Serviceärende RTX 3090 hos Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Seplar det någon roll? Om det inte är något ny lag så har garantin bara gällt den som köpte varan.

Fast det här är ett garantiärende, inte reklamation. Om du läser vad du själv citerat står det att garanti är frivilligt att lämna, vilket Inet frivilligt gör även för andrahandsägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeVroe:

Jag har inget agg mot säljaren då kortet fungerade och var lätt att missa att hotspot på kortet var på 105grader konstant. Det är inget man märker om man inte kollar med t.ex. HWMonitor.

Ok? Det står att kortet var trasigt i det första inlägget...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ragnvlad:

Ok? Det står att kortet var trasigt i det första inlägget...

Det står ju att "delta mellan hotspot och avg temp var 25+ grader och hotspot låg på 105 grader vid spelande vilket resulterade i thermal throttle".

Dvs om man sätter i kortet och testar spel så fungerar alla spel. Kollar man inte temperaturmätningar (eller potentiellt kör benchmarks och har väldigt bra hårdvara att jämföra med) så märker man inget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeVroe:

Fick ett samtal från Inet nu.
De löser mitt ärende intern och ser detta som en "läropeng".

Trots att jag tycker att detta ärendet varit mycket märkligt och obekvämt så är jag givetvis nöjd med att de inte blandar in mig i detta något mer.

Bli inte förvånad om du är avstängd nästa gång du loggar in på Inet, hände nämligen en annan Sweclockare, som hamnade i exakt samma situation som du.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Bli inte förvånad om du är avstängd nästa gång du loggar in på Inet, hände nämligen en annan Sweclockare, som hamnade i exakt samma situation som du.

Hur menar du nu? Skulle Inet stänga av TS pga detta??????

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Bli inte förvånad om du är avstängd nästa gång du loggar in på Inet, hände nämligen en annan Sweclockare, som hamnade i exakt samma situation som du.

Utifrån det samtal jag hade med Inet så ser jag det som mycket otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hur menar du nu? Skulle Inet stänga av TS pga detta??????

Tråden som refereras är länkad tidigare här.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hur menar du nu? Skulle Inet stänga av TS pga detta??????

Precis, det var vad som hände en annan av våra Sweclockare (tråden finns länkad), när exakt samma scenario utspelade sig.
Helt plötsligt blev han bannad, fast han trodde det var lugnt mellan honom och Inet efter deras samtal.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Precis, det var vad som hände en annan av våra Sweclockare (tråden finns länkad), när exakt samma scenario utspelade sig.
Helt plötsligt blev han bannad, fast han trodde det var lugnt mellan honom och Inet efter deras samtal.

Man får inte all info här dock. Kan ha varit annat också. Förhoppningsvis får TS rätt bemötande av Inet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd men eftersom jag själv jobbar som distributör reagerar jag på att tillverkaren nekade Inets RMA. Det tyder på att man inte sålt kortet överhuvudtaget. Komplett är väl norska? Så de kanske köper av norsk distributör och sen skeppar till svenskt lager. Finns ingen anledning för en distributör/tillverkare att neka en RMA pga att ”fel” ÅF gör reklamationen med kvitto så länge man kan se att man sålt produkten till en ÅF.

Så i princip ger man norrmännen pengar om handlar av Komplett då? 🤔

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Lite gammal tråd men eftersom jag själv jobbar som distributör reagerar jag på att tillverkaren nekade Inets RMA. Det tyder på att man inte sålt kortet överhuvudtaget. Komplett är väl norska? Så de kanske köper av norsk distributör och sen skeppar till svenskt lager. Finns ingen anledning för en distributör/tillverkare att neka en RMA pga att ”fel” ÅF gör reklamationen med kvitto så länge man kan se att man sålt produkten till en ÅF.

Så i princip ger man norrmännen pengar om handlar av Komplett då? 🤔

Komplett ja, inte Inet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Komplett ja, inte Inet

Ja? Jag vet att tråden handlade om Inet. Det var bara en reflektion att Komplett tar varor från Norge och skeppar till Sverige. Det bryr sig kanske inte konsumenten om.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Lite gammal tråd men eftersom jag själv jobbar som distributör reagerar jag på att tillverkaren nekade Inets RMA. Det tyder på att man inte sålt kortet överhuvudtaget. Komplett är väl norska? Så de kanske köper av norsk distributör och sen skeppar till svenskt lager. Finns ingen anledning för en distributör/tillverkare att neka en RMA pga att ”fel” ÅF gör reklamationen med kvitto så länge man kan se att man sålt produkten till en ÅF.

Så i princip ger man norrmännen pengar om handlar av Komplett då? 🤔

1. Scalper köper många kort från både Komplett och Inet.

2. Scalper säljer vidare ett kort till OT. OT får ett kvitto från ett grafikkort från Inet men grafikkortet är egentligen inköpt hos Komplett vilket givetvis inte framgår.

3. OT gör reklamation/whatever hos Inet. Inet kompenserar eftersom de får ett kvitto.

4. Inet upptäcker i efterhand att kvittot inte matchar grafikkortet som har erhållits och vill ha tillbaka pengarna. Inet ser det som en läropeng.

5. ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

3. OT gör reklamation/whatever hos Inet. Inet kompenserar eftersom de får ett kvitto.

4. Inet upptäcker i efterhand att kvittot inte matchar grafikkortet som har erhållits och vill ha tillbaka pengarna. Inet ser det som en läropeng.

5. ???

Så tolkar inte jag ärendet. Jag tolkar det att den svenska distributören nekar Inet RMA pga det inte är ett svensksålt grafikkort.

När jag som distributör får en reklamation av mina svenska ÅF (min kund) så behöver jag ett kvitto. Om det står på kvittot att konsumenten har köpt vara hos en annan av mina kunder (ÅF) spelar inte det mig någon större roll. Vill de ersätta konsumenten med en ny vara får de en vara av mig. Vill ÅF däremot ha en kredit så kan jag lösa det också men det beror lite på vad för avtal man har med de två ÅF.
Som distributör så nekar jag också reklamationer om produkten är köpt hos en ÅF som inte är kund till mig eftersom distributionsrätten oftast är geografisk (ex Sverige, Norden osv).
Nu vet jag inte hur det är i det specifika fallet här, men att en distributör nekar RMA pga varan är köpt hos en annan ÅF indikerar att man inte säljer varor till den ÅF. Behöver inte vara en distributör såklart, kan vara en tillverkare också. Ibland har tillverkare hand om vissa marknader själva och använder distributörer för andra marknader.

Mitt inlägg var enbart en reflektion att Komplett troligtvis köper sina grejer i Norge och sen själva exporterar till Sverige. Jag vet inte, det är en kvalificerad gissning baserad på min kunskap om distribution och att Inet fick nej på sin RMA.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Så tolkar inte jag ärendet. Jag tolkar det att den svenska distributören nekar Inet RMA pga det inte är ett svensksålt grafikkort.

När jag som distributör får en reklamation av mina svenska ÅF (min kund) så behöver jag ett kvitto. Om det står på kvittot att konsumenten har köpt vara hos en annan av mina kunder (ÅF) spelar inte det mig någon större roll. Vill de ersätta konsumenten med en ny vara får de en vara av mig. Vill ÅF däremot ha en kredit så kan jag lösa det också men det beror lite på vad för avtal man har med de två ÅF.
Som distributör så nekar jag också reklamationer om produkten är köpt hos en ÅF som inte är kund till mig eftersom distributionsrätten oftast är geografisk (ex Sverige, Norden osv).
Nu vet jag inte hur det är i det specifika fallet här, men att en distributör nekar RMA pga varan är köpt hos en annan ÅF indikerar att man inte säljer varor till den ÅF. Behöver inte vara en distributör såklart, kan vara en tillverkare också. Ibland har tillverkare hand om vissa marknader själva och använder distributörer för andra marknader.

Mitt inlägg var enbart en reflektion att Komplett troligtvis köper sina grejer i Norge och sen själva exporterar till Sverige. Jag vet inte, det är en kvalificerad gissning baserad på min kunskap om distribution och att Inet fick nej på sin RMA.

Ja det låter inte helt orimligt, dessvärre får vi nog aldrig veta orsaken till nekandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Så tolkar inte jag ärendet. Jag tolkar det att den svenska distributören nekar Inet RMA pga det inte är ett svensksålt grafikkort.

När jag som distributör får en reklamation av mina svenska ÅF (min kund) så behöver jag ett kvitto. Om det står på kvittot att konsumenten har köpt vara hos en annan av mina kunder (ÅF) spelar inte det mig någon större roll. Vill de ersätta konsumenten med en ny vara får de en vara av mig. Vill ÅF däremot ha en kredit så kan jag lösa det också men det beror lite på vad för avtal man har med de två ÅF.
Som distributör så nekar jag också reklamationer om produkten är köpt hos en ÅF som inte är kund till mig eftersom distributionsrätten oftast är geografisk (ex Sverige, Norden osv).
Nu vet jag inte hur det är i det specifika fallet här, men att en distributör nekar RMA pga varan är köpt hos en annan ÅF indikerar att man inte säljer varor till den ÅF. Behöver inte vara en distributör såklart, kan vara en tillverkare också. Ibland har tillverkare hand om vissa marknader själva och använder distributörer för andra marknader.

Mitt inlägg var enbart en reflektion att Komplett troligtvis köper sina grejer i Norge och sen själva exporterar till Sverige. Jag vet inte, det är en kvalificerad gissning baserad på min kunskap om distribution och att Inet fick nej på sin RMA.

I RMA-ansökan mellan Inet och e**rt*s står det nedan under "Measure".

Denied [Not from E**rt*s]

SN matchar ej våran databas
Såld till KOMPLETT SERVICES AS enligt Asus