlursproduktionen är fortsatt separat, trots att Apple gör egna lurar.

Apple har inte köpt något annat bolag som någon hört talas om sen NeXT och Power Conputing. Det var 1996-97. Allt annat är aquihires.

Citat:

Personligen hade jag gärna sett Mario och Zelda till PC i 4K.

Japp, men det är nåt helt annat. Nintendo säljer sina spel till sina egna konsoler för att de tjänar som mest pengar på att göra så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Apple integrerade inte Beats bara för att de döpte om Beats Music. Tjänsten fungerar som innan. Hörlursproduktionen är fortsatt separat, trots att Apple gör egna lurar.

Apple har inte köpt något annat bolag som någon hört talas om sen NeXT och Power Conputing. Det var 1996-97. Allt annat är aquihires.

Japp, men det är nåt helt annat. Nintendo säljer sina spel till sina egna konsoler för att de tjänar som mest pengar på att göra så.

Motexempel.. Shazam och Intels mobila modemavdelning.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha Nintendo och Valve självständiga. Sjukt viktigt för en fungerande spelmarknad.

När bolag som Microsoft, Embracer etc köper ut mindre företag så försvinner så mycket självständig kreativitet. Det är mer eller mindre sabotage av immateriella tillgångar. Tänk er en framtid där vi fick handla spel i Microsoft Store istället för Steam! Eller när Mario, Zelda etc släpps årligen och vattnas ur till ea eller Ubisoft nivå.
Det som är speciellt med både Valve och Nintendo är det inte bara gör spel utan också är en plattform för många andra att släppa spel. Och där om än mer bland utveckling av spel behöver vi konkurrens!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag vill ha Nintendo och Valve självständiga. Sjukt viktigt för en fungerande spelmarknad.

När bolag som Microsoft, Embracer etc köper ut mindre företag så försvinner så mycket självständig kreativitet. Det är mer eller mindre sabotage av immateriella tillgångar. Tänk er en framtid där vi fick handla spel i Microsoft Store istället för Steam! Eller när Mario, Zelda etc släpps årligen och vattnas ur till ea eller Ubisoft nivå.
Det som är speciellt med både Valve och Nintendo är det inte bara gör spel utan också är en plattform för många andra att släppa spel. Och där om än mer bland utveckling av spel behöver vi konkurrens!

Ser hellre att microsoft äger nintendo än Saudi Arabia's Public Investment Fund som började investera 5% 2022 och nu senast iår är uppe i 8.2% och är den största externa investeraren..

Permalänk
Medlem
Skrivet av patsyh:

Ser hellre att microsoft äger nintendo än Saudi Arabia's Public Investment Fund som började investera 5% 2022 och nu senast iår är uppe i 8.2% och är den största externa investeraren..

Kan hålla med om att Saudi Arabia's Public Investment Fund inte är någon drömägare, men så länge ingen enskild aktör har en kontrollerande del av bolaget så bör de förbli självständiga då det är det bästa för bolaget/ägarna.

Kan också tycka att det är bättre att Saudiarabiens oljepengar investeras i ett spelbolag än att plöja ned dem på meningslösa projekt i öknen, även om alla pengarna kommer från en stat full av vidrigheter.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Motexempel.. Shazam och Intels mobila modemavdelning.

Shazam finns väl fortfarande som app till Android? Det syns inte ens när man öppnar appen att Apple äger den, och appen följer inte med som default installation på iOS. Har man den installerad så får den en knapp i control center, men jag kan inte se att det finns någon annan integration.

Intels mobila modem var inte ett komplett företag med VD, personalavdelning, löneadmin osv - den måste placeras i Apple struktur någonstans. Gruppen är såvitt jag vet fortfarande komplett och existerar inom Apples organisation.

Visa signatur

5900X | 6700XT