Intel introducerar Core 14000 "Meteor Lake" – energieffektivitet i fokus

Permalänk
Melding Plague

Intel introducerar Core 14000 "Meteor Lake" – energieffektivitet i fokus

När Meteor Lake-familjen intar bärbara datorer står färska arkitekturer, uppgraderad grafikkrets och skifte till chiplet-design på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Som ett litet tillägg:
Det finns helt klart mer att säga om Meteor Lake & det här är i grova drag också en sammanfattning av det som Intel avtäckte om arkitekturen (och som jag fått sitta och ruva på under embargo) under Intel Tech Tour i Malaysia, för ungefär en månad sedan. Blir eventuellt lite påfyllning i vissa kategorier, när de släpper lite mer information

Permalänk
Snusfri

Skulle gärna se en "Macbook M2" fast med Windows 11 eller valfri Linux distro, dvs en fläktlös enhet med vikt runt 1-1.2kg, ~20h batteritid.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Minnet är kort. Var inte så länge sedan Intel hånade AMD för deras "ihoplimmade" processorer. Den PR grejen har åldrats ganska dåligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ingen IPC trots massa nytt… är detta döden för x86? Apple pressade ju fortfarande ut 10% ST på ett år…

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se tester sen.
Är inte överdrivet nöjd med min 7800X3D så det kanske blir ett byte.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Minnet är kort. Var inte så länge sedan Intel hånade AMD för deras "ihoplimmade" processorer. Den PR grejen har åldrats ganska dåligt.

Hur länge sedan var det egentligen? Kommer inte ihåg, men barnsligt var det.

Permalänk
Medlem

Intressant att grafikdelen tillverkas hos TSMC. Antar att det betyder att Intel kommer hålla sig till TSMC för grafikkretsar framöver.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Low Power Island är intressant men kommer E-cores göra några interaktiva laster alls, dvs skärmen igång, eller är det bara deras "connected standby" som kärnorna används till?

Mycket snack och löften om energieffektivitet. Blir intressant att se om det kommer något konkret eller om det bara är halvbakat.

Sedan finns det ju vissa fördelar med chiplets och binning. Dvs, lättare att matcha alla delar i kretsen till samma FF-SS processhörn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ingen IPC trots massa nytt… är detta döden för x86? Apple pressade ju fortfarande ut 10% ST på ett år…

Gick inte Apple över till 3nm? Tänker att 10% då är väntat eller till och med lite lågt.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Saagaa:

Intressant att grafikdelen tillverkas hos TSMC. Antar att det betyder att Intel kommer hålla sig till TSMC för grafikkretsar framöver.

Vad jag vet tillverkar TSMC allt utom Base Die och CPU-tile. Lite osäker på om det gäller även SOC-tile, men jag tror det. Även Arc-grafikkortens kretsar är TSMC, så det är nog högst sannolikt att det fortsätter vara så framgent

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ingen IPC trots massa nytt… är detta döden för x86? Apple pressade ju fortfarande ut 10% ST på ett år…

Skrivet av Fulci:

Gick inte Apple över till 3nm? Tänker att 10% då är väntat eller till och med lite lågt.

Med 10% ökning i frekvens också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ska bli intressant att se tester sen.
Är inte överdrivet nöjd med min 7800X3D så det kanske blir ett byte.

Vad är det du inte är nöjd med?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Jag tyckte jag såg native stöd för HDMI 2.1 flyga förbi på en annan nyhetssida. Betyder det att vi äntligen kan kliva upp på 4k120 för/med HDR utan att behöva ett extra separat grafitkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ingen IPC trots massa nytt… är detta döden för x86? Apple pressade ju fortfarande ut 10% ST på ett år…

Tror jag inte, AMD tuffar ju på och ökar på med prestanda som inte Apple kan mäta sig med

Permalänk
Medlem

Tror inte heller att Apple RISC-V kommer kunna konkurrera med X86 långsiktigt, men blir spännande och se... Däremot det som kanske talar emot X86/CISC är ju licenskostnaden och svårt för uppstickare att ta in sig på marknaden.

Sen verkar både AMD och Intel ha problem med energieffektiviteten, där Apple är överlägsen. Så bra att Intel verkar inse vad de behöver förbättra och detta är välkommet.

Permalänk

Är det verkligen korrekt att kalla Meteor Lake för "14000-serien"? Tidigare indikationer har ju varit att dessa kommer att "börja om" med fyrsiffriga modellnummer i formen 1xxx. Enbart Raptor Lake Refresh påstås ju komma till 14000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Vad är det du inte är nöjd med?

Känns inte som att den nyttjar mitt 4090 helt.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Datavetare

Tittar man på kompositionen av kretsarna känns det "rimligt" att ett tänkt use-case för SoC-kretsen är att visa video. Det borde helt kunna göras utan att blanda i vare sig "Compute-die" eller "GPU-die" då det finns enklare CPU i SoC + video-avkodning.

Det här hade kunna vara en rätt spännande krets om det inte var för "Apple Silicon". Det då denna kommer inte matcha M3 (vilket den går upp mot i praktiken) vare sig sett till CPU-prestanda eller GPU-prestanda + den kommer ha sämre perf/W. Enda "killer-feature" är att den fungerar bra med Windows (men Windows börjar faktiskt få bra ARM64 stöd).

Som redan nämnts i tråden verkar även Apple ha svårt att öka IPC. Men det man ändå får tänka på är hur brutalt långt efter Intel/AMD är Apple sett till perf/MHz (även Arms Cortex X serie har passerat Intel/AMD på den punkten).

Intel har på senare tid varit väldigt bra på att få in SIMD (AVX/AVX-512) optimeringar i alla möjliga program. Framförallt AVX-512 har bättre prestanda jämfört med SIMD på Arm. Men det mörkar lite hur extremt långt före Apple är i program som inte lämpar sig för SIMD, jämför t.ex. kompilerings-prestanda hos M1/M2 och Intel/AMDs CPUer (i det är en MBA M2 snabbare än 13900K/7950X per kärna i just det, vilket har viss relevans om man jobbar som programmerare).

13900K vs M2 med LLVM/Clang C++ kompilator, GCC testet i SPECInt visar ungefär samma resultat

Visst kan x86_64 i nuläget klockas högre, vilket fungerar "OK" för desktop men dagens bärbara x86_64 baserade datorer är sällan en rolig upplevelse då de är högljudda och har usel batteritid under hög last (men helt OK batteritid om man surfar/tittar på film etc).

Ser ändå fram emot lansering av Meteor Lake, är ändå en av de största tekniska förändringar som en tillverkare gör detta år.

Glaset halvtomt delen är att de funktionella blocken i denna krets hade redan M1 (som snart är 3 år gammal), den fixade det i en rimligt stor monolitisk krets (monolitiska kretsar är alltid bättre än chipsets så länge kretsen kan hållas på en rimlig storleksnivå).

Glaset halvfullt är ändå att Intel inte bara lyckats pusha SIMD till många ställen, med deras "OneAPI" har det redan krattat för att både den hyfsat snabba iGPUn samt "NPUn" kommer kunna utnyttjas från start. Även om GPUn är snabb är den fortfarande betydligt snabbare än även desktop CPUer i saker som 3D-render (t.ex. Blender) och deep-learning (där man precis som med M1/M2 verkar kunna kombinera NPU+GPU för extra perf-boost).

Då vi rätt mycket nått värdens ände kring nod-krympningar kommer alla högpresterande kretsar bli chiplets i framtiden, så viss utveckling kommer vi se ändå (men håller inte med Intel om att det visar att Moores lag fortfarande är relevanta...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Hur länge sedan var det egentligen? Kommer inte ihåg, men barnsligt var det.

Tidigt juli 2017. Så ja det var ett bra tag sen men man undrar ju om de hade använt samma språk i sin presentation om de visste att AMD var 6 år före dem i hur en processor paketeras.

Det spelet väl ingen roll egentligen men lite kul är det att de får krypa till korset själva. Man ska tänka etter lite innan man uttalar sig om saker man inte vet något om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Angående apple och kompileringstider. Apples problem är att mjukvaran inte är helt linux kompatibel, de ligger steget efter hela tiden eller saknar ibland stöd. Förutom det så är det ofta svårt att uppgradera datorerna.
Och nu när apple inte längre kan köra Windows medan Windows blir bättre och bättre på att köra Linux via WSL vilket jag tror var den stora orsaken till att apple vart poppulär bland många utvecklare, det fungerar inte på de nya apple datorerna.

De utvecklare som också är i behov av att kompilera mycket tror jag sitter vid större portabla som mer fungerar som en flyttbar stationär.

Eftersom apple fuskat lite med att specialdesigna hårdvara för vissa uppgifter tror inte jag de har något intresse av att andra än de själva kommer använda processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tidigt juli 2017. Så ja det var ett bra tag sen men man undrar ju om de hade använt samma språk i sin presentation om de visste att AMD var 6 år före dem i hur en processor paketeras.

Det spelet väl ingen roll egentligen men lite kul är det att de får krypa till korset själva. Man ska tänka etter lite innan man uttalar sig om saker man inte vet något om.

Alltså, nu låg det ju lite mer i det uttalandet. Om jag inte minns fel pratades det om vilka mjukvaruförändringar som behövde göras för att få samma hastighet som en monolitisk krets. Nu pratar vi Epyc och servrar här, och det är inte alls säkert att du bara kan ta en programvara skriven för en monolitisk krets och få den att fungera bra på en chiplet-based. IOPS, trådning, resource locking osv. Det var i alla falls Intels invändningar, och jag vet inte om dom hade rätt eller fel. Inte mitt bord. Men det är inte orimligt att det behövde skrivas en del kod ett tag framöver för att få upp farten i olika programvaror. Och det kanske pågår fortfarande.

Men detta kan ha förändrats på fem år och kan se helt annorlunda ut nu, AMD har ju självklart jobbat på detta, och så även Intel. Och Intel tycker att dom och deras kunder är mogna för detta nu iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intel har på senare tid varit väldigt bra på att få in SIMD (AVX/AVX-512) optimeringar i alla möjliga program. Framförallt AVX-512 har bättre prestanda jämfört med SIMD på Arm. Men det mörkar lite hur extremt långt före Apple är i program som inte lämpar sig för SIMD, jämför t.ex. kompilerings-prestanda hos M1/M2 och Intel/AMDs CPUer (i det är en MBA M2 snabbare än 13900K/7950X per kärna i just det, vilket har viss relevans om man jobbar som programmerare).

Kompilering av arm64 borde vara väsentligt enklare än x86-64 (fler register och mindre instruktioner).
Frågan är om Apple M1/M2 är lika grym på att kompilera om den skulle göra samma arbete, dvs emitta x86-64 istället?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tidigt juli 2017. Så ja det var ett bra tag sen men man undrar ju om de hade använt samma språk i sin presentation om de visste att AMD var 6 år före dem i hur en processor paketeras.

Det spelet väl ingen roll egentligen men lite kul är det att de får krypa till korset själva. Man ska tänka etter lite innan man uttalar sig om saker man inte vet något om.

Intel visste precis vad de uttalade sig om, de har lång erfarenhet på det området. Det var inte att AMD limmade som de kritiserade utan hur, första generationen Epyc hade faktiskt rätt stora problem med höga latenser mellan kretsarna. Så kritiken var befogad om än dåligt framförd, och det var något AMD också förbättrade rejält i efterföljande generationer.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dyluck:

Kompilering av arm64 borde vara väsentligt enklare än x86-64 (fler register och mindre instruktioner).
Frågan är om Apple M1/M2 är lika grym på att kompilera om den skulle göra samma arbete, dvs emitta x86-64 istället?

Både GB6 (Clang) och SPECInt är ju tänkt att jämföra samma uppgift, så man bygger samma slutgiltiga binärer i dessa benchmarks. D.v.s. binärerna är identiska, de har samma instruktioner i sig.

Men just det du nämner funderade jag själv på, har benchmark:at just att bygga mot "native" på Intel, AMD och Apple. I det fallet var det inte C++, utan Rust (där kompilatorn i.o.f.s. också bygger på LLVM, så "bara" front-end som skiljer mot andra språk). Då blir fördelen ännu lite större, men är inte någon gigantisk skillnad att bygga för olika target CPUer.

Både GCC och Clang/LLVM gör ju exakt samma sak i "front-end" (det som begriper indata, d.v.s. programspråket). Båda bygger sedan till en "virtuell CPU", för att sedan ta denna virtuella maskinkod och översätta den till x86_64, ARM64, olika GPUer etc.

Är den tekniken både Apple och Microsoft utnyttjar i deras x86_64->ARM64 översättningslager. Man översätter x86_64 till LLVM-IR, när man väl har det på den formen går det att översätta till alla CPU-arkitekturer som LLVM stödjer (så tekniken är inte ARM64 specifik).

Så TL;DR är ja, faktum att fördelen är (marginellt) större om man jämför native vs native.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av perost:

Intel visste precis vad de uttalade sig om, de har lång erfarenhet på det området. Det var inte att AMD limmade som de kritiserade utan hur, första generationen Epyc hade faktiskt rätt stora problem med höga latenser mellan kretsarna. Så kritiken var befogad om än dåligt framförd, och det var något AMD också förbättrade rejält i efterföljande generationer.

Det klantiga från Intels sida var att skriva något sådant i en officiell presentation.

Just hur delen visade sig ju vara tekniskt korrekt. Tyvärr, för Intels del, fixade AMD det Intel pekade på i efterföljande generation som hade I/O-die.

Intel har ju "limmat" kretsar rätt länge. Redan Pentium Pro var en MCM, deras första dual-core var två "ihoplimmade" single-core CPUer samt Intels Y/U-laptop kretsar har varit MCM >10 år.

Nackdelen med "limmade" kretsar är att det är mindre energieffektivt att ha snabb kommunikation mellan kretsar jämfört med att hålla det inne i kretsen. Men alla kommer behöva gå till chiplets framåt, så man måste göra det bästa av situationen!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Både GB6 (Clang) och SPECInt är ju tänkt att jämföra samma uppgift, så man bygger samma slutgiltiga binärer i dessa benchmarks. D.v.s. binärerna är identiska, de har samma instruktioner i sig.

Men just det du nämner funderade jag själv på, har benchmark:at just att bygga mot "native" på Intel, AMD och Apple. I det fallet var det inte C++, utan Rust (där kompilatorn i.o.f.s. också bygger på LLVM, så "bara" front-end som skiljer mot andra språk). Då blir fördelen ännu lite större, men är inte någon gigantisk skillnad att bygga för olika target CPUer.

Både GCC och Clang/LLVM gör ju exakt samma sak i "front-end" (det som begriper indata, d.v.s. programspråket). Båda bygger sedan till en "virtuell CPU", för att sedan ta denna virtuella maskinkod och översätta den till x86_64, ARM64, olika GPUer etc.

Är den tekniken både Apple och Microsoft utnyttjar i deras x86_64->ARM64 översättningslager. Man översätter x86_64 till LLVM-IR, när man väl har det på den formen går det att översätta till alla CPU-arkitekturer som LLVM stödjer (så tekniken är inte ARM64 specifik).

Så TL;DR är ja, faktum att fördelen är (marginellt) större om man jämför native vs native.

Jag vet ju att du är kunnig, men här måste jag fråga. Du använder uttrycket "virtuell CPU". Är det något annat än ett parse-tree (Som man möjligen skulle kunna benämna som virtuell CPU) som används i LLVM? Det låter lite intressant...

Jag har själv skrivit några programmeringsspråk och är väl hyggligt insatt i hur det fungerar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lussarn:

Jag vet ju att du är kunnig, men här måste jag fråga. Du använder uttrycket "virtuell CPU". Är det något annat än ett parse-tree (Som man möjligen skulle kunna benämna som virtuell CPU) som används i LLVM? Det låter lite intressant...

Jag har själv skrivit några programmeringsspråk och är väl hyggligt insatt i hur det fungerar.

För LLVM kallas det LLVM-IR (LLVM Intermediate Representation). Kan se ut så här i compiler explorer (LLVM IR i mitten)

Rent krasst är nog LLVM-IR närmare ARM64 och RISC-V än x86_64, men även det är nog rätt irrelevant på det stora hela.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För LLVM kallas det LLVM-IR (LLVM Intermediate Representation). Kan se ut så här i compiler explorer (LLVM IR i mitten)
<Uppladdad bildlänk>

Rent krasst är nog LLVM-IR närmare ARM64 och RISC-V än x86_64, men även det är nog rätt irrelevant på det stora hela.

Tack, jag var tvungen att läsa på lite. Tydligen genererar man LLVM-IR ifrån ett parse-tree som man definierar själv. så det är ett extra steg för att få det mer generiskt.

Permalänk

Mycket bra, men väldigt flummigt kring vad de nya processerna kommer prestera bättre för ens applikationer.
Men det handlar väl om vilken typ av presentation som det var, det var ingen releasepresentationerna om processorerna.

Thunderbolt 5 hörde jag inte om, kanske får man vänta till nästa generation? Med Thunderbolt 5 på en laptop så behöver den stora skaran endast plugga i 2st kablar i deras laptop. (en ström och en till data) Där datautgången har bandbredd för den stora okräsna skaran så det räcker åt personens 3st skärmar, ethernet, externa ssd etc.

Jag tycker inte man ska underskatta problematiken med att plugga in och ut väldigt många kablar i ens laptop överallt.

https://wccftech.com/roundup/intel-meteor-lake-core-ultra-cpu...
Intel Meteor Lake stöder endast upp till 96 GB DDR5
När 128GB ram har funnits på laptop i många år nu.