Gratis spagetti mått - finns inte- otroligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej

En restaurang tar 110 gram spagetti till en portion
Hemma lyckas man alltid koka för mycket eller för lite

Tänker inte betala 40/50 kr för en sticka med fyra hål
Ett spagetti mått

Hade jag haft matvåg
Kunde jag väga 110 gram
Ta spagettin och göra en cirkel på en pappersbit
Eller linjalen och kolla bredden på 110 gram

Ladda upp resultatet gratis till alla
1 2 3 4 portioner

Det ska jag göra och uppdatera den här tråden
Men trodde att det redan fanns
Men icke

Hur svårt kan det va
Typ 1 cm och du har 110 gram

Om någon har spagetti mått
Så vore det vänligt om du kan berätta hur många millimeter
En portion är

Annars tänkte jag fråga på jobbet om någon har en matvåg
Låna den och ta reda på sanningen och ladda upp resultatet på internet

Tycker att ett spagetti mått borde finnas gratis på nätet

Mvh

Det sjukaste med denna tråd är hur du har formaterat första inlägget.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur hungrig man är med..

Har man kokat spaghetti några gånger så lär man sig hur mycket man vill göra
Jag har aldrig använt våg eller mått

Inget svårt eller konstigt
Ofta gör man ju spaghettin när man är hungrig då gör man för mycket

Bara sätta igång och öva 😀

Permalänk
Medlem

Höftar alltid och i 10 fall av 10 blir jag så mätt att jag rullar fram efteråt...

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Medlem

Det må vara hänt att man har olika svårt för olika saker, men att ta rätt mängd pasta är inget jag behöver några mätverktyg till, eller tycker krävde någon större erfarenhet att alltid få till på känn. Om man ska göra ännu en billiknelse i ett diskussionsforum på internet, så är det väl ungefär som att göra rätt rattutslag när vägen svänger och inte köra i diket, något som alltid blir rätt utan särskild eftertanke

Det ska väl dock sägas att jag äter rätt mycket pasta, minst ett par gånger i veckan. Kanske har med saken att göra.

Eventuellt inte ett önskat svar, men får man inte till det instinktivt, kanske man kan försöka bli lite mer aktiv med att memorera pastamängder hit och dit? Kan omöjligen vara något som inte vilken normalbegåvad människa som helst kan lära sig om man lägger lite möda på det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Rätt mängd får man genom erfarenhet.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd

Jag häller så mycket pasta som jag känner för, sen äter jag.

Permalänk

Lustigt att detta triggade ett minne, då någon f d arbetskollega gjorde ett test då pasta som kokats i 10 minuter växer cirka 3½ gånger råvikten.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

En knippe blir ungefär en portion och det dubbla för två, sen är det bara räkna ut hur många måltider det ska räcka till.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Snålare kan ingen vara, än Sweclockers lilla barnaskara.

Seriöst, blir det något över, så in med det i kylen.
Eller släng det.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Snålare kan ingen vara, än Sweclockers lilla barnaskara.

Seriöst, blir det något över, så in med det i kylen.
Eller släng det.

Det behöver inte ha med snålhet att göra, matsvinn är onödigt oavsett om det är spagetti eller oxfilé.

Permalänk
Medlem

Nu äter jag inte spaghetti men varför inte använda tummen och pekfingret för att måtta. Och så håller man koll på var på tummen pekfingret sluter loopen.

barilla fettuccine är min go-to pasta. Och det kommer i bollar. Lätt att räkna på ena handens fingrar.

Permalänk
Medlem

Med våg så klart. Förstår inte varför man ska krångla med volymbaserademått.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FabriciusRex:

Nu äter jag inte spaghetti men varför inte använda tummen och pekfingret för att måtta. Och så håller man koll på var på tummen pekfingret sluter loopen.

barilla fettuccine är min go-to pasta. Och det kommer i bollar. Lätt att räkna på ena handens fingrar.

Det du får plats med under lillfingret utan att spetsen lämnar handflatan är lagom för en person.

Prova, blir mer än man tror.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det du får plats med under lillfingret utan att spetsen lämnar handflatan är lagom för en person.

Prova, blir mer än man tror.

Det var inte mycket. Då får man ju måtta upp 4 "portioner" om man ska gå efter det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ett kukmått för två personer ungefär.

Sååå, nånstans emellan en ölkorv och en lyktstolpe i diameter? -I got it!

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej

En restaurang tar 110 gram spagetti till en portion
Hemma lyckas man alltid koka för mycket eller för lite

Tänker inte betala 40/50 kr för en sticka med fyra hål
Ett spagetti mått

Hade jag haft matvåg
Kunde jag väga 110 gram
Ta spagettin och göra en cirkel på en pappersbit
Eller linjalen och kolla bredden på 110 gram

Ladda upp resultatet gratis till alla
1 2 3 4 portioner

Det ska jag göra och uppdatera den här tråden
Men trodde att det redan fanns
Men icke

Hur svårt kan det va
Typ 1 cm och du har 110 gram

Om någon har spagetti mått
Så vore det vänligt om du kan berätta hur många millimeter
En portion är

Annars tänkte jag fråga på jobbet om någon har en matvåg
Låna den och ta reda på sanningen och ladda upp resultatet på internet

Tycker att ett spagetti mått borde finnas gratis på nätet

Mvh

145 stickor spaghetti väger exakt 110gram. Det tog ca 3 minuter att räkna dom två i taget.

Permalänk
Medlem

Älskar detta forum. Lär sig något nytt varje dag. Hahahaha
Jag brukar ta någon näve och så blir det vad det blir.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ELF:

Det var inte mycket. Då får man ju måtta upp 4 "portioner" om man ska gå efter det.

Om du äter för fyra så visst, men då får jag en bild av Bob Mack från Se7en i huvudet. Prova som sagt med verklig spagetti, fingerfläsket trycks undan och lämnar plats åt en ansenlig mängd.

Skrivet av Mizccc:

Sååå, nånstans emellan en ölkorv och en lyktstolpe i diameter? -I got it!

Det officiella flashbackmåttet är två colaburkar i serie.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Brukar helt enkelt köra med vanliga plast flaskor. Bara ta spagetti så att det får nätt å jämnt plats i flaskhalsen. Sen tar jag två sånna för en portion när jag äter ensam.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av xSean145:

145 stickor spaghetti väger exakt 110gram. Det tog ca 3 minuter att räkna dom två i taget.
https://i.imgur.com/BpU5pMb.jpg

Den här tråden handlar nu om obskyra sätt att mäta pasta. Nästa uppdrag är att mäta hur många METER spagetti är 110 gram. Go!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag bara höftar och nöjer mig med det jag får lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

145 stickor spaghetti väger exakt 110gram. Det tog ca 3 minuter att räkna dom två i taget.
https://i.imgur.com/BpU5pMb.jpg

Hahahaha, satt och väntade på att någon skulle lösa detta

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Börjar sakta förstå varför man väger 105kg när man ser hur andra doserar sin mat medan man själv tar en näve hit och dit.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

145 stickor spaghetti väger exakt 110gram. Det tog ca 3 minuter att räkna dom två i taget.
https://i.imgur.com/BpU5pMb.jpg

Om man antar att ett strå är 2 mm i diameter (Google säger 1.92-2 mm) så borde en portion vara 29 cm (27,8-29 cm) om man lägger dem bredvid varandra, så man slipper sitta och räkna.

Själv använder jag en Joseph Joseph Spaghetti Measure som är en rund grej med ställbart hål, vet att vi skall koka 2,6 på skalan på den så blir det perfekt mängd för oss här hemma.

Permalänk
Medlem

OP borde göra denna tråd till en omröstning

Jag hör till de som höftar med en näve. När jag käkar pasta är jag ofta hungrig och vill ha lite extra så det gör inget om det blir lite för mycket, men har också rätt bra ögon/nävemått nu för spaghetti så brukar bli rätt spot on. Något värre med makaroner och annan kortare pasta som bara hälls ner i kastrullen dock, händer fortfarande att portionerna blir större än "lite för stora".

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Den här tråden handlar nu om obskyra sätt att mäta pasta. Nästa uppdrag är att mäta hur många METER spagetti är 110 gram. Go!

145 st a 26 cm blir 3770 cm blir 37,7 meter på längden eller höjden.

Permalänk
Medlem

Jag vill hävda att det finns två mängder pasta:

Lite för mycket = perfekt mängd, så att man bara mår lite illa efteråt
Mycket för mycket = så att man mår väldigt illa efteråt

I mitt kök är det vetenskapligt bevisat att man inte kan laga mindre mängd pasta än ovanstående två alternativ.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är förvånad över portionsstorleken som vissa har här. Nån nämnde 65 gram det är ju bara en liten Kinesskål med nudlar typ, uppslevat med 5-6 gafflar inget som man blir mätt på. För mig är det lätt att måtta för mig själv eftersom måttet som blir mellan tumme och pekfiger när jag greppar tag om spagettin rymmer precis 250 gram vilket råkar vara min portionsstorlek men då är ju jag också stor och väger över 150 Kg så äter typ för två . Min far äter exempelvis ungefär 150 gram och det ser ut som en normal portion om man ska göra köttfärssås. Min syster äter 110 gram. Allt under 110 gram undrar jag hur ni som vuxna män kan bli mätta på? Äter ni många måltider på en dag?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Måste säga att jag är förvånad över portionsstorleken som vissa har här. Nån nämnde 65 gram det är ju bara en liten Kinesskål med nudlar typ, uppslevat med 5-6 gafflar inget som man blir mätt på. För mig är det lätt att måtta för mig själv eftersom måttet som blir mellan tumme och pekfiger när jag greppar tag om spagettin rymmer precis 250 gram vilket råkar vara min portionsstorlek men då är ju jag också stor och väger över 150 Kg så äter typ för två . Min far äter exempelvis ungefär 150 gram och det ser ut som en normal portion om man ska göra köttfärssås. Min syster äter 110 gram. Allt under 110 gram undrar jag hur ni som vuxna män kan bli mätta på? Äter ni många måltider på en dag?

Ja kompensera upp resten med grönsaker / sallad tills du tycker det ser ut som en lagom portion så ska du se att det går... 80g tror jag vanliga rekommendationen är förövrigt..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej

En restaurang tar 110 gram spagetti till en portion
Hemma lyckas man alltid koka för mycket eller för lite

Tänker inte betala 40/50 kr för en sticka med fyra hål
Ett spagetti mått

Hade jag haft matvåg
Kunde jag väga 110 gram
Ta spagettin och göra en cirkel på en pappersbit
Eller linjalen och kolla bredden på 110 gram

Ladda upp resultatet gratis till alla
1 2 3 4 portioner

Det ska jag göra och uppdatera den här tråden
Men trodde att det redan fanns
Men icke

Hur svårt kan det va
Typ 1 cm och du har 110 gram

Om någon har spagetti mått
Så vore det vänligt om du kan berätta hur många millimeter
En portion är

Annars tänkte jag fråga på jobbet om någon har en matvåg
Låna den och ta reda på sanningen och ladda upp resultatet på internet

Tycker att ett spagetti mått borde finnas gratis på nätet

Mvh

I japan var det vanligt att man fann spaghetipaket med just 100grams "rullar", det satt ett pappersband runt varje som man drog av bara. mycket smidigt

testar hotlinka resultat från google, typ så såg det ut. inte samma märke jag åt dock.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+