Systembolaget godkänner legitimering med BankID

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Kul. Dock har jag aldrig haft problem att handla. Har till dags datum aldrig fått visa legg. Nu handlar jag inte så ofta och har väl aldrig gjort men iaf .

Och jag får i perioder visa leg trots 34 års ålder

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Fenrisulvfan:

Är det bara jag som blir orolig när staten gör sig beroende av privata företag?

Ser inget fel med det, så länge staten håller sig borta från att utveckla appar och tjänster så är jag nöjd

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag var för snabb med att testa. Fick lämna tillbaka mina två burkar öl för några veckor sedan...

Permalänk
Medlem

Får väll raka av mig neckbeard gamerskägget och prova då

Permalänk
Medlem

Bara körkortet kvar att digitalisera

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Snart blir det väl krav att man måste ha sin telefon med sig när man lämnar sitt hem. fi attans. nä jag kommer fortsätta lämna den hemma när jag inte jobbar. och nått bankid ska jag inte ha alls.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Den funktionen har ju funnits långt innan ID-kort-grejen kom. Har hämtat paket med BankID i minst ett år, säkert längre än så.
Även smidigt om någon annan ska hämta, man kan identifiera först och sen skicka QR-kod via MMS eller liknande till budet, så behöver de inte ditt leg.

Har väl funnits i 5+ år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Snart blir det väl krav att man måste ha sin telefon med sig när man lämnar sitt hem. fi attans. nä jag kommer fortsätta lämna den hemma när jag inte jobbar. och nått bankid ska jag inte ha alls.

Är du säker på att du kommit rätt? Forumet för gamla bakåtsträvande gubbar ligger där borta. 👉

Permalänk
Medlem

Det fungerade INTE, när jag skulle hämta ut ett REK-paket igår hos PostNord.

Permalänk
Medlem

Hmm, undrar om en detalj. Vet ni om dom skannar QR-koden eller räcker det at bara visa upp ID:t? Framgår inte riktigt av artikeln.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Så om du blir stoppad för körkortskontroll så ska du eventuellt lämna ifrån dig din telefon, olåst? Aldrig i livet!

QR-kod som snuten scannar så ser hen det på sin enhet. Inget ska behöva lämnas bort.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Nihilas:

Ajaj vilken otur, då får man åka dit bara för att testa om det fungerar.

Var tvungen att göra det igår. Jävla oflyt.
Var för övrigt första gången jag INTE blev leggad, så var tvungen att fråga om processen med digitalt ID. Borde kanske gått in igen och köpt mer...

Permalänk
Medlem

Frugan fick visa sitt digitala ID på systemet för 2 dagar sedan.
hon fyller 40 i år, med kommentaren, "du har ett baby face"

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Ännu mer köer när folk ska fippla med koder. Stod själv igår med ytterligare en sms app för parkering. Hålla på och registrera sig och ha sig. Tog väll en kvart innan jag tror det fungerade. Parkeringen kostade 14kr och faktura avgiften på mail 19kr.
Kommer nog gå åt betydligt mer tid då fakturan inte dykt upp. Tänk va lätt som förr med en automat...

Beställde fysiskt student kort eftersom appen funkade lite som den ville. Kortet buggade aldrig ur eller fick slut på batteri.

Ja jag är för framsteg men då ska det bli enklare, bättre och snabbare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Ska jag förstå det som så att då har du inte varit utanför landets gränser?
Vad är problemet med att ha en plånbok eller är 100 gram för tungt för Dig?
Jag har både och då har jag redundans.
Men jag vet det finns många som inte har ork i detta land t.ex. cyklister som nu när det börjar bli mörkt inte orkar ha en lampa på cykeln så att de ser och att de syns.

Man får ju riktig redundans med digital kopia i telefon och fysiska hemma i kassaskåpet.

Permalänk
Medlem

Helvete va folk klagar åt olika håll. Vissa klagar på att mer inte digitaliseras medan andra inte vill att saker ska digitaliseras alls.

Bara för att man kan legitimera sig på systemet digitalt nu så måste ni inte göra det. Och att man vill lämna plånboken hemma är inte för att den är "tung" (tror ni på riktigt att det är därför?), utan för man vill bara helt enkelt ha med sig så lite saker som möjligt, speciellt när två saker fyller samma funktion!

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Jumpcut:

Hmm, undrar om en detalj. Vet ni om dom skannar QR-koden eller räcker det at bara visa upp ID:t? Framgår inte riktigt av artikeln.

Frågade när jag var där och de kan scanna QR-koden om de vill, men de lär aldrig göra det. Det finns flera identifierande punkter i digitala ID:t och om de är osäkra kan de kontrollera direkt på skärmen. Personalen verkar ha fått omfattande utbildning om hur digitalt ID ska hanteras, men i slutändan är ID på skärmen lika acceptabelt i kassan som vanligt leg.

Permalänk

Postnord

Skrivet av Xverminator:

Jag testade nyligen att hämta ut paket på posten med BankID, gick finfint

Smidigt ju fler som ansluter

Varför inte verifiera i postnord appen? Så scannar bara kassören streckkoden? Även förenklat att skicka qr kod till annan person om de har vägarna förbi. Samma sak vid semester så kan någon annan hämta ut paketen. Men förstår vissa paket/brev kräver id. Men de flesta behöver inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Och jag får i perioder visa leg trots 34 års ålder

Samma här, snart 38 och blev leggad på Systemet förra veckan Lika glad varje gång det händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Man får ju riktig redundans med digital kopia i telefon och fysiska hemma i kassaskåpet.

Nej, för då måste du ju åka/(gå) hem för att hämta den om elektroniken inte funkar har Du med den slipper Du det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Frågade när jag var där och de kan scanna QR-koden om de vill, men de lär aldrig göra det. Det finns flera identifierande punkter i digitala ID:t och om de är osäkra kan de kontrollera direkt på skärmen. Personalen verkar ha fått omfattande utbildning om hur digitalt ID ska hanteras, men i slutändan är ID på skärmen lika acceptabelt i kassan som vanligt leg.

Intressant! Så dom tittade bara på det? Petade inte på skärmen för att få höra ljudet eller se pixlingen? Hur verifierar dom att det är ett korrekt ID då och inte bara en fejkanimation som körs? Frågar för att vi har just den diskussionen på jobbet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Nej, för då måste du ju åka/(gå) hem för att hämta den om elektroniken inte funkar har Du med den slipper Du det.

Kör på det du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Varför går det inte att ha körkortet digitalt?

Gissningsvis för att det svenska körkortet inte följer existerande EU standarder för ID handlingar och förmodligen kommer fasas ut vid nåt framtida tillfälle i sin nuvarande form. Om det blir inbakat i Nationella ID-kortsystemet eller om det skapas ett separat körkort som följer samma standarder som ID kortet, det lämnar jag osagt.

Permalänk
Medlem

Vad bra, då har jag en bra anledning varför jag tyvärr måste in på bolaget... Frugan

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Med tanke på att BankID i sig kräver ett ID kort för att aktivera så ser jag inte direkt nyttan med detta.
Vem har f.ö. inte ID kort med sig numera? antingen körtkortet eller ett "riktigt" ID kort.

Permalänk
Medlem

Jag är lite vilsen... Inte bott i Sverige på snart 10 år men.. "Systembolaget påpekar dock att digital ID-handling via BankID endast fungerar i deras egna butiker och inte i ombud" - Kan man köpa sprit hos "ombud" nu?

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag är lite vilsen... Inte bott i Sverige på snart 10 år men.. "Systembolaget påpekar dock att digital ID-handling via BankID endast fungerar i deras egna butiker och inte i ombud" - Kan man köpa sprit hos "ombud" nu?

Du kan beställa till ett ombud. Det är typ som att hämta paket på posten, ofta inne i någon butik eller något. Långt från alla ställen i Sverige har butiker från systembolaget

Permalänk

Jag fixade det typ direkt när möjlighet kom, men har inte haft skäl att använd det än.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag är lite vilsen... Inte bott i Sverige på snart 10 år men.. "Systembolaget påpekar dock att digital ID-handling via BankID endast fungerar i deras egna butiker och inte i ombud" - Kan man köpa sprit hos "ombud" nu?

Du tänker kanske fel och tänker ett vanligt postombud, men det är inte det som avses. Systembolaget har sedan länge "egna" ombud dit man kan förbeställa varor för utlämning under sådana öppettider som gäller för Systemets butiker i övrigt. Detta gäller platser dit det är långt (eller opraktiskt att ta sig) till en riktig butik. I Stockholms län finns en betydande andel av ombuden i skärgården, till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Varför går det inte att ha körkortet digitalt?

Det går i de förenta staterna av Amerika.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |