Windows 11 får stöd för kopiering av text från skärmdumpar

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 får stöd för kopiering av text från skärmdumpar

Nästa version av Snipping Tool, Skärmklippsverktyget, får stöd för att både kopiera och radera text ur bilder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Älskade Windows

Permalänk

Den kommer jag använda mycket. Förr så använde jag ofta onenotes funktion till detta. (klipp ut text) Men den funktionen försvann. Jag vet ej hur det är idag, jag ser den ej.

Permalänk
Medlem

Snipping Tool är en av de bästa sakerna som har gjorts till Windows 10. Använder det ofta. Se om den nya funktionen smyger sig ut till Win 10 också.

Det som vore ännu bättre om man kunde kopiera text direkt på t.ex fönsterlister och andra ställen.

Hade t.om ett verktyg på Amigan som kunde det. Det finns i Powertoys nu iaf, men borde vara inbyggt i Windows. Förresten borde nästan allt i powertoys vara inbyggt i Windows också.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Denna funktion finns redan i Windows, i appen OneNote. Kopiera in en bild med text, högerklicka och välj ”copy text from picture”

Permalänk
Medlem

Det här är kanske första gången på länge som jag känner att vi (äntligen) lever i framtiden. Sånt här trodde man ju skulle vara vardagsmat efter man såg google realtidsöversätta skyltar och liknande för ganska många år sedan

Hoppas det sker lokalt och offline bara, vill inte skicka alla skärmdumpar till MS

Permalänk
Medlem

Kört denna funktionen länge i Power Toys, kul att se att de äntligen vågar släppa det ”offciellt”.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

På tiden att detta kommer i Windows som standard, men vågar inte hoppas på att det blir i närheten lika bra som i macOS/iOS/iPadOS. Exempelvis smidigt att kunna kopiera text från valfri bild i Safari m.m.

Gillar även att kunna skanna in text direkt i sökfunktionen med Apple-prylar.

Är också lite tveksam kring all telemetri MS lär bygga in i funktionen (likt Copilot).

Permalänk
Medlem

Man kan ju som sagt fundera på hur användaravtalet kring detta är formulerat när man även läser det finstilta.....

Tekniken i sig är ju knappast någon revolution, har ju funnits på alla plattformar i bra många år nu.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det här är kanske första gången på länge som jag känner att vi (äntligen) lever i framtiden. Sånt här trodde man ju skulle vara vardagsmat efter man såg google realtidsöversätta skyltar och liknande för ganska många år sedan

Hoppas det sker lokalt och offline bara, vill inte skicka alla skärmdumpar till MS

Tror du det? Genuin fråga, då jag tänker att det ligger i Microsofts intresse att samla data via användares skärmdumpar... Men jag vill ju tro att hederlige Bill Gates inte gör en fuling här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Snipping Tool är en av de bästa sakerna som har gjorts till Windows 10. Använder det ofta. Se om den nya funktionen smyger sig ut till Win 10 också.

Det som vore ännu bättre om man kunde kopiera text direkt på t.ex fönsterlister och andra ställen.

Hade t.om ett verktyg på Amigan som kunde det. Det finns i Powertoys nu iaf, men borde vara inbyggt i Windows. Förresten borde nästan allt i powertoys vara inbyggt i Windows också.

är inte snipping tool precis som att använda sig av SHIFT + WIN + S ?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Tror du det? Genuin fråga, då jag tänker att det ligger i Microsofts intresse att samla data via användares skärmdumpar... Men jag vill ju tro att hederlige Bill Gates inte gör en fuling här

Just Gates är nog ganska långt från inblandad här, eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Denna funktion finns redan i Windows, i appen OneNote. Kopiera in en bild med text, högerklicka och välj ”copy text from picture”

Kräver ju att du betalar för OneNote och vill öppna skiten enbart för det.

AHK macron med OCR har löst samma sak i många år också

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Kört denna funktionen länge i Power Toys, kul att se att de äntligen vågar släppa det ”offciellt”.

Använder också Power Toys och gillar verkligen den funktionen där. Bra att de lägger in det som standard och i en kraftfullare version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

är inte snipping tool precis som att använda sig av SHIFT + WIN + S ?

Japp, det är det jag menar egentligen. Använder själva programmet i vissa falla också, men annars kopierar (Ctrl-v) jag bara in det i Dopus direkt så skapar Dopus en bild i det formatet (png, jpg) jag ställt in.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Textextraherare via win + shift + T finns i powertoys, väldigt användbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Denna funktion finns redan i Windows, i appen OneNote. Kopiera in en bild med text, högerklicka och välj ”copy text from picture”

Mitt Windows har inte OneNote och jag tvivlar på att det kommer att ha det i framtiden också.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Sedan kommer MS att uppdatera denna funktion med en inbyggd AI och i fall texten är upphovsrättsskyddat kommer AI att erbjuda två alternativ:
1) Betala en avgift till upphovsrätts ägaren
2) Neka kopieringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Mitt Windows har inte OneNote och jag tvivlar på att det kommer att ha det i framtiden också.

Släpp window 3.11 så kommer du kunna se lite nya möjligheter 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Sötast

Gillar hur generellt salty tråden är emot microsoft.
2024 Will be the year of linux desktop

Permalänk
Skrivet av medbor:

Just Gates är nog ganska långt från inblandad här, eller har jag missat något?

Jag vet ingen annan som säger "Gates" när de pratar om Microsoft än de som tror på saker om honom (oavsett om det är religiösa och demonanklagelser eller vaccinmotståndare etc). Han har ju liksom inte varit involverad på över ett decennium, men är aktivt omtalad i "vissa kretsar"

Permalänk
Medlem

Om jag har mage att klaga på allt negativt de hittar på borde jag heja på de bra sakerna de gör.

Bra! Det här ser kanon ut, jag är positiv.

Jag använder Windows (10) i utbildning/jobb, och snipping tool är frekvent använd. Ser gärna att det får ännu mer kärlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det här är kanske första gången på länge som jag känner att vi (äntligen) lever i framtiden. Sånt här trodde man ju skulle vara vardagsmat efter man såg google realtidsöversätta skyltar och liknande för ganska många år sedan

Hoppas det sker lokalt och offline bara, vill inte skicka alla skärmdumpar till MS

Men vaddå? Har du inte gjort något fel så behöver du inte oroa dig!

/Grov sarkasm

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag hade viljat ha den i standard bildvisningsapp med.

Då kan jag fotografera ipadresser och serienummer på jobb och enkelt klistra in i dokumentation.

Edit: kom nu på att jag kan kopiera från google photo

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Så länge det inte tar längre tid än att öppna MSpaint kanske det kan vara brukligt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Släpp window 3.11 så kommer du kunna se lite nya möjligheter 😉

Är du en sådan som inte tar bort all skit i Windows? *ryser*

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är du en sådan som inte tar bort all skit i Windows? *ryser*

Stör det inte mig så brukar det inte finnas någon anledning att ta bort det. Man vet aldrig när man kan tänkas behöva det?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha stöd för hdr…
Funkar inte om man har hdr igång. Allt bara bleks bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag hade viljat ha den i standard bildvisningsapp med.

Då kan jag fotografera ipadresser och serienummer på jobb och enkelt klistra in i dokumentation.

Edit: kom nu på att jag kan kopiera från google photo

Detta fungerar utmärkt i macOS Windows har en stor uppförsbacke i och med android

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag hade viljat ha den i standard bildvisningsapp med.

Då kan jag fotografera ipadresser och serienummer på jobb och enkelt klistra in i dokumentation.

Edit: kom nu på att jag kan kopiera från google photo

Det finns redan, du behöver inte använda Google Photo.

Antingen laddar man ner Google Lens appen i telefonen, eller använder befintliga Google Assistenten (finns liten knapp bredvid mikrofon ikonen där). Sedan kan du vara ta en bild via kameran, eller ett sparat foto... markera IP adressen eller vad som helst, och välja "Kopiera till datorn" (kräver att Chrome är öppet på datorn).

Alternativt om man vill göra det på själva datorn kan man öppna bilden i Chrome på datorn, höger-klickar och väljer "Search Images with Google". Där kan man sedan också copy/paste:a text ur bilder.