Gör en extern DAC/AMP någon nytta på aktiva högtalare med egen DAC? [Testat]

Permalänk
Medlem

Gör en extern DAC/AMP någon nytta på aktiva högtalare med egen DAC? [Testat]

Jag har snart 20 år gamla Harman Kardon soundsticks som jag nu känner att jag vill byta ut till något nytt. Har läst otal recensioner och "alla" tycks vara överens om att Audioengine A2+ är värda att satsa på. Jag lyssnade lite snabbt på såna och gillade verkligen mellan och diskantregistret, men basen är ju som den är givet storleken. Så det blir även en sub.
Den har ju inbyggd DAC. Skulle det ge något att använda typ Topping DX3 Pro+ eller blir det bara kaka på kaka (om det ens fungerar?)

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Blir väl lite kaka på kaka, beror på hur det kopplas tror jag. Går det digitalt så ska det inte vara någon direkt skillnad vad jag vet, men om du kör analoga kablar så borde det eventuellt kunna ge skillnad, men inte säker på hur en kombination av de 2 DACarna skulle låta?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

Det går ju självklart, men frågan är om det blir bättre.

Brukar säga "Ljudet blir inte bättre än det sämsta du har på vägen"

Du kan säkert få ta hem och prova och med extern DAC, vissa HiFi ÅF brukar ha möjligheterna att göra så.

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem

Min spontana känsla är att det blir kaka på kaka då dacen omvandlar signalen till analog och sedan förstärker ändå förstärkaren i högtalarna signalen... så det "ger" inget så att säga. Är du mer inställd på en dac skulle jag istället föreslå passiva högtalare, t ex ett par Dynavoice DM-6 (väldigt lättdrivna) vilket kommer ge dig tillräckligt med bas och låta riktigt bra.

Edit:
Gällande aktiva, mindre högtalare skulle jag slå ett slag för Audio Pro T14 om du kan hitta ett par begagnade, eller deras uppdaterade syskon A26 eller senaste modellen A28. Använder själv T14 till både datorn och sovrumstv'n utan sub och kan inte säga att jag saknar bas, "tryck/volym" eller kvalité på ljudet

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Då har jag testat med Topping DX3 Pro+ både med RCA-kablar och vanlig 3,5mm. Tydligen förbikopplas högtalarnas interna DAC då. Men ljudmässigt tillförde det inte nämnvärt. Kanske lite, lite mer "rymd" med Topping, men då måste man lyssna intesivt på just den aspekten. Så jag kan konstatera att den interna DAC'en är tillräckligt bra. Så nu väntar jag bara på att få hem Subwoofern.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Då har jag testat med Topping DX3 Pro+ både med RCA-kablar och vanlig 3,5mm. Tydligen förbikopplas högtalarnas interna DAC då.

Ja, du har förstått rätt. 3.5mm och RCA är analoga. Signalen du skickar är analog, inte digital. Det finns alltså ingen anledning att den andra DAC:n ska fungera, då dess syfte är DAC - Digital to Analog Conversion - när signalen redan är analog.