Flera webbläsare uppdateras efter säkerhetsbrist i bildformat

Permalänk
Medlem

Electron slår till igen, kan det inte bara självdö... Lär ju betyda att t.ex. Discord kommer att brinna de närmsta dygnen.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre vilja stänga av stöd för webp i webläsaren helt.

Det är inte signifikant bättre än JPEG, och Google har använt webp som svepskäl för att inte implementera nya versionen av JPEG - JPEG-XL i Chrome, vilket faktiskt skulle varit en förbättring över båda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ah, så det var antagligen därför Firefox började kasta upp flik med "nu måste du starta om!" igår.

Förutom webbläsare så gäller det ju säkerligen även IrfanView (m.fl. givetvis), som jag av en händelse upptäckte har inbyggt stöd när jag experimenterade med webp för ett par dagar sen.

Korrigering: stödet är inte inbyggt i IrfanView, det är en separat plugin.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag skulle hellre vilja stänga av stöd för webp i webläsaren helt.

Det är inte signifikant bättre än JPEG, och Google har använt webp som svepskäl för att inte implementera nya versionen av JPEG - JPEG-XL i Chrome, vilket faktiskt skulle varit en förbättring över båda.

Fast webp ersätter ju även png och gif, och komprimerar bättre. Så jag är inte emot det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Får väl försöka inaktivera stödet för Webp i program som inte uppdateras. Nu när alla vet hur det kan utnyttjas. 😋

Permalänk
SpelClockers

vad exakt ska jag söka på? och vart ska jag söka? jag fattar inte.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

vad exakt ska jag söka på? och vart ska jag söka? jag fattar inte.

Firefox

Chrome

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av CymbalCrasher:

Det hjälpte mig ingenting. Har fått hjälp från annat håll. Tack ändå.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag skulle hellre vilja stänga av stöd för webp i webläsaren helt.

Det är inte signifikant bättre än JPEG, och Google har använt webp som svepskäl för att inte implementera nya versionen av JPEG - JPEG-XL i Chrome, vilket faktiskt skulle varit en förbättring över båda.

Jag var inne på samma spår och med en websökning så dök det såklart upp ett powershell-kommando, som jag inte orkat testa men som borde fungera (kör powershell som admin) :

Get-AppxPackage Microsoft.WebpImageExtension | Remove-AppxPackage

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Man kan väl inflika att om man sitter på äldre datorer eller operativsystem så får man vara lite vaksam.

Kör man exempelvis Macos 10.14 (Mojave) eller Windows 7-8, så uppdateras såvitt jag vet inte Chrome längre. Inte heller funkar vanliga Firefox, man måste ligga på Firefox ESR-version (vilket man bör ha blivit uppdaterad till automatiskt).

På äldre Mac-datorer (innan Big Sur) är Safari numera pensionär, och det är Firefox ESR som gäller tills vidare (även Chrome drar strecket vid Catalina nånstans). På sedvanligt Apple-maner är användaren ofta (o)lyckligt ovetandes om att datorn och webläsaren inte längre får uppdateringar.

Hur det är på mobiltelefoner vet jag inte. Men det är ju inte direkt racerfart på att få uppdateringar på Android-sidan, är det så att Google patchar den här buggen i själva OS genom nån Play-uppdatering? Eller måste man vänta på att exempelvis Samsung ska få ändan ur vagnen? (menar inte att Samsung är dåliga, men bara som exempel)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hur det är på mobiltelefoner vet jag inte. Men det är ju inte direkt racerfart på att få uppdateringar på Android-sidan, är det så att Google patchar den här buggen i själva OS genom nån Play-uppdatering? Eller måste man vänta på att exempelvis Samsung ska få ändan ur vagnen? (menar inte att Samsung är dåliga, men bara som exempel)

I Android uppdateras Chrome och Android System Web View via Play-butiken, inte som Safari som går via OS-uppdatering hos Apple.

Permalänk

Hur är det med t.ex. Outlook appen, eller SMS/MMS-appen?

Permalänk
Medlem

Firefox på Android hade redan uppdaterat sig till 117.1.0 (Build #2015973691) när jag läste om det här. Så jag är inte orolig.
Och ublock origin (på samma lur) uppdaterades den 13e, tydligen. Om det nu hjälper.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Tydligen släpper Microsoft en sista (?) uppdatering av Edge för Windows 7-8, som svar på det här (tydligen) allvarliga säkerhetshålet.

https://www.neowin.net/news/microsoft-releases-update-for-edg...

https://learn.microsoft.com/en-us/deployedge/microsoft-edge-r...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7