Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag fattar inte riktigt upplägget. Games with Gold fick man behålla så länge man hade kvar Gold. Är det likadant med dessa? Eller kommer spel försvinna ur listan? I så fall är det typ samma som Gamepass ju 🤔

Nej, det verkar som du kan spela så länge du prenumererar på Core, dvs du får tillgång till en catalog med 36 spel.
Core är bara för de som är intresserade av multiplayer och dessa titlar är bonus, eftersom de inte länge kan lägga till fler 360-spel mm som det var tidigare i Gold.
Istället kan de alltså ha 25 st MS-spel (vilka alla finns även på GP) och rotera 10 tredje part-titlar.

Så vad gäller priset av 3 år Core mot 2 år Game Pass Ultimate (med konvertering) är det ju no brainer att fortfarande konvertera om man spelar mer än 2 GP-spel om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag fattar inte riktigt upplägget. Games with Gold fick man behålla så länge man hade kvar Gold. Är det likadant med dessa? Eller kommer spel försvinna ur listan? I så fall är det typ samma som Gamepass ju 🤔

Tolkar det som en bantad version av GP. Rätt bra deal ändå. Spel kommer säkert komma och gå, precis som på GP, antar jag.

Eller?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skulle ni säga att en Xbox Series X i dagsläget ger bättre prestanda/krona för en casual-gamer jämfört att bygga en speldator?, ihop med en 27" 1440p 144 hz monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Skulle ni säga att en Xbox Series X i dagsläget ger bättre prestanda/krona för en casual-gamer jämfört att bygga en speldator?, ihop med en 27" 1440p 144 hz monitor.

Givetvis ger det mer pengar per krona, med tanke på vad en dator kostar. Speciellt om du skall uppnå 144Hz i specifika titlar i 1440p.

Men det är ju omöjligt att besvara om du inte skriver budget och vad du vill spela. Men det hör inte hemma i den här tråden.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Skulle ni säga att en Xbox Series X i dagsläget ger bättre prestanda/krona för en casual-gamer jämfört att bygga en speldator?, ihop med en 27" 1440p 144 hz monitor.

Rent spontant; ja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Skulle ni säga att en Xbox Series X i dagsläget ger bättre prestanda/krona för en casual-gamer jämfört att bygga en speldator?, ihop med en 27" 1440p 144 hz monitor.

Absolut! Har en vän som enbart har en series x för spel. Bara att koppla in tangentbord och mus som vanligt. Nu när man även kan köra Discord i bakgrunden också. Så väl värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Absolut! Har en vän som enbart har en series x för spel. Bara att koppla in tangentbord och mus som vanligt. Nu när man även kan köra Discord i bakgrunden också. Så väl värt.

Är inte fortfarande utbudet av spel med stöd för tgb+mus extremt begränsat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Är inte fortfarande utbudet av spel med stöd för tgb+mus extremt begränsat?

Det kan jag inte uttala mig någonting om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Är inte fortfarande utbudet av spel med stöd för tgb+mus extremt begränsat?

Ja jämfört med stödet på PC. Det är inte alla spel som stödjer det men bättre än förr.

Hittade en lista vet ej hur bra den stämmer men kanske hjälper dig.

https://www.purexbox.com/guides/all-xbox-games-with-mouse-and...

Sen kan du ju adaptrar som du kan använda för att koppla in mus/tangentbord och lura konsolen att det är en handkontroll. Men är osäker på om de kanske räknas som fusk i online spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Lyfter lite en fråga som ställdes tidigare här, finns det någon liten nas enbart för 2.5” ssd?
Hade varit trevligt med en och 2x8tb som sen kan utökas med ytterligare två fiskar efter behov.

De flesta idag har ju stöd för antingen 3.5 eller 2.5 och blir således onödigt stora. Mindre värmeutveckling på 2.5 ssd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Lyfter lite en fråga som ställdes tidigare här, finns det någon liten nas enbart för 2.5” ssd?
Hade varit trevligt med en och 2x8tb som sen kan utökas med ytterligare två fiskar efter behov.

De flesta idag har ju stöd för antingen 3.5 eller 2.5 och blir således onödigt stora. Mindre värmeutveckling på 2.5 ssd med.

Förlåt, men vad har en NAS med Xbox Series att göra? Mig veterligen kan du inte spela XSX-spel från en network share.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Förlåt, men vad har en NAS med Xbox Series att göra? Mig veterligen kan du inte spela XSX-spel från en network share.

Haha inget, hade två flikar öppna på mobilen med två trådar och svarade i fel. 🙈

Permalänk
Medlem

Hej hej,
Har ett xbox series s som mest står och samlar damm. Tänkte kanske att jag och tjejen skulle kunna njuta av den så har ni tips på några roliga spel man kan lira ihop som ingår i xbox game pass. Vi spelade bla last of us ihop och gillar att dundra på varandra i tekken :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av aturing:

Hej hej,
Har ett xbox series s som mest står och samlar damm. Tänkte kanske att jag och tjejen skulle kunna njuta av den så har ni tips på några roliga spel man kan lira ihop som ingår i xbox game pass. Vi spelade bla last of us ihop och gillar att dundra på varandra i tekken :).

It Takes Two.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

https://www.eurogamer.net/new-xbox-series-xs-consoles-detaile...

2028 kommer nästa gen.
https://www.theverge.com/2023/9/19/23880111/microsoft-xbox-se...

Permalänk
Medlem

All digital. Noooooooo 😟

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

https://news.xbox.com/en-us/2023/09/19/game-pass-september-20...

Leaving September 30
Beacon Pines (Cloud, Console, and PC)
Despot’s Game (Cloud, Console, and PC)
Last Call BBS (PC)
Moonscars (Cloud, Console, and PC)
Outriders (Cloud, Console, and PC)
Prodeus (Cloud, Console, and PC)
Weird West (Cloud, Console, and PC)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hade hoppats på att de skulle hitta på något avvikande men tjaa, next-gen 2028 är precis vad jag förväntade mig för PS6, logiskt att MS håller sig till ledet.

Tungt för dem om PS5 Refresh går för $399 (och PS5 Pro gissningsvis för $599).

Intressant graf, systemkretsen har börjat designas i detta nu:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tungt för dem om PS5 Refresh går för $399 (och PS5 Pro gissningsvis för $599).

Om ps5 går från 36 till 60 cu så kan nog xbox ligga kvar på 52.
Tråkigt dock om priset ligger kvar på en snålare mindre konsol utan blueray, bara lagringen ökas...

Next gen blir nog också ganska förutsägbart, fast det behövs teknik för ett märkbart prestadalyft först

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Om ps5 går från 36 till 60 cu så kan nog xbox ligga kvar på 52.

Antalet CUs spelar ingen roll när prestandaskillnaden mellan de två är så pass måttlig (eller i många fall obefintlig och i en del fall är XSX t.o.m. sämre).

Ang All digital så lär de väl komma med en BD-drive som körs via USB-C, antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Antalet CUs spelar ingen roll när prestandaskillnaden mellan de två är så pass måttlig (eller i många fall obefintlig och i en del fall är XSX t.o.m. sämre).

Ang All digital så lär de väl komma med en BD-drive som körs via USB-C, antar jag.

Om man ser på dom flesta av digital foundrys jämförelser så i snitt har xbox series x högre prestanda men som sagt. Inte så konstigt när den är mer kraftfull. Med det sagt så finns det titlar där den presterar sämre.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Om man ser på dom flesta av digital foundrys jämförelser så i snitt har xbox series x högre prestanda men som sagt. Inte så konstigt när den är mer kraftfull. Med det sagt så finns det titlar där den presterar sämre.

Tänkte också på det, känns som series x spontant "vinner" fler jämförelser?

Är det inte snarare PS5 som är besvikelsen där, då alla höjde deras nya hypersnabba lagring till skyarna som skulle revolutionera allt ifrån laddningstider till prestanda i spelet? I efterhand så är dom typ jämnsnabba i laddningstider och X dominerande i grafik och prestanda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Om man ser på dom flesta av digital foundrys jämförelser så i snitt har xbox series x högre prestanda men som sagt. Inte så konstigt när den är mer kraftfull. Med det sagt så finns det titlar där den presterar sämre.

Det går åt olika håll men ja X har en edge i genomsnitt. Poängen är att den är så obetydlig att ev. prisskillnad är svår att motivera.

Det är ju inte som S och PS5 där den senare utan vidare får kosta mer.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar ta bort ljudet som vanligt när obegripligt japanskt fnitter utgör bakgrunden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=dr1i2gRzF1w

Rekommenderar ta bort ljudet som vanligt när obegripligt japanskt fnitter utgör bakgrunden.

Är detta co-op?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Är detta co-op?

Ja 4 st, men inte online.
Tror dock inte att det är en höjdare att spela tillsammans pga hur fort det går.

Permalänk
Medlem

Uncle Phil säger att läckta planerna är gammal skåpmat

We've seen the conversation around old emails and documents. It is hard to see our team's work shared in this way because so much has changed and there's so much to be excited about right now, and in the future. We will share the real plans when we are ready.
https://twitter.com/XboxP3/status/1704233222752571842

Permalänk
Medlem

Ok nu verkar det som man kan spela online ändå. Undrar varför de gick ut förut och sa att det inte gick...
Eller så är det story mode som inte går att spela online.