Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Häng med på Intel Innovation 2023

Intel ska hålla låda inom kort och berätta om framtidens datorer och enligt ordet på gatan vankas det inte bara Meteor Lake, utan även Raptor Lake Refresh. Huruvida det stämmer återstår att se under showens gång. Intel verkar inte vara vänliga och erbjuda strömmen från keynote-talet via Youtube, så om du är sugen på att hänga med på Intel-festen behöver du klicka in dig på företagets hemsida och följa strömmen där: Följ Intel Innovation här.

Båda processorserierna har vi skrivit om tidigare och ett axplock av dessa hittar du nedan:
Meteor Lake:

Raptor Lake:

Permalänk

Intels nya processor påstås bli 16 procent dyrare är det jag ser mest emot.
Nej det blir spännande. Mitt köpintresse av Intel Core 14000 "Meteor Lake" ligger på samma nivå som iPhone 15, beroende på när på dagen man frågar mig så funderar jag på att köpa.

*edit*
Jag fick en känsla av att denna presentation som nu sänds har en liten annan målgrupp än iPhonens.. Jag tänker på hur det är upplagt och hur de pratar.

*edit2*
Fan vad tråkiga de är, kom till sak!

Permalänk
Medlem

Alder Lake++, nu mer mer E-kärnor för en processor!

Permalänk
Medlem

Enligt rykten Redaktionen vet förmodligen redan allt, men får ingenting säga innan sändningen. Ser naturligtvis fram emot trevlig kvällslektyr här i forumet.

Skrivet av medbor:

Alder Lake++, nu mer mer E-kärnor för en processor!

Javisst, väntar på den första 14050 processorn, med noll stora kärnor och fullbestyckade med E-dito.

Permalänk

Nyheten kommer vara: Jättelite bättre komponenter för lite för mycket pengar. Precis som alla nyheter varit senaste 5 åren. Så, nu kan ni lägga ner denna sida.

Permalänk
Medlem

Hade gillat om vi fått se en dels snabbare CPU men också en betydligt mer energieffektivare sådan. Gillar inte vart utvecklingen går där. Mycket att kyla.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Blir intressant hur det ska lösa x86 problemet med bärbara. Kommer det någonting som är i närheten av Apple silicon?

Permalänk
Medlem

Folk är väldigt negativa här. Har ni missat allt Intel jobbat med på senare år?
Det både Meteor Lake och Arrow Lake verkar kunna göra rejäl skillnad. Intel verkar ta ledningen när det kommer till att dra nytta av chiplets eller "tiles".
Nu kommer ju inte Meteor Lake till desktop. Men det finns rykten om att Arrow Lake kan vara mindre än ett år bort, och det är därför man bara kör en refresh på desjtop just nu.
Sedan så tror jag nog att AI på Battlemage kan vara något de prioriterar. Inte jättekul som konsument just nu. Men tror Intel har en hel del på gång.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Sitter såklart redo vid tangenterna, men med embargo utgånget finns det numera en liten sammanfattning av Meteor Lake-arkitekturen här

Får ödmjukt medge att det nog faktiskt är första gången jag ger mig på att försöka djupdyka i en processorarkitektur på det viset, men det är spännande!

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha någon AI-acceleration i CPU direkt. Har ju min GPU till sådant. Det är ju en sak på en laptop där det kanske inte finns något val, men GPUn är väl väldigt mycket starkare?

Om man lägger extra kisel på det så blir jag glad om man kan välja bort det. Precis som man kan med on board graphics i de flesta fall. G hos AMD och F hos Intel.

Jag kanske har missat något.

Det enda jag vill ha AI för är så att det ser ut som jag tittar in i kameran under hela teamsmötet utan att blinka.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Folk är väldigt negativa här. Har ni missat allt Intel jobbat med på senare år?
Det både Meteor Lake och Arrow Lake verkar kunna göra rejäl skillnad. Intel verkar ta ledningen när det kommer till att dra nytta av chiplets eller "tiles".
Nu kommer ju inte Meteor Lake till desktop. Men det finns rykten om att Arrow Lake kan vara mindre än ett år bort, och det är därför man bara kör en refresh på desjtop just nu.
Sedan så tror jag nog att AI på Battlemage kan vara något de prioriterar. Inte jättekul som konsument just nu. Men tror Intel har en hel del på gång.

Desktop kommer ju inte få så mycket, bara därför jag inte känner hype… nästa gen kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Folk är väldigt negativa här. Har ni missat allt Intel jobbat med på senare år?
Det både Meteor Lake och Arrow Lake verkar kunna göra rejäl skillnad. Intel verkar ta ledningen när det kommer till att dra nytta av chiplets eller "tiles".
Nu kommer ju inte Meteor Lake till desktop. Men det finns rykten om att Arrow Lake kan vara mindre än ett år bort, och det är därför man bara kör en refresh på desjtop just nu.

Intels "tiles" har jag sett fram emot i ett par år, sen de började tala om det först, eftersom det är en så väsentlig förändring av arkitekturen, med nya möjligheter.
När det gäller "ta ledning" så får vi se. Arkitekturen är trots allt inte så intressant när kretsen sitter i ens bärbara eller cpun i ens desktop, prestanda och el är det. Jag tyckte rdna3 verkade cool med chiplets för gpu, det blev "ni skulle ha hållt er till monolitiskt istället, titta på nvidia", förutom att nvidia är nvidia och nästa gen satsar dom på chiplets och då kommer tiden (eftersom de satsar på chiplets för diy gamers) att var gyllene.

Förresten
Mer kapabel hårdvara för AI-modeller lokalt är bra för gdpr (att kunna köra viktiga saker lokalt och inte vänta på att svenska molnaktörer ska dyka upp och blir konkurrenskraftiga).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Ovanligt bra presentation för att vara från Intel som normalt är ett sömnpiller men det har blivit bättre sedan Pat Gelsinger tog över.

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Ovanligt bra presentation för att vara från Intel som normalt är ett sömnpiller men det har blivit bättre sedan Pat Gelsinger tog över.

Trots att lillaankan tyckte:

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fan vad tråkiga de är, kom till sak!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma