Krönika: Underskatta aldrig Apples förmåga att dra en fuling

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte att det hetsas upp över detta. Jag har inte fört över data från min telefon via sladd på många år, och så är det nog för en majoritet av mobilanvändare idag.

Jag har aldrig haft en iPhone, men om jag skulle fundera på att skaffa en så vore inte detta en deal-breaker precis.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Hur kan detta vara en grej år 2023? När kopierade ni något med kabeln?
Det är ju en laddsladd för tusan gubbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag jobbar med data support och det dyker upp folk lite då och då som vill ha sina bilder på en hårddisk och med USB 2.0 tar det flera timmar att föra över filer, med nyare standard så hade det tagit en kvart.
Det har också varit en del strul som avbrutit överföringen ofta utan felmeddelanden så att överföra via kabel är ju helt värdelöst med Apples telefoner.

Menar du det! Hur mycket data har folk på sina mobiler då?
USB 2 gör ju ca 30 MB/s så på 2 timmar får man över 216 GB eller ca 43 000 foton.
Har man verkligen så mycket data att föra över tycker jag man ska köra backup lite oftare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Menar du det! Hur mycket data har folk på sina mobiler då?
USB 2 gör ju ca 30 MB/s så på 2 timmar får man över 216 GB eller ca 43 000 foton.
Har man verkligen så mycket data att föra över tycker jag man ska köra backup lite oftare.

iPhone finns ju upp till 1 TB.
Tror inte den typen av personer som behöver ta med telefonen till någon butik för att föra över filer till en hårddisk är sådana som tar backup regelbundet...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Menar du det! Hur mycket data har folk på sina mobiler då?
USB 2 gör ju ca 30 MB/s så på 2 timmar får man över 216 GB eller ca 43 000 foton.
Har man verkligen så mycket data att föra över tycker jag man ska köra backup lite oftare.

Tog över en timme att föra över 40GB(ren överföringstid), sedan så avbröt den random utan något felmeddelande(betedde sig som att överföringen skulle vara klar).
Tror det var livefoton som strulade en del och fungerade på mobilen, men visa fel på datorn(och gick inte att överföra).
Fick manuellt lista ut vilka som strula, radera dessa och sedan börja överföra mappen igen.

Får du ut 30MB/s när du överför bilder/videos från iPhone eller är det teoretisk prestanda?
30MB/s är i alla fall lång över det jag fått ut när jag har överfört från iPhone.
I vilket fall så är 30MB/s snigelfart idag, med nyare teknik så hade det gått 20ggr så fort utan att påverka priset på enheten i någon större utsträckning. Ganska smidigt om man kunde spela in 4K video. föra över den på några sekunder och redigera den utan att det behöver ta flera timmar. Det är väl förmodligen en flaskhals som Apple vill behålla för att ha något till premium användare och att det ska vara osmidigt att göra det utanför deras operativsystem.

Inget som sker varje dag, men när det väl behövs så är det ofta stora mängder data som användaren vill få över.
Kan vara för backup, dela med sig eller att de vill byta telefon eller system.
Har aldrig upplevt att det gått smidigt, brukar vara väldigt motsträvigt att få ur saker från Apples system.
Det krävs ofta till och med guider för att göra simpla saker som att överföra en bild i hög kvalité till ett annat system eller filsystem.

Kör man bara iOS eller OSX så går det ofta bra, men annars så är det väldigt tungrott.

Permalänk
Medlem

iPhone 15 är inte en premium produkt, den har bara priset av en premium produkt.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

iPhone finns ju upp till 1 TB.
Tror inte den typen av personer som behöver ta med telefonen till någon butik för att föra över filer till en hårddisk är sådana som tar backup regelbundet...

512GB för de som "bara" klarar den lägre överföringshastigheten. (15)
15 Pro som kan beställas med 1TB klarar snabbare hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Underskatta aldrig Sweclockers förmåga att dra en fuling för att få mer annonsintäkter.

Skrivet av first:

Verkligen. Bla bla bla, det spelar ingen roll för Apple vet att så få av deras användare för över stora mängder data, men det är ändå snålt. Bla bla bla lorem ipsum

Tråkig attityd. Går väl åtminstone att försöka framföra det konstruktivt? Bättre att inte läsa krönikor annars.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

vem använder ens kablar? För min del hade de kunnat ta bort den helt. Enda gången man har kabeln i är tack och lov när man ska ladda snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Klarar inte 3.0 mer laddnings kapacitet också?

Om du menar att USB 3.x kan leverera mer ström om man laddar enheter så ja.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Field-Mouse88:

iPhone 15 är inte en premium produkt, den har bara priset av en premium produkt.

$799 + sales tax - kontra motsvarigheten som inte ger lika lång support och oftast inte samma polerade UI osv. Med dagens teknik köper du snarare mjukvaran än hårdvaran och framförallt ska det inte underskattas hur bra iphones är att ha support med alla appar. Är du lagd åt sociala medier är en iphone nästan ett måste för att alla appar funkar med kameran vilket inte kan sägas med alla android telefoner.

Allting teknik blir dyrt när kronan är låg och dollarn hög men slår man ut telefonerna på faktiskt livslängd är inte apple så dyra sen får man välja enligt preferenser.

OT: Iphones kör trådlöst allt så ser inte anledningen ens att överföring USB skulle spela roll då dom har så bra integrationer trådlöst mm. Synd att dom saknar det men samtidigt är det inte en livsviktig funktion. Samtidigt så köper jag inte extremt dyra telefoner, kollar på min S23 som kostade mig 4000:-

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte vill ha allt i molnet eller vad det heter så kopierar jag alla mina filer med usb. Enkelt och effektivt och inga extra program behövs.
Fast jag kör Android och där har man vad jag vet mer möjligheter än i iPhone.
En av anledningarna till att jag övergav iPhone var att man var tvungen att använda iTunes till allting. Gillar hur telefonen kommer upp som ett usb minne.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

En av anledningarna till att jag övergav iPhone var att man var tvungen att använda iTunes till allting. Gillar hur telefonen kommer upp som ett usb minne.

Det var rätt så länge sedan du övergav iphone eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det var rätt så länge sedan du övergav iphone eller?

Iphone 3s så ja det var ett tag sedan

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Att skriva krönikor är "dra en fuling" nuförtiden?

Börjar jag bli för gammal som inte förstår hur en krönika på en nyhetssida är "en fuling för mer annonsintäkter"?

Jag tror kanske att det finns en liten trötthet på krönikor på löpande band, speciellt när rubriken känns lite "skrikig" och kanske inte så formellt saklig. Som nyhet tycker jag dock informationen var intressant, hade inte koll på att dom körde USB2 så pass brett sannolikt eftersom jag inte undersökt detta.

Det får mig lite att fundera på hur det står till med laddning, vilka laddningslägen som supportas och i vilka kablar...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Iphone 3s så ja det var ett tag sedan

Ok, det har hänt en del de senaste 10-15 åren. Jag kan inte minnas när jag hade itunes installerat senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

De har bara styrchip för USB3 i A17. Det snåla är väl att iPhone 15 inte får A17.

Exakt, det var ju inte som att Apple skulle byggt en ny specialanpassad SoC krets med USB3 för iPhone 15. Det här är ett "problem" när mer och mer byggs ihop på samma krets (tror fördelarna trots allt överväger i strömförbrukning o.s.v.).

Att det blev en märklig kombo med USB-C och USB2 får vi tacka EU för som tvingade fram port-bytet och Apple gjorde det med minimerad kostnad för egen del och antalet kunder som överför data med kabel är minimalt.

Det här är lite som diskussionen om homepod som bara har wifi4 stöd (eftersom den SoC de använt inte har modernare wifi-krets), trist på pappret, men i verkligheten ingen reell påverkan.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ok, det har hänt en del de senaste 10-15 åren. Jag kan inte minnas när jag hade itunes installerat senast.

Det låter som en bra ändring iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Master of Overkill

Bästa är bara köra valfri moltjänst och sätta offline allways på sin laptop/WS också och synca allt.
sitta föra över bilder manuellt fy satan aldrig igen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Att det blev en märklig kombo med USB-C och USB2 får vi tacka EU för som tvingade fram port-bytet och Apple gjorde det med minimerad kostnad för egen del och antalet kunder som överför data med kabel är minimalt.

Inte sant. Lagen börjar gälla nästa år, Apple hade kunnat gott vänta till nästa års release då iPhone 16 får USB 3.0. Apple har gått ett år i förväg.

Tycker personligen det är bra dock, att få igång övergången ASAP är bättre för mig som Android-användare och för marknaden i helhet, med färre kablar i behovsomlopp.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Inte sant. Lagen börjar gälla nästa år, Apple hade kunnat gott vänta till nästa års release då iPhone 16 får USB 3.0. Apple har gått ett år i förväg.

Tycker personligen det är bra dock, att få igång övergången ASAP är bättre för mig som Android-användare och för marknaden i helhet, med färre kablar i behovsomlopp.

Så är det ju, men Apple var redan på G att byta till USB-C och det hade blivit otroligt märkligt om de släppt Pro med USB-C och vanliga med Lightning så det logiska var att byta på bägge redan nu. Tycker också det var rätt drag.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Att skriva krönikor är "dra en fuling" nuförtiden?

Börjar jag bli för gammal som inte förstår hur en krönika på en nyhetssida är "en fuling för mer annonsintäkter"?

Skrivet av trudelutt:

Du framstår snarare som ung eftersom du är så naiv.

Är det en fuling att ha en åsikt?
Är det en fuling att ha en åsikt som skiljer sig från din?

Som när SweClockers nyligen gjorde någon sponsring med Philips om skärmar och det var lite som en annons som var semi-förtackt som en artikel och många som skrev kommentarer (innan det rensades) hade missat att det var sponsrat innehåll.
Den tyckte jag kändes lite som en fuling, eller åtminstone gränsfall.

Att ha en åsikt tycker jag inte är samma sak som att dra en fuling.

Ang. ämnet.

Jag kan se båda sidor.

Första reaktionen var något i stil med, vad sysslar de med?
Ge oss en ~20 år gammal USB standard om man inte köper dyraste modellen.
Snålt, girigt, konsumentfientligt... typ den typen av saker.

Sen kan det verka rimligt ur tekniskt/ekonomiskt/affär-perspektiv att återanvända en "gammal" SoC och om den då inte har stöd för högre än USB 2.0 så har det en teknisk förklaring.

Men säg om jag bara sprungit ut ock köpt en ny iPhone 15 (icke pro) utan att ha koll på detta och sen fått reda på det efteråt så hade jag troligtvis känt mig lite lurad.

Jag kan förstå hur man kan vara besviken på vissa av Apples beslut.
Som detta med ~20 år gammal USB på senaste generationens telefon.
Eller deras datorer som är snålt utrustade med RAM och lagring i baskonfigurationerna, inte går att uppgradera efter köp och höga priser för att köpa till mer vid nyköp.

Nu kanske inte åldern i sig spelar så stor roll.
Men USB 2.0 är 480 Mbit vilket teoretiskt borde ge en överföringshastighet på upp till 60 Mbyte/s.
Men vad jag sett från externa hårddiskar så brukar de bara ge runt 30 Mbyte/s, kanske strax över och för USB 2.0 minnen vanligtvis under.

Inte speciellt imponerande alls i en värld där man kan lagra över 100GByte på en telefon.
Inte om man tänkt att faktiskt utnyttja hundratals Gigabyte av utrymme och inte bara ha det som en skrytfaktor.

Känns lite på nivå som om Apple hade levererat sina stationära datorer med Fast Ethernet (100Mbit).

Men ja beslutet att återanvända en äldre SoC gör att det finns en teknisk anledning.
Att det inte bara är rent jävelskap.
Att det ändå finns en annan (dyrare) modell att köpa om man tycker det är tillräckligt viktigt.

Men det känns ändå ungefär lika fräscht som att sälja mjölk med bäst före datum: idag (bäst före samma som försäljningsdatum).

Åtminstone sett till att iPhone 15 ändå är en dyr produkt.
Hade den kostat 6000kr så hade den föråldrade USB standarden känts betydligt rimligare.

Permalänk
Medlem

Det fanns väl redan en tråd för gubbgnäll?

Men som några sagt tidigare, A17 har USB 3, vill du ha det får du köpa en Pro-modell, annars får du vänta till nästa år så har alla modeller det.

Vad exakt är det krönikören behöver just USB 3 till?
Man kan inte anklaga någon för att vara snål om man skälv är för snål för att köpa det man egentligen behöver, en Pro i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det endaste de har nu är A chipet. Resten utav telefonen är delar från Samsung/LG/Sony/Corning glas/Qualcomm modem
Endaste utav delar från följande företag som är som du säger piskar utöver A chipet är periscope lens. Periscope lens kommer även till Android också så fort LG kan producera tillräckligt. Skillnaden ligger I kapital. Samtidigt är det också som sådan att det är win-win på båda sidorna utav myntet. Apple kan inte tillverka på egen hand de mängder som krävs. Till exempel på skärm sidan där är Samsung så stor att det finns ingen annan som tillverkar det som krävs. Lika dant är det när det kommer till kameran ingen annan matchar Sony. Nej Apple hårdvaran på Iphone är inte per automatik bättre. Det är bara att använda Google och söka på de diverse delarna så är det inte direkt något wow.

Det spelar ingen roll om en del kommer från diverse moderbolag, det är hur det appliceras. Bara för att Sony eller Samsung tillverkar en särskild skärm så betyder det inte att de använder samma komponent till sin egen hårdvara. Sen är det mycket samspel med mjukvara också som gör en del med exempelvis kameran. Sony kan inte direkt skryta om att ta bra bilder med sina telefoner och det har varit fallet sedan Xperia Z1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du kallar en krönika för "en fuling", blir ifrågasatt på hur det är fult, och går på personlig attack endast som svar, utan att förklara vidare överhuvudtaget. Stereotypiska tonårsargument.

Och jag ska framstå som den unga här.

Om man har passerat 30 så tycker jag inte det är en förolämpning att ses som ung/ungdomlig.

Om någon sa till mig
GuessWho, Vad ung, snygg, stark och smart du är.

Då hade jag inte tagit det som en attack/förolämpning eller dyl.
Eller jo om det var uppenbart sarkastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Underskatta aldrig Sweclockers förmåga att dra en fuling för att få mer annonsintäkter.

Ja verkligen, jag kan också rambla BS i sömnen.

Citat:

Mer specifikt stannar Apple Iphone 15 och 15 Plus kvar på USB 2.0 med en överföringshastighet på 480 Mbps, samma hastighet som gamla lightningskontakt

Direkt felaktigt. Lightning som sådan stödjer USB3...

Jag hittade inget annat att whina om så jag hittade på något click-bait för att dra igång ett flamewar.
Ny bottennivå.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

De har bara styrchip för USB3 i A17. Det snåla är väl att iPhone 15 inte får A17.

Det är så alltså? A16 saknar USB3. iPhone 15 använder A16. Vari ligger då fulingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Jag tycker inte att USB 2.0 är så stort problem. 60 Hz skärm är däremot det. Känns verkligen som en budgetmobil och det märks vad man än gör på mobilen. Sedan finns det mycket bra också, men för mig är 60 Hz ett hinder från att köpa iPhone 15. Jag skulle välja antingen Android eller en iPhone 15 Pro om jag skulle köpa mobil idag.

I tabellerna i SweClockers artiklarna så står det

Iphone 15 Pro
1–120 Hz

Iphone 15
60 Hz

Betyder det att icke pro konstant uppdaterar i 60Hz när skärmen är aktiv?
För det känns ju också dumt.
Är ju okej för en stationär dator eller en bärbar dator med större batteri.

Men på en telefon så är det ju även bra att kunna gå lägre än 60Hz om det bara är något statiskt som visas eller kanske om man visar någon video i lägre än 60FPS eller annat med lite behov av skärmuppdateringar.

Tänker att lägre uppdateringsfrekvens borde vara strömsnålare.
Att batteritiden spelar roll på en enhet som spenderar 90% av tiden på batteridrift.

Så variabel uppdateringsfrekvens på en telefon är ju väldigt smart.
Att kunna ha högre vid behov och lägre när det inte behövs.
Istället för att konstant hålla 60Hz oavsett behov.

Skrivet av 3Dfx Rampage:

60hz och usb 2.0 för 10k....Apple far år h-e.

12k ...

Iphone 15
Pris vid lansering
Från 11 995 kr

iPhone 15 känns lite som en 6000kr telefon man köper på;
Få en, betala för två erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man har passerat 30 så tycker jag inte det är en förolämpning att ses som ung/ungdomlig.

Om någon sa till mig
GuessWho, Vad ung, snygg, stark och smart du är.

Då hade jag inte tagit det som en attack/förolämpning eller dyl.
Eller jo om det var uppenbart sarkastiskt.

Precis, det är ju kontexten som spelar roll. När någon skriver att man är ungdomlig för att man är naiv, då är det ju inte precis tänkt som en komplimang. Speciellt inte när det är ett svar på frågan "hur menar du nu".Det är alltså att kalla någon naiv i detta fall som är förolämpningen, inte ungdomen i sig.

Offtopic som fan dock.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Ja det är väl snålt men för mig en komplett ickefråga.

Jag är en ganska genomsnittlig iPhone-användare och jag vet faktiskt inte ens vad det är för data jag ska överföra. Hade min iPhone bara haft en ren laddningsport så hade jag nog inte märkt av det alls.

Vad är det för data ni överför?

Förstår eventuellt om man använder mobilen för att filma och så men då har man väl ändå en iPhone 15 Pro?

Visa signatur

1